Jos laitatte meille köyhille jouluna jonkun paketin, muistakaa tämä.
Myös meidän lapsemme haluavat muotileleuja mm minecraft legoja, tabletteja yms ei mitään suklaata ja villasukkia. Kiitos.
Kommentit (223)
Vierailija kirjoitti:
Osa noista lasten joululahjoista tuntuu suoranaiselta v*ttuilulta köyhiä kohtaan. Annetaan rikkinäisiä ja ikätasoon tai sukupuoleen sopimattomia leluja. Noista sitten pitäisi olla kiitollinen.
En ole koskaan ollut lahjansaajapuolella tässä suhteessa, mutta ilmiö sinänsä kiinnostaa. Miksi ihminen haluaa lahjoittaa tavaraa, joka on oikeasti todellakin epäsopivaa, hyvässä lykyssä jopa rikkinäistä ja likaista? Kun ei se lahjakeräys ole mikään omien vanhojen tavaroiden kaatopaikka. Tulee lähinnä mieleen vallankäyttö, kun lahjan saajalla on jossakin määrin "moraalinen velvollisuus" olla kiitollinen lahjasta kuin lahjasta, vaikka koko lahjaa ei olisi todellakaan annettu hyvää hyvyyttään.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä ikävä ajatus miten suurta tuhoa jollain trollauksella voikaan saada aikaan. Moni ihminen on sanonut, että jättää osallistumatta keräyksiin tällaisten aloitusten vuoksi, joista suurin osa on melko varmasti vain tahallista ärsyttämistä. Enkä sano, etteikö kiittämättömiä köyhiä oikeasti olisi, tietty prosentti ihmisistä on aina kusipäitä, varallisuudesta riippumatta. Omiin lahjoituksiini en anna tällaisten vaikuttaa, olen mielummin osa ratkaisua vaikka riski olisikin että vastaanottaja ei lahjastani pidä.
Mä olen laittanut joululahjoja jo monena vuonna, mutta olen huomannut, että avustettavien lahjatoiveet ovat muuttuneet entistä kalliimmiksi. Enkä nyt tarkoita mitään keskustelupalstojen trolleja vaan ihan yleensä toiveita eri avustusryhmissä. En osta tuntemattomille sen kalliimpia lahjoja kuin kummilapsilleni tai muille sukulaislapsille. Omilleni voin ostaa satojen eurojen lahjoja, mutta en muille. Tänä vuonna en siis aio avustaa yhtäkään vähävaraista perhettä, niin ei tarvitse kenenkään pettyä saamastaan kirjasta, värikynärasiasta tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa noista lasten joululahjoista tuntuu suoranaiselta v*ttuilulta köyhiä kohtaan. Annetaan rikkinäisiä ja ikätasoon tai sukupuoleen sopimattomia leluja. Noista sitten pitäisi olla kiitollinen.
En ole koskaan ollut lahjansaajapuolella tässä suhteessa, mutta ilmiö sinänsä kiinnostaa. Miksi ihminen haluaa lahjoittaa tavaraa, joka on oikeasti todellakin epäsopivaa, hyvässä lykyssä jopa rikkinäistä ja likaista? Kun ei se lahjakeräys ole mikään omien vanhojen tavaroiden kaatopaikka. Tulee lähinnä mieleen vallankäyttö, kun lahjan saajalla on jossakin määrin "moraalinen velvollisuus" olla kiitollinen lahjasta kuin lahjasta, vaikka koko lahjaa ei olisi todellakaan annettu hyvää hyvyyttään.
Niin, voihan tietysti olla että tällaiset ihmiset ostavat läheisilleenkin jotain aivan epäsopivaa tai jotain ilmaiseksi saamiaan mainoslahjoja. Oli tuossa huonoin lahja - ketjussa välillä naurussa pitelemistä, esim. joku varakas rouva oli antanut sukulaiselleen lahjaksi omia vanhoja aikakausi lehtiään. Tosin miksi tällainen ihminen edes vaivautuu osallistumaan johnkin keräykseen käy kyllä yli ymmärryksen, ehkä ei vai osata miettiä asioita toisten ihmisten kannalta sen vertaa, että ymmärettäisiin että risat tavarat eivät ilahduta ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, voihan tietysti olla että tällaiset ihmiset ostavat läheisilleenkin jotain aivan epäsopivaa tai jotain ilmaiseksi saamiaan mainoslahjoja. Oli tuossa huonoin lahja - ketjussa välillä naurussa pitelemistä, esim. joku varakas rouva oli antanut sukulaiselleen lahjaksi omia vanhoja aikakausi lehtiään. Tosin miksi tällainen ihminen edes vaivautuu osallistumaan johnkin keräykseen käy kyllä yli ymmärryksen, ehkä ei vai osata miettiä asioita toisten ihmisten kannalta sen vertaa, että ymmärettäisiin että risat tavarat eivät ilahduta ketään.
Kuulostaa anopiltani! Joka joulu ja synttäri saa jännittää, mitä ihanaa hän on kirpputorilta tai omista jemmoistaan löytänyt. Joskus se voi olla risaakin, koska hänestä ajatus siitä, että lapsi keksii, miten sen voi korjata, on hänestä niin upea, että tavara kannattaa antaa lahjaksi. Epäilemättä lahjoitukseenkin menee samanlaisia helmiä.
Mulla ei ole tullut mieleenkään avustaa näitä vähävaraisia perheitä, kun en tosiaan tiedä ketä ne ovat. Millä määritellään se vähävaraisuus?
Kun meidän perhe oli vähävarainen, niin eipä apua herunut mistään suunalta. Mistä nämä perheet löytyvät joille paketit menee? Ilmeisesti jotain sosiaalitapauksia joille muutenkin syydetään verorahoja.
Jos ei kunnollista köyhää perhettä olla valmiita tukemaan, niin eipä ole niitäkään halua tukea joilla on elämänhallinta hukassa, mutta rahaa varmasti löytyy enemmän.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä ikävä ajatus miten suurta tuhoa jollain trollauksella voikaan saada aikaan. Moni ihminen on sanonut, että jättää osallistumatta keräyksiin tällaisten aloitusten vuoksi, joista suurin osa on melko varmasti vain tahallista ärsyttämistä. Enkä sano, etteikö kiittämättömiä köyhiä oikeasti olisi, tietty prosentti ihmisistä on aina kusipäitä, varallisuudesta riippumatta. Omiin lahjoituksiini en anna tällaisten vaikuttaa, olen mielummin osa ratkaisua vaikka riski olisikin että vastaanottaja ei lahjastani pidä.
Tällaiset trollaukset saavat minut ainakin antamaan rahani turvapaikanhakijanuorten harrastuksiin.
Mulle kelpaisi suklaa tosi hyvin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaiset trollaukset saavat minut ainakin antamaan rahani turvapaikanhakijanuorten harrastuksiin.
No hienoa, mutta ei tuo kommentti mikään trollaus kyllä ollut.
Minusta Suomessa enää ole niin köyhiä lapsiperheitä, että heitä kannattaisi avustaa. Itse olen läheltä seurannut, kun monet perheet kiertävät kaikki mahdolliset paikat läpi ennen joulua (sossu, seurakunta, joulupuu, hope yhdistys, pari facebook ryhmää), joten eiköhän sieltä ihan hyvä lahjasaalis kerry joka tapauksessa omaa surkutarinaa kertomalla (tai jättämällä kertomatta muutamia faktoja...). Itse olen pyrkinyt auttamaan mutta en enää jaksa kiittämättömyyden takia. Kyllä on ihmisellä kuitenkin asiat aika hyvin, jos vain tabletti ja minecratf legot kelpaa...
Olen itse ollut lasten kanssa siinä tilanteessa, että mikä tahansa lahja olisi kelvannut (hometta tuli ilmi 2kk talokauppojen jälkeen, irtaimisto kaatopaikalle, maksettavana vuokra+asuntolaina+ suuren perheen kulut jne.) eli oikeasti tiedän mitä on olla köyhä. Me emme saaneet apua yhtään mistään - ei olisi silloin ollut edes voimia selvittää mitä/mistä voisi saada. Onneksi sentään on sukulaisia ja lapsilla kummit, joten ihan täysin ilman lahjoja lapset eivät jääneet. Mutta kyllä vain olisi villasukat ja suklaa kelvanneet - ja kelpaa edelleen. Meillä lapset eivät tämän kokemamme jälkeen ole pitäneet lahjoja itsestään selvinä vaan osaavat iloita pienistäkin lahjoista.
Minun auttamishaluni on kokemani jälkeen vähentynyt, kun olen tajunnut etteivät ne oikeasti apua tarvitsevat siellä fb-ryhmissä ja muissa kinua apua vaan ne ovat niitä, jotka jaksavat yrittää hyötyä muiden auttamishalusta (kun on sellaiseen kivasti aikaa ja voimavaroja)... Ei ole tyhmä se joka pyytää, vaan se joka antaa...
Olen myös kuullut miten nämä lahjoituspaikkojen avustushenkilökuntaan kuuluvat ottavat parhaimmat lahjat päältä omille lapsilleen.
