Eikö koulussa enää opeteta oikeaa hampaidenharjaustekniikkaa?
Poikani on toisella luokalla eikä heillä ole ollut vielä harjaustekniikan opetusta. En muista millä luokalla se 70-luvun lopulla peruskoulunsa aloittaneille tuli, mutta mielestäni aika pieninä.
Lapsi ei tietenkään kuuntele, kun vanhempana yritän opastaa, ja olemme vanhemmatkin harjanneet vielä melko säännöllisesti lapsen hampaat, mutta huvittaisi jo kohta luopua siitä, lapsi on sentään jo 8-vuotias..
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
En kyllä yhtään enää ihmettele, että lasten hammaterveys on surkeissa kantimissa...
Ap
Ap kiltti, lasten hammasterveys on surkeissa kantimissa vain niissä perheissä, joissa vanhemmat eivät kykene itse opettamaan hampaiden harjausta. Usein samoissa perheissä ei ymmärretä, että karkkipäivä ei ole vähävaraisuudesta johtuva juttu, eikä vesi janojuomana köyhää ja surkeaa. Minusta näistä asioista puhutaan neuvolassa jo ennenkuin lapsella on välttämättä edes ainuttakaan hammasta. Hammastarkastuksia tarjotaan lapsille ennen kouluikää useita.
jerbul kirjoitti:
Sun lapsessa on joku vika jos ei osaa 8-vuotiaana pestä omia hampaitaan
Kun olin viimeksi lapseni kanssa (joka on siis neljän) hammashoitolassa, kyselin noista suosituksista, että minkä ikäiseksi vanhempien pitäisi huolehtia harjaamisesta. Sieltä kerrottiin, että siinä vaiheessa, kun lapsi kirjoittaa sujuvaa kaunokirjoitusta, hienomotoriikka on tarpeeksi tarkkaa hampaiden harjaamiseen itsekseen. Nykyään ei taideta opetella kaunoa koulussa, mutta minun kouluaikanani se alkoi tokaluokalla. 8-vuotias ei siis ole vielä liian iso siihen, että vanhemmat valvovat harjaamista ja tekevät tarkistusharjauksen.
Olen itse syntynyt 1971 ja omat hammaslääkärikäynnit hoitui aina koulun kautta.
Omat lapseni ovat syntyneet 94-99 ja olihan se pieni yllätys, että koulun sijaan vanhempien piti huolehtia hammaslääkärissä käynnit.
Joo, toista se oli kultaisella 70-luvulla! Hammashoitaja tuli luokkaan säännöllisin väliajoin fluorin purskutteluaineineen. Havaintovälineinä sillä oli sellaiset isot muovihampaat ja iso hammasharja (punainen varsi!), jolla se sitten nykytteli niitä muovihampaita tietyssä järjestyksessä. Sitten oli meidän ipanoiden vuoro harjata hampaamme, minkä jälkeen pinkin punainen purutabletti suuhun. Purutabletin väriaine tarttui plakkiin, joten peilistä oli helppo todeta mistä kohdasta jäi harjaamatta... Lopuksi sitten fluoripurskuttelut. Muistan vieläkin sen hajun.
Ette nuoremmat sukupolvet taida tajutakkaan kuinka meitä 70-luvun lapsia valistettiin. Joka asiasta. Ja joka tuutista. Television harvat lastenohjelmatkin olivat täynnä solidaarisuuskasvatusta ja opastusta elämän eri alueilta seksuaalivalistusta unohtamatta. Se on ihme että nykyiset nelikymppiset on niinkin täysipäisiä kuin ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä yhtään enää ihmettele, että lasten hammaterveys on surkeissa kantimissa...
Ap
Ap kiltti, lasten hammasterveys on surkeissa kantimissa vain niissä perheissä, joissa vanhemmat eivät kykene itse opettamaan hampaiden harjausta. Usein samoissa perheissä ei ymmärretä, että karkkipäivä ei ole vähävaraisuudesta johtuva juttu, eikä vesi janojuomana köyhää ja surkeaa. Minusta näistä asioista puhutaan neuvolassa jo ennenkuin lapsella on välttämättä edes ainuttakaan hammasta. Hammastarkastuksia tarjotaan lapsille ennen kouluikää useita.
Joo no millälailla se on sinusta hyvä asia, että näin on? Huono hammasterveys voi viedä jopa ennenaikaiseen hautaan, mutta Suomessa säästetään tässä? Puhumattakaan inhimillisestä kärsimyksestä, kun hampaita porataan?
80-luvulla lapsille ei annettu edes puudutusta. Poraaminen oli jotain aivan hirveää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen itse syntynyt 1971 ja omat hammaslääkärikäynnit hoitui aina koulun kautta.
Omat lapseni ovat syntyneet 94-99 ja olihan se pieni yllätys, että koulun sijaan vanhempien piti huolehtia hammaslääkärissä käynnit.
Ai? Minulle ei ole kukaan sanonut tästä. Sen olen ymmärtänyt, että tarkastusvälitkin saattavat olla pitempiä, mikä on aivan idioottimaista sekin, mutta täytyypä soittaa hammashoitolaan, että eikö ne kutsu lapsia sinne enää vai mitä pitää tehdä, jos haluaa että lapsen hampaat hoidetaan/tarkastetaan!
Ap
Olen syntynyt -88 ja kyllä meillä ala-asteella tuli ehkä kerran vuodessa joku täti kouluun opettamaan hampaidenpesua. Seisottiin rivissä ja pestiin hampaat tädin neuvomalla tekniikalla. Tuo oli hyvä ja oppi kunnolla miten pitää pestä joka puolelta.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt -88 ja kyllä meillä ala-asteella tuli ehkä kerran vuodessa joku täti kouluun opettamaan hampaidenpesua. Seisottiin rivissä ja pestiin hampaat tädin neuvomalla tekniikalla. Tuo oli hyvä ja oppi kunnolla miten pitää pestä joka puolelta.
No nimenomaan, ainakin itse muistelen oppineeni kunnolla pesemään hampaat siinä neuvonnassa, kotona vaikka ajattelivat varmaan, että kaikkihan ne osaa pestä, eivät osanneet niin hyvin neuvoa. En usko, että itsekään osaan. Tai meillä on kyllä pojan kanssa sekin ongelma, ettei hän ota minun neuvojani tosissaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Nykysuositus on sähköhammasharja
Meillä on se, mutta ei ole nyt käytössä lapsilla. Pitäisi varmaan ottaa uudelleen käyttöön. Mutta sen käytön ohjaamisessa vasta epävarma olenkin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Riippuu kunnasta tuo hammastarkastuksen määrä. Esim. meidän kunnassa niitä on vain yksi (5-vuotis tarkastus). 3-vuotiaille oli sellainen "yhteistarkastus", useita lapsia vanhempineen kuuntelemassa hammashoitajan ohjeita ja sitten pikainen suuhun kurkistus "Juu, hyvin on maitohampaat tulleet suuhun"....
Mutta tuo, että vanhemmat huolehtii hampaiden harjauksesta on tosi tärkeää. Lapsen motoriikka ei ole niin kehittynyt vielä ekaluokkalaisenakaan, että pystyisi itse olemaan vastuussa hampaiden harjauksestaan. Tietysti lapsi pesee itse ensin että harjaantuu ja aikuinen sitten "tarkistaa", eli pesee uudelleen huolellisesti. Joskus täällä av:lla luen kauhuissani kun vanhemmat kirjoittaa että alle kouluikäisellä on hampaat täynnä reikiä. Jollei kyse ole jostain hammasluuta vioittavasta sairaudesta, niin saavat nämä vanhemmat kyllä katsoa itse peiliin tässä asiassa. Hammasharjaan totuttelu aloitetaan ihan vauvana, ensimmäisen hampaan puhjettua. Ei tule sitten yllätyksenä lapselle että on tällainen homma kuten hampaiden pesu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Joo no millälailla se on sinusta hyvä asia, että näin on? Huono hammasterveys voi viedä jopa ennenaikaiseen hautaan, mutta Suomessa säästetään tässä? Puhumattakaan inhimillisestä kärsimyksestä, kun hampaita porataan?
80-luvulla lapsille ei annettu edes puudutusta. Poraaminen oli jotain aivan hirveää.
Ap
Kyllä meillä ainakin puudutuksen sai ihan pyytämättäkin 80-luvulla. Itselläni se tosin ei porauskipua ole koskaan poistanut, vaikka puoli päätä ois ollut puuduksissa. Pelkästään amalgaamia käytettiin paikka-aineena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
No sitä vaan tarkoitan, että ei yhteiskunnan ole tarkoitus huolehtia ihan kaikesta. Juuri siksi Suomi on ylivelkaantunut, kun yhteiskunta on hoitanut liikaa yksityisille ihmisille kuuluvia asioita. Tietoa on kyllä olemassa vaikka kuinka. Hämmästelen sitä, kuinka niin monet ihmiset eivät ota asioista selvää!
Samaan kategoriaan taitaa kuulua käytöstapojen (ja kasvatuksen yleisemminkin) ulkoistaminen päiväkodille ja koululle.
Vierailija kirjoitti:
Poikani on toisella luokalla eikä heillä ole ollut vielä harjaustekniikan opetusta. En muista millä luokalla se 70-luvun lopulla peruskoulunsa aloittaneille tuli, mutta mielestäni aika pieninä.
Lapsi ei tietenkään kuuntele, kun vanhempana yritän opastaa, ja olemme vanhemmatkin harjanneet vielä melko säännöllisesti lapsen hampaat, mutta huvittaisi jo kohta luopua siitä, lapsi on sentään jo 8-vuotias..
Tuota, ethän vain opeta sitä tekniikkaa, joka sinulle opetettiin 70-luvulla (viimeistään neljännellä luokalla se meille opetettiin). Se 70-luvun tekniikka onkin nimittäin nykään väärä!
Sikäli tietysti sama, että nykyään (ehkä) opetettava tekniikka onkin 40 vuoden päästä jo väärä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
ApKyllä meillä ainakin puudutuksen sai ihan pyytämättäkin 80-luvulla. Itselläni se tosin ei porauskipua ole koskaan poistanut, vaikka puoli päätä ois ollut puuduksissa. Pelkästään amalgaamia käytettiin paikka-aineena.
Ne oli sit varmaan sadisteja meidän hammashoitolassa, kun ainakaan vielä vuonna 1984 ei saanut. En muista osasinko ajatellakaan, että sellaista on. Eivät ainakaan kysyneet. Olisin ottanut jos olisi saanut. Jostain syystä 17-vuotiaana reikiintyminen loppui, eikä sen jälkeen ole tullut kuin pari hassua reikää koko aikana. Tai en tiedä oliko pitkällä karkkilakolla vaikutusta asiaan, että reikiintyminen loppui. Vaikka jnkv karkinsyöntiä jatkoinkin senkin jälkeen. Aina olen harjannut hampaat ihan hyvin. Karppaaminen myös selvästi piti hampaat puhtaampina luonnostaan näin ohiksena.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
ApNo sitä vaan tarkoitan, että ei yhteiskunnan ole tarkoitus huolehtia ihan kaikesta. Juuri siksi Suomi on ylivelkaantunut, kun yhteiskunta on hoitanut liikaa yksityisille ihmisille kuuluvia asioita. Tietoa on kyllä olemassa vaikka kuinka. Hämmästelen sitä, kuinka niin monet ihmiset eivät ota asioista selvää!
Samaan kategoriaan taitaa kuulua käytöstapojen (ja kasvatuksen yleisemminkin) ulkoistaminen päiväkodille ja koululle.
Hohhoijaa. Jos et tajua sen maksavan enemmän, että lasten hampaita paikataan, kuin että ohjattaisiin suun hoidossa niin... Ja säästää voi jostain muusta, mutta ei perusterveydestä, joka tällainen asia on. Sitä paitsi kun en edes usko, että siihen tarttee säästää! Kalliiksi tulee pikemminkin tällainen laiminlyöminen.
Ja joku täällä vielä sanoi tekniikan muuttuneen. En edes tiedä millaiseksi, niin miten voisin opastaa lastani siinä? En ymmärrä, miten tämä asia vertautuu sinusta käytöstapoihin?
Ap
Sähköhammasharja kehiin! Miten et osaa sitäkään opettaa??? En käsitä. Ei se hampaiden harjaaminen nyt mitään rakettitiedettä ole!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei tietenkään kuuntele, kun vanhempana yritän opastaa, ja olemme vanhemmatkin harjanneet vielä melko säännöllisesti lapsen hampaat, mutta huvittaisi jo kohta luopua siitä, lapsi on sentään jo 8-vuotias..Tuota, ethän vain opeta sitä tekniikkaa, joka sinulle opetettiin 70-luvulla (viimeistään neljännellä luokalla se meille opetettiin). Se 70-luvun tekniikka onkin nimittäin nykään väärä!
Sikäli tietysti sama, että nykyään (ehkä) opetettava tekniikka onkin 40 vuoden päästä jo väärä.
Kerropa sitten oikea tekniikka! Alkoi kiinnostaa... Kynäotteella itse pidän harjaa ja kevyesti yritän painaa, mutta ikenet ovat alhaalla jonkin verran paenneet.
Vierailija kirjoitti:
Sähköhammasharja kehiin! Miten et osaa sitäkään opettaa??? En käsitä. Ei se hampaiden harjaaminen nyt mitään rakettitiedettä ole!
En pysty itse käyttämään sähköhammasharjaa, koska minulla on voimakas yökötysrefleksi ja pään tärisyttäminen vain tuntuu hemmetin epämiellyttävältä. ;(
No mulla kyllä on, vaikka olin noissa fluorauksissa ja opetuksissa... Ihan pienenä oli usein vuosittain 4 reikää :( Siksi en haluakaan samaa lapsilleni. Jos suussa ei ole kariesbakteeria niin eihän se reikiinny niin "hyvin" kuin jos on. Siitäkin on paljon kiinni.
Ap