Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaas mulle miks on niin helvetin vaikeaa ulkoillessa laittaa se heijastinliivi päälle?!?

Heijastinliivi
13.11.2015 |

Ihan näin kuulkas tyhmänä kyselen. Herätkää jo tajuamaan että ensinnäkin
A) aamulla on pimeää/hämärää vielä puoli 9-9 aikaan
B) hämärä alkaa laskeutua jo kolmen aikaan iltapäivällä
C) viidestä eteenpäin on jo _pimeää_ ja
D) olisi ihan ok jos varsinkin pienemmät lapset käyttäs heijastinliiviä koulumatkoilla vuoden pimeimpänä aikana ja vielä
E) heijastinliivi on parempi vaihtoehto kuin pelkkä heijastin, eikä todellakaan noloa.
Itseasiassa vielä sanottakoon että
F) olisi ok jos myös sillä ulkoilutettavalla koiralla olisi heijastinliivi.
.
Menee hermot, aamulla meinasin (taas) ajaa jonkun kouluun pyöräilevän tenavan päälle, kun sillä ei ollut takana yhtään heijastinta, pyörässäkin se kissansilmä ei näkynyt. Ja kun tulee illalla töistä, niin aikuiset ihmiset kulkee pilkkopimeässä ilman mitään turvaa heijastimista. Ettekö te koskaan opi?!? Ite käytin ensinnäkin aina syksystä kevääseen heijastinliiviä koulumatkoilla, yläasteellakin. Ja jos lähden lenkille kolmen aikaan, laitan liivin päälle koska on jo _hämärää_. Tiedän että autoilija ei näe mua kunnolla jos hämyisellä ilmalla lenkkeilen.
Olen 21v enkä todellakaan tajua monen muun ikäiseni kommenttia että noloa käyttää liiviä tms, halpa henkivakuutus kuten koulussakin opetettiin. Kiitos ja anteeksi, toivittavasti joku tajuaa ärtymykseni.

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille päälleajajille sellainen tieto kun sanotte että ei se teitä haittaa että jonkun päältä ajatte: Kyllä muuten haittaa. Sattuu nääs olemaan semmonen juttu suomessa kuin LAKI, ja teidän tuomitaan sitten sen mukaan jos jonkun hengiltä ajatte, oli sillä liivit tahi ei.

Että niin. Sen mukaan sopii suuta repiä. Kaltereiden takana ei ehkä enää sitten naurata.

T. Liivitön ja oikeutensa tietävä.

Vierailija
62/71 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heijastinliivi ei näy kunnolla. Minä käytän heijastushaalaria ja sen lisäksi pidän kädessä hätäsoihtua. Pelkkää liiviä pitävien päälle kuuluukin ajaa.

Myös minä kaahaan kaikkien ei-heijastinhaalareita-käyttävien päälle, juoskoon alta pois, kun eivät turvallisuudestaan välitä! En tunne huonoa omaatuntoa! Miksi se on niin saatan vaikeaa ymmärtää laittaa se heijasrinhaalari päälle, kun lähtee pimeään? Itse käytän vilkkuvaa ja ääntä pitävää hätäsoihtua myös pipon päällä. Turvallisuus ennen kaikkea!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen näitä tenavia, jotka polkee pyörällä kouluun, ilma että siinä pyörässä on valoja. Käyn koiran kanssa lenkillä aamulla ennen töihin lähtöä ja silloin on klo 8 alkavaan kouluun matkalla sankoin joukoin lapsia ja nuoria. Lasten polkupyörissä valo on todella, todella harvinainen, eikä vaatteissakaan ilmeisesti kauheasti heijastimia ole, tosin jalankulkijana en toki heijastimia näe niin hyvin kuin autoilija ne näkee. Nyt on kertakaikkiaan aivan pilkkopimeää aamuisin.

Aikuisten pyörissä on valtaosin valot. Tuolla kevyenliikenteenväykällä on katuvalot, mutta aika moni lamppu on rikki ja pyöräilijöitä on paljon, toissapäivänä just todistin tilannetta, jossa aikuinen pyöräilijä meinasi törmätä täysin tummiin pukeutuneeseen lapseen, joka ajoi mustalla, valottomalla pyörällä. Itsekin tajusin tilanteen vasta, kun aikuinenpyöräilijä paniikkijarrutti ja meinasi kaatua. Lapsi siis ajoi vielä ns. väärällä puolella sitä tietä.

Mulla ei ole heijastinliiviä itselläni, pitäisi varmaan hankkia. Mutta takissa on heijastimia ja lisäksi taskusta roikkuu yksi ja takana hupussa on toinen. Koiralla on heijastinliivi ja hihna on heijastava myös.

Sitten auton ratissa itsekin ihmettelen näitä täysin tummiin pukeutuneita ja täysin ilman heijastimia kulkevia, jotka pahimmillaan ylittää sitä tietä ihan muualta kuin suojatien kohdalta.

Vierailija
64/71 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heijastinliivit pitäisi kieltää! Ne on liian räikeitä, ne tuo mieleen pahan onnettomuuden (turhia paniikkijarrutuksia) ja yleistyessään ne aiheuttaa sen, että niihin turtuu. Lisäksi ne on keinokuitua, joka hiostaa siinä takin päällä ihan turhaan. Lasten ulkoiluvaatteissa on jo heijastimet, monella on pipo tai huivi heijastavasta langasta jne., joten en keksi yhtäkään syytä siihen, että jalankulkijoilla pitäisi olla hankalat heijastinliivit päällä. Ne voi olla taikaviitta, joka tekee näkyväksi, mutta ne on samalla asuste, joka tuudittaa jalankulkijat siihen uskoon, että se riittää. Että voi poukkoilla tiellä miten sattuu.

No tässäpä on taas oikea älyn riemuvoitto! Kielletään samalla autoista turvavyöt, kun nekin voivat luoda autoilijalle valheellista turvallisuuden tuntua ja saada vaikka ajamaan ylinopeutta. Ja entäs pyöräilykypärät? Ne vasta hiostavia ovatkin!

Vierailija
65/71 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heijastin riittää kun sen laittaa oikein noin polven korkeudelle oikealle puolelle,siitä se näkyy eteen että taakse.

Heijastin kannattaa uusia vuosittain koska se himmenee kuluessa.

Heijastinliivi varsinki pitkällä ihmisellä ei näy kovin hyvin kun auton lähivalot ei näytä ylös,heijastin näkyy paremmin.

Vierailija
66/71 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kävele autotiellä ja pidän itse huolen, etten kävele auton alle. Vai käblytielläkö ajat? En mene suojatienkään yli jos auto ei pysähdy. Kerran tosin joki hullu mustiin pukeutunut ajoi pyörällä takaa ohi kun peruutin ja melkein jäi alle. Ihan pyöräilijän omaa tyhmyyttä eikä siinä olisi yksi heijastin auttanut.

Vierailija
67/71 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai kaikilla myös luotiliivit kuuluvat peruskaupunkivarustukseen? Turvallisuus ennen ulkonäköä!

Vierailija
68/71 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on heijastinliivi, koiralla led-valopanta ja lisäksi vielä taskulamppu usein mukana. itse autoilevana ihmisenä en voi ap:n tavoin ymmärtää, miksei ihmiset vaan laita sitä heijastinliiviä päälle. kun se olisi niin helppoa ja sen kanssa liikkuminen on turvallisempaa. tosi huonoja vaata-argumentteja onkin kyllä.koko ketju täynnä.

Vierailija
69/71 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, että ettekö te tummissa vaatteissa ilman heijastimia sateessa liikkuvat itse kiinnitä huomiota siihen, miten huonosti heijastamattomat näkyvät? Miksi jalankulkijan ja pyöräilijän pitää saada tulla eteen missä sattuu? Minun pitää väistää, miksei edellä mainituilla ole mitään vastuuta? Pyöräilijällä ei ole oikeutta tulla jalkakäytävää täyttä vauhtia eteen ja jos ei ole suojatietä, jalankulkija väistää autoa. Niin se on.

Te jotkut sanotte että autoilijan on saatava auto pysähtymään heti ja just. Mikä on peruste, että teidän pitää saada tulla eteen pimeässä 80 km alueella? Lain mukaista perustettta sille ei ole. 

Ostakaa sellainen hihaheijastin, sekin näkyy aika hyvin. Käyttäkää edes pimeällä vaaleita vaatteita, niistäkin on jotain apua. 

Vierailija
70/71 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kävele autotiellä ja pidän itse huolen, etten kävele auton alle. Vai käblytielläkö ajat? En mene suojatienkään yli jos auto ei pysähdy. Kerran tosin joki hullu mustiin pukeutunut ajoi pyörällä takaa ohi kun peruutin ja melkein jäi alle. Ihan pyöräilijän omaa tyhmyyttä eikä siinä olisi yksi heijastin auttanut.

Pyörällä meinasin kerran ajaa päälle, kun tummiin pukeutunut ukko tuli mustan koiran kanssa pusikosta yllättäin eteen. Yhdistetyllä pyörätie-jalkakäytävällä. 

Vierailija
71/71 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan sen liivin koiralleni. Itelle en jaksa, kun se koira kuitenkin on pienen lehmän kokoinen tanskandoggi ja erottuu hyvin kun on liivi, heijastava hihna ja vilkkuva kaulapanta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan