Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: "Surullinen näky odotti palvelutalossa isänpäivänä: sängyssä ulostetta ja varpaissa tulehdus"

Kommentit (122)

Vierailija
81/122 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä maassa enemmän huolestuttaa eläinten oikeudet ja kohtelu. Ei OE:ta kiinnosta vanhusten kohtelu. Missä on aktivistit, jotka tekevät katselmuksia laitoksiin ja tallentavat videolle salaa toimintaa?

Eläimet ovat meidän alapuolella ravintoketjusssa. Eläimet ovat olleet meille alunperinkin ruokaa, vaatetta, työläisiä ja seuralaisia ja näin tulisi olla edelleen. Turha niitä on jalustalle nostaa! Moni kohtelee lemmikkiä paremmin kuin lastaan, se on väärin!!

Vierailija
82/122 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se sieni on kaikkiin vanhusten jalkoihin oikein tarttunut?

Todella monella ihan hyväkuntoisellakin vanhuksella on kynnet huonossa kunnossa ja sen myötä niissä on usein sieni-infektio. Usein se johtuu siitä, että kynsiaines on aikanaan vaurioitunut ( jotain on tippunut kynnen päälle, liian pienet kengät jne.)niin, että kynsi kasvaessaan ns. paksuuntuu ja usein sen myötä kynsiaines lähtee pehmenemään, jolloin sieni-infektio tarttuu helpommin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/122 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut töissä vanhainkodissa, jossa 12:n lapsen äitiä ei yksikään lapsista ollut kuulemma käynyt vuosiin katsomassa. Ja tämä äiti ei ollut mikään hirviö tai aggressiivinen hyökkääjä tms. kertoivat myös työkaverit vuosien kokemuksella minulle tämän, kun asiaa ihmettelin...

Vaikka se mummo hoitajien mielestä on kuinka mukava, TE ette voi tietää mitä perheessä on tapahtunut viimeisen 50 vuoden aikana.

Minäkin hoidin aikoinaan oikein herttaista ja kohteliasta, kertakaikkisen mukavaa pappaa. Tyttärillä oli isästään aivan toisenlainen kuva, tämä kun oli käyttänyt lapsiaan seksuaalisesti hyväksi.

Eli älä tuomitse, koska et tiedä kaikkia taustoja.

Terveisin hoitaja joka ei hoida omaa äitiään

Vierailija
84/122 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetula todellisuuteen: työntekijät vähenee ja hoidettavat lisääntyy. Jos kaikille ei ole ilmiselvää mihin tämä yhtälö johtaa olen yllättynyt.

Vierailija
85/122 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

62-vuotias EI OLE VANHUS. Tuon ikäisen tulisi olla vielä työelämässä!!!

Jutun juoppo asuu päihdeongelmaisten palvelutalossa, kykenee itse liikkumaan ja peseytymäänkin, sen vuoksi hänelle ei ole hankittu asuntoa, jossa olisi ympärivuorokautinen hoiva. Suututtaa, että ihmiset eivät ole lukeneet koko juttua, mutta tulevat kommentoimaan innokkaasti.

Vierailija
86/122 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

JUTUSSA EI OLE VANHUSTA, VAAN TYÖELÄMÄIKÄINEN 62-VUOTIAS ALKOHOLISTI. Aika iso ero johonkin oikeasti vanhaan ja raihnaiseen vanhukseen.

Vierailija
87/122 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi niinkin päin kääntää, että miksi hoivaa tarvitsevaa vanhusta ei ole kolmeen viikkoon käyty katsomassa?

En puolustele yhtää huonoa hoitoa, mutta jotain itsekin voi tehdä. Eikö vain?

Eli syy onkin omaisten, ei yrityksen joka saa maksun hoitamisesta ja niiden lakanoiden vaihtamisesta? On ihan ok ottaa vanhuksen rahat ja jättää työt tekemättä? Entäs ne vanhukset joilla ei ole omaisia vahtimassa, nekö sitten makaa paskan keskellä? Riittää että maksun saanut yritys pitää ne just ja just hengissä. Juu,pitäähän sitä firman omistajille taata mahdollisimman hyvät tulot, muusta viis. Ja syyllistetäänpäs vielä vähän lisää niitä omaisia. Mikseivät hoida ja vahdi. Koska eihän yritysten tarvi ilman jatkuvaa vahtimista tehdä hommia joista on sovittu ja maksettu.

Nimenomaan.

Tällaisella yliolkaisella asenteella kuinka käy niiden vanhusten joilla ei ole ketään pitämässä niiden puolia että heitä hoidetaan asianmukaisesti kun eivät enää pysty itse selviytymään kaikista askareista.

Miten käy niiden vanhusten joiden oikeuksista ei kukaan taistele?

Suomessakin täytyy ilmeisesti viedä asia iltalehden palstalle asti saadakseen oikeutta tai äänensä kuuluviin. Ylipäänsä että otetaan vakavasti eikä hyssytellä asioita maton alle.

Vierailija
88/122 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis voi hyvänen aika. Palvelutalohan usein tarkoittaa, että palvelut ovat saatavilla usein läheltä, ei suikaan, että siellä on koko ajan joku vieressä hyysäämässä. Jos palveuita ei myöskään osta, niin ei sinne tule kukaan katsomaan, että kuinkahan tuolla joku pärjää. Palvelutalo ei täällä päin ainakaan tarkoita mitään hoitolaitosta.

Palvelutalo on siis talo ilman palveluita. Ne palvelut on saatavilla "usein läheltä" muttei taloista.

Aika jännä paikka.

Pikkasen masentava paikka vaikuttaa olevan jos siellä asuu porukkaa lakanat ja vaatteet kuralla ja jalat sienessä.

Vierailija
89/122 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotus: laillistetaan eutanasia. Itse haluaisin ainakin sen mielummin kuin elää paskan ja tulehtuneiden varpaiden keskellä

Vierailija
90/122 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveää.

Itse olen jo aikaa sitten päättänyt, että kun omassa elämässä häämöttää se piste että pitäisi vanhana kotoaan muuttaa pois, otan itseltäni hengen.

Vierailija
91/122 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutun juoppo asuu päihdeongelmaisten palvelutalossa, kykenee itse liikkumaan ja peseytymäänkin, sen vuoksi hänelle ei ole hankittu asuntoa, jossa olisi ympärivuorokautinen hoiva. Suututtaa, että ihmiset eivät ole lukeneet koko juttua, mutta tulevat kommentoimaan innokkaasti.

Etpä sinäkään juttua lukenut. Kyseessä oli pahoinpitelyn seurauksena aivovamman saanut henkilö. Jolle on hankala löytää palvelutalopaikkaa, koska ei tosiaan ole vanhus, mutta ei pärjää yksin aivovammansa takia. Missään ei sanottu hänen olevan juoppo, asui kyllä mt- & päihdekuntoutujien palvelutalossa, sieltä oli saatu paikka ja se sopi asiakkaalle koska siellä oli juttuseuraa. Vanhusten palvelutalossa ei paljon juttuseuraa ole, siellähän asuu lähinnä ne dementoituneet vanhukset jotka ei enää pärjää kotona.

Mutta onhan se kivempi leimata henkilö juopoksi jolloin on tämän oma vika että hoito ei pelaa hoivayrityksessä. Kyllä firmalle raha kelpaa, mutta ihmiset saa jättää heitteille ja monista se on ihan ok, onhan henkilö varmasti vähintää juoppo eikä siten ansaitse yhtään mitään. Menis töihin ja hoitais asiansa, turha sitä on johonkin aivovammaan vedota. Eikös vaan.

Vierailija
92/122 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keikkaa tekevänä tilanne voi olla keikkalaiselle kaottinen. Aamuvuoro, 25 hoidettavaa. Yhtään nimeä et tiedä. Yksi hoitaja kaverina, joka on ollut itsekin viikon töissä. Vakkariporukka kuumeessa saikulla. Siinä voi joku lakana jäädä vaihtamatta, kun yrittää hoitaa olennaisen, eli lääkkeet ja ruoan. Voi olla, että ei ole saatu koulutettua sijaiseksi eli olet ainoa, kenellä on lääkkeenjako oikeus. Pakko tehdä vain se, minkä pystyt. Keikkalaisen homma on välillä ihanpaskaa.

