Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvisruokavalio?

Vierailija
13.11.2015 |

Etuja, haasteita? Millaisia arkiruokia? Harkitsen siirtymistä kokonaan kasvisruokailijaksi ja haluaisin kuulla mielipiteitä.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä teidän vegaanien kannattaa miettiä myös omaa käyttäytymistä. Itse arvostan veganismia suuresti enkä ikinä pystyisi siihen, mutta en kestä sitä eläinrääkkäysvideoilla mässäämistä ja "miettikääpäs omia valintojanne lällällää minäpä en olekaan lihansyöjä" -asennetta. En tiedä, kuinka paljon vegaanit kohtaavat ruokavalionsa arvostelua, mutta itse en ainakaan ole ikinä kellekään tuputtanut lihaa tai arvostellut valintoja. Kasvisruoka tosiaan on useimmiten terveellisempää ja kyllähän se on ihailtavaa, että arvostaa eläimen elämää niin paljon, ettei sitä tahdo syödä. Mutta kyllä sitä tuputusta tänne lihansyöjillekin teiltä päin tulee. Muistakaa se, että vaikka koette valistavanne tai jollain tavalla auttavanne lihaa syövää henkilöä, häntä melko todennäköisesti vain vituttaa se. Tässä muutamia esimerkkejä, joita olen saanut kuulla kasvissyöjiltä omasta, terveellisestä, monipuolisesta ja kyllä - lihaa sisältävästä - ruokavaliostani.

- eläimet kärsii

- eläimet kuolee

- elät muovipussi päässä jos syöt lihaa etkä halua katsoa eläinrääkkäysvideoita

- liha haisee paskalta

- liha haisee ruumiilta

- toi on ollut jonkun äiti

- kauhee rasvakasa (joku oliiviöljyssä paistettu kanawokki)

- tiiätkö miten paljon kaloreita tossa on (kana)

- onnee sydänkohtaukseen

- onnee suolitukokseen

Kyllä tässä maailmassa molemminpuoleista kunnioitusta tarvitaan. Kasvissyönti on monelle niin suuri osa elämää ja tärkeä aihe, ettei siitä millään tunnu pystyvän pitävään suutaan kiinni, mutta kyllä minun mielestäni minulla on yhtä suuri oikeus nauttia ruuastani kuin sillä vegaanillakin. Jos minä en koe huonoa omatuntoa pihvini syömisestä, miksi jonkun toisen pitää pilata mukava yhteinen ruokahetki sillä, ettei hän kestä nähdä sitä pihviä. Miksi pitää edes tulla syömään kanssani, jos tietää, että siellä pihvin tulee näkemään, eikä sitä kestä?

Ja edelleen, jotten suututtaisi ketään. En ikinä pystyisi olemaan vegaani, koska ei ole tahdon lujuutta eikä myöskään asia kosketa minua niin paljon. Te kasvissyöjät olette hienoja, vahvoja ihmisiä. Arvostan teitä ruokavaliovalinnastanne ja elämäntavastanne. Uskon, että mitä enemmän teitä on, sitä enemmän hyvää eläinten oikeuksille saadaan ja sitä vähemmän kärsimystä maailmassa on.

Vierailija
22/40 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haasteita on "hauskat" heitot, yököttelyt ja pätemiset mitä tulet kuulemaan ruokavaliostasi ja terveydentilastasi. Myöskin ulkona syöminen voi olla vähän haasteellisempaa kuin lihaa syövillä, mutta aika harvassa paikassa enää nykyään kasvissyöjä/ vegaani jää kokonaan ilman ruokaa

Hyviä puolia on se itse ruoka, ekologisuus ja se ettei sun rahoja mee eläinten hyväksikäyttön tukemiseen niin paljon kuin lihaa syödessä.

En ole ap, tartun tähän vain kun on kummallista kaveriporukkaa  jos yökötellään toisten ruokavalioille.  Jokainen syö mitä haluaa?  

Tuo yököttely ei onneksi niinkään tuu kavereilta, heistäkin moni on kasvissyöjä tai ainakin osaa pitää yököttelyt itsellään :D Sen sijaan esimerkiksi sukulaisilta ja työkavereilta on tullut palautetta, netissä on tullut luettua vaikka minkälaista settiä ja joskus on joku ihan puolituttukin päättänyt asiaa kommentoida.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon yököttelyyn on vaan kasvissyöjien pakko tottua. Lihansyöjiä on niin paljon, ja isoon joukkoon mahtuu aina myöskin huonosti käyttäytyviä ihmisiä. Toisaalta kun en viitsi huudella ruokavaliotani julkisesti, niin monesti en sitten löydä mitään ruokaa kun minulle ei ole sellaista erikseen varattu (olen myöskin allerginen parille ruoka-aineelle ja monet pitävät myöskin meitä allergikkoja erilaisuutta tavoittelevina, siksi omat eväät mukana useimmiten).

Vierailija
24/40 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä teidän vegaanien kannattaa miettiä myös omaa käyttäytymistä. Itse arvostan veganismia suuresti enkä ikinä pystyisi siihen, mutta en kestä sitä eläinrääkkäysvideoilla mässäämistä ja "miettikääpäs omia valintojanne lällällää minäpä en olekaan lihansyöjä" -asennetta. En tiedä, kuinka paljon vegaanit kohtaavat ruokavalionsa arvostelua, mutta itse en ainakaan ole ikinä kellekään tuputtanut lihaa tai arvostellut valintoja. Kasvisruoka tosiaan on useimmiten terveellisempää ja kyllähän se on ihailtavaa, että arvostaa eläimen elämää niin paljon, ettei sitä tahdo syödä. Mutta kyllä sitä tuputusta tänne lihansyöjillekin teiltä päin tulee. Muistakaa se, että vaikka koette valistavanne tai jollain tavalla auttavanne lihaa syövää henkilöä, häntä melko todennäköisesti vain vituttaa se. Tässä muutamia esimerkkejä, joita olen saanut kuulla kasvissyöjiltä omasta, terveellisestä, monipuolisesta ja kyllä - lihaa sisältävästä - ruokavaliostani.

- eläimet kärsii

- eläimet kuolee

- liha haisee paskalta

- liha haisee ruumiilta

- onnee sydänkohtaukseen

- onnee suolitukokseen

Kyllä tässä maailmassa molemminpuoleista kunnioitusta tarvitaan. Kasvissyönti on monelle niin suuri osa elämää ja tärkeä aihe, ettei siitä millään tunnu pystyvän pitävään suutaan kiinni, mutta kyllä minun mielestäni minulla on yhtä suuri oikeus nauttia ruuastani kuin sillä vegaanillakin. Jos minä en koe huonoa omatuntoa pihvini syömisestä, miksi jonkun toisen pitää pilata mukava yhteinen ruokahetki sillä, ettei hän kestä nähdä sitä pihviä. Miksi pitää edes tulla syömään kanssani, jos tietää, että siellä pihvin tulee näkemään, eikä sitä kestä?

Ja edelleen, jotten suututtaisi ketään. En ikinä pystyisi olemaan vegaani, koska ei ole tahdon lujuutta eikä myöskään asia kosketa minua niin paljon. Te kasvissyöjät olette hienoja, vahvoja ihmisiä. Arvostan teitä ruokavaliovalinnastanne ja elämäntavastanne. Uskon, että mitä enemmän teitä on, sitä enemmän hyvää eläinten oikeuksille saadaan ja sitä vähemmän kärsimystä maailmassa on.

Minulle tuli tästä mieleen ne tapaukset, joita veganismin lopettaneet ihmiset ovat saaneet kokea. Eräs kirjailija sai piirakasta naamaansa vegaaneilta siitä hyvästä, että kirjoitti kirjan siitä miten veganismi ei todellisuudessa auta ketään. Ellen DeGenerous taas sai kamalat haukut vegaaneilta siitä, että söi naapurinsa pihakanojen munia ja "on olevinaan vegaani". Onnellisia kanoja, jotka munivat munia riippumatta siitä syökö joku niitä. Kukaan ei kärsi. Onko se nyt niin paha?

Vierailija
25/40 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista! Enköhän mä osaa sitä kasvisruokaa tehdä ja kroppakin varmaan äkkiä tottuu? Kalasta en muutenkaan välitä, joten pois jäisi sekin. Ap

Kroppa kyllä tottuu todella nopeasti! Ensin esimerkiksi pavut, herneet ja soija aiheutti turvotusta kun lihaa syödessä tuli niin vähän käytettyä, mutta nykyään ei oo mitään ongelmia :) 

Yleisesti on ollut paljon parempi olo lihansyönnin lopettamisen ja maitotuotteiden reippaan vähentämisen jälkeen, harvoin enää samalla tavalla turvottaa syömisen jälkeen eikä oo mahakaan sekasin. Paljon kevyempi olo vaikka joskus tuliskin ahmittua vähän turhan paljon.

Vierailija
26/40 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut kasvissyöjä 15 vuotta, enkä kertaakaan ole ikävöinyt lihaa :)

Plussia on ainakin hyvä ruoka! Tulee kokeiltua kaikenlaisia reseptejä ja tutustuttua uusiin raaka-aineisiin. Kasvissyöjänä on ainakin Suomessa tosi helppoa, ulkomailla oon usein joutunut "näkemään nälkää", kun käsitys kasvisruoasta on hieman erilainen kuin meilläpäin.... Kalaa ja kanaa pidetään usein kasviksena, samoin esim possua jos se on sotkettu yhteen vaikka porkkanan kanssa. Varaudu siis haasteisiin matkustaessasi (ellet kokkaa itse)!

Kasvisruokavaihtoehtoja onneksi on nykyään joka ravintolan listalla täällä Suomessa, mutta vaihtoehdot usein puuttuvat. Alkaa pikkuhiljaa tympiä syödä sitä yhtä ja samaa vegehamppariateriaa amarillossa...

Mä oon myös lihonut paljon kasvissyönnin myötä. Johtuu kyllä varmaan siitä, että rakastan juustoja yms epäterveellisiä herkkuja.

Joka tapauksessa suosittelen kasvissyöntiä lämpimästi! Enemmän siitä kuitenkin hyötyä on ollut kuin haittaa.

Vierailija
27/40 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- eläimet kärsii

- eläimet kuolee

- liha haisee paskalta

- liha haisee ruumiilta

- onnee sydänkohtaukseen

- onnee suolitukokseen

Minulle tuli tästä mieleen ne tapaukset, joita veganismin lopettaneet ihmiset ovat saaneet kokea. Eräs kirjailija sai piirakasta naamaansa vegaaneilta siitä hyvästä, että kirjoitti kirjan siitä miten veganismi ei todellisuudessa auta ketään. Ellen DeGenerous taas sai kamalat haukut vegaaneilta siitä, että söi naapurinsa pihakanojen munia ja "on olevinaan vegaani". Onnellisia kanoja, jotka munivat munia riippumatta siitä syökö joku niitä. Kukaan ei kärsi. Onko se nyt niin paha?

Ilmeisesti se sitten on niin paha, kun alapeukkuja tulee :)

Vierailija
28/40 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- eläimet kärsii

- eläimet kuolee

- liha haisee paskalta

- liha haisee ruumiilta

- onnee sydänkohtaukseen

- onnee suolitukokseen

Ilmeisesti se sitten on niin paha, kun alapeukkuja tulee :)

Mene muualle omaa aatettasi tuputtamaan. :)

Vierailija
29/40 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjän tunnistaa harhailevasta tyhjästä katseesta,hiukset lähtee,tekotukasta,haisee pahalle ja näyttää muutenkin sairaalta. Lisäksi ovat aggressiivisia ja harhaisiin kultti aatteisiin,mielipiteisiin joilla ei ole mitään tieteellistä pohjaa.

Jotain on heillä pahasti pielessä. Ravitsemus tieoisuutta ei ole.

Jotkut jopa kiduttavat lapsiaan joiden kehitys kärsii monella tapaa. Kasviskultin palvoja on todella surkea ihminen. Kaikki järkevät tietää miksi media kertoo satuja, valheita ja mihin sillä pyritään.

Vierailija
30/40 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten pitäisi tunnistaa jos kasvissyöjä intoilijan lapselle on aiheutettu aliravitsemusta tai on syytä epäillä vanhempien kiduttavan vauvojaan ja lapsiaan harha uskomuksillaan. Ja ilmiantaa pahoinpitelijät. Lasten Huostaanotto aikaisessa vaiheessa olisi parasta kuten alkoholi ja huume riippuvaisten lapsetkin. On myös pareja jotka laiminlyövät kaiken huomion, turvan ja perustarpeet koskien omia lapsia kun vöyhöttävät kultti aatteidensa vieminä.

Vierailija
31/40 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

+ eettisyys ja eläinten oikeudet

+ terveellisyys ja enemmän energiaa

+ hyvinlaitettu kasvisruoka on todella maukasta

+ nykyään kasvisruokia on saatavalla laajasti

- harvoin tulee vielä vastaan paikkoja, joissa kasvisvaihtoehdot ovat olemattomat (useimmiten ulkomailla)

Vierailija
32/40 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvissyöjän tunnistaa harhailevasta tyhjästä katseesta,hiukset lähtee,tekotukasta,haisee pahalle ja näyttää muutenkin sairaalta. Lisäksi ovat aggressiivisia ja harhaisiin kultti aatteisiin,mielipiteisiin joilla ei ole mitään tieteellistä pohjaa.

Jotain on heillä pahasti pielessä. Ravitsemus tieoisuutta ei ole.

Jotkut jopa kiduttavat lapsiaan joiden kehitys kärsii monella tapaa. Kasviskultin palvoja on todella surkea ihminen. Kaikki järkevät tietää miksi media kertoo satuja, valheita ja mihin sillä pyritään.

Saavuin tälle planeetalle varustettuna  sydämen synnynnäisellä rytmihäiriöllä,ja se pakotti nuorukaisen tutkimaan kirjallisuutta terveyttä tukevista valinnoista.Yksi ilmeinen tosiasia oli ravinnon vaikutus,joten kannatti yrittää kun ei silloin ollut vielä ratkaisua tuohon rytmihäiriöön.Myös omien vanhempien normaali suomalainen ruokavalio ei ollut antanut heille terveyttä.                             Nyt noin 48 vuotta kasvissyöjänä ja elämässä kaikki hyvin.  Rytmihäiriökin korjattu,ja jokin outo valoisuus vallannut mielen.

Vierailija
33/40 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kasvissyöjä yli 20 vuotta. Koko ajan oli huono olla. Energiatasot on vähitellen palautuneet normaaliksi sen jälkeen, kun olen palannut sekasyöjäksi. Lihaa syön pienen annoksen päivittäin, se riittää. Minulla on kasvissyöjiä tuttavapiirissä, mutta he jättävät minut rauhaan, joten minä jätän heidät rauhaan. Vegaaneja tuskin ottaisin kavereiksi. Ei niitä juttuja vain jaksa kuunnella, kun ollaan kaiken muun yläpuolella jne.

Vierailija
34/40 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet valittaa että palkokasveista tulee mahavaivoja mutta vähitellen niiden syömiseen tottuu eikä muutaman viikon/kuukauden jälkeen enää ole ollut mitään outoja tuntemuksia. Härkäpapu kaikissa muodoissaan on mah-ta-va juttu, samoin linssit, herneet, kikherneet. Netti on väärällään ihania ruokaohjeita ja kauppojen hyllyt nykyisin notkuvat mainioita vegetuotteita. Nälkää ei todellakaan tarvitse nähdä!

Vierailija
35/40 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plussaa:

eettisyys (vähentää eläinten kärsimystä ja yksilön hiilijalanjälkeä)

terveellisyys (parantaa mm. suolen ja sydämen toimintaa, vähentää riskiä sairastua syöpään, 2 tyypin diabetekseen ja munuaiskiviin, energisyys lisääntyy, auttaa painonhallinnassa)

herkullista ja monipuolista oikein tehtynä

Miinus

Täytyy jonkin verran perehtyä alkuun ravintoarvoihin 

Suomessa helppoa, matkustettaessa joissan maissa kasvisruokavaihtoehdoista pulaa

Täytyy käydä useammin kaupassa, koska monet kasvikset säilyvät hyvänä vain vähän aikaa.

Vierailija
36/40 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kasvissyöjä yli 20 vuotta. Koko ajan oli huono olla. Energiatasot on vähitellen palautuneet normaaliksi sen jälkeen, kun olen palannut sekasyöjäksi. Lihaa syön pienen annoksen päivittäin, se riittää. Minulla on kasvissyöjiä tuttavapiirissä, mutta he jättävät minut rauhaan, joten minä jätän heidät rauhaan. Vegaaneja tuskin ottaisin kavereiksi. Ei niitä juttuja vain jaksa kuunnella, kun ollaan kaiken muun yläpuolella jne.

Millainen oli tyypillinen päivän ruokavalio, jos oli koko ajan paha olla? Koititko muuttaa ruokavaliotasi mitenkään noiden kahdenkymmenen vuoden aikana ja miten huono olo ilmeni? Minusta kuulostaa, että vika ei ollut kasvisruokavaliossa sinänsä vaan siinä, että söit jotain ruoka-ainetta joka ei sopinut sinulle tai että et syönyt tarpeeksi minipuolisesti.

Vierailija
37/40 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen oli tyypillinen päivän ruokavalio, jos oli koko ajan paha olla? Koititko muuttaa ruokavaliotasi mitenkään noiden kahdenkymmenen vuoden aikana ja miten huono olo ilmeni? Minusta kuulostaa, että vika ei ollut kasvisruokavaliossa sinänsä vaan siinä, että söit jotain ruoka-ainetta joka ei sopinut sinulle tai että et syönyt tarpeeksi minipuolisesti.

Söin monipuolisesti kasvisruokaa, sekä tuoreita että kypsentämättömiä kasviksia. Söin soijatuotteita, hedelmiä, vihanneksia, linssejä, papuja, marjoja, leipää. Ihan sama miltä sinusta kuulostaa. Huomasin dramaattisen eron vireystasossani heti sen jälkeen, kun lisäsin vähän lihaa ruokavalioon. Olen syönyt ihan samoja asioita edelleen mutta liha lisättynä. Kasvisruokavalio ei vain sovellu minulle. En minä käy hakkaamassa kasvissyöjäkavereita päähän, että teidänkin pitäisi. Jokainen pitäköön huolen omasta itsestään.

Vierailija
38/40 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Söin monipuolisesti kasvisruokaa, sekä tuoreita että kypsentämättömiä kasviksia. Söin soijatuotteita, hedelmiä, vihanneksia, linssejä, papuja, marjoja, leipää. Ihan sama miltä sinusta kuulostaa. Huomasin dramaattisen eron vireystasossani heti sen jälkeen, kun lisäsin vähän lihaa ruokavalioon. Olen syönyt ihan samoja asioita edelleen mutta liha lisättynä. Kasvisruokavalio ei vain sovellu minulle. En minä käy hakkaamassa kasvissyöjäkavereita päähän, että teidänkin pitäisi. Jokainen pitäköön huolen omasta itsestään.

Sori, "tuoreita ja kypsennettyjä". Ihan lämmintä ruokaa tuli kyllä syötyä päivittäin. :) Kasvismuistot sai kikkailemaan liikaa sanojen kanssa.

Vierailija
39/40 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin kasvisruokaa, en nyt varsinaisesti aio lakata sekaravinnosta.

Tuli vaan jotenkin paha olo, kun tein jotain lihaa sisältävää ruokaa, nypin lihat roskikseen.

Hankin avokadoöljyä, leivän kanssa - ai että oli hyvää.

Ennenkin olen suosinut oliiviöljyä, lievittää vatsan polttelua.

Tässä on paljon perää, kasvisruoka tekee paremman olon.

Vierailija
40/40 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mielipiteitä ja syömistottumuksia on varmasti yhtä paljon kuin ihmisiä. Jos kuitenkin kasvissyönti kiinnostaa, niin tässä on aika pätevä artikkeli aiheesta: https://ravintoguru.fi/blogi/kasvispainotteinen-ruokavalio

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi