Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on nyky-Suomessa kaikkein turhin tutkinto/linja?

Vierailija
14.11.2015 |

Kysymys otsikossa. Ja ennen kuin joku valittaa niin joo, mikään ammatti ei ole täysin turha. Mutta haluaisin tietää muiden mielipiteitä siitä, mikä tutkinto saa ekana miettimään että "mitä tuollakin muka tekee".

Kommentit (406)

Vierailija
121/406 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tutkinnot jonka suorittaneet eivät viitsi nähdä vaivaa työllistyäkseen. Esim. Haet useaan kertaan opiskelemaan Taikkiin vaatetussuunnittelua ja kun vihdoin valmistuttua menet töihin vaatekaupan myyjäksi. Ei ole ehkä se työllistävin tutkinto jos hakee töitä etsimällä Mollin sivuilta vaatetussuunnittelijan paikkoja, mutta vähän soveltamalla löytyy kyllä töitä.

Vierailija
122/406 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun mielestä Suomessa ole yhtään turhaa koulutuslinjaa. Me tarvitsemme tutkijoita, ihan siihen taidehistoriaan ja sukupuolentutkimukseenkin. Ja kyllä, medianomeja tarvitaan, filosofeja ehkä enemmän kuin koskaan (ainakin pitäisi tarvita) jne. Ongelmahan on enemmänkin koulutusmäärissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/406 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle ei ole vielä auennut mitä maisemantutkija tekee. Ehkä joku muu osaa kertoa minulle?

Maisemantutkija maalailee tissejä ja perseitä eri maisemissa. Sama kuin Amk:n muotoiluakatemialaiset valaa savesta kyrpiä :DD

Suuri osa maisemantutkimuksesta valmistuneista toimii kunnissa ympäristösuunnittelijoina. Opiskeluaikana ja työelämässä tehdään esim. aluesuunnitteluun ja kaavoitukseen liittyviä taustaselvityksiä ja inventointeja. Opintojaan voi suunnata joko em.aluesuunnitteluun tai kulttuuriympäristöjen suojeluun painottuen. Osa työskentelee ympäristökasvatuksen parissa. Humanistiseksi alaksi ihan hyvä valinta.

Vierailija
124/406 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri ja agronomi on ainoot oikeasti tarpeelliset tutkinnot, muut ovat turhia.

Vierailija
125/406 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkinnot, jotka opitaan työb kautta. Esimerkiksi hevosalan tutkinnot, floristit, lasinpuhaltajat jne.

Vierailija
126/406 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulttuurituottaja AMK, 3,5 vuotta opintoja. Kuulostaa kohtuuttomalta.

Vierailija
127/406 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkoruotsikritiikissä olisi hyvä muistaa myös tuo, pakkoruotsinopettajien koulutus vie yliopistosta täysin kohtuutomasti resursseja suhteessa muihin kieliin.

Ei ne kaikki ole pakkoruotsiopettajia. Itse asiassa suurin osa tuntemistani pohjoismaisten kielten opiskelijoista haluaa kääntäjiksi, tutkijoiksi tai vastaaviksi kieliasiantuntijoiksi. Ja oletko miettinyt, että joku voi oikeasti haluta opettaa ruotsia, eikä pidä sitä pakkona? Kokemukseni mukaan ei siellä ole kuin ne muutamat sivuaineopiskelijat, jotka kokevat ruotsin vain pakkona.

Tarkoitin, että kun pakkoruotsia opetetaan jokaiselle pakolla ala-asteelta yliopistoon saakka, niin näitä opettajia tarvitaan valtava määrä ja näiden opettajien koulutukseen menee mielettömästi resursseja yliopistoissa.

Mua ei pakotettu. Asuin Pohjois-Savossa ja tykkäsin opiskella kieltä ja olen siinä ihan hyväkin. Ruotsin kieli on kieliopillisesti varmaan maailman helpoimpia kieliä. Ruotsi muutenkin maana on tosi jees.

Eiköhän se ollu sulle ihan yhtä pakollista kuin muillekin, ihan riippumatta miten paljon siitä henkilökohtaisesti tykkäsitkin.

Omasta mielestäni Ruotsi on muuten aika epäkiinnostava maa, noin niin kuin yleisesti, vapaaehtoisesti. Ei siis mitenkään erityisen "tosi jees", tai ainakaan niin "tosi jees" että sen takia pitäisi pakkoruotsittaa kaikkia suomenkielisiä. Ruotsin kielen maailmanhelpoimmuudestakaan en nyt kyllä tämän postauksesi pohjalta vakuuttunut, muuten. Eiköhän se ole aika lailla motivaatiosta ja kiinnostuksesta ja käyttömahdollisuuksista kiinni se helppous.

Vierailija
128/406 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri ja agronomi on ainoot oikeasti tarpeelliset tutkinnot, muut ovat turhia.

...kokeilehan elää edes 60-luvun elintasoa ilman sähköä (ja alan eri tason ammattilaisia tutkintoineen/pätevyyksineen) niin voipi tulla itku.

Ei, älä edes yritä kiistää, meinaan muutaman kerran kun olen ollut "hätäsähköistämässä" kulmakuntia joissa on ollut toista viikkoa sähkökatkos myrskyn jälkeen ja käynyt varmistamassa kotitalouksissa ettei esim ns nollavikaa ole ollut, niin kumman kiitollista väkeä ihmiset ovat. Ns helpotusitkujakin naisväeltä tirautellaan, joskus jopa saa sättimistäkin osakseen. Siinä on romanttinen kynttilävalo kaukana kun ulkona paukkuu pakkanen...

Vierailija
129/406 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin koko ketjun läpi ja paljon on kritisoitu kieliopintoja. Joskus ammoisina aikoina rvosteltiin paljon niitä, jotka opiskeli arabiaa. Varmasti työllistävä ala tänä päivänä. Itse olen opiskeluaikana työskennellyt laitoshuoltajana leikkaussalissa ja arvostan suuresti kyseistä koulutusta. Itse olenbihmetellyt merkonomin tutkintoa. Joku merkonomi voisi vähän avata tätä ehkä?

Vierailija
130/406 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni koulutus on vanhentunut. Esimerkiksi jos on opiskellut 15 vuotta sitten painopinnan valmistajaksi, on koko ala muuttunut radikaalisti.

Vierailija
131/406 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni koulutus on vanhentunut. Esimerkiksi jos on opiskellut 15 vuotta sitten painopinnan valmistajaksi, on koko ala muuttunut radikaalisti.

Sanot moni ja annat vaan yhden esimerkin. Heitä nyt vaikkapa 51 ja perusteluja, niin sinut voisi ottaa tosissaan.

Vierailija
132/406 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki media-alan tutkinnon. Ihmiset itse ovat media nykyisin.

Vierailija
133/406 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki media-alan tutkinnon. Ihmiset itse ovat media nykyisin.

Etenkin kun lukee netissä eri lehtien artikkeleita, jotka ovat koko ajan täynnä kirjoitus- ja asiavirheitä, niin väkisinkin pistää miettimään mitä nämä "media-ammattilaiset" kouluissaan opiskelevat...

Vierailija
134/406 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Media-alan tutkinnot pitävät sisällään mm peligrafiikkaa, 3d mallintamista ja pelituotantoa nykyisin. Vieläkö kuulostaa turhalta? Datanomissa voi opiskella peliohjelmoijaksi.

Vierailija
135/406 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muinaiskirkkoslaavi.

Vierailija
136/406 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Artesaani. Töitä ei ole.

Riippuu vähän omasta itsestään työllistyykö vai ei.

Itse opiskelen artesaaniksi ja olen varma että sellaiset opiskelutoverini eivät hirveästi rikastumaan pääse, joill ei ole lainkaan mielikuvitusta.

