Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kielioppi virheistä nipojattajat on huonoja kirjoittajia

Vierailija

Kielioppinatseilta puuttuu luovuus ja substanssi. He ovat jumiutuneet sääntöihin ja lauseiden tekniseen puoleen. Heille kieli on kuollut, mekaaninen väline, eikä elävä ja hengittävä voima, kuten runoilijoille ja muille luoville kirjoittajille.

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Virheistä johtuva monimerkityksisyys, vaikea luettavuus tai epäselvyyshän ovat selviä luovuuden merkkejä!

Vierailija

Näe o. Olen aina tuntenut, että kissan pitäisi olla oikeasti kessa, ja minulla on vapaus ja oikeus kutsua sitä kessaksi! Kun kerta haluan! Älkää ahdistako minua oikeakielisyyden pauloihin!

Vierailija

Asiateksti on oma lukunsa!

Sen pitää olla yleiskielen mukaista ja kieliopillisesti virheetöntä. Siitä nipotan, koska se kuuluu työhöni. 

Tyylillä voi rikkoa sääntöjä niin paljon kuin sielu sietää muissa tekstilajeissa. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Näe o. Olen aina tuntenut, että kissan pitäisi olla oikeasti kessa, ja minulla on vapaus ja oikeus kutsua sitä kessaksi! Kun kerta haluan! Älkää ahdistako minua oikeakielisyyden pauloihin!

Ärsyttää tosiaan nämä: "kyllä näin voi sanoa" -tyypit. 

Toki voi sanoa vaikka kissaa koiraksi halutessaan. Ei tule vankeutta eikä sakkojakaan. Yhteisen ymmärrettävyyden vuoksi on kuitenkin hyvä olla tietyt kielen säännöt. 

Vierailija

Myöskin kaunokirjallisuus ja runous noudattaa useimmiten kielioppisääntöjä. Niistä poiketaan vain tarkoin harkiten ja tietoisesti.

Oletko AP koskaan lukenut kirjaa? Jos olisit, niin olisit varmasti huomannut että sekä hyvät että huonot kirjat on pääsääntöisesti kirjoitettu kielioppisääntöjen mukaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Aika luovan yhdyssanavirheen olet tosiaan otsikkoon taiteillut :)

Se on yhdys sanavirhe.

T: Äikän ope

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Asiateksti on oma lukunsa!

Sen pitää olla yleiskielen mukaista ja kieliopillisesti virheetöntä. Siitä nipotan, koska se kuuluu työhöni. 

Tyylillä voi rikkoa sääntöjä niin paljon kuin sielu sietää muissa tekstilajeissa. 

Voit kirjoittaa runon huonolla suomella ja puuskahtaa sitten päälle, että "tämä on runoutta  ja te ette nyt ymmärrä runouttani!"

Mutta vakavasti ottaen: sääntöjä rikotaan yleensä tarkoituksellisesti ja tietoisesti, kielioppivirheiden tekijät taas eivät ole yleensä itse tietoisia siitä, että tekisivät mitään virheitä. Voi olla vähän ongelmallinen lähtökohta.:)

Vierailija

Hei, relatkaa mammat. Keskustelupalstalla kirjoitetaan nopeasti ja fiilispohjalta. Ongelma ei ole kielioppivirheet vaan niistä pakkomielteinen nipottaminen. Ärsyttää nämä pätijät jotka eivät yleensä osaa tuoda keskusteluun mitään muuta kuin toisen kirjoitusvirheistä nipottamisen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat