Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä nämä lasten harrastuskuljettelut oikein on?

Vierailija
17.11.2015 |

Pienenä itse kyllä ihan itse kävelin harrastuspaikkoihin. Toki kävelymatkaa ei ollut kuin joku 3-4 kilometriä maksimissaan. Mutta ihmettelin, että mikä tämä keskustelu oikein on, kun tuntuu että KAIKKI vanhemmat joutuvat heittelemään lapsiaan autolla harrastuksiin. Tuskin kaikki missään maalla asuvat, josta lapsia toki onkin pakko kuljettaa. Etenkin isommissa kaupungeissa bussilla pääsee kyllä melkein kaikkiin harrastuksiin ellei nyt harrasta jotain ihmelajia, kuten heppoja, jolloin tietty harrastuspaikka voi olla jossain korvessa.

Valaiskaa minua! Ei kai kaikki harrastukset nyt mitään kauhean painavien tarvikkeidenkaan kantamista vaadi, että sen vuoksi pitäisi autolla kuljettaa.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua tätä maanista lasten harrastusrumbaa. Vanhemmillakaan ei ole hetkeäkään omaa aikaa tai mahdollisuutta omaan harrastukseen vaan kaikki töiden ulkopuolinen aika kuluu rumban pyörittämiseen. Tunnen useampia tällaisia uupuneita vanhempia ja heidän lisäkseen lapset vaikuttavat ilottomilta ja väsyneiltä. Vapaata lapsen olemista ja leikkiaikaa puuttuu, kun päivät kuluvat aikataulujen ja suorittamisen merkeissä.

Vanhemmat eivät enää viitsi tai osaa viettää aikaa lastensa kanssa kotona. Heistä on helpompi kuljettaa lapset jonkun muun ohjattavaksi ja mennä itse kauppaan tai lenkille tai vain näprätä kännykkää katsomossa. Mutta eivät nuo lapsetkaan enää osaa tehdä mitään omaehtoisesti, kun ovat tottuneet pienestä pitäen siihen, että tekemiset ohjaillaan jonkin valamentajan toimesta. Surullista.

Vierailija
22/37 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajua tätä maanista lasten harrastusrumbaa. Vanhemmillakaan ei ole hetkeäkään omaa aikaa tai mahdollisuutta omaan harrastukseen vaan kaikki töiden ulkopuolinen aika kuluu rumban pyörittämiseen. Tunnen useampia tällaisia uupuneita vanhempia ja heidän lisäkseen lapset vaikuttavat ilottomilta ja väsyneiltä. Vapaata lapsen olemista ja leikkiaikaa puuttuu, kun päivät kuluvat aikataulujen ja suorittamisen merkeissä.

Vanhemmat eivät enää viitsi tai osaa viettää aikaa lastensa kanssa kotona. Heistä on helpompi kuljettaa lapset jonkun muun ohjattavaksi ja mennä itse kauppaan tai lenkille tai vain näprätä kännykkää katsomossa. Mutta eivät nuo lapsetkaan enää osaa tehdä mitään omaehtoisesti, kun ovat tottuneet pienestä pitäen siihen, että tekemiset ohjaillaan jonkin valamentajan toimesta. Surullista.

Tää on niin totta ja naapurissani asuva kahden jääkiekkoa harrastavan pojan äiti on aina ihan hermoraunio, kun harrastuksessa on tauko ja pojat viettävät aikaa kotona. Eivät osaa kun riidellä ja häröillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme ihan Helsingissä, mutta jopa täällä bussien vaihtoyhteydet ovat niin onnettomat, että harrastusmatkoihin menisi n. 45 min suuntaansa. Autolla pääsee vartissa, joten ihan ajansäästöstä tässä on kyse.

Vierailija
24/37 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

?? Että jos lapsi kerran-kaksi viikossa käy ohjatussa harrastuksessa niin kaikki omatoimisuus ja kotonaolo puuttuu? Hyvin harva harrastaa lapsena mitään jokapäivä treenattavaa lajia tosissaan, ei suurin osa ole ohjatussa harrastustoiminnassa kuin muutaman tunnin viikosta. Viikossa on 168 tuntia, joten aika paljon jää vielä siihen omatoimiseen tekemiseen ja kotona olemiseen.

Vierailija
25/37 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi nyt, mutta mua vähän huvittaa nää aloitukset, jossa ap ei ikinä voi ymmärtää, jos jossain perheessä joku normaali asia on toisin.

En ymmärrä lapsia, jotka yököttelee rualle! Meidän Pirjo- Petteri syö ihan kaikkea!

En ymmärrä, miksi eskarilainen ei osaa soittaa nokkahuilua. Meidän Jucca-Anneli osasi säveltää sinfonian 3 vuotiaana!

Vierailija
26/37 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen touhu oli terveempää: katsottiin, mitä harrastuksia oli saatavilla, ja valittiin sitten niistä. Nyt valitaan ensin harrastus tai useampia ja pannaan koko perhe ja puoli sukua pyörimään sen harrastavan lapsen ympärillä. Olen nähnyt ja kuullut aika monta kertaa valituksia siitä, että rahat eivät riitä (kahden) auton pitämiseen, mutta pakko on pitää ja maksaa satasia ja tonneja autokustannuksia lasten harrastusten takia. Lapsiko se perheessä päättää vai kuka?

Vierailija
27/37 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen touhu oli terveempää: katsottiin, mitä harrastuksia oli saatavilla, ja valittiin sitten niistä. Nyt valitaan ensin harrastus tai useampia ja pannaan koko perhe ja puoli sukua pyörimään sen harrastavan lapsen ympärillä. Olen nähnyt ja kuullut aika monta kertaa valituksia siitä, että rahat eivät riitä (kahden) auton pitämiseen, mutta pakko on pitää ja maksaa satasia ja tonneja autokustannuksia lasten harrastusten takia. Lapsiko se perheessä päättää vai kuka?

Tää on niin totta. Ja ihmetystä herättävää. Pahimmassa tapauksessa koko perheen elämä keskittyy ja ryhmittyy yhden jääkiekkoa HARRASTAVAN lapsen ympärille. Muut lapset ja vanhemmat eivät pysty harrastamaan tai lomailemaan miten itse haluavat, vaan kaikki on aikataulutettu tämän pikku-kurrin mukaan.

Vierailija
28/37 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka uskaltaa nykypäivänä antaa lapsensa kulkea illalla julkisilla?!

Vierailija
29/37 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katuvalot sammutettu säästösyistä eikä pyörätietä. Piennar kapea ja vaarallista kävellä 1.5 km alle 10 v iässä klo 18.30 ja 20.30 välillä. Siksi kuljetus.

Vierailija
30/37 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. 6-vuotiaan lapsen kuljettaminen kaupunkiin  balettiin

No se ratsastus, jossa talli on hevonkuusenhornassa, minne ei dösällä pääse.

Teinin tanssiharrastus kaupungissa, ja ei haluta että myöhään illalla pyörii levottomassa keskustassa tai kulkee yksin useampia kilometrejä.

Minusta on tosi hyvä, jos vanhemmat pääsevät viemään ja hakemaan lapsensa harrstuksiin. On turvallisempaa, ja siinä saa lapsen kanssa hetken olla yhdessä. 

Mä en itse kuljeta, kun ei ole ajokorttia. Isä tekee sen homman silloin kun pystyy. Usein pystyy.

Vierailija
31/37 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista, että toiset vetoaa omatoimisuuden menetykseen, kun eivät raaski laittaa lapsen harrastukseen rahaa :(

Vierailija
32/37 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikilla lapsilla kolme harrastusta. Kahteen viedään, koska muuten ei ehtisi suoraan koulusta (koulu loppuu 15 ja harrastus alkaa 15.15). Toisesta haetaan, koska harrastus loppuu vasta 20, jolloin pitäisi normaalisti jo syödä iltapalaa. Autolla pääsee sieltä 10 minuutissa kotiin, bussilla menisi yli tunti.

Välillä viedään tai tuodaan ihan muuten vain, jos on vaikka aivan kamala sää.

Vierailija
33/37 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienenä itse kyllä ihan itse kävelin harrastuspaikkoihin. Toki kävelymatkaa ei ollut kuin joku 3-4 kilometriä maksimissaan. Mutta ihmettelin, että mikä tämä keskustelu oikein on, kun tuntuu että KAIKKI vanhemmat joutuvat heittelemään lapsiaan autolla harrastuksiin. Tuskin kaikki missään maalla asuvat, josta lapsia toki onkin pakko kuljettaa. Etenkin isommissa kaupungeissa bussilla pääsee kyllä melkein kaikkiin harrastuksiin ellei nyt harrasta jotain ihmelajia, kuten heppoja, jolloin tietty harrastuspaikka voi olla jossain korvessa.

Valaiskaa minua! Ei kai kaikki harrastukset nyt mitään kauhean painavien tarvikkeidenkaan kantamista vaadi, että sen vuoksi pitäisi autolla kuljettaa.

Hevosharrastus on "ihmelaji"?

Enpäs ole tiennytkään...

Vierailija
34/37 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsena kuljetettiin aina harrastuksiin, sillä bussit kulkivat todella huonosti. Veljet harrasti jääkiekkoa ja itse harrastin luistelua, joten painavat kassit myös yksi syy siihen. Joskun teininä saatoin kävellä suoraan koulun jälkeen treeneihin ja myöhemmin kesäaikaan menin skootterilla. Nykyään jaakiekkoilioille hankitaankin usein mopoautot juuri sen vuoksi, ettei jäkiskassin kanssa helposti pääse liikkumaan.

Vierailija
35/37 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meillä oli jalkapallotreenejä ympäri kaupunkia, aika hankalaa olisi lapsen ollut kulkea ja ehtiä joka paikkaan bussilla.

Itse en mitenkään oleta että asiat oli silloin oikein, kun minä olin lapsi. Minue kuljetettu harrastuksiin, enkä koskaan harrastanut mitään ohjattua toimintaa. Vanhemmilla ei ollut sellaiseen mahdollisuutta, kun olin lapsi.

Vierailija
36/37 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se kuskaaminen yleensä kauhean kauon kestä, muutamia vuosia.

Vierailija
37/37 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta o,n että kuljetuskulttuuri on muuttunut. Ei mua penskana 70-luvulla mihinkään autokyydillä kuljetettu. Jos ei itse päässyt jonnekin menemään, sitten ei mennyt ollenkaan. Pidän nykymenoa terveempänä, ja omalle lapselleni kuljetusta tarjoan auliisti. Mikä oikeus minulla on istua lämpimään autoon samalla, jos yksi perheenjäsen rahjustaa neljä kilometriä räntäsateessa?