Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Skitsofreenikkoja tai sellaisia läheisesti tuntevia palstalla?

Vierailija
12.11.2015 |

Mitkä olivat sinun (tai tuttusi) ensimmäiset oireet? Minkäikäinen olit? Miten sinulla nykyään menee?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vajaa kakskymppinen kun alkoi vakava oireilu. Ensimmäisenä tuli voimakkaat tunteet siitä, että läheiseni, sisarukseni ja vanhempani puhuvat minusta pahaa ja juonivat pääni menoksi.

Vierailija
22/39 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin ollut monasti suljetulla ja ne psykoosissa olevat skitsot olivat rasittavia. Itse en ole skitso pyskooseja on kyllä joskus ollut. Veljelläni oli nuorempana skitsodiagnoosi, nyt vaihdettu johonkin muihun.

Tyypillistä on että kuvittelevat että radiossa tai telkussa puhutaan suoraan heistä.

Paranoidinen skitsofrenia on juuri tällaista ja juuri nämä skitsot ovat niitä jotka saattavat tehdä murhia.

Kaikki skitsot eivät ole sellaisia. Puolisoni on toipunut skitso, joka lähinnä vaan istui paikallaan päivästä toiseen.

Nuorena sairastuneella skitsolla on hyvät parantumisen mahdollisuudet, mutta toipuminen vie vähintään 20 vuotta.

Itse sarastan kaksisuuntaista mielialahäiriötä, mielisairautta, josta toipuminen on mahdotonta, ellei ole saanut diagnoosia väärin perustein.

Psykoosissa olen kuullut ääniä ja kokenut kaikenlaista yli luonnollista tavannut humanoideja. Kerran pelkäsin ja keräsin asunnosta kaikki veitset ja vein verkkokellariin, kerran petin kaikki verhot.

Skitsot voivat tehdä samantapaisia juttuja kuin me bipot.

Tosi monet paranoidit ei ole yhtään väkivaltaisia, vaan arkoja raukkoja jotka etsii turvaa vaikka numeroiden piirtämisestä seiniin tai jonkin laulun sanojen hillittömästä toistelusta.

Paranoidi skitsofrenia on vain yksi skitsofrenian muoto.

Anteeksi jos sai sellaisen käsityksen, tiedän kyllä että kaikki eivät ole väkivaltaisia, monet ovat juuri niitä pelkureita jotka eivät välttämättä voi luottaa keneenkään ja pelkäävät kaikkea. Ja tiedän toki että muitakin muotoja on skitsofreniassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö paikkansa, että skitsofrenialääkityksen aikana ei saa hankkiutua raskaaksi?

Vierailija
24/39 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin vajaa kakskymppinen kun alkoi vakava oireilu. Ensimmäisenä tuli voimakkaat tunteet siitä, että läheiseni, sisarukseni ja vanhempani puhuvat minusta pahaa ja juonivat pääni menoksi.

Mulla myös tuonkaltaisia ajatuksia. Tai että työkaverit puhuvat pahaa seläntakana, kun istun samaan pöytään ja juttu lakkaa. Mietin näitä asioita tosi paljon. Herään yöllä miettimään mitä muut minusta ajattelevat, ja mitä kaikkia virheitä tuli taas töissä tehtyä jne. t.ap

Vierailija
25/39 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö paikkansa, että skitsofrenialääkityksen aikana ei saa hankkiutua raskaaksi?

Skitsofrenikon kannattaa pohtia tarkasti haluaako siirtää riskin lapselleen, sillä skitsofrenia on geneettisesti vahvasti periytyvä. Ainakin valproaattilääkitys pitää keskeyttää raskauden ajaksi. Käypä Hoitoa aiheesta http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi35050

Vierailija
26/39 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Skitsofrenikon kannattaa pohtia tarkasti haluaako siirtää riskin lapselleen, sillä skitsofrenia on geneettisesti vahvasti periytyvä. Ainakin valproaattilääkitys pitää keskeyttää raskauden ajaksi. Käypä Hoitoa aiheesta http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi35050

Onko vahvasti periytyvää? Miten vahvasti? Noin tilastollisesti? Mistä skitsofrenia edes johtuu? Minkälaiset ihmiset sairastuvat, voiko lapsena jo huomata jotain piirteitä?

Vierailija
27/39 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko vahvasti periytyvää? Miten vahvasti? Noin tilastollisesti? Mistä skitsofrenia edes johtuu? Minkälaiset ihmiset sairastuvat, voiko lapsena jo huomata jotain piirteitä?

Tutkimuksia on aiheesta tässä http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=schizophrenia+genetics

Tilastot ja "mistä johtuu" löydät tästä http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi35050

Stressitekijät ja ympäristön toksiinit ovat tärkeimmät laukaisevat tekijät.

Morfologisesti ei voida päätellä mitään, eikä käyttäytymisestä.

Gluteeni on liitetty skitsofrenian laukeamiseen myös http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=schizophrenia+glutein

Vierailija
28/39 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuksia on aiheesta tässä http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=schizophrenia+genetics

Tilastot ja "mistä johtuu" löydät tästä http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi35050

Gluteeni on liitetty skitsofrenian laukeamiseen myös http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=schizophrenia+gluten

Vierailija
29/39 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheaa, mutta menin siten tekemään kolme lasta miehen kanssa, joka osasi kyllä panna, mutta kaikki muu elämä olikin ihan sairasta.

En saanut opiskella, nähdä kavereita, käydä töissä tai jutella kenellekään, koska kaikki olivat kuulemma mahdollisia vihollisia??!

Mies ei ole kyllä pelkästään skitsofreenikko, sillä ylläpitää suhteita aikuisiin lapsiin ja tekee mitä vaan, että saisi kaikki ihmiset käännettä minua vastaan.

Harhoja ollut hänellä, vainoharhaisuutta ja seuraamisen pelkoa. Välttelee paikkoja jne.

Minäkin petin kuulemma aina, kun en ollut kotona. Oma mieleni tuossa sairastui pikkuhiljaa masennukseen. Mies porskuttaa, kun ei ole niin sairas että ei osaisi uusia naisia kaataa kuitenkaan, kun ulkonäköä riittää.

Vierailija
30/39 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gluteeni on liitetty skitsofrenian laukeamiseen myös http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=schizophrenia+gluten

Mitä nuo ympäristön toksiinit esimerkiksi ovat? En tiennyt että gluteiini on myös liitetty skitsofreniaan. Meillä suvussa molempia.

Vierailija
31/39 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun veljellä oli just noita harhoja, että luulee että joku telkkarissa puhuu hänelle, tai tarkkailee häntä jotenkin. Luuli myös että on tyyliin joku suuri messias, jolla tärkeä tehtävä maan päällä. Kaikkialla näki ja kuuli viestejä liittyen tähän suureen tehtävään...

Hullujahan noi jutut oli. Harmittaa veljen puolesta, kun hän on ollut sairaseläkkeellä nuoresta lähtien. Ei ole kovin kummoista hänen elämänsä, joutuu lukuisia lääkkeitä syömään päivittäin, eikä mikään oikein auta kunnolla. Milloin vaivaa unettomuus, milloin nukkuisi vaan jne...

Mulla on tuota tunnetta että mua tarkkaillaan jotenkin. Välillä tuntuu että talo on täynnä kameroita mistä mun tekemisiä seurataan. Olen alkanu pelätä yliluonnollisia juttuja paljon, vähän väliä oon ihan kauhuissani kun tuntuu että jotain hirvityksiä piileskelee nurkissa. Onko muilla ollut tällasia tuntemuksia? En tiedä onko tää normaalia pelkoa vai mitä. Masennusta mulla kyllä on mutta ei mitään psykoosisairautta.

Vierailija
32/39 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite ajattelen et ton tyylisissä psyykkisissä kokemuksissa on joskus kyse spirituaalisesta kokemuksesta, jolle ei tavallaan vaan löydy kieltä meidän kulttuurissa. Ehkä vähän jungilaisessa hengessä näen että piilotajunnassa on ikään kuin jokin toinen ja kun sitä ei tässä kulttuurissa voi spiritualisoida, niin se vainoharhaistuu tai muuta.

Kyse on siis eri asiasta kuin ihmisen omat impulssit. Junghan pohti paljon elämässään esim. sitä että kuka ohjaa hänen uniaan, kuka kommunikoi hänen kanssaan unien kautta, kun hän tulkitsi niitä. Stanislav Grof on myös yksi jolla on vähän samansuuntaisia ajatuksia.

Ite ajattelen että se toinen on nimenomaan jungilainen anima tai naisella animus. Eli ikään kuin sielun toinen puolikas.

Okei, tämä voi kuulostaa aika kepeältä näin raadollisen aiheen keskellä, mutta koen että jopa nuo hyvin sekavat kokemukset ovat tämän ymmärryksen puutteen johdannaisia. Kun ihminen ei saa vastakaikua tai aitoa selityspohjaa näille asioille, nuo sekavimmat setit jää helposti toistumaan. Lääkityksellä niitä joskus voidaan vaan pahentaa.

Minusta potilaan versiota pitäisi yksinkertaisesti kuunnella, kuunnella ja taas kerran kuunnella, ja odottaa josko psyyke alkaisi eheytyä. Piilotajuinen aineisto voi joskus olla vähän kuin lapsen leikkiä myös. Jos sitä prosessia ei heti keskeytetä, niin se voi rauhallisesti etenemällä johtaa tämän uuden kokemuksen ja vanhan todellisuuskuvan integroitumiseen. Tällä tavalla työstämällä ja potilasta painostamatta saattaa sekavakin aineisto johtaa normaalitilaan ikään kuin oltaisiin menty liian syvälle piilotajuntaan samalla tavoin kuin huumetripillä ja sitten annettaisiin aivojen palauttaa asiat takaisin. Lopputulos voi olla jopa aiempaa terveydentilaa paljon eheämpi. Ajatus voi kuulostaa haasteelliselta tiettyjen potilaiden tapauksessa, mutta itse uskon että kun potilaan kertomusta ei heti tuomita, vaan sitä korkeintaan ikään kuin ankkuroidaan todellisuuteen tämän rauhallisen kuuntelun ja osallistumisen kautta, tietoisuus alkaa väistämättä eheytyä.

Vierailija
33/39 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Puolisoni on toipunut skitso, joka lähinnä vaan istui paikallaan päivästä toiseen."

onko tuo merkki skitsofreniasta? Tiijän yhen läheisni jolla just tuota outoa oiretta. Voi istua pilkkopimeässä huoneessa tuntikausia, ja tuijottaa pimeyteen, olen ollut jo pitkään huolestunut hänen psyykkeestä. Mikä aiheuttaa tuon? Erittäin ahdistavaa käyöstä muille asunnossa asuville kun yksi käyttäytyy aina noin. Kun nopeasti avaa oven josta on näköyhteys häneen, paljastuu että hän vihamielisesti istuu hiljaa paikallaan tuijottaen  ovelleni (!!). Olen peloissani ajatellut että mitähän murhia suunnittelee? Myöskään ei suostu pesemään vaaatteitaan, eikä esim. vaihda lakanoita (ei siis ainakaan 15 vuoteen oma-aloitteisesti) huolehtinut itsestään näin kuin  normaalit. Muiden pitää puoliväkisin pestä hänen vaatteet ja pyykit. Olen ajatellut että liittyisi johonkin vanhuuden dementiaan, mutta ei hän silloin ollut ollenkaan vanha kun nämä oireet alkoi. Ei ole eläessään huolehtinut itsestäään, odottaa kai että muut tekee sen, ja jopa vastustelee välillä, esim. pölyjen pyyhkimisen tarvetta ei ymmärrä ollenkaan. Voisi jatkaaa elämäänsä täysin rauhassa ilman että koskaan pyyhkisi pölyjä/ wc:tä pesisi, tai siivoaisi.

Vierailija
34/39 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nuo ympäristön toksiinit esimerkiksi ovat? En tiennyt että gluteiini on myös liitetty skitsofreniaan. Meillä suvussa molempia.

Ympäristön toksiinit voivat olla esimerkiksi ympäristömyrkkyjä, ruoan lisäaineita, ihmiselle soveltumaton ruoka-aine, kuten gluteeni jne. Pointti on se, että jos genetiikassa on herkkyyttä jollekin sairaudelle, kuten skitsofrenialle, aktivoituvat geenit ulkoisten tekijöiden seurauksena. Usein tämä on stressi, jokin tapahtuma kuten avioero, omaisen kuolema tai muu, mutta voi olla lievempikin, esimerkiksi jokin muu somaattinen sairaus.

Vierailija
35/39 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tästä! Voiko siis olla mahdollista, että lääkäri on kehoittanut potilasta olemaan lisääntymättä? Vai johtuuko tuosta lääkityksestä, että sen aikana ei saa raskautua? Mietin tässä, että pitävätkö läheiseni jutut oikeasti paikkansa, vai onko hänen kuntonsa taas huonontumassa.

Vierailija
36/39 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7, miten pärjäilet nyt? Haluatko kertoa mitä kaikkea tapahtui ja mitä oot kokenut sairauden aikana? Oletko palautunut normaaliksi tai lähelle sitä, vai tuntuuko että jokin muuttui? En ole aloittaja, mutta kiinnostuin esittämään lisäkysymyksiä.

Kiitos kysymästä. Ihan ok pärjäilen, tosin en pidä nykyisistä lääkkeistäni ne tekevät minusta masentuneen. En koe olevani normaali itseni. Ennen sairauden puhkeamista olin iloinen ja täynnä elämänintoa, nyt kaukana siitä.

Mullakin oli toi että luulin että mua seurattiin. Kameroita ja kuuntelulaitteita oli joka puolella. Media lähetti minulle kokoajan viestejä ja kirjoitteli minulle lehdissä. Peitin jopa puhelimeni kamerat koska luulin että niistä seurattiin minua ja puhelujani kuunneltiin.

Luulin, että mulla on kuolleita vauvoja mahassa. Luulin että hetkenä minä hyvänsä poliisi tulee hakemaan minut siitä hyvästä.

Olin pelokas kokoajan ja kyseenalaistin perheeni ja ystävien kanssa käydyt keskustelut koska luulin että he juonivat mua vastaan.

Lopulta tuo syyllisyyden tunto siitä että mulla olisi kuolleita vauvoja mahassa ja ahdistus ajoivat minut siihen pisteeseen että olin tappamassa itseäni.

Sellaista noin muunmuassa..

Vierailija
37/39 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensimmäinen oire: ylivilkkaus. Lähes maanisia nämä ihmiset. Juttua riittää, pulpattavat kuin papupadat. Sitten alkaa eristäytyminen, koska tulee niitä harhaisia ajatuksia ja sitten ne saattavat sieltä pulpatuksen joukosta tulla esille.

Vierailija
38/39 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan vielä tuon oman viestini jatkoksi, että jos potilas on oikeasti todella syvästi sekaisin, niin tietenkin on erittäin hankala ankkuroida mieltä mihinkään. Mutta laitoin tuon tähän siksi, koska kokemuksissa on hyvin runsas sisällöllinen vaihtelu. Siihen on hyvä tehdä lääketieteellisesti eroa, koska toisilla kyse voi olla vain maailmankuvasta (esim. usko telepatiaan, joka saattaa johtaa tarttumaan hyvin pieniin äänenkaltaisiin aivoissa, joita siellä tietoisuuden taustalla melkein väistämättä on, vaikkeivat ne merkitsisi mitään), toisilla sekavuudesta tai piilotajunnan aineiston puskemisesta pintaan, joka silti  toimii huumematkan tavoin ja on selvästi enemmän hetkellinen, jopa eheyttävä, ainakin oikein käsiteltynä (esim. Grofin tutkimukset LSD:n hoitovaikutuksista), ja toisilla koko todellisuuskuvan murtumisesta, mikä sitten on yksilölle itselleenkin hyvin raskasta, eikä luottamuksellista sidettä toiseen ihmiseen saa enää samassa määrin luotua. Myös aiemmat traumaattiset kokemukset voivat vaikuttaa tähän.  

Eheyttävä lähestymistapa sopii ainakin ensimmäisen ja toisen ja oikein toteutettuna myös toisen ja kolmannen väliin, jolloin ei synny yhtä syvää kuilua rationaalisen maailman ja muiden mahdollisuuksien välille, vaan tapahtuu fiksua integraatiota. Tällainen lähestymistapa voi silloin olla erittäinkin hyvä vaihtoehto ja säästää monilta ongelmilta tulevassa (jos se on pitkäjaksoista). Se vain vaatii aikaa ja toimivan ja luottamuksellisen siteen johonkin hoitavaan tahoon.

Tällöin lääkitystä ei välttämättä pitäisi käyttää lainkaan, tai korkeintaan pieniä määriä tasaamaan alun jännitteitä, mutta tietenkin potilaan pitäisi olla jotenkin valvotussa ympäristössä, mieluiten lähellä luontoa, saada niin normaalisti kuin mahdollista toteuttaa itseään noissa puitteissa ja syödä hyvää laadukasta ravintoa (kala, äyriäiset, pähkinät, kasvikset jne.).

Viljojen gluteiini voi joskus laukaista vakavia sairauksia, jos yksilöllä on herkkyyttä siihen, siis ainakin MS tautia ja muuta, vaikka tätä ravinnon merkitystä ei vielä kaikissa tieteellisissä julkaisuissa hyväksytä, mutta periaatteessa yksilöllä pitäisi olla oikeus hakea hyvin omanlaistaan ravintomallia, koska niillä ja esim. väärän ruuan tuottamilla tulehdustiloilla on isoja vaikutuksia ja jopa tiettyjä vitamiineja potilaille tarjoaisin (ainakin C vitamiini, miksei myös D, kalsium jos ei käytä maitoa, toisin sanoen potentiaaliset puutteet, jotka voivat vaikuttaa). Tämä nyt olisi tällainen enemmän yhteistyöhakuinen hoitomalli, joka varmasti toimisi paremmin monilla, ei kaikilla, ei tietenkään, koska se on mahdotonta, mutta kyse ei olisi yhtä tiukasti ennakkoluuloille tai peloille perustuvasta metodista. Syntyisi tarvittava aika ja tila eheytymiseen ilman hätäilyä ja jatkuvaa kiirettä. Monille jo se on terapeuttista. 

Vierailija
39/39 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tästä! Voiko siis olla mahdollista, että lääkäri on kehoittanut potilasta olemaan lisääntymättä? Vai johtuuko tuosta lääkityksestä, että sen aikana ei saa raskautua? Mietin tässä, että pitävätkö läheiseni jutut oikeasti paikkansa, vai onko hänen kuntonsa taas huonontumassa.

Virallisesti ei, koska se olisi diskriminointia, mutta käytännössä näin on voitu antaa ymmärtää. Raskauden ensimmäinen kolmannes on aina herkintä aikaa sikiön kehitykselle ja siksi monet lääkkeet ovat "kiellettyjä". Tarkemmin jos haluaa tietää, pitäisi tietää käytetyt lääkeaineet. Mielestäni, tällä "anamneesilla", läheisesi jutut voivat hyvinkin pitää paikkansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi