Kertokaas mulle miks on niin helvetin vaikeaa ulkoillessa laittaa se heijastinliivi päälle?!?
Ihan näin kuulkas tyhmänä kyselen. Herätkää jo tajuamaan että ensinnäkin
A) aamulla on pimeää/hämärää vielä puoli 9-9 aikaan
B) hämärä alkaa laskeutua jo kolmen aikaan iltapäivällä
C) viidestä eteenpäin on jo _pimeää_ ja
D) olisi ihan ok jos varsinkin pienemmät lapset käyttäs heijastinliiviä koulumatkoilla vuoden pimeimpänä aikana ja vielä
E) heijastinliivi on parempi vaihtoehto kuin pelkkä heijastin, eikä todellakaan noloa.
Itseasiassa vielä sanottakoon että
F) olisi ok jos myös sillä ulkoilutettavalla koiralla olisi heijastinliivi.
.
Menee hermot, aamulla meinasin (taas) ajaa jonkun kouluun pyöräilevän tenavan päälle, kun sillä ei ollut takana yhtään heijastinta, pyörässäkin se kissansilmä ei näkynyt. Ja kun tulee illalla töistä, niin aikuiset ihmiset kulkee pilkkopimeässä ilman mitään turvaa heijastimista. Ettekö te koskaan opi?!? Ite käytin ensinnäkin aina syksystä kevääseen heijastinliiviä koulumatkoilla, yläasteellakin. Ja jos lähden lenkille kolmen aikaan, laitan liivin päälle koska on jo _hämärää_. Tiedän että autoilija ei näe mua kunnolla jos hämyisellä ilmalla lenkkeilen.
Olen 21v enkä todellakaan tajua monen muun ikäiseni kommenttia että noloa käyttää liiviä tms, halpa henkivakuutus kuten koulussakin opetettiin. Kiitos ja anteeksi, toivittavasti joku tajuaa ärtymykseni.
Kommentit (71)
Ongelmana on se, että jalankulkijoista useat eivät tiedä, että autoilija ei heitä näe.
Suosittelen tekemään seuraavan testin. Aja autolla ystäväsi/sukulaisesi/perheesi kanssa pimeälle metsätielle. Ota mukaan sanomalehti tai vastaava.
Laitakaa lyhyet valot päälle.
Yksi henkilö jää autolle. Muut lähtee sanomalehden kanssa kävelemään tietä pitkin. Pysähtykää siihen pisteeseen, missä viimeksi pystytte lukemaan lehteä auton valojen kanssa.
Vaihtakaa paikkaa autolla olijan kanssa.
Tämä pieni koe kertoo sen, että siinä valossa jossa jalankulkija pystyy lukemaan lehteä autoilija ei näe häntä. Joten tavallisessa liikenteessä jalankulkija kuvittelee että hänet nähdään.
Jos haluaa leikkiä enempi voi ottaa heijastimen mukaan ja katsoa miten se näkyy tuossa tilanteessa.
Käytän heijastinta mutta en heijastinliiviä, joka on sairaan ruma vaatekappale.
Ap haluaa nimenomaan sen liivin kaikkien päälle.
Vierailija kirjoitti:
Ap. Kannattaa luopua tuosta aggresta ja ylemmyydentuntoisesta sävystä. Et saa sillä puolellesi kuin kanssanyökyttelijöitä, jotka ovat jo alkujaankin olleet samaa mieltä. Avauksestasi siis tuskin on hyötyä. Heijastinliivin pitäminen ei ole kovin yleinen tapa, harva on edes harkinnut moista. Itsekin koen pärjääväni kolmella heijastimella.
Ai, tarkotus ei ole olla mitenkään ylemmyydentuntoinen tai agressiivinen. En vaan tajua miksi kaikille ei ole päivänselvää että pimeällä (jos haluaa tulla ajoissa huomatuksi) laitetaan heijastinta ylle? Aikuiset etenkin kulkee tuolla mustissa vaatteissa, luulis että ite mahdollisesti auton ratissa olleensa tajuaa että tummaa jalankulkijaa ei näe.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ulkonäkö ennen turvallisuutta? Vai ulkonäkö ennen elämää? No, ainakin tää ihmistyyppi kuolee mielestään tyylikkäänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkonäkö ennen turvallisuutta? Vai ulkonäkö ennen elämää? No, ainakin tää ihmistyyppi kuolee mielestään tyylikkäänä.
Mikä sinua vaivaa? Tuossahan sanotaan että käyttää heijastinta. Jos on niin sokea ettei näe liikenteessä heijastimella varustettua ihmistä, vaan tämän pitää päällystää itsensä heijastinliivillä, ei ole enää autonajokunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyörässä on etu- ja takavalo + etu- ja takaheijastin, olen ajatellut sen riittävän kun pyöräilee vaan valaistua pyörätietä ja tienylityksetkin on valoristeyksiä.
Kyllähän se riittä nimenomaan valaistulla tiellä. Mutta jos tuolla säkkipimeessä kävellään/pyöräillään ilman heijastimia, niin ei sitä autoilessa oikeesti huomaa ennen ku on ihan melkein vieressä. Ja vaikka kuinka tarkkailis tien sivuja niin aina ykskaks yllättäen siellä kulkeekin joku.
Ap
Säkkipimeällä pyöräillessä on kyllä pakko olla vähintään valot ja heijastimet ja mieluusti se liivikin, olen siitä samaa mieltä. Onko kävelijöille jotain pieniä led-valoja, vastaavia kuin pyöräilijöille? Esim. jotain käden ympärille laitettavaa tai takkiin/laukkuun kiinni knipsaistavaa?
-5
Minä tiedän naisen, joka ei ikinä lenkkeillessä käytä minkäänlaisia heijastimia, koska ne ovat "noloja" ja autoilija on tyhmä jos ei häntä näe.
Ei myöskään ikinä katso sivuilleen tietä ylittäessään, vaan pyrähtää vain yhtäkkiä tiukasti puhelinta tuijottaen autotielle. Tätä tekee kuulemma siksi, ettei hänellä ole syytä katsoa sivuilleen, koska ei autoilija voi kuitenkaan ikinä ajaa päälleen, koska väistämispakko.
Ei tosin käytä edes esimerkiksi aurinkorasvaa kesällä, koska se on turhaa ja noloa ja sitten valittaa, kun iho palaa.
Ja joo, kyseinen nainen on kolmekymppinen, ei aivoton teini kuten voisi kuvitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap. Kannattaa luopua tuosta aggresta ja ylemmyydentuntoisesta sävystä. Et saa sillä puolellesi kuin kanssanyökyttelijöitä, jotka ovat jo alkujaankin olleet samaa mieltä. Avauksestasi siis tuskin on hyötyä. Heijastinliivin pitäminen ei ole kovin yleinen tapa, harva on edes harkinnut moista. Itsekin koen pärjääväni kolmella heijastimella.
Ihan sama mitä käyttää kunhan näkyy. Oletko testannut että ne sun heijastimet on tarpeeksi?
No sehän tässä sun aloituksessa mättääkin: puhut noiden liivien ylimaallisuudesta vähätellen samalla heijastimia :D Olisit saanut tästä ihan hyvän ja muistuttavan aloituksen, mutta onnistuit mitätöimään asian sortumalla ylimielisyyteen. Oletko itse testannut omat mahtiliivisi? Minkähänlainen tämä testitilaisuus oli? Oliko oikein virallinen valvoja, joka pisteytti näkyvyyden eri kulmissa, valoissa ja etäisyyksillä? Testasittehan varmasti kaikki mahdolliset etäisyydet ja kulmat?
Vierailija kirjoitti:
En nyt kyllä sanonut että kaikki pukee sen liivin. Lapsilla olis hyvä olla heijastinliivi, jos ne kulkee tuolla yksin koulumatkojaan. Liivi kuitenkin näkyy paremmin. Ja jos on lenkillä liivi yllään niin autoilijat sekä edestä että takaa näkee kulkijan. Monet laittaa ne heijastimet vaan etupuolelle.
Eikä se liivi mun mielestä ole mikään fashion-tuote, mutta ainakin näyn autoilijoille, ja se merkkaa mulle enemmän kun vaatteen rumuus.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama mitä käyttää kunhan näkyy. Oletko testannut että ne sun heijastimet on tarpeeksi?
No sehän tässä sun aloituksessa mättääkin: puhut noiden liivien ylimaallisuudesta vähätellen samalla heijastimia :D Olisit saanut tästä ihan hyvän ja muistuttavan aloituksen, mutta onnistuit mitätöimään asian sortumalla ylimielisyyteen. Oletko itse testannut omat mahtiliivisi? Minkähänlainen tämä testitilaisuus oli? Oliko oikein virallinen valvoja, joka pisteytti näkyvyyden eri kulmissa, valoissa ja etäisyyksillä? Testasittehan varmasti kaikki mahdolliset etäisyydet ja kulmat?
Hmm, nyt ei kyllä ollut mun vastaus tuossa ollenkaan. Toki sanok että liivi näkyy paremmin kun yksi tai kaksi heijastinta, sen nyt varmaan ymmärtää jokainen.
Ap
Heijastinliivit ovat rumia. Tähän mennessä ainoa vähääkään kivemman näköinen on http://www.timarco.com/fi/vaatteet/topit-paidat/röhnisch-reflex-vest mutta ei kuitenkaan sellainen josta pitäisin. Lapsille löytyy kaikkea kivaa kukkia ja tähtiä ja pupuja heijastinkuviona liiveissä, aikuisilla vain tuota raitaa. Yhä huutelen vaikka sitä Marimekkoa suunnittelemaan unikko-heijastinliivin.
Olen ommellut heijastinnauhaa pitkin ja poikin ulkovaatteitani, samoin lapsellani on vähän kaikkialla heijastimia ja näkyvyyttä olen testannut että hyvin näkyy lapsi nilkoista päälaelle kun vähääkään valot osuu siihen suuntaan. Itse kai näyn yhtä hyvin koska samoja nauhoja olen käyttänyt molempien vaatteissa. Niin ja laukuissa ja repuissa ettei jää heijastimet niiden alle piiloon.
Kolme päivää sitten näin tiellä hirven, jolla ei ollut heijastinta! Aika törkeää minun mielestäni.
Mulle on taas jäänyt selkärankaan tuo heijastinliivin käyttäminen, koska entisellä tallilla oli aikoinaan jäänyt ratsastaja hevosineen auton alle, koska ei ollut heijastimia. Sen jälkeen et sillä tallilla pimeään aikaan saanut edes viedä hevosta ulos tallista niin pitkään ennenkuin hevosella ja ratsastajalla oli molemmilla asianmukaiset heijastimet päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori mutta mä en aloittanut tätä keskustelua. Heijastimet nyt vaan on heikompia kuin se liivi eikä niiden näkyvyys ole yhtä hyvä, siksi kysyin että oletko varma että se näkyy kunnolla ja olet sen laittanut oikeaan paikkaan. Liivit on luokiteltu niiden heijastavuuden mukaan joten ne on valmiiksi testattu, heijastimet ei.
Mun mielestä heijastinliivi tai ainakin heijastimien käyttö voisi olla pakollista pimeän aikaan esim. aamuisin ja iltaisin. Tiedän, että se on holhoamista ja puuttumista ihmisen vapaaseen tahtoon jne. mutta kun osalle ihmisistä ei tunnu menevän muuten jakeluun oma ja muiden turvallisuus.
Kyllä ap sun aloituksesta saa kuvan, että saarnaat ennen kaikkea heijastinLIIVIEN käytöstä. Jos tämä ei ollut tarkoituksesi, niin kiinnitä jatkossa huomiota esim otsikkoosi ja öööh kaikkeen mitä kirjoitat. :)
Ei ihme että suomessa tapahtuu niin paljon onnettomuuksia kun ihmiset viittaavat kintaalla turvallisuudelle.
Minä en käytä heijastinliiviä enkä edes heijastinta. Syy: en kuljeskele maantien reunoilla vaan valaistulla kaupunkialueella. Hämärän tullen en ryntää suojatielle tai muutenkaan ylittele tietä mistä sattuu, jos on pienikin riski, että auto ei minua näe - katuvaloista huolimatta. En siis vaaranna itseäni enkä säikyttele autoilijoita.
Menneellä viikolla olin hämärän aikaan kaupungissa liikkeellä, jalan. Noin 40 minuutin aikana laskujeni mukaan viisi autoa ajoi räikeästi punaisia päin. Muun muassa siten, että minä ylitin valoristeyksen vihreällä niin nenän edestä kaahasi risteyksessä suoraan ajava auto. Että semmoista liikennekulttuuria täällä. Totesinkin siinä mielessäni, että minulle on kenenkään turha urputtaa mistään heijastinpakosta, kun todelliset vaaranpaikat ja piittaamattomuus ovat ihan toisaalla.
Lisään vielä, että itse autoilen paljon ja tiedän tasan tarkkaan miten vaikeaa jalankulkijoita on havaita hämärällä. Mutta en minä niistä stressaa. Aikuisen pitää osata huolehtia itsestään ilman liivejä ja heijastintakin.
Liivit on rumat joo, mutta en mä ainakaan sen kanssa kulje valoisalla/kaupassa/muutenkaan julkisesti. Kuka autoilija oikeesti nähdessään hepun jolla heijastinliivi ajattelee että kamala liivi, juntti.? Mä käytän liiviä pimeällä, kun käyn lenkillä. Ja oon ilonen jos autoillessa vastaantulevalla kävelijällä on heijastinliivi, näkyy kauas ja pystyy paremmin ennakoimaan ohituksen kummalekin turvalliseksi. :)
Ja jos mulla olis lapsi, pukisin sen satavarmasti ennemminkin liiviin, turvaisin sillä mahdollisesti sen hengen.