Raivaushaaste!
Pohdiskelin tänään joulua ja päätin aloittaa siivouksen raivauksesta. Ennen joulua tästä asunnosta poistuu sata tavaraa! Pyrin myös siihen, että mahdollisimman monet tavarat löytäisivät uuden kodin tai tulevat ainakin oikeaoppisesti kierrätetyksi.
Kuka lähtee mukaan? :)
Kommentit (42)
Mun vinkki on joka viikko laita vähintään 1 tavara kiertoon. Jos laitat 2, on vuodessa 100 tavaraa vähemmän.
Itse laitoin huutikseen 30 tavaraa, alueen fb.hen isompia ja edullisia, h et m.lle vein 2 lumppupussia, nämä pelkästään tänä vkonloppuna.
Kalliimmat kannattaa myydä eri fb ryhmissä. Marimekot omassa fb.ssä, Kalevala korut omassa ja kaikki merkkikama design fb ryhmissä.
En saa 100 tänä vuonna kokoon mutta jonkin verran tossa lähti ja tulee lähtemään.
Työkaverin sisko saa esikoisen ja vien huomenna töihin löytämiäni vaatteita. Ottavat käyttöön tai laittavat keräykseen.
Mitä ihmeen tavaraa teillä on tuollasia määriä? Meiltä voisi vähentää max 20 tavaraa, ei ole mitään vaatekasoja tai huiveja. Helpointa raivausta on olla ostamatta sitä roinaa! Jollain on paritkymmenet poistettavat housut - haloo, eikö ostaessa käynyt mielessä, että näitä ei tarvita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikkinäiset vaatteet keräyslaatikkoon?
Joo, ap vie rikkinäiset h&m:n keräyslaatikkoon. Huolivat kaiken ja ainakin väittävät kierrättävänsä materiaalit. Hyväkuntoiset menee kiertoon uff:n tms. kautta.
Rikkinäisiä eivät kyllä kierrätä mitenkään. Lisäksi joka rätti yksittäispakataan muoveihin siellä. Kuulin tuttavalta, joka on siellä töissä. Eli vain mainostemppu.
Siivosin kesän ja syksyn aikana vaatteet ja kirjahyllyt KonMari-kirjan oppien mukaan. Tulen varmaan vielä karsimaan lisää, sillä olen huomannut mm. että käytän aina mustia housuja ja leggingsejä ja hameita. Kaapeissa on kymmenittäin muunkin värisiä versioita, enkä ole käyttänyt niitä kertaakaan. Siis kaikki ne värikkäät leggingsit ovat olleet siellä kesästä asti, turhan panttina..
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen tavaraa teillä on tuollasia määriä? Meiltä voisi vähentää max 20 tavaraa, ei ole mitään vaatekasoja tai huiveja. Helpointa raivausta on olla ostamatta sitä roinaa! Jollain on paritkymmenet poistettavat housut - haloo, eikö ostaessa käynyt mielessä, että näitä ei tarvita?
Olen siivonnut SATOJA vaatekappaleita. Ei, ei käynyt mielessä, koska rakastan kauniita vaatteita. Ostelen niitä, säilön vaatekaappin ja käytän ehkä vuoden kuluttua. Lisäksi hyvin pidetyt vaatteet säilyvät vuosikymmeniä ja jos ne ovat klassisia, niitä voi käyttää.
Tuolle joka kysyi H&M keräyslaatikosta, niin kaikkiin liikkeisiin voi viedä. Mä olen vain vienyt kassalle. Aikaisemmin ainakin oli niin, että sai aina yhden 15% alekupongin per vaatepussi. Ja ne tosiaan huolii rikkinäisetkin vaatteet :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen siivonnut SATOJA vaatekappaleita. Ei, ei käynyt mielessä, koska rakastan kauniita vaatteita. Ostelen niitä, säilön vaatekaappin ja käytän ehkä vuoden kuluttua. Lisäksi hyvin pidetyt vaatteet säilyvät vuosikymmeniä ja jos ne ovat klassisia, niitä voi käyttää.
Hyvin pidettyjä vaatteita tuskin kannattaa raivata pois. Kysymys kuuluukin, että miksi ostaa, jättää käyttämättä ja sitten raivata turhana pois. Miksi ei ostaa yhtä, laadukasta ja hintavaa?
Joku ihmetteli, miten sitä roinaa tulee. No, meillä lähinnä sukulaisilta. Järkyttävät määrät. En siis viitsi narista, tulisi kiittämätön ja kamala olo, mutta sen hinta on, että tavaraa on aina ja kroonisesti liikaa. Oma ostamiseni on täysin hallinnassa. Mutta sukulaiset tuovat ensinnäkin lahjoja, nimipäivälahjoja, matkamuistoja, suvun vanhoja tavaroita, omilta ystäviltään saamiaan rojuja, joita nuori lapsiperhe saattaisi tarvita (not!) jne.
Esim. aivan viime aikoina sukulaiselta on tullut säilytyslaatikoita, retkeilyyn liittyviä välineitä, hänen lukemiaan kirjoja, mausteita ja teetä, joita hän ei juo ja virhevaateostoksia. Ei hänelle voi sanoa, että voitko kierrättää impulssiostoksesi jonnekin muualle.
Eli vaikka raivaisin 25 tavaraa viikossa, niin yksi sukulaisen vierailu voi tuhota koko raivausprojektin yhdeltä istumalta. First world problem, tiedän, mutta lievästi ahdistava sellainen.
Vien nykyään lahjaksi vain ja ainoastaan ympäristöystävällisiä asioita, jotka eivät vie tilaa, ja joita voi kuluttaa, tyyliin hyvää teetä, vähän parempaa hunajaa, sieviä serviettejä tms.
Tämän ketjun jälkeen ymmärsin, miksi minulla on sijoitusasunto. En ostele kaikenlaista turhaa raivattavaksi, ostin mieluummin asunnon, joka tuottaa joka kuukausi muutaman satasen matkustusrahastooni.
Mulla ei ole oikein mitään, mistä karsia. Sänkyä, koulupöytää, tuolia ja vaatehyllykköä lukuunottamatta mun kaikki omaisuus mahtuu isoon matkalaukkuun. Koti on n 15 neliömetriä suuri huone opiskelijatalossa :)
Meiltäkään ei taida 100 ylimääräistä tavaraa löytyä. 5-henkinen perhe. Turhaa ei osteta ja tarpeeton laitetaan aina heti kiertoon. Käyn kaappeja monta kertaa vuodessa läpi ja ovat aina siistissä kunnossa. Tsemppiä kuitenkin kaikille raivaajille.
Hienoa kuulla, että joillekin tavaroiden järjestyksessä pitäminen on helppoa! Minulle vaikeuksia tuottavat lahjat. Niitä kertyy sukulaisilta, kavereilta ja asiakkailta. Muutama sukulainen ostaa lapselle niin paljon, että hirvittää. Töitä on tehty sen eteen, että he ymmärtävät kantamme ja toivottavasti tänä jouluna lahjoja ei tule vuorta.
Toinen asia on muuttunut maku. En ole koskaan ollut mikään kausisisustaja, oikeastaan päinvastoin. Mutta vuosien varrella maku on muuttunut ja joitakin esineitä ja huonekaluja on korvattu uusilla. Vanhat ovat kuitenkin laadukkaita ja hyviä, joten ne ovat jääneet varastoon ja kaappeihin viemään tilaa.
Rikkinäiset tavarat on helppo heittää pois. Huonokuntoiset vaatteet kyllä valitettavan usein laitan kaapin perälle odottamaan remonttia tai muuta sotkuista tekemistä, mutta nyt siis heitin nekin pois.
Ap
Hyvä idea, vois itsekin tehdä tuollaisen suursiivouksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohdiskelin tänään joulua ja päätin aloittaa siivouksen raivauksesta. Ennen joulua tästä asunnosta poistuu sata tavaraa! Pyrin myös siihen, että mahdollisimman monet tavarat löytäisivät uuden kodin tai tulevat ainakin oikeaoppisesti kierrätetyksi.
Kuka lähtee mukaan? :)
Raivaa sinä ämmä ittesi ulos ensimmäiseksi. Siinä poistuu heti 2 tarpeettominta tavaraa.
t. miehesi.
Pusuja sinullekin! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikkinäiset vaatteet keräyslaatikkoon?
Joo, ap vie rikkinäiset h&m:n keräyslaatikkoon. Huolivat kaiken ja ainakin väittävät kierrättävänsä materiaalit. Hyväkuntoiset menee kiertoon uff:n tms. kautta.
Rikkinäisiä eivät kyllä kierrätä mitenkään. Lisäksi joka rätti yksittäispakataan muoveihin siellä. Kuulin tuttavalta, joka on siellä töissä. Eli vain mainostemppu.
Hmm. Ikävää jos tosiaan näin. Tosin luulisi, että olisi jo noussut esille julkisuudessakin? H&M kun nyt kovasti yrittää saada ympäristöstä huolehtivan maineen, luulisi, että vahditaan väitteitä aika tarkkaan.
Minä olen yrittänyt raivata lasten leikkihuonetta, sieltä lähtee kyllä lasten tavaraakin, ainakin rikkinäiset lelut. Mutta löytyi sieltä kaapista laatikollinen kaikkia ihme suihkepulloja, ne on muuton aikoihin vaan lyöty sinne yläkaappiin pari vuotta sitten, siinä oli kaikkea hyttysmyrkystä tärpättiin, sitten löysin pari kansiollista nahkaisia kellon rannekkeita, ne lahjoitan kirppikselle koska en tarvi niitä varmaan koskaan, ne on entisen liikkeen peruja, olen joskus yrittänyt niitä myydä kirppiksellä itse. Sitten siellä oli tyttären vanha barbie-lotto-peli, ei taida olla koskaan pelattukaan, enkä tiedä miksi se on poikien huoneessa, tytär asuu jo omillaan. Peli tietysti myös kirppikselle. Nuo oli vasta parista hyllystä löytyneitä...
Mulla on niin iso urakka että sitä ei teistä kukaan arvaa. Minä niin haaveilen siististä kodista, sellaisesta kun mulla oli joskus kun asuin tyttären kanssa kahdestaan melko isossa kämpässä. Nyt on aika iso talo meille neljälle, mutta kun tavaraakin on kertynyt järjettömästi, olen ollut yrittäjä niin sitä firman tavaraakin jäi, kun ei viitsinyt roskiin heittää, ja toisaalta ajatteli että kun tarvetta rahalle on niin pitäisi yrittää niistä jotain saada. Olis ihanaa kun olis joku kaveri jonka kanssa tehdä tuota hommaa, se on niin ankeeta yksin, ja joskus vaikea päättää mitä tekee millekin ja mihin laittaa mitäkin. Varastohuone on kattoon asti täynnä tavaraa... se lannistaa kyllä aika nopeesti kun oven avaa.
Vierailija kirjoitti:
Meiltäkään ei taida 100 ylimääräistä tavaraa löytyä. 5-henkinen perhe. Turhaa ei osteta ja tarpeeton laitetaan aina heti kiertoon. Käyn kaappeja monta kertaa vuodessa läpi ja ovat aina siistissä kunnossa. Tsemppiä kuitenkin kaikille raivaajille.
Uskomatonta tehokkuutta. Mites koriste-esineet, muistot ym. ne tietysti on tarpeellisia? Eikö koskaan tule sitten tilannetta että olet heittänyt jotain pois, ja sitten tarvisitkin sitä? Sehän on se suurin pelko :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta tehokkuutta. Mites koriste-esineet, muistot ym. ne tietysti on tarpeellisia? Eikö koskaan tule sitten tilannetta että olet heittänyt jotain pois, ja sitten tarvisitkin sitä? Sehän on se suurin pelko :)
Ei meillä ole koriste-esineitä (muutama ihan yksittäinen). Suku- ja ystäväpiiri on pieni, joten niitä ei meille mistään tule, jos ei itse osta. Makukin on vuosien myötä pysynyt aika samana. Jos jostain en enää pidä, olen laittanut sen kiertoon. Eikä nyt tule yhtään tavaraa mieleen, jota olisin jälkikäteen kovasti kaivannut. Muistot ovat päässäni.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen yrittänyt raivata lasten leikkihuonetta, sieltä lähtee kyllä lasten tavaraakin, ainakin rikkinäiset lelut. Mutta löytyi sieltä kaapista laatikollinen kaikkia ihme suihkepulloja, ne on muuton aikoihin vaan lyöty sinne yläkaappiin pari vuotta sitten, siinä oli kaikkea hyttysmyrkystä tärpättiin, sitten löysin pari kansiollista nahkaisia kellon rannekkeita, ne lahjoitan kirppikselle koska en tarvi niitä varmaan koskaan, ne on entisen liikkeen peruja, olen joskus yrittänyt niitä myydä kirppiksellä itse. Sitten siellä oli tyttären vanha barbie-lotto-peli, ei taida olla koskaan pelattukaan, enkä tiedä miksi se on poikien huoneessa, tytär asuu jo omillaan. Peli tietysti myös kirppikselle. Nuo oli vasta parista hyllystä löytyneitä...
Mulla on niin iso urakka että sitä ei teistä kukaan arvaa. Minä niin haaveilen siististä kodista, sellaisesta kun mulla oli joskus kun asuin tyttären kanssa kahdestaan melko isossa kämpässä. Nyt on aika iso talo meille neljälle, mutta kun tavaraakin on kertynyt järjettömästi, olen ollut yrittäjä niin sitä firman tavaraakin jäi, kun ei viitsinyt roskiin heittää, ja toisaalta ajatteli että kun tarvetta rahalle on niin pitäisi yrittää niistä jotain saada. Olis ihanaa kun olis joku kaveri jonka kanssa tehdä tuota hommaa, se on niin ankeeta yksin, ja joskus vaikea päättää mitä tekee millekin ja mihin laittaa mitäkin. Varastohuone on kattoon asti täynnä tavaraa... se lannistaa kyllä aika nopeesti kun oven avaa.
Itsellänikin on kodissa vielä työsarkaa. Otin maaliskuussa tavoitteeksi saada vuoden aikana 365 tavaraa pois, se täyttyi jo loppu kesästä. Nyt olisi vielä muutamia tavaroita + varasto. Varastoon haluaisin aina kesävaatteet talveksi ja kesäksi talvikamppeet. Ja lasten pienet odottamaan seuraavaa jne.
Olen kyllä innostunut tästä raivaamisesta, iste voisin kuvitella auttavani jotakuta tässä samassa projektissa. Olisi ihanaa kun olisi vaikka rinki, jossa aina vuoronperään autetaan toisia :D
Lamput eivät ole lähteneet... Torin kautta löytyi ostajia, mutta ei noutajia. Jännä, vaikka ilmoituksessa lukee "vain nouto".
Hajonnut tulostin vietiin tänään giganttiin. Samalla reissulla lähti myös spr:n konttiin käyttökelpoisia, mutta meille turhia tavaroita.
Saldo 22/100.
Ap