Jos oikeasti kaikki pitää etsiä internetistä ja kopioida sieltä kuin lammas, eikä mitään omaa osata tuottaa, on siitä hirveän nihkeä kenenkään mitään maksaa.

Tai sitten jos jotain omaa yritetään tikistää, ja se tuotos on joku geneerinen ja harmaa paska, niin ei sillä pitkälle pötkitä. Pitää uskaltaa erottua ja rohkeasti kokeilla kaikkia juttuja.

Nykyajan nuoriso ei uskalla, ja aivot hapatetaan läpsyttelypuhelimen kanssa karamelleja jonoon laittaessa ja kaurapuurosta kuvia räpsimällä.

Vierailija
137/406 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naistutkimus, elokuvatutkimus ja humanistiset tieteet yleensäkin.

Naistutkimus ja elokuvatutkimus ehkä joo, mutta "humanistiset tieteet yleensäkin" on jo aikamoisen laaja skaala :D En todellakaan allekirjoita, että kaikki humanistiset alat ovat samaa turhaa paskaa.

Suurin osa aineenopettajista on lukenut pääaineena humanistisia.

Vierailija
138/406 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mitään tutkintoa äkkiseltään pidä turhana, ennemminkin ylipitkiä koulutusasikoja joissain tutkinnoissa.

Koulutusjärjestelmämme on laadittu niin että perustutkinnon jälkeen on hakukelpoisuus yliopistoon ja ammattikorkeakouluun.

Esimerkiksi turvallisuusalan perustutkinto kestää 3 vuotta.

Vartijaksi kouluttautumine ei vaan voi viedä noin kauan.

Muitakin ylipitkiä koulutusaloja on varmasti, esim. kuljetusalan tutkinnot. 

Olenkin miettinyt mitä hemmettiä ne ospiskelijat puuhaavat.

Kannattaisko perehtyä asiaan ennen kuin huutelee. Vartijan ammattitutkinnon saa suoritettua sadassa tunnissa, 40h+60h. Turvallisuusalan perustutkinnon käynyt valmistuu aika paljon muuhunkin kuin pelkkään vartijointiin ja harva turvallisuusalan perustutkinnon käynyt työskentelee vartijana.

Varmaan kannattaisi. Kuten sinunkin.

Ammattitutkintoa ei saa sadalla tunnilla varmaan mistään alasta. Viiden vuoden vartijakortin saa sadalla tunnilla 40h+60h.

Vartijan AMMATTITUTKINTO on ammattitutkinto jonka saa työn ohessa opiskeltuna n. 1,5 vuodessa. Kumpikin on melko turha tutkinto. Arvoa niillä ei oikein ole.

Vierailija
139/406 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mietitään työllistymistä, niin yliopiston pienillä kielillä (venäjä, viro, latina, unkari ja mitä näitä nyt on) ei kuulemma mene hyvin

Venäjä = pieni kieli ???

Yliopistossa venäjä on pieni kieli, ei oteta hirveästi opiskelijoita sisään. En tietenkään puhu venäjän kielen koosta maailmassa, hölmö.

Kuvaa hyvin Suomen kielipolitiikan järjettömyyttä. Ruotsia (joka on oikeasti pieni ja tarpeeton kieli) opetetaan melkein joka yliopistossa ja isolla sisäänotolla. Ja venäjää kohdellaan pienenä kielenä.

Suomi se vasta tarpeeton kieli onkin ruotsiin nähden

Vierailija
140/406 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teologian maisteri. Viisi vuotta yliopistossa ja alkupalkka 2600. Amisjätkät pyyhkii persettään tollasella palkalla.

Kuka tahansa täysikäinen uskovainen voisi aloittaa vaikka huomenna pappina, siihen ei tosiaan mitään koulutusta tarvita kunhan tietää mitä Raamatussa lukee. 

Ja vapaat seurakunnathan on täynnä  pastori -tittelillä kulkevia miehiä   joilla ei tosiaan ole mitään teologian koulutusta ja hyvin klaaravat homman.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi