Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Monen vähävaraisen todelliset talousongelmat johtuvat siitä, että he kuvittelevat "ansaitsevansa" yhtä hyvän elintason kuin keskiluokkaiset ja varakkaat

Vierailija
11.11.2015 |

Näinhän ei ole. Elintaso määritetään käytössä olevien tulojen mukaan.

Lakatkaa käyttäytymästä kuin lapset ja ymmärtäkää, ettei tässä ole kysymys ansaitsemisesta tai reiluudesta vaan siitä, että ne prameammat puitteet ovat seurausta paremmista tuloista.

Kommentit (321)

Vierailija
21/321 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on totta. Olen huomannut, että yllättävän monessa perheessä, jossa joudutaan laskemaan mitä voi kaupasta ostaa, lapset käyttämään rikkinäisiä ja pieniä vaatteita, jopa käymään leipäjonossa, on sitten kuitenkin varaa maksukanaviin, pleikkareihin ym. ylimääräiseen.

jep. ja etelänmatkoihin. Jättämällä matkat väliin säästäisi jo pitkän pennin.

Vierailija
22/321 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei olla köyhiä, ansaitsemme nettona kuussa 5500e. En tiedä mitä se on muihin suhteutettuna, mutta koska me ollaan tosi tarkan euron ihmisiä, jää meillä kuukausittain säästöön pari tonnia sen lisäksi että lyhennämme lainaa lähemmäs 900e/kk. Moni köyhä selviäisi varmaan meidän kulutustyylillä aika hyvin: emme osta mitään turhaa, vaatteita lähinnä alesta ja nekin halpismerkkejä, ruoka on tavallista kotiruokaa ja autoja on yksi pieni ja vähän kuluttava, minä taas kuljen pyörällä että säästän matkakortissa (vaikka Pienihän se säästö on). Mutta kun säästää kaikesta vähän niin sitten säästääkin jo paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/321 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tossa perää. Moni ostaa kaikki osamsksulla ja luottokortilla. Vaikka tietää ettei niihin ole okeasti varaa. Mutta haluaa näyttää muille että menee taloudellisesti paremmin kuin meneekään. Säälittävää, mutta monella normi arkea.

Vierailija
24/321 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on oikeassa, mutta oletteko miettineet, mistä tämä johtuu? Nythän on ensimmäinen sukupolvi aikuisia, joilla on matalampi elintaso kuin vanhemmillaan. Lapsuudenkodissa on totuttu tiettyihin asioihin ja sen vuoksi sellaista elintasoa pidetään normaalina. Muistissa on erityisen hyvin teinivuodet, jolloin monilla vanhemmilla asuntolainat oli jo maksettu (laina-ajat olivat aiemmin lyhyitä)  ja varaa teinien harrastuksiin ihan eri tavalla kuin nykyisin lasten harrastuksiin. Lisäksi tavaratarjonta (erityisesti elektroniikka) on kasvanut räjähdysmäisesti. Joka puolella on houkutuksia. Jos on elänyt lapsuutensa ja teinivuotensa silloista keskiluokkaista elämää, on ihan varmasti vaikeaa totuttautua tämän päivän vähävaraiseen tai edes siihen keskituloiseen elämään. 

Toisaalta monet asiat (esim. juuri se elektroniikka) on suhteessa halvempaa kuin aiemmin. Mutta joo, oikeassa olet tuossa elintasossa noin yleisesti ottaen. Planeetan kannalta se tietysti on vaan hyvä, kun väestöä on kuitenkin roimasti enemmän kuin vaikka 20 v sitten.

Totta, elektroniikka on nykyisin halvempaa, mutta sitä "tarvitaan" enemmän. Siinä missä ennen riitti olohuoneeseen yksi telkkari, vhs-nauhuri, cd-soitin (teineille ehkä omansa) jne, nyt keskiluokkaiseen elämäntapaan kuuluu elektroniikkaa laidasta laitaan. 

Vierailija
25/321 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä minä en oikein tajua, kun valitetaan ettei ole varaa matkustella. Se nyt on sellainen juttu, että matkustelu kuuluu niille, joilla on varaa. Ei moni keskituloinenkaan voi vähän väliä juosta ympäri maailmaa. Meilläkin säästetään matkoja varten vuosi ja tingitään kaikenlaisesta turhasta. Eikä olla joka vuosi reissussa. 

Vierailija
26/321 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän ei ole. Elintaso määritetään käytössä olevien tulojen mukaan.

Lakatkaa käyttäytymästä kuin lapset ja ymmärtäkää, ettei tässä ole kysymys ansaitsemisesta tai reiluudesta vaan siitä, että ne prameammat puitteet ovat seurausta paremmista tuloista.

Täysin samaa mieltä. Olen seurannut läheltä monia perheitä, niin varakkaita kuin huono-osaisiakin.

Yhteistä varakkaille on, että he käyttävät varakkuudesta huolimatta rahansa harkiten. Tekevät ajattomia valintoja, mitä vaatteisiin ja kodin hankintoihin tulee. Eivät lähde heti ensimmäisten villitysten vietäviksi. Tunnen yhdenkin ns. "vanhan rahan" perheen. Kodinsisustuskin on jämähtänyt jonnekin 80-luvulle.

Vastaavasti tunnen ihmisiä, jotka ovat talousvaikeuksissa. He suorastaan ryntäävät ostamaan heti kaikki uusimmat vempeleet, tuhlailevat avokätisesti vaatteisiin, suosivat kertakäyttökamaa, saattavat haaskata ruokailuihin järjettömiä summia. Ja ihmettelevät sitten, kun täytyy ottaa pikavippi tai miksi rahat ovat loppu jo paljon ennen seuraavaa tilipäivää. Olen myös ymmärtänyt, että he ajattelevat, että heille "kuuluu kaikki, mikä muillekin". Eivät siis käsitä oman toimintansa ja tilanteensa välistä suhdetta. Ulkopuolisen silmin on päivän selvää, että he pysyvät köyhinä.

Vierailija
27/321 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä minä en oikein tajua, kun valitetaan ettei ole varaa matkustella. Se nyt on sellainen juttu, että matkustelu kuuluu niille, joilla on varaa. Ei moni keskituloinenkaan voi vähän väliä juosta ympäri maailmaa. Meilläkin säästetään matkoja varten vuosi ja tingitään kaikenlaisesta turhasta. Eikä olla joka vuosi reissussa. 

Minä taas ajattelen niin, että tilillä pitäisi olla vähintään 50 000 ekeä, jotta minulla olisi pokkaa matkustaa mihinkään. Minusta pitää ennemminkin laittaa pahan päivän varalle rahaa säästöön, jos vain suinkin kykenee. Jos vaikka joudun työttömäksi, pärjäilen sitten rahoillani pitkän aikaa, eikä tarvitse mennä kerjuulle. Tai voihan sitä vaikka öljypoltin hajota, tai tulla yllättävän iso hammasremontti tms. Jos olisin rahani kuluttanut matkustelemiseen, en kehtaisi pyytää keneltäkään mitään sen jälkeen.

Vierailija
28/321 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jumalauta suututtaa tämä köyhien haukkuminen, laiskoiksi ja ahneiksi yksinkertaisiksi kusipäiksi. Itse olen todella köyhä, yli 3-kymppinen mt-potilas jolta koulut jäivät mt-ongelmien takia. Sitä hirveää tuskaa kannan joka päivä.

Tiedän todellakin millaista elämää ns. ylemmän keskiluokan ihmiset elävät, koska omat vanhempani ovat sellaisia. Myivät juuri reilusti yli millin omakotitalonsa arvoalueelta ja muuttivat hienostokerrostaloon eläkepäiviksi. On golf-osaketta, sijoitusasuntoa sun muuta... Ainoa mitä olen saanut on asuntoni, pieni yksiö, mutta se ei musta rikasta tee kun vastikkeet menee mun kuntoutustuesta.

Lukioaikaiset kaverit on juristeja, lääkäreitä ym. koska kyseessä oli ns. hienostolukio. Lukioiässä itse romahdin psykoosiin asti, ja olin psyk.polilla kun muut lukivat kirjoituksiin. Koulukiusaaminen oli mun kohdalla helvetillistä piinaa koko lapsuuden ja nuoruuden. Joskus jokainen romahtaa, toiset ennemmin kuin toiset.

Vierailija
29/321 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ei olla köyhiä, ansaitsemme nettona kuussa 5500e. En tiedä mitä se on muihin suhteutettuna, mutta koska me ollaan tosi tarkan euron ihmisiä, jää meillä kuukausittain säästöön pari tonnia sen lisäksi että lyhennämme lainaa lähemmäs 900e/kk. Moni köyhä selviäisi varmaan meidän kulutustyylillä aika hyvin: emme osta mitään turhaa, vaatteita lähinnä alesta ja nekin halpismerkkejä, ruoka on tavallista kotiruokaa ja autoja on yksi pieni ja vähän kuluttava, minä taas kuljen pyörällä että säästän matkakortissa (vaikka Pienihän se säästö on). Mutta kun säästää kaikesta vähän niin sitten säästääkin jo paljon.

Ja se mitä me teemme näillä säästyneillä rahoilla on selvää: maksamme yhtiölainat samantien pois, jos tulee joku iso ostos ostamme sen, ja pari kertaa vuodessa teemme ylimääräisen lyhennyksen asuntolainaan joka on maksettu pois seuraavassa kolmessa. Ja sitten? Me varmaan heittäydytään opiskelijoiksi ja tai osa-aikatyöläisiksi. Kumpikin haaveilee uudesta ammatista, eiköhän noita viiden-kuuden vuoden yliopisto-opintoja varten kannatakin olla pääomaa.

Vierailija
30/321 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua jaksaa aina uudestaan ja uudestaan hämmästyttää, kuinka omahyväiset ihmiset nostavat itseään alentamalla muita. Samoin kuin se yksinkertaisuus, jolla leimataan aina koko ryhmä.

Nauttikaa nyt vielä siitä keskiluokkaisuudestanne, kun voitte. 2010-luvulla keskiluokkaiset työt ovat vähentyneet jo 10% ja tulevaisuudessa vauhti vain kiihtyy. Tulevaisuudessa on vain hyvin tienaavia erikoisasiantuntijoita ja sitten erittäin laaja matalapalkkasektori. Keskiluokkaiset tulevat kilpailemaan matalapalkka-alojen töistä.

http://www.tekniikkatalous.fi/tyoelama/2013-10-08/Aalto-professori-tyki…

http://www.kymensanomat.fi/Mielipide---Kolumnit/2014/08/17/Ensin%20kato…

http://yle.fi/uutiset/keskipalkkaiset_hommat_hupenevat/6826845

http://www.verkkouutiset.fi/talous/tyonmuutos_tutkimus-20133

Vierailija
31/321 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi asia, mitä en kehtaisi tehdä nyt kun olen pienituloinen, on lemmikin hankkiminen. Tottakai se voisi olla psyykkisesti tärkeä juttu monelle, mutta se on kuitenkin sellaista ylellisyyttä, mihin ei pitäisi ryhtyä, ellei varmasti ole varaa elättää itseään ja perhettään ilman tukia, ja hoitaa myös eläinlääkärikulut.

Vierailija
32/321 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua jaksaa aina uudestaan ja uudestaan hämmästyttää, kuinka omahyväiset ihmiset nostavat itseään alentamalla muita. Samoin kuin se yksinkertaisuus, jolla leimataan aina koko ryhmä.

Nauttikaa nyt vielä siitä keskiluokkaisuudestanne, kun voitte. 2010-luvulla keskiluokkaiset työt ovat vähentyneet jo 10% ja tulevaisuudessa vauhti vain kiihtyy. Tulevaisuudessa on vain hyvin tienaavia erikoisasiantuntijoita ja sitten erittäin laaja matalapalkkasektori. Keskiluokkaiset tulevat kilpailemaan matalapalkka-alojen töistä.

Minä olen itsekin köyhä, joten minulla on varaa kritisoida muita köyhiä, jotka käyttävät vähiä rahojaan leväperäisesti.

Vierailija
33/321 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuosta syystä ihmisten olisi hyvä ymmärtää, että tulevaisuudessa heillä nyt vaan ei ole samanlaista elintasoa kuin mitä heidän vanhemmillaan on ollut. Elleivät sitten opiskele/ole opiskelleet jotain tiettyä erikoisalaa ja ole pirun hyviä siinä. Osamaksujen, kulutusluottojen ja pikavippien kanssa joutuu vielä koville. 

Vierailija
34/321 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama huomattu, etenkin pari-kolmikymppisten kohdalla.

Itketään että rahat ei riitä, mutta samalla ei olla yhtään valmiita tinkimään esim Applen elektroniikasta, bilettämisestä, shoppailusta, keskusta-asunnosta. 

Ihmisiltä on hämärtynyt se, mitä perustarpeilla oikeasti tarkoitetaan. Uusin iphone ei kuulu niihin. Ei ihme että moni nuori hyvätuloinenkin on velkaongelmissa.

Vierailija
35/321 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin on tämä maailma muuttunut. Myös nykyajan "köyhät" ovat vähän erilaisia ja saattavat elää samalla tavoin kuin 70-luvulla rikkaat.

Älyteknologiasta, äkkilähdöistä, "luksuksesta" jne. on tullut alemman keskiluokan ja taloudellisesti epävakaissa oloissa elävien ihmisten "statussymboleita". Ulkona ruokaileminen, "shoppailu", merkkilaukut, iPhonet jne. ovat arkipäiväistyneet. Ihmiset halauvat luoda ympärilleen kulissin hyvästä pärjäämisestä. Kaikki liika tuollainen vain kielii siitä, että mennään vähän liikaa äärirajoilla.

Kyllä keskiluokka on kurjistunut ja jatkaa kurjistumistaan. Vastaavasti alempien sosiaaliryhmien ja varsinkin generation Z:n keskuudessa elää vahva tuntemus siitä, että tähän maailmaan syntyminen oikeuttaa saamaan samat "keskiluokkaiset" asiat kuin kaikilla muillakin.

Vastaavasti hyväosaisuus on muuttunut enemmän henkiseksi. Hyväosaisilla ei ole tarvetta näyttäytyä ja rakentaa identiteettiään materiaalin varaan, koska heillä on vahva henkinen pääoma.

Vierailija
36/321 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin on tämä maailma muuttunut. Myös nykyajan "köyhät" ovat vähän erilaisia ja saattavat elää samalla tavoin kuin 70-luvulla rikkaat.

Älyteknologiasta, äkkilähdöistä, "luksuksesta" jne. on tullut alemman keskiluokan ja taloudellisesti epävakaissa oloissa elävien ihmisten "statussymboleita". Ulkona ruokaileminen, "shoppailu", merkkilaukut, iPhonet jne. ovat arkipäiväistyneet. Ihmiset halauvat luoda ympärilleen kulissin hyvästä pärjäämisestä. Kaikki liika tuollainen vain kielii siitä, että mennään vähän liikaa äärirajoilla.

Kyllä keskiluokka on kurjistunut ja jatkaa kurjistumistaan. Vastaavasti alempien sosiaaliryhmien ja varsinkin generation Z:n keskuudessa elää vahva tuntemus siitä, että tähän maailmaan syntyminen oikeuttaa saamaan samat "keskiluokkaiset" asiat kuin kaikilla muillakin.

Vastaavasti hyväosaisuus on muuttunut enemmän henkiseksi. Hyväosaisilla ei ole tarvetta näyttäytyä ja rakentaa identiteettiään materiaalin varaan, koska heillä on vahva henkinen pääoma.

Amen!

Vierailija
37/321 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on oikeassa, mutta oletteko miettineet, mistä tämä johtuu? Nythän on ensimmäinen sukupolvi aikuisia, joilla on matalampi elintaso kuin vanhemmillaan. Lapsuudenkodissa on totuttu tiettyihin asioihin ja sen vuoksi sellaista elintasoa pidetään normaalina. Muistissa on erityisen hyvin teinivuodet, jolloin monilla vanhemmilla asuntolainat oli jo maksettu (laina-ajat olivat aiemmin lyhyitä)  ja varaa teinien harrastuksiin ihan eri tavalla kuin nykyisin lasten harrastuksiin. Lisäksi tavaratarjonta (erityisesti elektroniikka) on kasvanut räjähdysmäisesti. Joka puolella on houkutuksia. Jos on elänyt lapsuutensa ja teinivuotensa silloista keskiluokkaista elämää, on ihan varmasti vaikeaa totuttautua tämän päivän vähävaraiseen tai edes siihen keskituloiseen elämään. 

Toisaalta monet asiat (esim. juuri se elektroniikka) on suhteessa halvempaa kuin aiemmin. Mutta joo, oikeassa olet tuossa elintasossa noin yleisesti ottaen. Planeetan kannalta se tietysti on vaan hyvä, kun väestöä on kuitenkin roimasti enemmän kuin vaikka 20 v sitten.

Totta, elektroniikka on nykyisin halvempaa, mutta sitä "tarvitaan" enemmän. Siinä missä ennen riitti olohuoneeseen yksi telkkari, vhs-nauhuri, cd-soitin (teineille ehkä omansa) jne, nyt keskiluokkaiseen elämäntapaan kuuluu elektroniikkaa laidasta laitaan. 

Joka perheenjäsenelle oma tv, pelit, cd-soittimet, tietsikat, iPadit ym. ja kaikki nykykoneet tehty kestämään murto-osan siitä mitä ennen. Rahaa palaa, mistähän sitä sais?

Vierailija
38/321 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa lapinlahdenlintujen show:ta 90 luvulta edellisen laman aikaan. Aivan samoja itsekeskeisiä perseenraikiä suomalaiset aina olleet. Ja rikkaat toistavat samoja jo satoja vuosia toistettuja mantroja köyhien laiskuudesta jne löytyy joka maan kirjallisuudesta. No tätä menoa tulee kyllä taloudellinen vallankumous vastaan nopeasti kun ihmiset kyllästyvät tähän jankuttamiseen ja hokemiseen joka ei johda mihinkään parempaan. Vaihtakaa jo levyä.

"Etsi köyhä ja tapa se"

Vierailija
39/321 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas ajattelen niin, että tilillä pitäisi olla vähintään 50 000 ekeä, jotta minulla olisi pokkaa matkustaa mihinkään. Minusta pitää ennemminkin laittaa pahan päivän varalle rahaa säästöön, jos vain suinkin kykenee. Jos vaikka joudun työttömäksi, pärjäilen sitten rahoillani pitkän aikaa, eikä tarvitse mennä kerjuulle. Tai voihan sitä vaikka öljypoltin hajota, tai tulla yllättävän iso hammasremontti tms. Jos olisin rahani kuluttanut matkustelemiseen, en kehtaisi pyytää keneltäkään mitään sen jälkeen.

Oon kyllä eri mieltä tästä. En vois ikinä matkustaa mihinkään jos tilillä pitäisi olla vähintään 50 000 euroa. Mitä mä niillä rahoilla siellä tilillä tekisin? Menis elämä ihan hukkaan, jos aina vain säästäisin "pahan päivän varalle". Jos joutuisin työttömäksi, pärjäisin varmasti oikein hyvin sillä saan nykyisestä palkastakin (2700 e brutto) säästöön monta sataa kuussa. Tyydyn hyvin vähään, en tarvitse kalliita merkkivaatteita enkä hienoja ruokia, mutta matkailusta en halua tinkiä. Tinkisin vasta siinä vaiheessa, kun rahaa ei oikeasti ole.

Vierailija
40/321 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on ihanaa syyllistää köyhää ja nostattaa omaa valheellista itsetuntoaan. Minä tiedän paremmin miksi köyhä on köyhä enkä edes tarvitse köyhää tuttua siihen. Kunhan näen jonkun merkkivaatteen köyhän päällä tai olen kuullut että köyhän lapset pelaa pleikkarilla. Köyhä on myös ruma ja tyhmä tämä on faktaa. Tiedän että rahat on kulutettu vain viinaan ja tupakkaan koska köyhä on myös moraaliton juntti ja ansaitsee kaiken pahan.

Kaikki joukolla köyhille nauramaan. Oletko sinä joku köyhä hahahaHAHAHAHahahah

Minä tiedän paremmin mitä on olla köyhä ja tulen ja kerron ainoan totuuden. Ei vittu miten säälittäviä jotkut suomalaiset on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi