Nuorten naisten syrjiminen työelämässä
Akateemisten naisten kohtelu on sanoinkuvaamattoman törkeää työelämässä. Olen ollut nyt neljä vuotta määräaikaisessa työsuhteessa samalle työnantajalle. Se mikä tekee tilanteen törkeäksi on työsopimusten pituus. Saamme aina työtoverini (myös nuori alle 30-v nainen) kanssa vain puolen vuoden sopimuksia. Näin työnantaja varmistaa ettemme pääse koskaan äitiyslomalle. Pomoni on myös kysellyt olenko raskaana kun lihoin 3 kg. Eikö tämä ole jo laitonta?? Pitäisikö minun hakea jotain toista työtä vain saadakseni paremman työsopimuksen?
En vain ymmärrä miten tilanne oikeasti voi olla näin p#ska kuitenkin hyvinvointivaltioiksi kutsutussa maassamme. Älkää nuoret opiskelko maisteriksi jos joskus haluatte perustaa perheen! Nim. FM joka harkitsee alanvaihtoa siivoojaksi
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Joko olet ottanut yhteyttä Forbesin päätoimittajaan, koska tuo arvostettu talouselämän lehti on selvästi naisvihamielinen? Ja Ylekin on samanlainen naisvihamielinen koska moisia uutisia julkaisee?
http://yle.fi/uutiset/arvostettu_talouslehti_suomi_paras_paikka_tyossak…
Vaikka Suomi olisi parempi kuin muut maat, ei se tarkoita, että täällä olisi asiat ihanteellisesti. Toisekseen tuosta ei voi nähdä, kuinka moni nainen on verrokkimiestä huonommassa paikassa, koska hän saattaa tulla raskaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulut on tasattava molempien vanhempien työnantajien kesken, se on ainoa keino saada systeemi toimimaan oikeasti, naiset töihin ja tulevia veronmaksajia lisää.
Kerro viisaana, kuinka tämä käytännössä toimii? Palkataan lisää virkamiehiä ja "naisten-suojelijoita"?
Nauran teidän tyhmyydellenne. Sakset auki tai sakset kiinni.
Yhteiskunnan ei tule tukea itsekästä lisääntymistäsi.
Lapsen tekemiseen tarvitaan myös miestä. Ja uskotko jos sanon, että on ihan oikeasti olemassa miehiä, jotka haluavat lisääntyä. Miksi vastuu pitää silloin jättää vain naisen harteille?
Harvemmin hehkutan Ruotsia, mutta tässä asiassa ruotsalaiset perheet ovat todella muuttuneet tasa-arvoisemmaksi. Siellä isälläkin on oikeus tutustua ja hoitaa lastaan ja naisella oikeus päästä takaisin sorvin ääreen nopeammin.
Niin voi tehdä jo nytkin. Miksi et itse valinnut miestäsi tuolla perusteella?
Yhteiskuntako teidät naiset pakkonaittaa ja saattaa raskaaksi?
Kun se on vastuullinen teistä?
?? No itse asiassa kun mieheni on työttömänä, niin hän hoitaa pääsääntöisesti lasta ja kotia koko ajan. Miksi sinä teet typeriä oletuksia asioista, joita ei ole edes sanottu missään?
Hyvä sinulle siis. Oletko nyt siis hyväpalkkainen uranainen?
Panoksesi on merkittävä yhteiskunnalle?
Ihan tavallinen duunari olen. Onko ongelma? Ja kyllä, koen panokseni olevan merkittävä yhteiskunnalle, niinkuin jokaisen työtätekevän ihmisen panos pitäisikin olla. Oletko sinä niitä parempia ihmisiä, jotka ylenkatsoo siivoojiakin :D
Kerrotko vielä, millä tapaa sinua on siis syrjitty työelämässä?
Se taisi olla aloituksen aihe?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko olet ottanut yhteyttä Forbesin päätoimittajaan, koska tuo arvostettu talouselämän lehti on selvästi naisvihamielinen? Ja Ylekin on samanlainen naisvihamielinen koska moisia uutisia julkaisee?
Vaikka Suomi olisi parempi kuin muut maat, ei se tarkoita, että täällä olisi asiat ihanteellisesti. Toisekseen tuosta ei voi nähdä, kuinka moni nainen on verrokkimiestä huonommassa paikassa, koska hän saattaa tulla raskaaksi.
Edelleenkin sinä voit itse päättää koulutuksestasi, urastasi ja lapsenteostasi.
Mies ei yleensä voi loppukädessä viimeiseen 100% vaikuttaa.
Miten koet olevasi syrjitty?
Koska et saa koko rusinapakettia itsellesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulut on tasattava molempien vanhempien työnantajien kesken, se on ainoa keino saada systeemi toimimaan oikeasti, naiset töihin ja tulevia veronmaksajia lisää.
Kerro viisaana, kuinka tämä käytännössä toimii? Palkataan lisää virkamiehiä ja "naisten-suojelijoita"?
Lapsen tekemiseen tarvitaan myös miestä. Ja uskotko jos sanon, että on ihan oikeasti olemassa miehiä, jotka haluavat lisääntyä. Miksi vastuu pitää silloin jättää vain naisen harteille?
Harvemmin hehkutan Ruotsia, mutta tässä asiassa ruotsalaiset perheet ovat todella muuttuneet tasa-arvoisemmaksi. Siellä isälläkin on oikeus tutustua ja hoitaa lastaan ja naisella oikeus päästä takaisin sorvin ääreen nopeammin.
?? No itse asiassa kun mieheni on työttömänä, niin hän hoitaa pääsääntöisesti lasta ja kotia koko ajan. Miksi sinä teet typeriä oletuksia asioista, joita ei ole edes sanottu missään?
Ihan tavallinen duunari olen. Onko ongelma? Ja kyllä, koen panokseni olevan merkittävä yhteiskunnalle, niinkuin jokaisen työtätekevän ihmisen panos pitäisikin olla. Oletko sinä niitä parempia ihmisiä, jotka ylenkatsoo siivoojiakin :D
Minä olen se, joka totesi ärsyyntyneensä juuri tuosta tossukkamaisuudesta. Kai ihmisiä syrjitään työelämässä, jos siihen annetaan lupa.
Minua ei ole syrjitty, koska olen ottanut selvää oikeuksistani ja pitänyt niistä kiinni.
Itse aloit jankkaamaan lisääntymisestä ja siitä, kuinka naisen vaan pitää valita kodin ja työn välillä. Ei pidä, se ei ole oikein, eikä enää tätä päivää. Mutta mikään ei muutu, jos me nykyajan nuoret naiset emme jatka puoliemme pitämistä. Monet naiset jo ennen meitä on kuitenkin edistänyt tasa-arvoa jo aika paljon, ei tehdä heidän työtään turhaksi.
Vierailija kirjoitti:
Raskauden vuoksi ei voida irtisanoa, ainakaan laillisesti
Niin ongelma onkin lyhyet määräaikaiset työsopimukset, jotka on helppo jättää uusimatta jos työntekijä raskautuu. Etkö ymmärtänyt aloitusta?
Aina,kun Arkadianmäeltä edes ehdotetaan, että perhevapaat jaettaisiin lakia muuttamalla tasan vanhempien kesken, alkaa hirveä valitus. Erityisesti naisten suosimilla keskustelupalstoilla ulistaan, että lasten hoitojärjestelyt on perheen sisäinen asia eikä siihen saa valtiovalta puuttua. Noh, perhevapaat on jo nyt voinut puolittaa, mutta kuinka monessa perheessä tehdään niin? Eli ihan itsehän me naiset aiheutamme sen, että työnantajan on järkevämpää palkata mies kuin nainen. Vasta sitten, kun miehet todellakin käyttävät puolet tai edes lähes puolet perhevapaista, muuttuu naisten asema myös työelämässä. Pitämällä itse perhevapaat vain aiheutamme sen, ettei tilanne muutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sama tilanne yliopistolla, en itsekään tiedä mitä tekisin. Tuntuu typerältä lopettaa jatko-opinnot vain sen takia, että saisi pidemmän työsuhteen jostain ns. aivottomalta alalta. Mutta ei kai tässä muuta enää voi tehdä. Ensin valtio maksoi koulutukseni lähes tohtoriksi, ja se kaikki meni hukkaan kun siirryn tarjoilijaksi tms. Hienoa viekää loputkin rahat yliopistolta! N29
No eiköhän tulee säästöä valtiolle kun päästään yhdestä tutkijatohtorista erään joka tekee iha höpöhöpö väitöskirjaa jota ei voi työalämässä edes hyödyntää. Tajutkaa nyt hyvät ihmiset että ei jokainen voi tehdä tohtorin papereita sen takia ettei työllisty FM-tutkinnon jälkeen.
Monet väitöskirjat ovat ihan asiaa. Eikö sinustakin ole tärkeää, että esimerkiksi uusia syöpälääkkeitä kehitetään? Onko tälläinen väitöskirja mielestäsi turha? Mikä sinusta sitten on yhteiskuntamme hyvinvoinnin kannalta tärkeämpää tutkimusta?
Olen tuon edellisen viestin kirjoittaja, ja olen koko pienen ikäni haaveillut tutkijana olemisesta, ja muiden ihmisten auttamisesta. Tällä hetkellä tunnen, että yhteiskunta ei ole minun puolellani vaikka olen kaikkeni antanut sille. Miksei minulla ole oikeutta jatkaa tutkimustani jos saan lapsen? On väärin laittaa ihminen valitsemaan kahden tärkeimmän asian väliltä, kun periaatteessa molemmat ovat saavutettavissa.
Kumma kun juuri ne nuoret naiset tienaavat miehiä enemmän kunta-alalla:
"Naiset pääsevät keskipalkoissa miesten edelle vain kunnan palkkalistoilla alle 25-vuotiaana. Nuoren naisen tilille rapsahtaa kuukaudessa 250 euroa enemmän kuin samanikäiselle miehelle. Tämän jälkeen naiset putoavat palkkakyydistä."
Kauppalehti 15.10.2013:
"Naiset ovat itsekriittisiä. Omat asenteet ja ja kunnianhimon puute on merkittävin este uralla etenemiselle.
Näin todetaan Evan kyselyssä Huippua kohti - Näin naiset toimivat yritysten johtoryhmissä."
Tässä ihan vaan yksi esimerkki sanomalehtialalta:
"Suomessa ilmestyy 31 seitsenpäiväistä sanomalehteä. Vuosina 2006 – 2009 yli kaksi kolmasosaa niistä vaihtoi päätoimittajaansa, mutta naisia toimitusten ylimmässä johdossa on yhtä vähän kuin 1900-luvun alussa: yksi. Vinouman syyksi on esitetty miespuolisten valitsijoiden yksisilmäisyyttä. Mutta onko se koko totuus?
Haastatteluissa selvisi, että naiset ovat haluttomia hakemaan sanomalehtien päätoimittajien paikkoja. Joihinkin tehtäviin naisilta oli jopa pyydetty hakemuksia, mutta tuloksetta."
http://m.journalistiliitto.fi/journalisti/lehti/2010/11/artikkelit/nais…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskauden vuoksi ei voida irtisanoa, ainakaan laillisesti
Niin ongelma onkin lyhyet määräaikaiset työsopimukset, jotka on helppo jättää uusimatta jos työntekijä raskautuu. Etkö ymmärtänyt aloitusta?
Työnantajan silmin katsottuna ongelma on nuoret naiset, joiden maha alkaa paisua heti vakituisen paikan saatuaan. Täytyy kouluttaa uusi määräaikainen heitä tuuraamaan, ja kun mamma sitten joskus saapuu takaisin työmaalle, on hän usein täysin pihalla kaikista sen hetkisistä työasioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen se, joka totesi ärsyyntyneensä juuri tuosta tossukkamaisuudesta. Kai ihmisiä syrjitään työelämässä, jos siihen annetaan lupa.
Minua ei ole syrjitty, koska olen ottanut selvää oikeuksistani ja pitänyt niistä kiinni.
Itse aloit jankkaamaan lisääntymisestä ja siitä, kuinka naisen vaan pitää valita kodin ja työn välillä. Ei pidä, se ei ole oikein, eikä enää tätä päivää. Mutta mikään ei muutu, jos me nykyajan nuoret naiset emme jatka puoliemme pitämistä. Monet naiset jo ennen meitä on kuitenkin edistänyt tasa-arvoa jo aika paljon, ei tehdä heidän työtään turhaksi.
Sanoin että itse päätät oletko synnytyskone vai uranainen.
En ole sinua raskauttamassa väkisin, eikä yksikään työnantaja tai yhteiskunta.
Lopeta se uhriutuminen , pönttö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sama tilanne yliopistolla, en itsekään tiedä mitä tekisin. Tuntuu typerältä lopettaa jatko-opinnot vain sen takia, että saisi pidemmän työsuhteen jostain ns. aivottomalta alalta. Mutta ei kai tässä muuta enää voi tehdä. Ensin valtio maksoi koulutukseni lähes tohtoriksi, ja se kaikki meni hukkaan kun siirryn tarjoilijaksi tms. Hienoa viekää loputkin rahat yliopistolta! N29
No eiköhän tulee säästöä valtiolle kun päästään yhdestä tutkijatohtorista erään joka tekee iha höpöhöpö väitöskirjaa jota ei voi työalämässä edes hyödyntää. Tajutkaa nyt hyvät ihmiset että ei jokainen voi tehdä tohtorin papereita sen takia ettei työllisty FM-tutkinnon jälkeen.
Monet väitöskirjat ovat ihan asiaa. Eikö sinustakin ole tärkeää, että esimerkiksi uusia syöpälääkkeitä kehitetään? Onko tälläinen väitöskirja mielestäsi turha? Mikä sinusta sitten on yhteiskuntamme hyvinvoinnin kannalta tärkeämpää tutkimusta?
Olen tuon edellisen viestin kirjoittaja, ja olen koko pienen ikäni haaveillut tutkijana olemisesta, ja muiden ihmisten auttamisesta. Tällä hetkellä tunnen, että yhteiskunta ei ole minun puolellani vaikka olen kaikkeni antanut sille. Miksei minulla ole oikeutta jatkaa tutkimustani jos saan lapsen? On väärin laittaa ihminen valitsemaan kahden tärkeimmän asian väliltä, kun periaatteessa molemmat ovat saavutettavissa.
Päättäjien pitäisi ymmärtää, että näillä huonoilla työsopimuksilla aiheutetaan se, että koulutetut naiset hankkivat entistäkin harvemmin ja vähemmän lapsia. Sitten yhteiskunta maksaa 38-vuotiaille hedelmöityshoitoja, kun nämä samat naiset vihdoin saavat paremmat työsopimukset.
Nykyinen tilanne aiheuttaa sen, että ne yhteiskunnan tyhmimmät lisääntyvät, koska eivät muutenkaan välitä urasta tai koulutuksesta. Kansa sen kuin tyhmentyy. Voi Suomi :(
Itse opiskelin 5 vuotta ja tapasin mieheni minun ensimmäisenä vuotena. Tiesimme tämän ongelman, joten menimme heti toisena vuotena naimisiin ja olin silloin jo raskaana. Yliopistossa opiskeleminen oli helppoa. Teimme lukujärjestykset niin että vuoronperään toinen oli luennolla ja toinen lapsen kanssa puistossa, vaunukävelyllä, missä milloinkin. Kertaakaan en lasta vienyt luennolle, vaikka näitäkin oli.
Lapsi kun syntyi vielä kesällä, ei tullut tätäkään taukoa opiskelussa.
Toinen lapsi syntyi putkeen, mutta kun kolmas oli tulossa, mieheni valmistui ja pääsi heti toihin mutta sitten palikkatalo sortui, yksin en voinut olla vastuussa kolmesta lapsesta.
2 vanhempaa piti laittaa hoitoon ja kolmannen kanssa olin kotona ja yritin suorittaa verkkokursseja, mutta se meni tosi huonosti. Valmistuin 1,5 vuotta myöhemmin kuin kurssikaverit ja graduni meni juuri ja juuri läpi.
Mutta pääsin kivasti töihin, siinä vaiheessa nuorinkin aloitti tarhassa ja vanhin oli eskarissa.
Ainoa konkreettinen huono puoli oli, oma verkostuminen jäi todella heikoksi. Minut vaan muistettiin siitä kenellä oli eniten lapsia. Olisi ollut hyvä osallistua yhteisiin illanistumisiin, mutta lapsikatraan kanssa se oli vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päättäjien pitäisi ymmärtää, että näillä huonoilla työsopimuksilla aiheutetaan se, että koulutetut naiset hankkivat entistäkin harvemmin ja vähemmän lapsia. Sitten yhteiskunta maksaa 38-vuotiaille hedelmöityshoitoja, kun nämä samat naiset vihdoin saavat paremmat työsopimukset.
Nykyinen tilanne aiheuttaa sen, että ne yhteiskunnan tyhmimmät lisääntyvät, koska eivät muutenkaan välitä urasta tai koulutuksesta. Kansa sen kuin tyhmentyy. Voi Suomi :(
Päättäjätkö valitsevat urasi tai lastentekosi ajankohdan? Väität olevasi fiksukin, mutta yhteiskunnan tulisi sinua holhota?
Näetkö mitään ristiriitaa siinä?
1) Kannattaa kuulua liittoon, jotta voi olla sinne yhteydessä, jos epäilee, että määräaikaisuuksille ei ole lainmukaisia perusteita.
2) Onko määräaikaisuuksillesi lainmukaiset perusteet? Työsopimuslain mukaanhan työsopimus on voimassa toistaiseksi, jollei sitä ole perustellusta syystä tehty määräaikaiseksi.
3) Jos määräaikaisuuksillesi ei ole lainmukaisia perusteita, kannattaa miettiä, että missä vaiheessa ottaa asian puheeksi työnantajan kanssa, jotta työt eivät sitten lopu yhtäkkiä kokonaan sillä hetkellä voimassaolevan määräaikaisen työsopimuksen päättyessä. Päättynyttä työsuhdetta ei voi enää saada takaisin, ellei siitä yhteisesti sovita työnantajan kanssa. Paras tilanne siis olisi, että aikaa asian ratkaisemiseen olisi mahdollisimman paljon. Kts. Kohta 1.
Vierailija kirjoitti:
En edes lähde väittelemään tiedän kanssanne, tässä linkki teidän sorsimisestanne.
Lisää valheitanne kumoaisin mielellänne, mutta olen tehnyt sen jo tuhanteen kertaan palstalla.
Muumilaulut ja sormivärit ei riitä toimitusjohtajan pallille, se nyt on vain faktaa.
Elämä on valintoja.
Kuules nyt lesbo huuhkaja, se ei ole kenenkään muun vika ettei voi saada penskoja. Hyvä niin, koska Suomessa on jo ihan tarpeeksi kusipäitä. Tuollaiselta vajaamieliseltä kun ei voi odottaa kuin lisää juustoaivoja. Toivon oikein inhottavaa loppuelämää sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En edes lähde väittelemään tiedän kanssanne, tässä linkki teidän sorsimisestanne.
Lisää valheitanne kumoaisin mielellänne, mutta olen tehnyt sen jo tuhanteen kertaan palstalla.
Muumilaulut ja sormivärit ei riitä toimitusjohtajan pallille, se nyt on vain faktaa.
Elämä on valintoja.
Kuules nyt lesbo huuhkaja, se ei ole kenenkään muun vika ettei voi saada penskoja. Hyvä niin, koska Suomessa on jo ihan tarpeeksi kusipäitä. Tuollaiselta vajaamieliseltä kun ei voi odottaa kuin lisää juustoaivoja. Toivon oikein inhottavaa loppuelämää sinulle.
Menikö aivot istukan mukana vai putosiko paskavaippaan?
Voi sentään. Omalle työpaikalleni on palkattu paljon nuoria naisia. Ei siinä mitään, mutta järjestään he jäävät ennen pitkää äitiyslomille. Sitä ennen ovat sairauslomilla hankalien raskauksiensa takia ja äitiyslomilta palattuaan jäävät hoitamaan lapsiaan, kun ne sairastavat usein. Ihan aiheesta nousee kysymys: kuka tekee heille kuuluvat työt?
Jos naisia palkataan, niin työnantajana suosisin sellaisia, joilla ei ole enää pieniä lapsia eikä mahdollisuutta niitä hankkiakaan. Ymmärrän, että naisilla saattaa olla pitkä aukko työhistoriassa lasten hankinnan ja hoidon vuoksi eikä se olisi minusta ollenkaan paha asia. Kotiäidin roolissa oppii monenlaisia työelämässäkin hyödyllisiä taitoja.
Tuossa kai se toinen kompastuskivi onkin monen kohdalla eli työhistorian olemattomuus siinä vaiheessa, kun on ajankohtaista palata työelämään. Ensimmäinen on kotiäidin olemattomat tulot. Harvalla on niin hyvin ansaitseva puoliso, että raha riittäisi välttämättömyyksien lisäksi kaikkeen kivaan yhden tuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole konsti eikä mikään.
Äitiysrahan saajat ja perhevapaiden kokonaiskustannukset tiedetään tasan tarkkaan Kelassa.