Vierailija kirjoitti:
Minusta Suomessa enää ole niin köyhiä lapsiperheitä, että heitä kannattaisi avustaa. Itse olen läheltä seurannut, kun monet perheet kiertävät kaikki mahdolliset paikat läpi ennen joulua (sossu, seurakunta, joulupuu, hope yhdistys, pari facebook ryhmää), joten eiköhän sieltä ihan hyvä lahjasaalis kerry joka tapauksessa omaa surkutarinaa kertomalla (tai jättämällä kertomatta muutamia faktoja...). Itse olen pyrkinyt auttamaan mutta en enää jaksa kiittämättömyyden takia. Kyllä on ihmisellä kuitenkin asiat aika hyvin, jos vain tabletti ja minecratf legot kelpaa...
Olen itse ollut lasten kanssa siinä tilanteessa, että mikä tahansa lahja olisi kelvannut (hometta tuli ilmi 2kk talokauppojen jälkeen, irtaimisto kaatopaikalle, maksettavana vuokra+asuntolaina+ suuren perheen kulut jne.) eli oikeasti tiedän mitä on olla köyhä. Me emme saaneet apua yhtään mistään - ei olisi silloin ollut edes voimia selvittää mitä/mistä voisi saada. Onneksi sentään on sukulaisia ja lapsilla kummit, joten ihan täysin ilman lahjoja lapset eivät jääneet. Mutta kyllä vain olisi villasukat ja suklaa kelvanneet - ja kelpaa edelleen. Meillä lapset eivät tämän kokemamme jälkeen ole pitäneet lahjoja itsestään selvinä vaan osaavat iloita pienistäkin lahjoista.
Minun auttamishaluni on kokemani jälkeen vähentynyt, kun olen tajunnut etteivät ne oikeasti apua tarvitsevat siellä fb-ryhmissä ja muissa kinua apua vaan ne ovat niitä, jotka jaksavat yrittää hyötyä muiden auttamishalusta (kun on sellaiseen kivasti aikaa ja voimavaroja)... Ei ole tyhmä se joka pyytää, vaan se joka antaa...
Viime joulun jälkeen oli iltapäivälehdessäkin juttua yksinhuoltajaäidistä, joka oli hakenut avustuksia eri järjestöiltä ja eri FB-ryhmistä. Sai ison kasan lahjoja, jouluruuat, joulukoristeet ja muistaakseni vielä joulukuusenkin ilmaiseksi.
Eli kun olet vähävarainen, sinun ei pidä haluta samoja asioita kuin muut. Kun joku laupias lahjoittaa mitä tahansa, kuuluu köyhän olla kiitollinen ja vedet silmissä ylistää auttajaa.
Lahjoittaja ei lahjoita laupeuttaan vaan ylemmyyttään, kun ajattelee ja toimii näin.
Vierailija kirjoitti:
Eli kun olet vähävarainen, sinun ei pidä haluta samoja asioita kuin muut. Kun joku laupias lahjoittaa mitä tahansa, kuuluu köyhän olla kiitollinen ja vedet silmissä ylistää auttajaa.
Lahjoittaja ei lahjoita laupeuttaan vaan ylemmyyttään, kun ajattelee ja toimii näin.
Saa haluta, mutta ei pidä olettaa, että joku tuntematon (joka muuten hyvin usein on itsekin pienituloinen) lahjoittaa mitään kallista.
Oikeat köyhät perheet, tai perheenjäsenet ei täällä kirjoittele, koska heillä ei ole tietsikoita, ja harva töissä, mikäli työpaikkaa ylipäänsä on, kirjoittelee mammapalstalle valituksia lahjojen pienuudesta, surkeudesta ja pipon pienuudesta ja sen kiristämisestä. Itse satun tietämään, kun tuttavani on mukana erään järjestön toiminnassa joka jakaa lahjoja, että tarve on välillä aivan huutava!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo lahjoittaminen on eräänlainen perinne ja osa hyvää joulumieltä. Itse en vilkuile sivuille, en peräpeiliin, en muiden kommentteihin, en provoihin enkä mihinkään: annan oman lahjoitukseni täysin niistä riippumatta, sillä kenttätyötäkin tehneenä tiedän, että enin osa lahjoituksista/lahjoista menee tarpeeseen!
Noin mä ajattelen kyllä myös, jokainen tietenkin tekee sitten sellaisen ratkaisun kuin parhaaksi näkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa anopiltani! Joka joulu ja synttäri saa jännittää, mitä ihanaa hän on kirpputorilta tai omista jemmoistaan löytänyt. Joskus se voi olla risaakin, koska hänestä ajatus siitä, että lapsi keksii, miten sen voi korjata, on hänestä niin upea, että tavara kannattaa antaa lahjaksi. Epäilemättä lahjoitukseenkin menee samanlaisia helmiä.
Täälläkin tuli oma anoppi mieleen! Tänäkin jouluna odotan jännityksellä, mitä on jemmoistaan löytänyt lahjaksi ;)
Menneinä vuosina on tullut lehtitilauksen kylkiäisenä tullut laukku ("sinä kun niistä käsilaukuista sanoit tykkääväsi"), pariton korvis ("kyllähän sille sopivan parin keksii"), meikkejä alelaarista jossa mukana mm. liian tumma meikkivoide ja hajuvesi jostain 80-luvulta...muutaman mainitakseni.
Yritän muistaa että tuo tavaroiden yltiöpäinen kerääminen ja jemmaaminen on sairauden seurausta häneltä, mutta kun paketista paljastuu suoranaista roskaa, jota hän itse ei vain saa heitettyä roskiin, tekisi mieli itkeä...Joten voin vain kuvitella, mitä hän on keksinyt tänä vuonna lahjaksi vähävaraisten keräykseen...
Vierailija kirjoitti:
Oikeat köyhät perheet, tai perheenjäsenet ei täällä kirjoittele, koska heillä ei ole tietsikoita, ja harva töissä, mikäli työpaikkaa ylipäänsä on, kirjoittelee mammapalstalle valituksia lahjojen pienuudesta, surkeudesta ja pipon pienuudesta ja sen kiristämisestä. Itse satun tietämään, kun tuttavani on mukana erään järjestön toiminnassa joka jakaa lahjoja, että tarve on välillä aivan huutava!
Tarve on varmasti joillakin huutava ja köyhyys todellista. Silti haluan kiinnittää huomiota siihen, että onko köyhän tyydyttävä vähempään kuin rikkaan tai hyvätuloisen? Lähtökohtaisesti köyhyys ei oikeuta tyytymistä vähempään. Köyhän lapsi toivoo kallista muotilelua, koska muutkin toivovat. Mitä väärää toiveessa on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarve on varmasti joillakin huutava ja köyhyys todellista. Silti haluan kiinnittää huomiota siihen, että onko köyhän tyydyttävä vähempään kuin rikkaan tai hyvätuloisen? Lähtökohtaisesti köyhyys ei oikeuta tyytymistä vähempään. Köyhän lapsi toivoo kallista muotilelua, koska muutkin toivovat. Mitä väärää toiveessa on?
Eihän toiveessa mitään väärää tietenkään ole!
Vierailija kirjoitti:
Voi olla näinkin mutta siltikin väitän, että Suomessa on todella vähän sellaisia perheitä joissa ei ole tietokonetta tai nettiyhteyttä köyhyyden takia. Tarvetta varmasti aina on - meilläkin olisi lahjoille tarvetta, jos niikseen tulee... ;)
Tässä joku aika sitten sain yhden "vähävaraisen" perheen yhteystiedot, kun lupasin viedä heille avustusta - useaan otteeseen ehtivät kysyä milloin tuon tavarat ja mitä tuon jne. Kun olin tavarat vienyt, niin mitään ei sitten kuulunut - ei kiitosta eikä mitään muutakaan. Olen ollut mukana monissa avustushankkeissa ja tiedän hyvin mitä roskaa ihmiset sinne kantaa (likaisia/rikkinäisiä vaatteita ja leluja, pelejä/palapelejä joista puuttuu nappuloita/palasia, rähjäisiä pehmoleluja ym.) eikä sellaisia minusta kenellekään apua pyytävälle pidä viedä. Eli kaikki mitä minä ko. perheelle vein oli todella siistiä (osa uusia/uudenveroisia), ehjää, pyydettyjä kokoja ja pääosin merkkivaatteita. Siksi jotenkin yllätti ja myös tavallaan järkytti ettei niistä edes kiitetty. Siitä puhumattakaan, että halusivat minun tuovan tavarat vain parkkipaikalle asti... Jäin miettimään, että mahtoiko heillä olla edes niin monta lasta kuin väittivät ja muiltakin osin näissä fb-ryhmissä/vastaavissa ollaan ihan ihmisten oman kertoman varassa. En siis enää tällaisia auta vaan kasataan lasten kanssa tänä vuonna laatikoita Joulunlapsi-keräykseen - menee varmasti apu perille ja tarpeeseen.
Minkä tahon kautta löytyy oikeasti apua tarvitsevat? Facebookin ryhmien kautta ei taida löytyä.