Kukaan ollut töissä sairaalassa USA:ssa?

ex-sh

Tämä nimittäin kiinnostaa: joissain tv-sarjoissa sairaanhoitajat lähtevät töistä sairaalan työvaatteet yllän - onko se oikeastikin näin? Sarjoissa näytetään usein, miten sh kaivaa töistä tullessaan jääkaappia/halaa lapsiaan/rojahtaa sohvalle tms ne samat vaatteet päällään, millä on ollut töissä. Eikö kukaan muu ole kiinnittänyt tähän huomiota?

Ja ei, en usko ihan kaikkea, mitä tv-sarjoissa näytetään, joten ei huolta. Tämä asia kiinnostaa
ihan vaan siksikin, että olen itse ollut nuorena töissä sairaalassa, eikä kukaan ikinä, milloinkaan olisi lähtenyt sieltä työvaatteilla - ja työkengillä kotiinsa - ja toisaalta, kun Amerikkalaiset yleisesti ovat niin hysteerisen hygieenisiä jne.

Joten, miten on, onko kenelläkään tästä asiasta oikeaa tietoa?

Kommentit (11)

ex-sh

Amerikassa ei varmaankaan ole sellaista hienoa systeemiä, että pesula pesisi henkilökunnan työvaatteet, se on ainoa selitys. Tässä se taas nähdään, miten paljon paremmin meillä sentään on asiat. Mutta meikälaäisen silmään se sairaalan työvaatteissa kaikkialle kulkeminen näyttäytyy niin epähygieenisenä, että puistattaa. menisitkö itse kotiisi sairaalakengillä? Tai vaatteilla, joita olet käyttänyt, kun niihin on roiskunut vieraa ihmisen verta? 

Jossain jaksossa erään hoitsun päälle oksennettiin ja toinen hoitaja ( jolle käsikirjoitettu vähän hassu tyyli ja kysymyksen oli tarkoitus olla katsojalle hauska ) kysyi " haluatko lainata minulta työvaatteita?" - joten vaatteet ilmeisesti hankitaan ja huolletaan tosiaankin itse. 

Kiva niitä on sitten omassa pesukoneessa pyöritellä ja seuraavaksi laittaa sinne vaikka lasten lakanat. Jesh. 

ex-sh

Vierailija kirjoitti:
3 jatkaa, mutta taalla briteissa tosiaan pestaan itse ne tyovaatteet, ihan kotona.

No niin ilmeisesti ne tehdään myös USA:ssa. Mutta eikös se ole vähän arveluttavaa? Että kuljetat niitä bakteereja kotiisi? Et kai sentään kävele samoilla kengillä muualla, mitä käytät töissä? Et voi väittää, etteivätkö taudit leviäisi tuostakin syystä. Esim. noroviirus säilyy pinnoilla monta vuorokautta, sanoin monet muut, paljon rajummatkin taudit. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3 jatkaa, mutta taalla briteissa tosiaan pestaan itse ne tyovaatteet, ihan kotona.

No niin ilmeisesti ne tehdään myös USA:ssa. Mutta eikös se ole vähän arveluttavaa? Että kuljetat niitä bakteereja kotiisi? Et kai sentään kävele samoilla kengillä muualla, mitä käytät töissä? Et voi väittää, etteivätkö taudit leviäisi tuostakin syystä. Esim. noroviirus säilyy pinnoilla monta vuorokautta, sanoin monet muut, paljon rajummatkin taudit. 

Itse en tyoskentele sairaalassa mutta muutama ystavani kyllakin. Tyokengat heilla on erikseen ja niita sailyttavat siella sairaalassa. Ehka se on vahan arveluttavaa etta vaatteet kulkee kotiin, en ole asiaa ennen miettinyt. Mutta kai ne bakteerit kulkee samalla tavalla ihollakin, tai vaikka hiuksissa, eivatka sairaanhoitajat suomessakaan desinfioi koko kroppaansa ennenkuin menevat kotiin. 

Vierailija

Michiganissa, ihan ok, kun oppii sikäläisen small talkin! Työkaverit puheliaita ja mukavia, ottavat mielellään mukaan omiin rientoihinsa!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Michiganissa, ihan ok, kun oppii sikäläisen small talkin! Työkaverit puheliaita ja mukavia, ottavat mielellään mukaan omiin rientoihinsa!

Jaha. Kiva kun kerroit.

Vierailija

Juu ei todellakaan mennä, vaan vaatteet vaihdetaan kuten suomessakin. Joissakin sairaaloissa tosin ilmeisesti vaatteet joudutaan pesemään kotona, mutta aika harvassa paikassa noin on, ja mukana tarkat pesuohjeet.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö Englannissa ole sama meininki? Näin ne sairaalabkteerit leviää?

Juu ei ole. 

No kyllä sielläkin sairaalabakteerit leviää henkilökunnan huolimattomuuden takia. Ei varmaankaan työvaatteiden kautta vaan muuta kautta. Lueskelin joskus yhden suomalaisen sairaanhoitajan blogia, hoitsu oli Englannissa töissä ja kauhisteli juuri tuota hygienian puutetta. Esim. lääkärit meni kierrollansa potilaat läpi ilman, että pesi käsiään käsidesillä potilaiden välissä vaikka jokaisen huoneen oven ulkopuolellakin oli käsidesipumput. Ja tietysti potilaat piti sitten ainakin kätellä jollei niihin muuten koskenut.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat