Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisiko mies hoitaa vauvaa, jos minä opiskelen?

Vierailija
20.11.2015 |

Jos vauva sattuu tulemaan, voisiko mies hoitaa vauvaa, jos minä opiskelen? Ja ehkä isovanhemmat osaltaan? Siihen saakka, että lapsen saa päiväkotiin, eli 9 kk ikäiseksi asti. Jos säilön maitoa valmiiksi tölkkeihin. Yliopiston kielikursseilta kun ei voi olla pois kauheasti... Ja niitä kursseja on aika paljon.

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kysäisepä siltä mieheltä, että voisiko se.

Vierailija
2/69 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistostakin voi olla äitiyslomalla. Isä ei voi pitää äitiyslomaa, joka alkaa viimeistään kuukautta ennen laskettua aikaa ja kestää noin neljä kuukautta. Vanhempainvapaan voi pitää kumpi tahansa vanhemmista. 

Itse en kyllä uhraisi imetystä koulun takia. Mikset voi olla äitiyslomalla? Ei se opiskelu mihinkään karkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei voisi...?

Vierailija
4/69 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna odottaisin sitä vauvan tekemistä. Niitä ei nimittäin satu tulemaan, joutuu ihan tietoisesti tekemään asioita ja samalla jättämään ehkäisyn pois.

Vierailija
5/69 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän voi olettaa hoitavan vauvaa siinä missä äidinkin. Hoitojärjestelyistä olisi hyvä sopia vähintäänkin alustavasti jo ennen lapsen hankkimista. Isovanhempien hoitoavun varaan ei kannata laskea.

Vierailija
6/69 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, suostuuko mies. Mutta suosittelen kyllä, että pidät ainakin 3 kk lapsen syntymän jälkeen oikeasti äitiyslomaa, niin imetys pääsee kunnolla käyntiin. Maidon lypsäminen on selvästi hankalampaa kuin imetys, eivätkä läheskään kaikki äidit saa maitoa herumaan kunnolla lypsämällä, vaikka vauva saisikin tarpeeksi maitoa imettämällä.

Minä palasin töihin tekemään väitöskirjaa, kun vauva oli 5 kk:n ikäinen. Se sujui ilman ongelmia.

Vierailija
7/69 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella huono idea. Vauvaa ei vain saada opiskelujen lomassa, se on iso elämänmuutos johon tulisi varautua kunnolla. 

Vierailija
8/69 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi varmaan odottaa siihen asti että on kielikurssit käyty ja sitten vasta ryhtyä vauvoja tekemään.

Vierailija
9/69 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinuna odottaisin sitä vauvan tekemistä. Niitä ei nimittäin satu tulemaan, joutuu ihan tietoisesti tekemään asioita ja samalla jättämään ehkäisyn pois.

Tarkoitin tuolla "jos sattuu tulemaan" sitä, että jos tärppää. Olemme olleet jo vähän aikaa ilman ehkäisyä. Emme tee lasta hysteerisesti, mutta jos tärppää nyt, niin lapsi saa tulla. Ikä alkaa pian jo asettamaan omat rajoitteensa, niin sen vuoksi päätimme jättää ehkäisyn pois.

Mietin aluksi lapsen kanssa opiskelua, mutta se olisi käytännön asioiden vuoksi aika vaikeaa.

Vierailija
10/69 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et pidä äitiyslomaa? Opiskelijakin saa äitiyslomaa, isä ei voi pitää sitä puolestasi. Imetys vaatii alkuvaiheessa sen, että äiti on lähellä vauvaa. Tuskin kielikurssilla voit jatkuvasti pumpata maitoa, minkä maidontulon ylläpitäminen vaatisi.

Sitäpaitsi synnytyksestä toipuminen jo itsessään kestää, tikkeineen ja jälkivuotoineen äiti tarvitsee lepoa. Äitiysloma on ihan naisen terveyden vuoksi keksitty, ei mikään ylimääräinen huvitus. Synnytystä ja siitä toipumista ei voi ennakoida kurssipäivien mukaan. 

Vierailija
11/69 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopistostakin voi olla äitiyslomalla. Isä ei voi pitää äitiyslomaa, joka alkaa viimeistään kuukautta ennen laskettua aikaa ja kestää noin neljä kuukautta. Vanhempainvapaan voi pitää kumpi tahansa vanhemmista. 

Itse en kyllä uhraisi imetystä koulun takia. Mikset voi olla äitiyslomalla? Ei se opiskelu mihinkään karkaa.

Jaa äitiysvapaata ei voi siirtää isälle? Ihmeellistä seksismiä. Eli kolme kuukautta pitäisi  opiskella vauvan kanssa.

Kyllä se opiskelu voi karata. Näen siitä painajaisia. Ei nykymaailmassa voi ajatella asioita noin.

Vierailija
12/69 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen olet, ap?

Vierailija
13/69 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiyslomaa ei todellakaan voi siirtää isälle. Kukaan ei pakota opiskelemaan vauvan kanssa vaan opiskelijakin voi pitää äitiyslomaa. Opiskelu ei siitä mihinkään karkaa, ne kurssit voi suorittaa äitiysloman jälkeen. 

Vierailija
14/69 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa äitiysvapaata ei voi siirtää isälle? Ihmeellistä seksismiä. Eli kolme kuukautta pitäisi  opiskella vauvan kanssa.

Kyllä se opiskelu voi karata. Näen siitä painajaisia. Ei nykymaailmassa voi ajatella asioita noin.

No miksi se lapsi pitää väkisin vääntää tuollaiseen elämäntilanteeseen, että synnärin lavitsalta pitää suoraan rynnätä luennolle?

Vierailija
15/69 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kysymyksesi on, voinko opiskella yliopistossa, jos minulla on vauva, vaikka opintoihin kuuluu pakollisia läsnäoloja, niin kyllä voit. Miten sen saatte järjestettyä, riippuu siitä, mitä miehesi tekee, haluaako hän hoitaa vauvaa, haluavatko isovanhemmat, voitteko palkata hoitajan, onko vauva terve, nukkuuko se, miten usein vauva syö, suostuuko syömään pullosta jne. Osaan voit saada vastauksen ennen vauvan syntymää, osan tiedät vasta pienokainen on paikalla. Lisäksi voi olla, että oma mielesi muuttuu, et jaksa tai edes halua opiskella vauvan kanssa.

Minä olen tehnyt muutaman kurssin yliopisto-opiskeluja vauvavuosina ystävien, sukulaisten, miehen ja palkatun hoitajan avulla. Kokoaikaista opiskelua en olisi mitenkään jaksanut, varsinkaan ensimmäisen puolen vuoden aikana. Vauvat söivät tiheästi, ei suostuneet juuri syömään pullosta ja nukkuivat aika kehnosti. 

Sitten on äitejä, jotka tekevät väitöskirjan sillä aikaa kun vauva nukkuu. Sinuna lähtisin keskustelemaan läheisten kanssa, miettimään taloudellisia mahdollisuuksia ja pitämään mielen ja suunnitelmat avoimena. 

Vierailija
16/69 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen tekeminen on asia, johon ei välttämättä voi itse vaikuttaa. Siinä tapahtuu mitä tapahtuu ja on vain sopeuduttava. Esim saatat joutua hätäsektioon tai alapää voi revetä navasta perseeseen, jolloin toipumisaika on pitkä. Tai lapsi voi syntyä keskosena tai muuten sairastua ja joutua viikoiksi tai kuukausiksi teholle... Menetkö silloinkin kielikurssille?

Vierailija
17/69 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opinnoista ei voi olla poissa yhtään, miten ajattelit hoitaa synnytyksen? Arvelitko säntääväsi synnäriltä luennolle?

Vierailija
18/69 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet, ap?

n. kolmikymppinen. Alun perin minun piti valmistua nuorena, saada töitä ja edetä töissä. Ja sitten mennä naimisiin, hankkia talo ja lapsia sen jälkeen. Eli vähän peruskaavan tapaan. No, valmistuin kyllä, mutta oli vaikeaa saada hyviä töitä huonona aikana, joten aloitin taas opinnot. Ja vieläkään en ole päässyt etenemään uralla hyvään asemaan. Siksi haluan hyödyntää vauva-ajankin johonkin eteenpäin vievään, ja tässä tapauksessa se olisi sitten opiskelu.

Vierailija
19/69 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos opinnoista ei voi olla poissa yhtään, miten ajattelit hoitaa synnytyksen? Arvelitko säntääväsi synnäriltä luennolle?

Vähän sen suuntaisesti. Kieliopinnoissa on muutaman tunnin jousto kyllä, eli jos hyvin käy, niin onnistuisi. Sairastamisesta ei tarvitse huolehtia. Olen aina ollut koulussa sairaanakin.

Vierailija
20/69 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jokainen raskaus on omanlaisensa. Voi olla että joutuu lepäämään koko raskausajan, siis ihan vuodelevossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän