Jos laitatte meille köyhille jouluna jonkun paketin, muistakaa tämä.
Myös meidän lapsemme haluavat muotileleuja mm minecraft legoja, tabletteja yms ei mitään suklaata ja villasukkia. Kiitos.
Kommentit (223)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeat köyhät perheet, tai perheenjäsenet ei täällä kirjoittele, koska heillä ei ole tietsikoita, ja harva töissä, mikäli työpaikkaa ylipäänsä on, kirjoittelee mammapalstalle valituksia lahjojen pienuudesta, surkeudesta ja pipon pienuudesta ja sen kiristämisestä. Itse satun tietämään, kun tuttavani on mukana erään järjestön toiminnassa joka jakaa lahjoja, että tarve on välillä aivan huutava!
Voi olla näinkin mutta siltikin väitän, että Suomessa on todella vähän sellaisia perheitä joissa ei ole tietokonetta tai nettiyhteyttä köyhyyden takia. Tarvetta varmasti aina on - meilläkin olisi lahjoille tarvetta, jos niikseen tulee... ;)
Tässä joku aika sitten sain yhden "vähävaraisen" perheen yhteystiedot, kun lupasin viedä heille avustusta - useaan otteeseen ehtivät kysyä milloin tuon tavarat ja mitä tuon jne. Kun olin tavarat vienyt, niin mitään ei sitten kuulunut - ei kiitosta eikä mitään muutakaan. Olen ollut mukana monissa avustushankkeissa ja tiedän hyvin mitä roskaa ihmiset sinne kantaa (likaisia/rikkinäisiä vaatteita ja leluja, pelejä/palapelejä joista puuttuu nappuloita/palasia, rähjäisiä pehmoleluja ym.) eikä sellaisia minusta kenellekään apua pyytävälle pidä viedä. Eli kaikki mitä minä ko. perheelle vein oli todella siistiä (osa uusia/uudenveroisia), ehjää, pyydettyjä kokoja ja pääosin merkkivaatteita. Siksi jotenkin yllätti ja myös tavallaan järkytti ettei niistä edes kiitetty. Siitä puhumattakaan, että halusivat minun tuovan tavarat vain parkkipaikalle asti... Jäin miettimään, että mahtoiko heillä olla edes niin monta lasta kuin väittivät ja muiltakin osin näissä fb-ryhmissä/vastaavissa ollaan ihan ihmisten oman kertoman varassa. En siis enää tällaisia auta vaan kasataan lasten kanssa tänä vuonna laatikoita Joulunlapsi-keräykseen - menee varmasti apu perille ja tarpeeseen.
Mitäpä tuohon sanoisi, noinhan se menee. Kiittämättömyys ei kieltämättä ole kovin mieltä ylentävää, ja kiittäminen jossain määrin vähentynyt yhteisöissä ehkä muutoinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeat köyhät perheet, tai perheenjäsenet ei täällä kirjoittele, koska heillä ei ole tietsikoita, ja harva töissä, mikäli työpaikkaa ylipäänsä on, kirjoittelee mammapalstalle valituksia lahjojen pienuudesta, surkeudesta ja pipon pienuudesta ja sen kiristämisestä. Itse satun tietämään, kun tuttavani on mukana erään järjestön toiminnassa joka jakaa lahjoja, että tarve on välillä aivan huutava!
Tarve on varmasti joillakin huutava ja köyhyys todellista. Silti haluan kiinnittää huomiota siihen, että onko köyhän tyydyttävä vähempään kuin rikkaan tai hyvätuloisen? Lähtökohtaisesti köyhyys ei oikeuta tyytymistä vähempään. Köyhän lapsi toivoo kallista muotilelua, koska muutkin toivovat. Mitä väärää toiveessa on?
Ei toiveessa olekaan mitään väärää. Mutta lapsen ei pidä pettyä, jos juuri hänen joululahjansa antaja on joku toinen pienituloinen eikä saakaan iPhonea, jonka saa joku sellainen, jonka joululahjan antajaksi osuukin suurituloinen. Kannattaa ihan oikeasti muistaa, että suurin osa lahjoittajista on itsekin pienituloisia tai korkeintaan keskituloisia. Suurituloisia ja rikkaita on noissa lahjoittajissa vain vähän.
Kertokaa minulle, mihin voin lahjoittaa hyväkuntoisia, mutta käytettyjä leluja??? Lapseni luokka osallistuu yhteen keräykseen, missä kaiken lahjoitettavan pitää olla uutta. Samoin tuntuu olevan noissa Joulupuu -keräyksissä.
Onko ainut vaihtoehto Fida, Pelastusarmeija, Hope tms?
Osa leluista on tosi hyvässä kunnossa, menisivät uudesta jos olisi laatikko tallessa...
Vierailija kirjoitti:
Köyhien ihmisten pikku äpärälapset eivät tarvitse joululahjaksi muuta kuin selkäsaunan.
Oikeasti, todella ilkeä kommentti, mutta silti repesin tälle...
Meillä ei ole isot tulot, joten omakin lapsi saa vain yhden kalliimman lahjan (tänä vuonna ekan kännykän joka ei tosiaan tule olemaan mikään kallis iPhone) ja sen lisäksi muutaman pienemmän. Ei ole varaa ostaa useampaa kallista, joten vaihtoehdot lahjoituksiin on
-jotain halvempaa
-ei mitään
Kyllä minunkin lapseni saavat villasukat mummilta lahjaksi. Mutta saavat he muutakin. Eli niitä leluja meiltä vanhemmilta.
Tuo suomalaisten villasukkamania on kyllä naurettavaa. Mammat kutoi innoissaan turvapaikanhakijoillekin villasukkia ja sitten oltiin loukkaantuneita, kun tulikin aikuisia miehiä, joiden jalankoko on 45 ja eivät villasukkia tarvinneet, kun heillä olikin sukat jalassa ja jopa farkut ja takki päällä.
Joku ihmeen kuvitelma, että ne jokainen itkee onnenkyyneleitä, kun saa villasukkia. Itse olen auttanut tuttavaperheen lapsia.Ei tulisi mieleekään kutoa villasukkia ja odottaa heidän äidiltään kiitollisuuden kyyneleitä. Olen pannut pakettiin leffalippuja ja muuta pientä kivaa. Sukkia heillä on ihan omasta takaa ja niitä saa kirppareilta eurolla pari.
Vierailija kirjoitti:
Eli kun olet vähävarainen, sinun ei pidä haluta samoja asioita kuin muut. Kun joku laupias lahjoittaa mitä tahansa, kuuluu köyhän olla kiitollinen ja vedet silmissä ylistää auttajaa.
Lahjoittaja ei lahjoita laupeuttaan vaan ylemmyyttään, kun ajattelee ja toimii näin.
Saahan sitä haluta. Itse olen pienituloinen, ja olin ihan onnessani kuin sain kaverin vanhan kännykän omani hajottua, jonkun nokialaisen joka ei ole älykännykkää edes nähnyt. Joo, kyllä mäkin haluaisin jonkun hienomman älypuhelimen jolla istagrammailla kuvia vaahteranlehdistä ja aamukahvistani, mutta sen verran realistinen olen etten odota kenenkään sellaista minulle ostavan, varsinkaan jonkun tuntemattoman.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa minulle, mihin voin lahjoittaa hyväkuntoisia, mutta käytettyjä leluja??? Lapseni luokka osallistuu yhteen keräykseen, missä kaiken lahjoitettavan pitää olla uutta. Samoin tuntuu olevan noissa Joulupuu -keräyksissä.
Onko ainut vaihtoehto Fida, Pelastusarmeija, Hope tms?
Osa leluista on tosi hyvässä kunnossa, menisivät uudesta jos olisi laatikko tallessa...
Spr tarvitsee leluja. Vokeissa on lapsia, joilla ei niitä ole.
En myöskään itse enää laita näihin keräyksiin. On niin suhteellista kaikki, mikä on paskaa.
Kuule ap. Jos mulla ei ole varaa ostaa omille läheisille noin kalliita leluja ja tavaroita luuletko että mulla on varaa ostaa niitä muille? Mielelläni autan, mutta valitettavasti joudut tyytymään n 20€ arvoiseen lahjaa. Jos ei kelpaa niin ilmoita, annan toiselle.
No. Kyllä mä ymmärrän pointin. Lapsillehan ne lahjat on eikä lapsen kuulu joutua eriarvoiseen asemaan sen takia että omilla vanhemmilla ei ole varaa lahjoihin.
Eli jos haluaa lahjoittaa jotain niin miksi ei hankkisi yhtä "muotilelua" mikä nyt ehkä on hiukan kalliimpi jollekin lapselle kun tuhlata sama summa sitten kymmeneen värikynäpakkaukseen.
Ja ei, en itse saa mitään avustuksia ja hankin ihan itse tienatuilla rahoilla lapselleni lahjat.
Mutta en ymmärrä että miksi vähävaraisten perheiden lasten pitäisi tyytyä pelkkiin villasukkiin joita jotkut muka hyväntahtoiset lahjoittaa kiillottaakseen omaa kruunuaan. Ihan samat lahjatoiveet ne on köyhillä kuin rikkaillakin lapsilla.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni lapsi on jouluna oikeasti onnesta soikeana saatuaan lahjaksi villasukat...minä tunnen kaksi :D Suklaasta puhumattakaan! Isöäidin tekemän lahjapaketti, jossa on sukat ja se konvehtirasia on joulun odotuin lahja!
Mun 8v tyttö esim. toivoi nimenomaan villasukkia ja lapasia viime vuonna. Lisäksi pet shoppeja ja suunnitteluvihkoja. Tänä vuonna toiveina Lego Elves, suunnitteluvihkoja ja... villasukkia. Tätähän sää kysyit?
Vierailija kirjoitti:
No. Kyllä mä ymmärrän pointin. Lapsillehan ne lahjat on eikä lapsen kuulu joutua eriarvoiseen asemaan sen takia että omilla vanhemmilla ei ole varaa lahjoihin.
Eli jos haluaa lahjoittaa jotain niin miksi ei hankkisi yhtä "muotilelua" mikä nyt ehkä on hiukan kalliimpi jollekin lapselle kun tuhlata sama summa sitten kymmeneen värikynäpakkaukseen.
Ja ei, en itse saa mitään avustuksia ja hankin ihan itse tienatuilla rahoilla lapselleni lahjat.
Mutta en ymmärrä että miksi vähävaraisten perheiden lasten pitäisi tyytyä pelkkiin villasukkiin joita jotkut muka hyväntahtoiset lahjoittaa kiillottaakseen omaa kruunuaan. Ihan samat lahjatoiveet ne on köyhillä kuin rikkaillakin lapsilla.
Tämä on hyvä kysymys. Kuulun useampaankin avustusryhmään ja näissä on avustajia, jotka mieluummin laittavat viidelle lapselle värikynäpakkaukset kuin yhdelle jonkun lego -paketin. Sama koskee muutakin kuin jouluavustuksia. Jos ryhmässä joku ilmoittaa laittaneensa perhelle 100 € lahjakortin ruokakauppaan ja toinen toiselle perheelle 20 € lahjakortin, niin tästäkin syntyy kateutta. Vaikka se 100 € lahjoittaja olisikin huomattavasti varakkaampi kuin 20 € lahjoittaja.
Vierailija kirjoitti:
Entä ne joilla ei ole varaa kuin yhteen pienempään lahjoitukseen? Parempi jättää koko juttu välistä parempituloisten hoidettavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Entä ne joilla ei ole varaa kuin yhteen pienempään lahjoitukseen? Parempi jättää koko juttu välistä parempituloisten hoidettavaksi?
Joidenkin mielestä varmasti juuri noin.
Tuolla Jouluapua -ryhmässä moni luulee, että avustuksia hakeva perhe ei saa jouluapua mistään muualta tai että lapset jäävät täysin ilman lahjoja, jos joku tuntematon ei osta niitä heille. Mä olen lähettänyt kummilapseni perhelle jo muutaman vuoden ajan 200 € lahjakortin ruokakauppaan ja perheen kaikille kolmelle lapselle joululahjat heidän toiveidensa mukaan (yhteensä 350 €). Viime joulun alla huomasin, että perhe oli jouluavun hakijana myös tuossa em ryhmässä. Harmikseni huomasin sen vasta sitten, kun olin paketin jo postittanut. Nyt ovat jälleen hakemassa jouluruokaa, joulukoristeita ja lahjoja sieltä. Tänä vuonna valitsen itse lahjat lapsille enkä kysele enää toiveita. Lahjakorttia en lähetä.
Pieniä legopaketteja saa 5 ja 10 eurolla. Miksi näitä ei voisi ostaa lapsille? Esim. suosittu lego city pienin rasia maksaa 4,99 e, seuraava 11,99 e. Mutta ei, silti vaan näitä villasukkia ym. Ihan samalla lailla köyhätkin lapset tykkäävät leikkiä muotileluilla. Ja se ylpeys, mitä he kokevat, kun voivat näyttää kavereille, että heilläkin on samoja leluja kuin muilla :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni lapsi on jouluna oikeasti onnesta soikeana saatuaan lahjaksi villasukat...minä tunnen kaksi :D Suklaasta puhumattakaan! Isöäidin tekemän lahjapaketti, jossa on sukat ja se konvehtirasia on joulun odotuin lahja!
Mun 8v tyttö esim. toivoi nimenomaan villasukkia ja lapasia viime vuonna. Lisäksi pet shoppeja ja suunnitteluvihkoja. Tänä vuonna toiveina Lego Elves, suunnitteluvihkoja ja... villasukkia. Tätähän sää kysyit?
Säkillinen villasukkia ja muita villavaatteita, mihin laittaisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset on toivoneet villasukkia joka vuosi:)
Jos lapseni toivoo kovasti omaa hevosta, mutta meidän perheellä ei sellaiseen ole varaa, niin onko se jonkun muun tehtävä lahjoittaa heppa + rahaa sen ylläpitoon?
Aina saa haluta asioita, minäkin haluan uuden auton ja pistää sisustuksen uusiksi, mutta rahat ei vaan anna myöten. Joten keksitään jotain tämänhetkiselle rahatilanteelle sopivampaa.
Samaa arvoa opetan myös lapselle, elellään tilanteen mukaan. Ja joulu muuten tulee aina tiedostetusti 24. joulukuuta, joten perhe kuin perhe voi ruveta jo heti tammikuussa laittelemaan ylimääräisiä kolikoita syrjään lapsen/lasten joululahjaa varten.