Eikö koulussa enää opeteta oikeaa hampaidenharjaustekniikkaa?
Poikani on toisella luokalla eikä heillä ole ollut vielä harjaustekniikan opetusta. En muista millä luokalla se 70-luvun lopulla peruskoulunsa aloittaneille tuli, mutta mielestäni aika pieninä.
Lapsi ei tietenkään kuuntele, kun vanhempana yritän opastaa, ja olemme vanhemmatkin harjanneet vielä melko säännöllisesti lapsen hampaat, mutta huvittaisi jo kohta luopua siitä, lapsi on sentään jo 8-vuotias..
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikani on toisella luokalla eikä heillä ole ollut vielä harjaustekniikan opetusta. En muista millä luokalla se 70-luvun lopulla peruskoulunsa aloittaneille tuli, mutta mielestäni aika pieninä.
Lapsi ei tietenkään kuuntele, kun vanhempana yritän opastaa, ja olemme vanhemmatkin harjanneet vielä melko säännöllisesti lapsen hampaat, mutta huvittaisi jo kohta luopua siitä, lapsi on sentään jo 8-vuotias..Tuota, ethän vain opeta sitä tekniikkaa, joka sinulle opetettiin 70-luvulla (viimeistään neljännellä luokalla se meille opetettiin). Se 70-luvun tekniikka onkin nimittäin nykään väärä!
Sikäli tietysti sama, että nykyään (ehkä) opetettava tekniikka onkin 40 vuoden päästä jo väärä.
Kerropa sitten oikea tekniikka! Alkoi kiinnostaa... Kynäotteella itse pidän harjaa ja kevyesti yritän painaa, mutta ikenet ovat alhaalla jonkin verran paenneet.
Niin ja millainen 70-luvun tekniikka on? En enää muista...
Vierailija kirjoitti:
Sähköhammasharja kehiin! Miten et osaa sitäkään opettaa??? En käsitä. Ei se hampaiden harjaaminen nyt mitään rakettitiedettä ole!
No miksi lapsen pitäisi harjata hampaita huonosti tai sinne päin, kun voi samalla vaivalla harjata optimaalisesti? Esimerkiksi vääristä otteista voi seurata juurikin ikenien vetäytymistä ym. Ja kivahan se olisi, että harjausliike on mahdollisimman puhdistava, eikä sinne päin. Ja jos tämä opastettaisiin kouluaikana lapsille, he saisivat kunnollista opastusta. Aivan yksinkertaista. Paitsi näköjään joillekin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei tietenkään kuuntele, kun vanhempana yritän opastaa, ja olemme vanhemmatkin harjanneet vielä melko säännöllisesti lapsen hampaat, mutta huvittaisi jo kohta luopua siitä, lapsi on sentään jo 8-vuotias..Tuota, ethän vain opeta sitä tekniikkaa, joka sinulle opetettiin 70-luvulla (viimeistään neljännellä luokalla se meille opetettiin). Se 70-luvun tekniikka onkin nimittäin nykään väärä!
Sikäli tietysti sama, että nykyään (ehkä) opetettava tekniikka onkin 40 vuoden päästä jo väärä.
No perusasiat siinä on varmasti samoja kuitenkin ja pakkohan mun on lapselle jotain opettaa, haloo? Mutta en tosiaan halua, että lapsi on minun opastukseni varassa, ei se ole sama, kuin ammatti-ihmisten. Ihmettelen vastasiko minulle ketjun alussa palstan wt-osasto, eli asian vähättelijät?
Ap
Kuule, googlaapa vaikka "hampaiden harjaus ohje". Tuli heti sivu kaupalla ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No perusasiat siinä on varmasti samoja kuitenkin ja pakkohan mun on lapselle jotain opettaa, haloo? Mutta en tosiaan halua, että lapsi on minun opastukseni varassa, ei se ole sama, kuin ammatti-ihmisten. Ihmettelen vastasiko minulle ketjun alussa palstan wt-osasto, eli asian vähättelijät?
Ap
Kuule, googlaapa vaikka "hampaiden harjaus ohje". Tuli heti sivu kaupalla ohjeita.
No täytyypä tutustua. Koulussa kun sen joku kertois, niin lapsikin vain uskoisi, että näin se on sitten. Aina ollut sellainen tuo poika, että mun kertomana ei ota vastaan. Ei halua oppia! Ilmeisesti opetan jotenkin väärällä tyylillä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No täytyypä tutustua. Koulussa kun sen joku kertois, niin lapsikin vain uskoisi, että näin se on sitten. Aina ollut sellainen tuo poika, että mun kertomana ei ota vastaan. Ei halua oppia! Ilmeisesti opetan jotenkin väärällä tyylillä.
Ap
No ihan tän ketjun perusteella, ymmärrä ap:n lasta. Anteeksi vaan. Miten tää nyt voi olla näin vaikeeta? Mulla on nyt kolmas lapsi vuoden vanha, eli joudun jo kolmannen kerran kuuntelemaan suuhygienistin neuvot lapsen hampaanhoidosta. Ja tarkastuksia on useita vuosien varrella. Eikö tämä ole sitä ennalta ehkäisyä ja valistusta? Joka kerta kysytään, miten hampaat harjataan. Sähköhamnasharja on lisäksi keksitty! Ja sen tekniikka nyt niin yksinkertainen, kuin olla voi! Se harja kun pyörii ihan itsekseen! Se täytyy vain hitaasti siirtää hampaan pinnalta toiselle. Tää on kyllä onneksi suurimmalle osalle vanhemmissa ihan hanskattavissa oleva juttu, josta normaali aikuinen ja lapsi kyllä selviytyy.
Muista itsekin nuo hammashoitajan käynnit koululla, saatiin opastusta hampaidenpesutekniikkaan ja punaiset tabletit, jotka kertoi mitkä kohdat vaatii huolellisempaa harjausta. Ikävä, että kaikessa säästetään, ja tätä ei enää kouluissa ole.
Nykyään Vanhempien tehtävä on seurata ja tarkistaa lapsen hampaiden harjaus 8-9 vuotiaaksi asti. Eli tuo 80- luvulla saatu palvelu on siirtynyt vanhempien opastukseksi omalle lapselleen.
Ei se lapsesta assia tee, että hän ei pese hampaitaan itse. Esim. Aamuhammaspesun voisit siirtää pojalle, tetysti alussa opastaen vieressä. Ja siitä sujuvasti iltahammaspesut kohta perään.
Ehkä armeijassa sitten. Jos poikasi sinne menee.
jerbul kirjoitti:
Sun lapsessa on joku vika jos ei osaa 8-vuotiaana pestä omia hampaitaan
Hyvin usein pienetkin lapset vastaavat itse hampaiden harjaamisesta. Koskinen muistuttaa, että vanhempien kuuluu harjata lasten hampaat pitkälle kouluikään.
"Lapsen hienomotoriikka on vasta noin 10-vuotiaana sen tasoista, että lapsi pystyy puhdistamaan hampaansa itse. Siihen saakka vanhempien pitää vastata hampaiden pesusta."
Lapsi saa alusta asti auttaa harjauksessa, mutta varsinainen puhdistusvastuu on aina vanhemmilla.
http://www.kaleva.fi/teemat/hyva-elama/jo-parivuotiailla-rikkinaiset-hampaat/179674/
Vierailija kirjoitti:
Joo, toista se oli kultaisella 70-luvulla! Hammashoitaja tuli luokkaan säännöllisin väliajoin fluorin purskutteluaineineen. Havaintovälineinä sillä oli sellaiset isot muovihampaat ja iso hammasharja (punainen varsi!), jolla se sitten nykytteli niitä muovihampaita tietyssä järjestyksessä. Sitten oli meidän ipanoiden vuoro harjata hampaamme, minkä jälkeen pinkin punainen purutabletti suuhun. Purutabletin väriaine tarttui plakkiin, joten peilistä oli helppo todeta mistä kohdasta jäi harjaamatta... Lopuksi sitten fluoripurskuttelut. Muistan vieläkin sen hajun.
Ette nuoremmat sukupolvet taida tajutakkaan kuinka meitä 70-luvun lapsia valistettiin. Joka asiasta. Ja joka tuutista. Television harvat lastenohjelmatkin olivat täynnä solidaarisuuskasvatusta ja opastusta elämän eri alueilta seksuaalivalistusta unohtamatta. Se on ihme että nykyiset nelikymppiset on niinkin täysipäisiä kuin ovat.
No ihan sama opastus minulla 80-luvulla syntyneellä ollut. Hoitaja kävi luokassa opettamassa oikeaa harjaustekniikkaa ja kaikille annettiin omat harjat jotka nimikoitiin ja niitä säilytettiin luokassa näitä opastuksia varten (en muista kuinka monta kertaa hammashygieniaa opetettiin mutta useampi kuin yksi opetuskerta kuitenkin). Parhaiten muistan kuinka hoitaja harjauksen päätteeksi tarkasti lopputuloksen yksitellen :).
Myös oma viidesluokkalaiseni on saanut harjausopastusta koulussa kun asiaa häneltä joskus kysyin. Lisäksi tuli yksi päivä sanomaan että tarvitsee hammaslankaimen kun sen käyttämistä oli opetettu koulussa.
Minusta on tosi hyvä että harjausta opetetaan, sen ansiosta minullakaan ei ole kuin yksi reikä (vanhemmillani oli enemmän jo minun iässäni). Olen myös aloittajan kanssa samaa mieltä että usein lapset kuuntelevat paremmin ulkopuolista neuvojaa kuin omia vanhempiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Teillä on auktoriteettiongelma. Miten tulet toimeen pojan kanssa kun se kasvaa isommaksi, jos ei 8-vuotiaanakaan tottele sinua?
Sinun kannattaisi nyt keskittyä tämän ratkaisemiseen, ja neuvoa pojalle hampaiden harjausta vasta kun olet saanut kriittisemmän ongelman ratkaistua. (Kyllä ne siellä hammastarkastusten yhteydessä neuvoo myös suositellun harjaustekniikan.)
Ap:
Samanikäinen lapsi meillä, hammastarkatukset koulussa joka toinen vuosi ja vanhempi voi mennä mukaan ja voi pyytää hammashoitajalta siinä yhteydessä harjauksenopetusta tarvittaessa. Sitä hampaat punaiseksi värjäävää ainetta (joka siis värjää plakin/lian) voi hankkia apteekista kotiin ;)
Tsemppiä, meilläkin pojalla aikamoista hutilointia se sähköhammasharjalla sutiminen eli tarvitsee vielä vanhemman apua (lapsi pesee ensin itse ja vanhempi lopuksi).
Vierailija kirjoitti:
jerbul kirjoitti:
Sun lapsessa on joku vika jos ei osaa 8-vuotiaana pestä omia hampaitaan
Hyvin usein pienetkin lapset vastaavat itse hampaiden harjaamisesta. Koskinen muistuttaa, että vanhempien kuuluu harjata lasten hampaat pitkälle kouluikään.
"Lapsen hienomotoriikka on vasta noin 10-vuotiaana sen tasoista, että lapsi pystyy puhdistamaan hampaansa itse. Siihen saakka vanhempien pitää vastata hampaiden pesusta."
Lapsi saa alusta asti auttaa harjauksessa, mutta varsinainen puhdistusvastuu on aina vanhemmilla.
http://www.kaleva.fi/teemat/hyva-elama/jo-parivuotiailla-rikkinaiset-hampaat/179674/
Tämä on ihan totta. Poika oli ihan ööö.. kun näytin hänelle, että harja on hieman eri asennoissa (kallellaan) kun sitä vie eri pinnoille. Tuntui olevan vaikeaa tajuta ainakaan yhdellä opastuksella, saati sitten että hoksaisi sen (ainakaan tähän mennessä) itsestään. Tosin olemme harjanneet lapsen hampaita niin hänellä ei ole paljoa omaa kokemusta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Teillä on auktoriteettiongelma. Miten tulet toimeen pojan kanssa kun se kasvaa isommaksi, jos ei 8-vuotiaanakaan tottele sinua?
Sinun kannattaisi nyt keskittyä tämän ratkaisemiseen, ja neuvoa pojalle hampaiden harjausta vasta kun olet saanut kriittisemmän ongelman ratkaistua. (Kyllä ne siellä hammastarkastusten yhteydessä neuvoo myös suositellun harjaustekniikan.)
Auktoriteettini on mikä on, saatan olla siis liiankin luja ja vihainen, kun en jaksa leperrellä, tosin nyt olin kyllä ihan kannustava eilen. Siksi pojan on helpompi oppia asiat ulkopuolisen opastamana. Sama se on muussakin, hiihdossa jne. Poika on myös tosi herkkä tapaus.
Ap
Ap