Millä tavalla akateemiset miehet sitten oikeasti muka eroavat duunareista?
Jos asia on kerran niin, että koulutetuille naisille kelpaa vain akateeminen mies. Kommentteja kaipaisin erityisesti niiltä, joilla on käytännön kokemusta asiasta.
Kommentit (238)
Vierailija kirjoitti:
Miksi jollekin on joku puoluenäkemys niin tärkeä? Mitä väliä onko juuri äänestyshetkellä ja sen hetkisessä tilanteessa persuja, vihreitä tai kokoomusta tms. äänestänyt. Itse ainakin suvaitsen omalle puolisolle täyden vapauden äänestää mitä vaan ja minua ei eriävät näkemykset haittaa; päin vastoin erilaiset mielipiteet tekevät usein ihmisestä kiinnostavan.
Arkielämä voi osoittautua hankalaksi, jos toinen kannattaa sukupuolten tasa-arvoa ja toisen mielestä naisen paikka on keittiössä. Toinen haluaa rukoilla iltaisin ja käydä sunnuntaisin kirkossa, toinen suhtautuu kielteisesti uskontoihin. Toisella on läheisiä homo- ja maahanmuuttajaystäviä, toinen ei hyväksy, että "hintit" tai "lakupekat" vierailevat heidän kodissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jollekin on joku puoluenäkemys niin tärkeä? Mitä väliä onko juuri äänestyshetkellä ja sen hetkisessä tilanteessa persuja, vihreitä tai kokoomusta tms. äänestänyt. Itse ainakin suvaitsen omalle puolisolle täyden vapauden äänestää mitä vaan ja minua ei eriävät näkemykset haittaa; päin vastoin erilaiset mielipiteet tekevät usein ihmisestä kiinnostavan.
Siksi, että puoluekanta kertoo melko pitkälle ihmisen arvoista - paitsi ehkä herneaivoisille tuuliviireille, jotka eivät ymmärrä puolueiden arvoja edes pintapuolisesti, jos tiedät, mitä tarkoitan...
Aika monia kiinnostaa ihmisten omat arvot, eikä puolueiden. Puolueillakin on erilaisia arvoja eri asioissa ja eri ihmisten kesken. Ilmeisesti et paljoa ymmärrä politiikkaa, jos olet lokeroimassa ihmisiä "puolueiden" arvojen perusteella...
Tämä nyt ei ole varmaan mitään uutta sanottavaa aiheesta, mutta kannattaa miettiä, kenelle eniten hallaa aiheutuu turhista ennakkoluuloista? Sanoisin, että sellaiselle, joka ei välitä tutustua ihmiseen, joka voisi olla hänelle juuri oikeanlainen. Jos minä en kelpaisi jollekin ennakkoluulon vuoksi, en sellaisen ihmisen perään juuri ajatusta tuhlaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arkielämä voi osoittautua hankalaksi, jos toinen kannattaa sukupuolten tasa-arvoa ja toisen mielestä naisen paikka on keittiössä. Toinen haluaa rukoilla iltaisin ja käydä sunnuntaisin kirkossa, toinen suhtautuu kielteisesti uskontoihin. Toisella on läheisiä homo- ja maahanmuuttajaystäviä, toinen ei hyväksy, että "hintit" tai "lakupekat" vierailevat heidän kodissaan.
Ei se välttämättä liity puolueisiin, että ihminen on sivistymätön juntti
Olen koulutettu nainen enkä kaipaa akateemista miestä. On silti kyettävä juttelemaan eri asioista. Ei vain jääkiekosta ja pakolaisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä olisi yksi sinkkumies, ammatiltani olen sähkömies. Harrastuksina matkustelu, kirjallisuus, kulttuuri, jalkapallo, kuntosali ja seinäkiipeily. Luen sekä tieteellisiä artikkeleja että autolehteä. Etsin kumppania, joka näkisi ihmisen siellä ammatin ja stereotypioiden takana.
Kuulostat tosi kiinnostavalta mieheltä! Terv. Akateeminen nainen, jota on tässä ketjussa syytetty ahdasmielisyydestä ja tuomitsevuudesta
Entäs jos jalkapallon tilalla olisikin jääkiekko? Molemmat (penkki)urheilua, mutta vain toinen junttia ja turnoff. ;)
Totesin, että mies kuulostaa kiinnostavalta, enempää en voi tietää. Ymmärsin miehen viestin niin, että mies itse pelaa jalkapalloa, ja mielestäni se on hyvä liikuntaharrastus. Toki jos jalkapalloharrastus tarkoittaa nimenomaan penkkiurheilua ja olisi kovin fanaattista, ei minua sitten niin kovin kiinnostaisi. Tuntuu kohtuuttomalta, että jääkiekkokommentistani on tehty tällainen numero, kun näiden kahden lajin fanit itsekin liittävät toisiinsa voimakkaita stereotypioita, jalkapalloilijoita haukutaan neideiksi jne.
Vierailija kirjoitti:
Akateemiset kuvittelee, että kuka tahansa voi tehdä duunarin hommat ja ettei duunariammatit vaadi erityistä ammattiosaamista. Esimerkiksi talonrakennus, sähkötyöt, metallialan hommat voi tehdä kuka tahansa. Todellisuus on kyllä ihan toinen. Käytännönläheiset näkee ihmissuhteet ja perhesuhteet käytännöllisemmin. Usein panostavat perhe-elämään enemmän (osaamisensa kautta). Akateemiset taas eivät välttämättä osaa lähestyä arkielämää siten. On tärkeää status ja pinta. Miten paljon hyvässä parisuhteessa on tekoa yliopistotutkinnolla?? Ei mitään! Tarvitseeko ammattiasioista puhua kotona?? Onko työ koko elämän sisältö??
No eivät kyllä todellakaan kuvittele. Tiedämme tasan tarkkaan, että ei voi kuka tahansa tehdä noita hommia. Johan sen näkee siitä, että hyvä rakennusalan duunari on vaikea löytää. Iso osa sen alan työntekijöistä on epäluotettavia, en tajua miksi. Hyvät ovat kullanarvosia löytöjä, joita todellakin arvostetaan.
Se, onko status ja pinta tärkeää, ei riipu koulutustaustasta. Joillekin on, joillekin ei. Hyville tyypeille ei.
Ja minun ainakin täytyy voida puhua mieheni kanssa myös työstä, ja ns.monimutkasemmistakin aiheista. On ihan kamalaa puhua sellaisen kanssa, joka ei pysy kärryillä ja jolla ei sivistystä eikä mitään tietotasoa. Tämä tulee ilmi hyvin nopeasti, yhden päivän aikaana viimeistään. Tietenkään sellainen, jonka maailmaa tämä ei kosketa, ei voi tätä ymmärtää. Mutta kyllä varmasti vastaavasti mies, jolle olisi tosi tärkeää vaikka metsästäminen, koirien kasvatus ja luonnossa samoilu, turhautuisi minun kanssani. Varmasti hän kokoisi että en ymmärrä häntä, ja minä puolestani ymmärtäisin sen hyvin. On kuin olisi ihan jossain eri planeetalla kuin toinen, jos kiinnostuksenkohteet, arvot ja ajattelutavat eivät kohtaa. Ihan kun olisi toisen kanssa ja silti yksin. Se vaikuttaa huumorintajuunkin, olisi hirveää jos toisen kanssa ei voisi edes vitsailla.
Ja vielä: se, onko mies samalta planeetalta minun kanssani, EI AINA riipu koulutustasosta. Ei missään nimessä. Mutta runsaan neljänkymmenen vuoden kokemuksella sanoisin, että kyllä akateemisesti kouluttautunut mies suuremmalla todennäköisyydellä on sellainen, että meillä on sama aaltopituus. Ja tärkeä pointti: mitä lähempää omaa alaani mies on, niin sitä suuremmaksi tämä todennäköisyys kasvaa. Vaikkapa ekonomi saattaa hyvinkin olla minusta paljon kauempana kuin moni duunari.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostavan kenties, mutta ei sellaista, jonka haluaisi elämänkumppanikseen. Minulle poliittiset näkemykset kertovat ihmisestä todella paljon. Nehän ovat suoran kytköksissä elämänarvoihin ja ihmiskäsitykseen! Eipä paljon lähempänä ydinasioita voitaisi liikkua.
Millainen on akateeminen ihannemies? Liberaali ja tyylikäs kaupunkilainen mies? Vai joku vähän renttu humanisti?
Vierailija kirjoitti:
Millainen on akateeminen ihannemies? Liberaali ja tyylikäs kaupunkilainen mies? Vai joku vähän renttu humanisti?
Eiköhän tämä riipu ihmisestä, minulle kävisi molemmat, jos renttu viittaa enemmän ulkomuotoon kuin elintapoihin. Tärkeitä asioita minulle on miehessä kiinnostus itsensä kehittämistä kohtaan kirjoja ja lehtiä lukemalla ja matkustelemalla. Ihannemiehelleni työ olisi intohimo ja osa identiteettiä, ei vain tulonlähde. Arvomaailma saisi olla liberaali ja moderni. Tällaisia löytynee molemmista kuvatuista miesryhmistä.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi matkailussa näkee erot. Duunarimies ei yleensä halua matkailla muuta kuin kaljanhakureissuja tallinnaan, tai sitten aurinkomatkojen pakettimatka jonnekin kohteeseen missä on halpaa olutta ja suomibaareja. Akateemisen miehen kanssa voi lähteä vaikka kaupunkilomalle ja rantalomatkin tehdään vähän kiinnostavampiin paikkoihin.
Tuosssahan se tärkein sitten tulikin. Haluat rikkaan miehen jolla on varaa maksaa lomasi eksoottisissa kohteissa maapallon toisella puolella. Duunarilla ei valitettavasti ole varaa kuin Tallinnassa käymiseen ja joskus harvoin halpaan paketti tai omatoimi matkaan.
Vierailija kirjoitti:
Yksilöllistä, mutta usein elämänarvot ja -tyyli erilaiset. Duunareille tärkeää ovat usein konkreettiset asiat, autot, lihakset, urheilun seuraaminen jne. Akateemiset arvostavat enemmän kulttuuria ja ei-aineettomia asioita. Myös sukupuoli- ja ihmiskäsitys on monipuolisempi.
No duunaritko ne ostavat 80 000 euron autoja, 50 000 kelloja, tuhansien eurojen käsilaukkuja, kenkiä vaatteita yms.
Vierailija kirjoitti:
Ero: 200.000,- netto/vuosi
Esimerkiksi filosofian maisteri harvoin pääsee tuollaisille tienesteille. Varsinkin, jos on valmistunut suoraan kortistoon, kuten nykyään on yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Akateemiset ovat yleensä moniulotteisempia, sopeutuvampia, toimintakykyisempiä eri rooleissa ja tilanteissa. Amikset ovat enempi what you see is what you get.
Akateemiset eivät yleensä ota asioita annettuna. Hyvätuloinen akateeminen ei välttämättä aja premium-autoa ja asu leveästi. Isänmaallinen akateeminen saattaa sanoa että sivarit ei haittaa ja RUK-verkkaritkin jää kaapin perukoille, tai ei ainakaan ole aina päällä ainejärjestön liikuntavuorolla.
Yleensä ajaa ja asuu leveästi. Se sotilasarvokin muistetaan tuoda esille jopa sählykerhon saunaillassa. Isänmaallinen akateeminen ei ole yhtään sen suopeampi sivareita kohtaan vaan asenteet ovat kaikista jyrkimpiä rukin käyneiden keskuudessa.
Tämä on ihan juuri niin av. Meriitti olla korkeakoulutettu? En osaa pitää minään .. Mutta kun kotona tajuat, että toinen on uppoutunut herraties mihin humpuukiin, se ei toimi. Hanki koulutusta duunari! Minua ei lopulta kiinnosta, muut kuin akateemiset. T. Akateeminen nainen
Ps. Ei edes loisto libidolla
Ps. Ei rikkaana
Ps. Ihanana tyyppinä
Ei vaan ole aivoja jumpattu.. Eli ei
Apua, kun ihmisillä vaikuttaa olevan vähän tuntemusta oman sosiaali-ekonomisen ryhmänsä ulkopuolisista kanssaeläjistä. On niin tyypillistä Suomessa, että ihmisen ominaisuudet katsotaan automaattisesti työstä/koulutuksesta johtuviksi. Mielestäni kiinnostavimpien ihmisten elämänkokemus, arvot, tiedot ja taidot ovat rakentuneet myös paljon muun kuin koulutuksen kautta. Arvostan koulutuksen hankkimista, mutta en halua tehdä siitä itseisarvoa, jos ihminen ei koe voivansa hyödyntää monen vuoden työtään mieleisellä tavalla. Käytöstavat, arvot ja tottumukset pohjautuvat paljolti myös kotikasvatukseen ja -ympäristöön.
Kannattaa muistaa, että kun duunarit sanovat, ettei akateemisilla ole mitään käsitystä heidän työstään, niin about kaikki akateemiset ovat niitä töitä joskus tehneet.
Mutta duunarit eivät ole koskaan tehneet niitä akateemisten hommia.
Ainakin omassa lähipiirissä dippainssit ovat opiskeluaikoina olleet raksalla töissä ja juu, se kuului siihen koulutukseen myös.
Opettajaäitini oli aluksi lastentarhanopettaja, mutta kouluttautui pidemmälle.
Varastotöissä on tullut vastaan hammaslääkisläisiä ja lääkäriopiskelijoita. Kaupan alalla tullut sitten oikislaisia, yhteiskuntatieteitä lukevia.
Kanssaopiskelijoista amk:sta osa jatkoi yliopistoon ja heillä takana lentoemäntänä oloa, jumppien vetämistä jne.
Duunarikavereista osa ei tee mitään töitä, ei tarvii, ku tuet juoksee. Toiset olleet samassa työpaikassa amiksen jälkeen 15 vuotta (ei tosin oman alan töissä) eivätkä sitten osaa suhtautua työttömiin, muuten kuin väheksymällä.
Duunareista avoimmuutta ja toisten ymmärtämistä tuntuu löytyvän esim. lesboista ja homoista, vaikkei koulutusta olekaan.
Kieltämättä, vaikka itsellä on vain amk-koulutus, niin se tuntuu vähän nihkeältä yrittää selittää nipinnapin peruskoulusta päässeelle ihastukselleni, että mikä on ansioluettelo. Ilman, että hänellä olisi ollut tuntemusta musiikin alalta ja monivuotinen kokemus teatterista, en varmaan olisi jaksellut katella niinkään pitkään.
Ei ymmärrä mitä järkeä on kouluttautua, koska rahaa saa sossusta. Ei kyllä ymmärrä työn tekemisen päällekään. Ajattelee, että ylioppilaaksi haluavat tekevät sen lakin takia.
Voisin jotenkin kuvitella, ettei omaa työtään kunnioittava duunarinainen tai -mies jaksaisi katella kumppaniehdokasta, jos tämä ei ymmärrä miksi käydä töissä, ku pääsee helpommallakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tämä riipu ihmisestä, minulle kävisi molemmat, jos renttu viittaa enemmän ulkomuotoon kuin elintapoihin. Tärkeitä asioita minulle on miehessä kiinnostus itsensä kehittämistä kohtaan kirjoja ja lehtiä lukemalla ja matkustelemalla. Ihannemiehelleni työ olisi intohimo ja osa identiteettiä, ei vain tulonlähde. Arvomaailma saisi olla liberaali ja moderni. Tällaisia löytynee molemmista kuvatuista miesryhmistä.
Eikö tärkeintä ole, että kumppanilla on intohimoja, tuli ne sitten työstä tai harrastuksista? Miksi työ on aina elämän suola?
Monesta kommentista paistaa teinien lukio-amis ja parikymppisten duunari-opiskelija -ajatusmaailma. Kyse on siis ennemminkin kypsymättömyydestä ja mustavalkoisuudesta mikä yleisesti ottaen on voimakasta tuon ikäisillä. Itse ajattelen niin, että haluan samanhenkisen miehen ja omalla kohdallani kyse on uuden oppimisesta ja avarasta maailmankuvasta sekä ymmärryksestä, että en ole koskaan täysin oikeassa ja voin muuttaa mielipiteitäni tiedon lisääntyessä.