Vierailija
93/122 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kynsisieni löytyy kaikilta vuodeosaston vanhuksilta? Miksi ihmeessä?

Koska terbinafiini on ainoa, joka niihin tehoaa ja se aiheuttaa todella epämiellyttäviä sivuvaikutuksia. Vuodeosaston asukkaille kynsisieni lienee mukavampi kuin ne sivuvaikutukset.

Siis sekä säälittävää että naurettavaa viitsimättömyyttä.

Tällaista se on kun ihminen totutetaan huonoon ja yliolkaiseen  kohteluun: kynsisienikin on "mukavampi" kuin sen hoito. Terbinafiinistakin voi katsos tulla sivuvaikutuksia, ei siis kannata edes yrittää hoitaa, antaa olla nyt vain koppurakynnet ja kipeät jalat asukkailla, mitä väliä, tämä on palvelutalo eikä hotelli, eiks niin, kyllä ne tietää ettei kannata valittaa, ostakoon itse niitä lisäpalveluita  jos joku paikka prakaa.

Kynsisienen hoito ei ole mitään spesifiä aivokirurgiaa.

Muutaman kuukauden hoitoperiodi ja asia on kunnossa ja pois päiväjärjestyksestä. Jalat ovat sen jälkeen terveet.

Omituinen olo jää näistä kommentoijista jotka antavat täysin virheellisen kuvan että kyseessä on hyvinkin vaativa ja vaivalloinen erityistoimenpide kun hoidetaan jalkasientä. Vaivalloista ja vaativaa jalkasienen hoito voi tosin ollakin, laiskalle ja viitsimättömälle hoitohenkilökunnalle joille on ihan okei se, että "kaikilla vanhuksilla meidän hoitolaitoksessa on jalkasieni".  Häpeällistä suorastaan.

Vierailija
94/122 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etpä sinäkään juttua lukenut. Kyseessä oli pahoinpitelyn seurauksena aivovamman saanut henkilö. Jolle on hankala löytää palvelutalopaikkaa, koska ei tosiaan ole vanhus, mutta ei pärjää yksin aivovammansa takia. Missään ei sanottu hänen olevan juoppo, asui kyllä mt- & päihdekuntoutujien palvelutalossa, sieltä oli saatu paikka ja se sopi asiakkaalle koska siellä oli juttuseuraa. Vanhusten palvelutalossa ei paljon juttuseuraa ole, siellähän asuu lähinnä ne dementoituneet vanhukset jotka ei enää pärjää kotona.

Mutta onhan se kivempi leimata henkilö juopoksi jolloin on tämän oma vika että hoito ei pelaa hoivayrityksessä. Kyllä firmalle raha kelpaa, mutta ihmiset saa jättää heitteille ja monista se on ihan ok, onhan henkilö varmasti vähintää juoppo eikä siten ansaitse yhtään mitään. Menis töihin ja hoitais asiansa, turha sitä on johonkin aivovammaan vedota. Eikös vaan.

no silloinhan hänen paikkansa  ei missään nimessä olisi pitänyt olla tuollainen hoitolaitos, jossa nimenomaan oletetaan että potilas itse hoitaa nuo työt?? Vähän nyt kyllä peiliin katsomista noilla lapsilla. Sinne oisi silloin pitänyt palkata joku ulkopuolinen siivooja käymään siellä kerran viikossa, tai omaiset itse . Ja mikä on lasten velvollisuus siirtää isä lähistölle omaa kotiaan asumaan että joku 5 henkisestä perheestä voi käydä vaikka kerran viikossa siellä katsomassa? Eipä tietenkään taaskaan mikään? Miksi isä ei olut edes kaupungin kotipalveluringin listoilla? miksi laitat isän tuollaiseen paikkaan jos tarvitsee oikeaa hoivaa? 

Vierailija
95/122 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keikkaa tekevänä tilanne voi olla keikkalaiselle kaottinen. Aamuvuoro, 25 hoidettavaa. Yhtään nimeä et tiedä. Yksi hoitaja kaverina, joka on ollut itsekin viikon töissä. Vakkariporukka kuumeessa saikulla. Siinä voi joku lakana jäädä vaihtamatta, kun yrittää hoitaa olennaisen, eli lääkkeet ja ruoan. Voi olla, että ei ole saatu koulutettua sijaiseksi eli olet ainoa, kenellä on lääkkeenjako oikeus. Pakko tehdä vain se, minkä pystyt. Keikkalaisen homma on välillä ihanpaskaa.

missä sinun oma vastuu nostaa asia esille työnajntajan/pomon kanssa? Tehdä asiasta niin monta valitusta ja kantelua vaikka nimettömänä, aluehallintovirastolle, lehtien palstoilla että asiaan tulee muutoa? Jos ettet te itse tuo ongelmia työssä esiin, ei sitä muutkaan voi edes tietää!! Te ette koskaan tee mitään omaan työhyvinvointiinne eteen!! Näin on aina ollut, hoitajat ovat ainoat jotka näkee epäkohdat mutta pidätte suunne kiinni! Miksi? LAiskuutta, ei viitsitä!

Vierailija
96/122 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitakaa itse ne vanhempanne. Miksi muiden pitäisi se tehdä? Kuitenkin valitetaan ja mäkätetään kaikesta. Eutanasia tai omaiset hoitaa vanhuksen (riippakiven).

Vierailija
97/122 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon ympärivuorokautista hoivaa tarjoavassa vanhainkodissa töissä...meilläkin on tällähetkellä vähän reilu 60v tyyppi siellä asukkaana, oli kaatunu epilepsiakohtauksen takia ja lyöny päänsä. Nytkyään ihan ulalla, luulee olevansa entisellä duunipaikallaan ja jatkuvasti on järkkäämässä kokouksia ja ramppaa toisten asukkaiden huoneissa, liikkuu siis moitteetta, mutta sotkee ihan hemmetisti..siis vartissa saa hyvät sotkut aikaan, kun puuhailee omassa huoneessaan, etenki wc ja sänky on sellaset, josta näkee tyypin touhut, jos on kuseksinu ympäriinsä tai sotkenu paskalla. No m7nkäs teet kun on omatoiminen ja käyttää vain vaippahousuja. Omaiset odottelee hetkeä, millon tää henkilö "kuntoutuu entiselleen" ja pääsee just tollaseen kevyemmän tuen paikkaan asumaan. Never going to happen. Iltalehti vähän maalaillu piruja seinille väittämällä tuota paikkaa palvelutaloks. Olis kiva nähdä tuolle tyypille laadittu hoitosuunnitelma..

Vierailija
98/122 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no silloinhan hänen paikkansa  ei missään nimessä olisi pitänyt olla tuollainen hoitolaitos, jossa nimenomaan oletetaan että potilas itse hoitaa nuo työt?? Vähän nyt kyllä peiliin katsomista noilla lapsilla. Sinne oisi silloin pitänyt palkata joku ulkopuolinen siivooja käymään siellä kerran viikossa, tai omaiset itse . Ja mikä on lasten velvollisuus siirtää isä lähistölle omaa kotiaan asumaan että joku 5 henkisestä perheestä voi käydä vaikka kerran viikossa siellä katsomassa? Eipä tietenkään taaskaan mikään? Miksi isä ei olut edes kaupungin kotipalveluringin listoilla? miksi laitat isän tuollaiseen paikkaan jos tarvitsee oikeaa hoivaa? 

No kuule kun sen hoitopaikan johtaja on jo myöntänyt että on mokattu. Se lakananvaihto kuului tässä tapauksessa hoitolaitokselle, mutta oli kuulemma jäänyt tekemättä inhimillisen virheen takia. Ja miestä on käyty omaisten toimesta katsomassa kerran viikossa. Tosin omaisten käyminen tai käymättä jättäminen ei poista hoitokodilta velvollisuutta tehdä ne hoitotyöt jotka on sovittu ja joista on maksettu. Ja se lakananvaihto oli sovittu. Kuten jo joku aiemmin kysyi, jos sä palkkaat siivoojan jolle kuuluu lakanoiden vaihto ja tämä ei sitä tee, niin vaihdatko ne lakanat sitten itse ja silti maksat siivoojalle tekemättömästä työstä? Ilmeisesti maksaisit, mitä sitä nyt vaatis sovittuja hommia tekemään.

Moka oli yksin hoitopaikan, ei asiakkaan eikä omaisten. Ei vaikka kuinka jankkaat.

Vierailija
99/122 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

missä sinun oma vastuu nostaa asia esille työnajntajan/pomon kanssa? Tehdä asiasta niin monta valitusta ja kantelua vaikka nimettömänä, aluehallintovirastolle, lehtien palstoilla että asiaan tulee muutoa? Jos ettet te itse tuo ongelmia työssä esiin, ei sitä muutkaan voi edes tietää!! Te ette koskaan tee mitään omaan työhyvinvointiinne eteen!! Näin on aina ollut, hoitajat ovat ainoat jotka näkee epäkohdat mutta pidätte suunne kiinni! Miksi? LAiskuutta, ei viitsitä!

Kerropa käytännössä, mitä tekee. Raahaa niitä kuumeisia tai noroviruksessa olevia vakkareita töihin. Koulutetut sijaiset kaikki jo varattu. Ei ole olemassa mitään satojen hoitajien armeijaa varalla, jotka odottaa puhelimen ääressä töihin ja tubtevat kaupungin kaikki joitopaikat ja sairaalat. Kun soitetaan töihin, menet sinne eka päivää ja olet heti vahvuudessa. Jos useampi sairaana, voi olla ettei ketään saa töihin. Olen ollut esim. Yökkönä niin, että piti tulla kolme aamuun. Noro jylläsi ja kaksi jäi pois töistä. Yksi tuli aamuun. Soiti yli 20 sijaista läpi, ennen kuin sain jonkun tulemaan ja hänelläkin meni työmatkaan aikaa. Tämä yksi työntekijä yritti selvitä kolmen töistä. Vaikka kuinka valittaisin, niin ne kipeänä olevat vakkarit ei voi tulla töihin. Joten homma pyörii sijaisillä silloin, jolloin osa on ihan outoja tai vaihtoehto on, että ei tule ketään

Vierailija
100/122 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuule kun sen hoitopaikan johtaja on jo myöntänyt että on mokattu. Se lakananvaihto kuului tässä tapauksessa hoitolaitokselle, mutta oli kuulemma jäänyt tekemättä inhimillisen virheen takia. Ja miestä on käyty omaisten toimesta katsomassa kerran viikossa. Tosin omaisten käyminen tai käymättä jättäminen ei poista hoitokodilta velvollisuutta tehdä ne hoitotyöt jotka on sovittu ja joista on maksettu. Ja se lakananvaihto oli sovittu. Kuten jo joku aiemmin kysyi, jos sä palkkaat siivoojan jolle kuuluu lakanoiden vaihto ja tämä ei sitä tee, niin vaihdatko ne lakanat sitten itse ja silti maksat siivoojalle tekemättömästä työstä? Ilmeisesti maksaisit, mitä sitä nyt vaatis sovittuja hommia tekemään.

Moka oli yksin hoitopaikan, ei asiakkaan eikä omaisten. Ei vaikka kuinka jankkaat.

mutta edelleen puhut "hoitokodista" vaikkei se ole sitä. Vertaa tilannetta täysin yksinäiseen henkilöön. kenellä sillloin olisi vastuu tehdä hoitosopimus aivovammaisen ihmisen hoidosta? Kaupungin sossujen , jotka hommaisi hänet asianmukaiseen laitoshoitoon.mutta tässä tapauksessa lapset ei ole niin tehneet ,vaan ehkäpä ajatelleet että itse käyvät katsomassa, mitä ei kuitenkaan ole tehneet? joku mättää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi