Voisiko mies hoitaa vauvaa, jos minä opiskelen?

Vierailija

Jos vauva sattuu tulemaan, voisiko mies hoitaa vauvaa, jos minä opiskelen? Ja ehkä isovanhemmat osaltaan? Siihen saakka, että lapsen saa päiväkotiin, eli 9 kk ikäiseksi asti. Jos säilön maitoa valmiiksi tölkkeihin. Yliopiston kielikursseilta kun ei voi olla pois kauheasti... Ja niitä kursseja on aika paljon.

Sivut

Kommentit (69)

Vierailija

Yliopistostakin voi olla äitiyslomalla. Isä ei voi pitää äitiyslomaa, joka alkaa viimeistään kuukautta ennen laskettua aikaa ja kestää noin neljä kuukautta. Vanhempainvapaan voi pitää kumpi tahansa vanhemmista. 

Itse en kyllä uhraisi imetystä koulun takia. Mikset voi olla äitiyslomalla? Ei se opiskelu mihinkään karkaa.

Vierailija

Sinuna odottaisin sitä vauvan tekemistä. Niitä ei nimittäin satu tulemaan, joutuu ihan tietoisesti tekemään asioita ja samalla jättämään ehkäisyn pois.

Vierailija

Isän voi olettaa hoitavan vauvaa siinä missä äidinkin. Hoitojärjestelyistä olisi hyvä sopia vähintäänkin alustavasti jo ennen lapsen hankkimista. Isovanhempien hoitoavun varaan ei kannata laskea.

Vierailija

Riippuu siitä, suostuuko mies. Mutta suosittelen kyllä, että pidät ainakin 3 kk lapsen syntymän jälkeen oikeasti äitiyslomaa, niin imetys pääsee kunnolla käyntiin. Maidon lypsäminen on selvästi hankalampaa kuin imetys, eivätkä läheskään kaikki äidit saa maitoa herumaan kunnolla lypsämällä, vaikka vauva saisikin tarpeeksi maitoa imettämällä.
Minä palasin töihin tekemään väitöskirjaa, kun vauva oli 5 kk:n ikäinen. Se sujui ilman ongelmia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sinuna odottaisin sitä vauvan tekemistä. Niitä ei nimittäin satu tulemaan, joutuu ihan tietoisesti tekemään asioita ja samalla jättämään ehkäisyn pois.

Tarkoitin tuolla "jos sattuu tulemaan" sitä, että jos tärppää. Olemme olleet jo vähän aikaa ilman ehkäisyä. Emme tee lasta hysteerisesti, mutta jos tärppää nyt, niin lapsi saa tulla. Ikä alkaa pian jo asettamaan omat rajoitteensa, niin sen vuoksi päätimme jättää ehkäisyn pois.

Mietin aluksi lapsen kanssa opiskelua, mutta se olisi käytännön asioiden vuoksi aika vaikeaa.

Vierailija

Miksi et pidä äitiyslomaa? Opiskelijakin saa äitiyslomaa, isä ei voi pitää sitä puolestasi. Imetys vaatii alkuvaiheessa sen, että äiti on lähellä vauvaa. Tuskin kielikurssilla voit jatkuvasti pumpata maitoa, minkä maidontulon ylläpitäminen vaatisi.

Sitäpaitsi synnytyksestä toipuminen jo itsessään kestää, tikkeineen ja jälkivuotoineen äiti tarvitsee lepoa. Äitiysloma on ihan naisen terveyden vuoksi keksitty, ei mikään ylimääräinen huvitus. Synnytystä ja siitä toipumista ei voi ennakoida kurssipäivien mukaan. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Yliopistostakin voi olla äitiyslomalla. Isä ei voi pitää äitiyslomaa, joka alkaa viimeistään kuukautta ennen laskettua aikaa ja kestää noin neljä kuukautta. Vanhempainvapaan voi pitää kumpi tahansa vanhemmista. 

Itse en kyllä uhraisi imetystä koulun takia. Mikset voi olla äitiyslomalla? Ei se opiskelu mihinkään karkaa.

Jaa äitiysvapaata ei voi siirtää isälle? Ihmeellistä seksismiä. Eli kolme kuukautta pitäisi  opiskella vauvan kanssa.

Kyllä se opiskelu voi karata. Näen siitä painajaisia. Ei nykymaailmassa voi ajatella asioita noin.

Vierailija

Äitiyslomaa ei todellakaan voi siirtää isälle. Kukaan ei pakota opiskelemaan vauvan kanssa vaan opiskelijakin voi pitää äitiyslomaa. Opiskelu ei siitä mihinkään karkaa, ne kurssit voi suorittaa äitiysloman jälkeen. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Jaa äitiysvapaata ei voi siirtää isälle? Ihmeellistä seksismiä. Eli kolme kuukautta pitäisi  opiskella vauvan kanssa.

Kyllä se opiskelu voi karata. Näen siitä painajaisia. Ei nykymaailmassa voi ajatella asioita noin.

No miksi se lapsi pitää väkisin vääntää tuollaiseen elämäntilanteeseen, että synnärin lavitsalta pitää suoraan rynnätä luennolle?

Vierailija

Jos kysymyksesi on, voinko opiskella yliopistossa, jos minulla on vauva, vaikka opintoihin kuuluu pakollisia läsnäoloja, niin kyllä voit. Miten sen saatte järjestettyä, riippuu siitä, mitä miehesi tekee, haluaako hän hoitaa vauvaa, haluavatko isovanhemmat, voitteko palkata hoitajan, onko vauva terve, nukkuuko se, miten usein vauva syö, suostuuko syömään pullosta jne. Osaan voit saada vastauksen ennen vauvan syntymää, osan tiedät vasta pienokainen on paikalla. Lisäksi voi olla, että oma mielesi muuttuu, et jaksa tai edes halua opiskella vauvan kanssa.

Minä olen tehnyt muutaman kurssin yliopisto-opiskeluja vauvavuosina ystävien, sukulaisten, miehen ja palkatun hoitajan avulla. Kokoaikaista opiskelua en olisi mitenkään jaksanut, varsinkaan ensimmäisen puolen vuoden aikana. Vauvat söivät tiheästi, ei suostuneet juuri syömään pullosta ja nukkuivat aika kehnosti. 

Sitten on äitejä, jotka tekevät väitöskirjan sillä aikaa kun vauva nukkuu. Sinuna lähtisin keskustelemaan läheisten kanssa, miettimään taloudellisia mahdollisuuksia ja pitämään mielen ja suunnitelmat avoimena. 

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat