Monen vähävaraisen todelliset talousongelmat johtuvat siitä, että he kuvittelevat "ansaitsevansa" yhtä hyvän elintason kuin keskiluokkaiset ja varakkaat
Näinhän ei ole. Elintaso määritetään käytössä olevien tulojen mukaan.
Lakatkaa käyttäytymästä kuin lapset ja ymmärtäkää, ettei tässä ole kysymys ansaitsemisesta tai reiluudesta vaan siitä, että ne prameammat puitteet ovat seurausta paremmista tuloista.
Kommentit (321)
Vierailija kirjoitti:
Minua jaksaa aina uudestaan ja uudestaan hämmästyttää, kuinka omahyväiset ihmiset nostavat itseään alentamalla muita. Samoin kuin se yksinkertaisuus, jolla leimataan aina koko ryhmä.
Nauttikaa nyt vielä siitä keskiluokkaisuudestanne, kun voitte. 2010-luvulla keskiluokkaiset työt ovat vähentyneet jo 10% ja tulevaisuudessa vauhti vain kiihtyy. Tulevaisuudessa on vain hyvin tienaavia erikoisasiantuntijoita ja sitten erittäin laaja matalapalkkasektori. Keskiluokkaiset tulevat kilpailemaan matalapalkka-alojen töistä.
http://www.tekniikkatalous.fi/tyoelama/2013-10-08/Aalto-professori-tyki…
http://www.kymensanomat.fi/Mielipide---Kolumnit/2014/08/17/Ensin%20kato…
http://yle.fi/uutiset/keskipalkkaiset_hommat_hupenevat/6826845
http://www.verkkouutiset.fi/talous/tyonmuutos_tutkimus-20133
Voi olla, mutta eihän tämä millään tavalla kumoa sitä, ettei ihmisen kuulu elää yli varojensa ja että peruselämisen ja lasten tarpeiden (esim. harrastusten) kuuluisi mennä prioriteeteissa yli uuden teknologian, merkkivaatteiden, tupakan, kaljan ja matkustelun.
Monella varattomalla tuntuu ylipäätään olevan puutteellinen kyky ottaa vastuuta itsestään ja omasta elämästään. Kärjistettynä siis niin, että näillä henkilöillä voi olla ongelmia muillakin elämän osa-alueilla, mutta kaikkiin ongelmiin ja ahdinkoon on aina vika kaikessa muussa, paitsi itsessä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on ihanaa syyllistää köyhää ja nostattaa omaa valheellista itsetuntoaan. Minä tiedän paremmin miksi köyhä on köyhä enkä edes tarvitse köyhää tuttua siihen. Kunhan näen jonkun merkkivaatteen köyhän päällä tai olen kuullut että köyhän lapset pelaa pleikkarilla. Köyhä on myös ruma ja tyhmä tämä on faktaa. Tiedän että rahat on kulutettu vain viinaan ja tupakkaan koska köyhä on myös moraaliton juntti ja ansaitsee kaiken pahan.
Tiedän paremmin köyhyydestä ja haluan purkaa vihaani köyhyyttä kohtaan osoitan mielelläni aliälykkyyttäni ja eläimellisyyttäni haukkumalla hierarkiassa alempaa jotta oma heikko suoritukseni jäisi huomaamatta. Tämä on tärkeää minulle että saan nauraa köyhälle.
Terv EK
Me emme ole varsinaisesti köyhiä vaan ehkä pieni- ja keskituloisen välimaastosta. Silti ymmärrän köyhiä siinä mielessä, että pennin venytys on tuttua. Rikkaiden on helppo antaa vinkkejä, kuinka kurinalaista ja askeettista elämää tulisi elää, kun vaan itse voi elää kuten haluaa. Kyllä minä ymmärrän, että ainakin työssäkäyvät (pienituloisetkin) haluavat sille rahalle vastiketta eli että voivat hankkia jotain mikä on juuri itselle tärkeää. Jos se on matkustelu, niin sitten säästävät siihen, vaikka olisikin viisaampaa laittaa sukanvarteen jemmaan, tai joku haluaa merkkivaatteita ja joku elektroniikkaa. Itse ajattelen että haluan elää hetkessä enkä vain haaveilla elämääni. En kyllä ole valittanutkaan rahojen puutetta, paitsi miehelleni joskus, mutta kyllä me ainakin tiedämme missä voisi säästää, jos haluaisi rahaa olevan enemmän käytössä.
Kyllä kreikkalaiset on tyhmiä että vihaan kreikkaa ja köyhiä...
Onhan se ärsyttävää, kun kaikilla ei millään ole mahdollisuutta saada kunnollista elontasoa.
Monilla on tulevaisuus jo syöty jopa ennen syntymää ja minä nauran sille, köyhä, köyhä oma vika, ruma naama mitä läksit, hahahahahhahahhah. Mitä vanhempasi miettivät kun sinut tekivät köyhä TÄH HÄH hahahahaha.
Vierailija kirjoitti:
Me emme ole varsinaisesti köyhiä vaan ehkä pieni- ja keskituloisen välimaastosta. Silti ymmärrän köyhiä siinä mielessä, että pennin venytys on tuttua. Rikkaiden on helppo antaa vinkkejä, kuinka kurinalaista ja askeettista elämää tulisi elää, kun vaan itse voi elää kuten haluaa. Kyllä minä ymmärrän, että ainakin työssäkäyvät (pienituloisetkin) haluavat sille rahalle vastiketta eli että voivat hankkia jotain mikä on juuri itselle tärkeää. Jos se on matkustelu, niin sitten säästävät siihen, vaikka olisikin viisaampaa laittaa sukanvarteen jemmaan, tai joku haluaa merkkivaatteita ja joku elektroniikkaa. Itse ajattelen että haluan elää hetkessä enkä vain haaveilla elämääni. En kyllä ole valittanutkaan rahojen puutetta, paitsi miehelleni joskus, mutta kyllä me ainakin tiedämme missä voisi säästää, jos haluaisi rahaa olevan enemmän käytössä.
Tämä. Jos mietin, että mikä määrä minulla on mennyt rahaa matkustamiseen edellisen viiden vuoden aikana, niin sillä summalla saisin ehkä 1,5 kuukautta hoitoa jossain palvelutalossa sitten wanhana. Ei motivoi pienituloista säästämään, kun edes leikkaamalla elintason aivan minimiin ei voi edes haaveilla jostain "turvallisesta vanhuudesta".
Eikä tämä ole vain "köyhien" ongelma, vaan ihan hyväpalkkaistenkin ihmisten ongelma, halutaan parempi elintaso kuin mihin olisi varaa. Ei haluta tyytyä enää edes siihen keskiluokkaiseen elämään, vaan pitää olla vielä parempaa ja kalliimpaa.
Tiedän n. 5000 euroa tienaavia, joilla rahat loppu aina ennen seuraavaa palkkapäivää, ja syövät sitten makaroonia ja valittavat. Tottakai ne rahat loppuvat, jos ostaa joka kuukausi kahden tonnin merkkilaukun, maksaa valtavaa asuntolainaa ja on "pakko" päästä Mauritiukselle viiden tähden hotelliin jouluksi jne.
Käyttäjä97 kirjoitti:
Kyllä jumalauta suututtaa tämä köyhien haukkuminen, laiskoiksi ja ahneiksi yksinkertaisiksi kusipäiksi. Itse olen todella köyhä, yli 3-kymppinen mt-potilas jolta koulut jäivät mt-ongelmien takia. Sitä hirveää tuskaa kannan joka päivä.
Tiedän todellakin millaista elämää ns. ylemmän keskiluokan ihmiset elävät, koska omat vanhempani ovat sellaisia. Myivät juuri reilusti yli millin omakotitalonsa arvoalueelta ja muuttivat hienostokerrostaloon eläkepäiviksi. On golf-osaketta, sijoitusasuntoa sun muuta... Ainoa mitä olen saanut on asuntoni, pieni yksiö, mutta se ei musta rikasta tee kun vastikkeet menee mun kuntoutustuesta.
Lukioaikaiset kaverit on juristeja, lääkäreitä ym. koska kyseessä oli ns. hienostolukio. Lukioiässä itse romahdin psykoosiin asti, ja olin psyk.polilla kun muut lukivat kirjoituksiin. Koulukiusaaminen oli mun kohdalla helvetillistä piinaa koko lapsuuden ja nuoruuden. Joskus jokainen romahtaa, toiset ennemmin kuin toiset.
ja sinä olet katkera vanhemmillesi, jotka tähän mennessä ovat kustantaneet ainoastaan tähänastisen elämäsi ja yksiösi, jossa asut, koulukavereillesi ja koko yhteiskunnalle ja vihaat heitä, koska he ovat vieneet sinulta koko tulevaisuutesi ja ovat sairastuttaneet sinut, niinkö. Vähintä mitä heidän tulisi tehdä olisi korvata se vaikka rahalla, isommalla asunnolla, arvopaperitkin käy.
Käyttäjä97 kirjoitti:
Kyllä jumalauta suututtaa tämä köyhien haukkuminen, laiskoiksi ja ahneiksi yksinkertaisiksi kusipäiksi. Itse olen todella köyhä, yli 3-kymppinen mt-potilas jolta koulut jäivät mt-ongelmien takia. Sitä hirveää tuskaa kannan joka päivä.
Tiedän todellakin millaista elämää ns. ylemmän keskiluokan ihmiset elävät, koska omat vanhempani ovat sellaisia. Myivät juuri reilusti yli millin omakotitalonsa arvoalueelta ja muuttivat hienostokerrostaloon eläkepäiviksi. On golf-osaketta, sijoitusasuntoa sun muuta... Ainoa mitä olen saanut on asuntoni, pieni yksiö, mutta se ei musta rikasta tee kun vastikkeet menee mun kuntoutustuesta.
Lukioaikaiset kaverit on juristeja, lääkäreitä ym. koska kyseessä oli ns. hienostolukio. Lukioiässä itse romahdin psykoosiin asti, ja olin psyk.polilla kun muut lukivat kirjoituksiin. Koulukiusaaminen oli mun kohdalla helvetillistä piinaa koko lapsuuden ja nuoruuden. Joskus jokainen romahtaa, toiset ennemmin kuin toiset.
En vähättele tuskaasi - musta ainoa oikeasti merkittävä asia ihmisen elämässä on se että on tasapainoinen ja onnellinen - mutta muista oikeasti köyhistä eroat kyllä jo viimeistään siinä vaiheessa kun perintöä aletaan jakamaan.
Aika moni on kuitenkin mieluummin miljonääri ja masentunut kuin niin köyhä ettei ole varaa edes lääkkeisiin -masentunut. Aikamoinen perusturva kuitenkin sulla jo oma, maksettu asunto! Vuokrat ovat takuulla kalliimpia kuin vastikkeet.
Mutta kuten sanottu, raha ei korvaa tervettä mieltä.
Sitä mä vähän arvelinkin et alapeukkuja tulee. Ihmisten mielestä on oma vika, jos joku on vaikka masentunut ja ei pärjää tässä yhteiskunnassa. Kukaan ei tiedä sen ihmisen elämästä mitään, mutta on helppo haukkua kun itse on pärjännyt.
Ihan eri asia on ne, jotka sanovat suoraan että vain kaljanjuonti kiinnostaa ja sossuntuilla on kiva elää. Sellaisiakin on, jotka ovat hyvin tyytyväisiä loiselämään.
Mä olen tehnyt kaupan kassalla 10 vuotta töitä, viimeisillä voimillani loppuvuodet. Kukaan kavereistani ei olisi sellaiseen alentunut niin kauan tai jaksanut päivääkään sitä elämää mitä olen itse elänyt. Joten en todellakaan "lepäile laakereillani" vaan taistelen joka päivä parantumisen puolesta. Lääkäri on ehdottanut pysyvää eläkettä mutta olen kiletäytynyt koska haluan palata yhteiskuntaan ja tehdä työtä! Moni täällä kyselee, miten pääsis eläkkeelle kun työ ei huvita.
Mä kirjoitin siksi, että puolustan niitä kaikkein heikoimpia, joilla ei ole voimia elää. Olen koko ikäni ollut hulluuteen asti kiltti, työelämässä tein kaiken mitä käskettiin koska ajattelin että mun tehtävä on miellyttää kaikkia, vaikka nämä röyhkeästi teettäisivät työnsä mulla. Joten uskoisin että mulla on vihdoin oikeus puolustaa itseänikin...
Sitä mä vähän arvelinkin et alapeukkuja tulee. Ihmisten mielestä on oma vika, jos joku on vaikka masentunut ja ei pärjää tässä yhteiskunnassa. Kukaan ei tiedä sen ihmisen elämästä mitään, mutta on helppo haukkua kun itse on pärjännyt.
Ihan eri asia on ne, jotka sanovat suoraan että vain kaljanjuonti kiinnostaa ja sossuntuilla on kiva elää. Sellaisiakin on, jotka ovat hyvin tyytyväisiä loiselämään.
Mä olen tehnyt kaupan kassalla 10 vuotta töitä, viimeisillä voimillani loppuvuodet. Kukaan kavereistani ei olisi sellaiseen alentunut niin kauan tai jaksanut päivääkään sitä elämää mitä olen itse elänyt. Joten en todellakaan "lepäile laakereillani" vaan taistelen joka päivä parantumisen puolesta. Lääkäri on ehdottanut pysyvää eläkettä mutta olen kiletäytynyt koska haluan palata yhteiskuntaan ja tehdä työtä! Moni täällä kyselee, miten pääsis eläkkeelle kun työ ei huvita.
Mä kirjoitin siksi, että puolustan niitä kaikkein heikoimpia, joilla ei ole voimia elää. Olen koko ikäni ollut hulluuteen asti kiltti, työelämässä tein kaiken mitä käskettiin koska ajattelin että mun tehtävä on miellyttää kaikkia, vaikka nämä röyhkeästi teettäisivät työnsä mulla. Joten uskoisin että mulla on vihdoin oikeus puolustaa itseänikin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä minä en oikein tajua, kun valitetaan ettei ole varaa matkustella. Se nyt on sellainen juttu, että matkustelu kuuluu niille, joilla on varaa. Ei moni keskituloinenkaan voi vähän väliä juosta ympäri maailmaa. Meilläkin säästetään matkoja varten vuosi ja tingitään kaikenlaisesta turhasta. Eikä olla joka vuosi reissussa.
Minä taas ajattelen niin, että tilillä pitäisi olla vähintään 50 000 ekeä, jotta minulla olisi pokkaa matkustaa mihinkään. Minusta pitää ennemminkin laittaa pahan päivän varalle rahaa säästöön, jos vain suinkin kykenee. Jos vaikka joudun työttömäksi, pärjäilen sitten rahoillani pitkän aikaa, eikä tarvitse mennä kerjuulle. Tai voihan sitä vaikka öljypoltin hajota, tai tulla yllättävän iso hammasremontti tms. Jos olisin rahani kuluttanut matkustelemiseen, en kehtaisi pyytää keneltäkään mitään sen jälkeen.
Oon kyllä eri mieltä tästä. En vois ikinä matkustaa mihinkään jos tilillä pitäisi olla vähintään 50 000 euroa. Mitä mä niillä rahoilla siellä tilillä tekisin? Menis elämä ihan hukkaan, jos aina vain säästäisin "pahan päivän varalle". Jos joutuisin työttömäksi, pärjäisin varmasti oikein hyvin sillä saan nykyisestä palkastakin (2700 e brutto) säästöön monta sataa kuussa. Tyydyn hyvin vähään, en tarvitse kalliita merkkivaatteita enkä hienoja ruokia, mutta matkailusta en halua tinkiä. Tinkisin vasta siinä vaiheessa, kun rahaa ei oikeasti ole.
Mun mielestä melkein ainoa "järkevä" käyttökohde rahalle on matkustelu; elämysten saaminen ja maailmankuvan avartaminen. Ei kiinnosta vähääkään joku krääsä tai materia ylipäätään. Pärjään tarvittaessa hyvin vähällä rahalla. Ihan hullua säästää kymmeniä tuhansia pahan päivän varalle, muutama tonnikin riittää. Mieluummin mä säästän sen hyvän päivän varalle joka koittaa aina silloin kun pääsee reissuun.
Joku ehkä ymmärsi mut väärin. Mä puolustan kaikkia heikkoja, johtui se heikkous tai köyhyys mistä vaan, kunhan ei omasta laiskuudesta.
Käyttäjä97 kirjoitti:
Ei se sinun vikasi ole. Mutta ei sinulla silti ole oikeutta saada ilmaiseksi hyvää elintasoa.
Vierailija kirjoitti:
Toki esimerkiksi älypuhelin kannattaa hankkia jos suinkin on varaa...
Älypuhelimenkin voi laskea yläluokkaiseksi kulutustavaraksi. Niiden kestävyys on kyseenalainen, joten muutaman vuoden sisällä on joka tapauksessa ostettava aina uusin malli (n. 400 € / kpl / 5 v). Peruspuhelimella pystyy pihistelemällä puhumaan alle kympillä kuussa, mutta älypuhelimella menee puhumiseen ja nettiin helposti yli 20 € kuukaudessa. Peruspuhelimella puhuu n. 120 €:llä vuodessa, älypuhelimella n. 240 €:llä vuodessa. Peruspuhelin, 1990-luvulla tai 2000-luvun alussa ostettu Nokia on maksanut uutena tai vähän käytettynä n. 100 € ja se toimii edelleen (akkua uusimalla 3 -5 vuoden välein). Karu fakta on siis (pyöreästi):
Peruspuhelimella 2010 - 2020: 1230 €
Älypuhelimella 2010 - 2020: 3900 €
Vierailija kirjoitti:
Joka perheenjäsenelle oma tv, pelit, cd-soittimet, tietsikat, iPadit ym. ja kaikki nykykoneet tehty kestämään murto-osan siitä mitä ennen. Rahaa palaa, mistähän sitä sais?
Vanhat "Made in Finland", "Made in USA", "Made in Sweden", "Made in Japan", jne. tuotteet luotiin kestämään. 1980- ja 1990-luvuilla ostettu auto, (matka)puhelin, pelikonsoli, tietokone, jääkaappi, jne. voi useimmilla olla käytössä edelleen. Se on voinut toimia koko ajan tai se on pitänyt huoltaa vain harvoin.
Eliitti kuitenkin painostaa meitä köyhiä. He haukkuvat käyttämämme laitteet huonoiksi ja me menemme sitten kauppaan ostamaan uusia. Tärkeintä olisi pysyä lujana ja kysyä itseltään, tarvitseeko tätä vielä vaihtaa? - Köyhänä on myös uskallettava reilusti sanoa "Ei".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuu siitä että köyhät ovat köyhiä useimmiten omasta syystään. Koulut jäivät, työt eivät maistu, mihinkään tekemiseen ei riitä kiinnostusta. On poikkeuksiankin, mutta harvassa.
Lisäksi köyhät on usein (muttei tietenkään aina) vähän tyhmiä. Tyhmyys on yhteydessä siihen, ettei koulunkäynti kiinnosta tai osaaminen jää hyvästä yrityksestä huolimatta vaatimattomaksi. Sen takia moni tyhmä menettää mahdollisuutensa hyväpalkkaisiin töihin. Tyhmyys saa myös käyttämään vähiä rahoja typerästi, jolloin oikeasti tärkeistä asioista on pakko tinkiä.
Aika rumasti ilmaistu, mutta pitää paikkansa osittain. Mutta täytyy muistaa, että tyhmyyden lisäksi köyhyys myös periytyy. Eli fiksukin lapsi saattaa saada kasvatuksen, jossa koulunkäyntiä ei arvosteta eikä siihen kannusteta. Moni tällainen köyhä kuitenkin selviää ilman maksuhäiriöitä ja pärjää elämässään.
Mielenterveysongelmat aiheuttaa myös köyhyyttä, luottotiedottomia löytyy näiltä paljon. Masennus, persoonallisuushäiriöt ja maanisdepressiivisyys ajaa helposti köyhyyteen. Näissäkin voi olla todella älykkäitä ihmisiä.
Kolmantena ryhmänä (johon itsekin kuulun), on hedonistiset laiskiaiset. Olen matalasti koulutettu (lukio+ammattikoulu), nautin suorittavasta työstä ilman paineita. Mies on työttömänä, mutta lasten kannalta se on ihanaa. Me nautitaan elämästä näin ja kaikkea on riittävästi. Raha on riittänyt ihan kohtuullisesti, ja säästetään rahastoon muutama kymppi kuussa. Rahaa käytetään järkevästi, ja vaikka puskuria ei tilille ole päässyt kertymään, niin nollilla pidettävä VISA pelastaa hätätilanteessa.
Köyhä ja huonosti elämää hallitseva ihminen hankkii tyydytystä asioista, jotka tuovat nopeasti mielihyvää. Puuttuu pitkäjänteisyys ja suunnitelmallisuus, taito nauttia aineettomista asioista: vanhan rahan henkinen perintö.