Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: "Surullinen näky odotti palvelutalossa isänpäivänä: sängyssä ulostetta ja varpaissa tulehdus"

Kommentit (122)

Vierailija
61/122 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ei taida käsittää, miten montaa erilaista asumismuotoa on tarjolla. On kevyemmin tuettua palveluasumista, tehostettua palveluasumista, senioriasuntoja, hoivakoteja... Useimmiten puhutaan vaan palvelutaloista. Eikä "palvelutalo" tarkoita että siellä kaikki tehdään eteen. Omakin läheiseni näin luuli ja oli aluksi sitä mieltä, että kyllä hoitajat nyt häntä passaavat kuin palvelijat, kun kerran "palvelutaloon" on muutettu.

Näissä kevyemmin tuetuissa ei yleensä kuulu lisäpalvelut, esim. siivous talon puolesta tehtäviin töihin. Oma läheiseni asuu ns. senioriasunnossa ja hänellä käy kunnan kotihoito. Kotihoidollekaan siivous ei enää kuulu. Toki jos nyt ihan riettaassa kunnossa on sänky niin vaihtavat lakanat. Muuten kai kerran kuussa. En muista, koska hoidan itse siivouksen ja vaihdan lakanatkin siinä samalla. Säästyypähän aika johonkin muhun. Joskus saattavat tiskata käsitiskit tai lakaista. Omaiseni selviytyy tutussa ympäristössä itse päivitttäisistä muista toimista, mutta dementian takia hygienian kanssa on ongelmia. Jossain vaiheessa siirryttänee raskaammin tuettuun asumiseen. 

Niin varmaan tässä alkuperäisessäkin tapauksessa, kun on tullut ilmi, että asumismuoto ei selkeästi ollutkaan sopiva. Ehkä on tullut väärinkäsitys tyttären ja palvelutalon välillä, ehkä kyse on jostain muusta. Tosiaan sänky voi mennä tuohon kuntoon viidessä minuutissa...

Vierailija
62/122 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi niinkin päin kääntää, että miksi hoivaa tarvitsevaa vanhusta ei ole kolmeen viikkoon käyty katsomassa?

En puolustele yhtää huonoa hoitoa, mutta jotain itsekin voi tehdä. Eikö vain?

Tarkoitatko tytärtä? Viiden lapsen äidillä varmaan on kiirettä muutenkin, ja isän kuitenkin piti saada apua palvelutalosta. Kolmen viikon väleinkin on kyllä mielestäni usein, varsinkin jos ei asu ihan vieressä. 

Aivan. Mutta kyseessä on kevyen tuen palvelutalo. Jos laittaa isänsä tälläiseen paikkaan ja on vaihtanut palvelua usein, niin on myös varmasti tietoinen siitä mitä hintaan kuuluu. Kuvissa näkyi sieniset ja hoitamattomat kynnet, jotka olisi pitänyt hoitaa jo aikoja sitten.Samoin sininen alusta joka kuvassa näkyy, on vuodesuoja joka laitetaan vuoteeseen niille potilaille, joilla ei ole ulosteenpidätyskykyä. Eikö ihmisillä itsellään ole enää mitään vastuuta omaisistaan? Kolme viikkoa, eikä ole käyty katsomassa ja sitten lähetetään nyyhkytarina isänpäivänä lehteen.Mautonta.

Kyllähän asianlaita nyt on kerta kaikkiaan niin, että mikäli läheinen on palvelutalon kirjoilla ja (maksullisen) palvelun piirissä tämä myötä, niin kyllähän sitä  pitäisi saada luottaa siihen, että läheinen on huolenpidon alainen. Yleinen huoneiden siisteys ja petivaatteiden vaihto on ihan perusjuttuja matkustajakodissakin -- saati sitten palvelutalossa.

Tietysti, mutta lakanat on saatettu vaihtaa aamulla ja ovat olleet puhtaat, mutta viiden minuutin kuluttua niihin on ulostettu. Ihminen joka ei kykene hallitsemaan suoltaan, ulostaa ja virtsaa vaippoihin ja kun kyse on aivotraumapotilaasta tai dementikosta, niin saattaa myös kaivella niitä ulosteita vaipoistaan.

Kynnet eivät joudu kynsisienen vuoksi tuollaiseen kuntoon hetkessä, miksei tytär ole aiemmin herännyt ongelmaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/122 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lauantaina oli lakananvaihtopäivä, mutta tämä jäi inhimillisen virheen vuoksi tekemättä"

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/isanpaivan-tragedia-jarkytt…

Vierailija
64/122 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun jaloista tällä hetkellä saisi paljon kamalamman kuvan tälläkin hetkellä. Vaikka hoidan jalkojani, niin minulla on psoriasis runnellut varpaankynnet, tosi ne on liki kadonneet. Ja lisäksi iho on paksu, lähtee laattoina ja lisäksi punaisena verenpurkaumista. Ja mä hoidan näitä joka päivä, käyn säännöllisesti ihotautilääkäri-patologilla. Odotan pääsyä Puva- hoitoon.

Joten en pitäisi noita jalkoja merkkinä laiminlyönnistä. Ihmisten on kenties nykyään vaikea käsittää, ettei kaikkia tauteja voida parantaa. Niiden kanssa vain täytyy elää! Ja jalkaan nätit nilkkurit, niin ei näy kenellekään. Sandaaleita en julkisesti käytä...

Vierailija
65/122 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun jaloista tällä hetkellä saisi paljon kamalamman kuvan tälläkin hetkellä. Vaikka hoidan jalkojani, niin minulla on psoriasis runnellut varpaankynnet, tosi ne on liki kadonneet. Ja lisäksi iho on paksu, lähtee laattoina ja lisäksi punaisena verenpurkaumista. Ja mä hoidan näitä joka päivä, käyn säännöllisesti ihotautilääkäri-patologilla. Odotan pääsyä Puva- hoitoon.

Joten en pitäisi noita jalkoja merkkinä laiminlyönnistä. Ihmisten on kenties nykyään vaikea käsittää, ettei kaikkia tauteja voida parantaa. Niiden kanssa vain täytyy elää! Ja jalkaan nätit nilkkurit, niin ei näy kenellekään. Sandaaleita en julkisesti käytä...

Siis WHAT? Jalkoihin vaan vanhuksille nätit nilkkurit niin ei tarvi hoitaa kipeitä jalkoja? Siis mahtaa sattua aivan s-nasti jos jalat on tuossa kunnossa kun tämän ko. kuvan miehellä.

Vierailija
66/122 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voi hyvänen aika. Palvelutalohan usein tarkoittaa, että palvelut ovat saatavilla usein läheltä, ei suikaan, että siellä on koko ajan joku vieressä hyysäämässä. Jos palveuita ei myöskään osta, niin ei sinne tule kukaan katsomaan, että kuinkahan tuolla joku pärjää. Palvelutalo ei täällä päin ainakaan tarkoita mitään hoitolaitosta.

Vierailija
67/122 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis WHAT? Jalkoihin vaan vanhuksille nätit nilkkurit niin ei tarvi hoitaa kipeitä jalkoja? Siis mahtaa sattua aivan s-nasti jos jalat on tuossa kunnossa kun tämän ko. kuvan miehellä.

Kuule, tarkoitin itseäni nilkkureilla. Ja kyllä, minun jalkoihini sattuu välillä niin, että kävely on tuskaa. Minulla tulee syviä haavaumia kantapäihin ja ulkosyrjään. Myös kynnet tulehtuu, lääkitykestä huolimatta minulla.

Tällä henkilöllä näytti olevan vain kynsisieni. Se näyttää pahalt, mutta ei ole vaarallinen. Kynsisienen hoito voi viedä puolesta vuodesta kahteen vuoteen. Sisäisen ua ulkoisen lääkityksen yhdistelmä. Tosin kaikki ei voi käyttää sienilääkkeitä suun kaitta otettuna niiden aika pahojen sivuvaikutusten takia.

Vierailija
68/122 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitaja oli pakko kiinnittää huomiota muutamiin asioihin:

"Olen toimittanut itse lakanat sinne ja viimeksi itse myös sänkyyn ne vaihtanut kuukausi sitten, joten tiedän, että lakanoita ei ole vaihdettu."

Miten tytär voi tuon perusteella tietää, ettei lakanoita ole vaihdettu? Olen itse töissä hoivakodissa, jossa kaikilla täytyy olla omat lakanat. Koska niitä ei montaa kappaletta ole, on yleensä tarjolla olevista lakanoista käytössä jompikumpi, koska niitä pestään ahkerasti. Ne nimittäin menevät kuvassa olevan näköiseksi 1-7 päivässä riippuen tietysti täysin asiakkaasta.

"Isällä oli samat vaatteet päällään kuin edellisellä vierailukerralla"

Sama juttu: yleensä näillä asiakkailla ei hirveän monia vaatteita ole. Lisäksi niistä usein vain yksi on mukavuudeltaan käyttökelpoinen, joten sen laittaa mielellään asiakkaalle päälle heti kun se on taas tullut pesusta.

"Sunnuntaina kysyttyäni vuorossa olevalta hoitajalta lakanoista ja muista hygienia-asioista, sain pahoittelun ja vastaukseksi, että nyt on ollut paljon sairastumisia ja sijaisia. Eikö myös sijaisten töihin kuulu samat työtehtävät? kysyy Parviainen."

Hoitoala on vedetty niin tiukille, että ylimääräistä aikaa ei ole. Kun taloon tulee sijainen tai jopa monta sijaista, on heidän työntekonsa hitaampaa, vaikka he olisivat kuinka rautaisia ammattilaisia, koska he eivät välttämättä tunne asikkaita, muista heidän asioitaan ulkoa eivätkä välttämättä edes tiedä missä mikäkin pikku juttu talossa sijaitsee. Tällaiseen menee sijaisena yllättävän kauan aikaa. Ylitöistä ei makseta, joten tärkeämpää on hoitaa lyhyessä ajassa se välttämättömin.

"Vastaus oli, että kevyesti tuetussa paikassa asukkaan täytyisi osata hoitaa siivoukset itse, mutta se ei pidä paikkaansa."

Tässä meidän pitäisi nähdä kirjallinen sopimus, koska tiedän, että yleensä tämäntyyppisissä paikoissa siivous hoidetaan itse.

P.S. Ja tosiaan varpaankynnet näyttävät tuolta kynsisienen takia, joka löytyy kaikilta vuodeosaston vanhuksilta. Koska en pääse kurkkaamaan varpaanväleihin, en tiedä voiko siellä olla pientä tulehdustakin.

Kynsisieni löytyy kaikilta vuodeosaston vanhuksilta? Miksi ihmeessä?

Vanhuksilla saattaa olla vakavia sairauksia ja niihin monenmoisia lääkkeitä. Sienikynsiä ei voi hoitaa millään voiteilla vaan ne hoidot ovat kuukausien mittaisia. Todellakaan kaikilta ei voida hoitaa sienikynsiä eikä kaikkien jalkoja saada kuntoon. Varsinkaan palvelutalossa sellaiseen on harvemmin mahdollisuuksia ellei ihminen sitten itse osta jalkahoitoa.

Vierailija
69/122 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerronpa oman tarinani: Olen yli 50v. lähihoitajaksi keski-ikäisenä opiskellut. Olen nähnyt todella huonoa hoitoa sekä kyllästynyneitä hoitajia lyhyen urani aikana. Kun uskalsin avata suuni ja kritisoida vanhusten kohtelua, työolosuhteet olivat tämän jälkeen sellaiset, että ainoa vaihtoehto oli lähteä pois muualle. Ehkä olen väärällä alalla, mutta en aio katsella sivusta, kun näen epäkohtia. Tästähän ei tykätä missään; varsinkaan yksityisellä puolella. Joudut mustalle listalle hankalana työntekijänä ja et saa enää töitä. Puskaradio on tehokas alalla. Näin on käynyt itsellenikin, työttömänä kotona peukaloita pyörittelen. Nöyrät ja kuuliaiset hoitajat ovat yksityisten paikkojen suola. He eivät kyseenalaista mitään, ovat kiitollisia työstään, olkoot olosuhteet mitä tahansa. Erityisesti ulkomaalaiset, huonon kielitaidon omaavat hoitajat. Ei kannata ihmetellä, miksi hoitajat ovat hiljaa epäkohdista, mitä näkevät.

Vierailija
70/122 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hitsi, kun yleensä vaikkapa ne huonoon kuntoon päässeet jalat eivät ole huonon hoidon tulos, vaan usein ihminen on elintavoillaan ja toiminnallaan edesauttanut niiden syntymistä.

Juuri nykypäivän ongelma on, että meillä on hoidettavana paitsi huonokuntoisia vanhuksia, myös nuoria ja liikkuvaisia moniongelmaisia tapauksia, jotka eivät käytöksensä vuoksi välttämättä sovi mihinkään tiettyyn asuinpalveluun.

Vierailija
71/122 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kynsisieni löytyy kaikilta vuodeosaston vanhuksilta? Miksi ihmeessä?

Koska terbinafiini on ainoa, joka niihin tehoaa ja se aiheuttaa todella epämiellyttäviä sivuvaikutuksia. Vuodeosaston asukkaille kynsisieni lienee mukavampi kuin ne sivuvaikutukset.

Vierailija
72/122 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi isä parka - lehtiin asti levitellään että paskoo sänkyynsä ja laitellaan kuvia tollaisista varpaista - NIMELLÄ. Olis nyt edes nimettömänä julkaissut.

Tuskinpa sillä on sille isälle merkitystä. Aivovamman takia hoitokodissa ja ainoa vieras ilmeisesti tämä tytär.

Minusta tytär teki aivan oikein puhuessaan omalla nimellään. Muuten tämäkin juttu olisi kuitattu urbaanilegendana.

"Mistäkö voin olla varma, että esim. lakanoita ei ole kuukauteen vaihdettu? Olen itse nämä kaikki lakanat sinne toimittanut ja viimeksi itse myös sänkyyn vaihtanut kuukausi sitten. Tämän kuukauden aikana joku perheestäni käynyt paikalla viikottain ja rekisteröinyt, että samat lakanat edelleen sängyssä ja aina vaan likaisempana."

Eli on siellä käynyt muitakin kuin vain tämä tytär. Pieleenhän tuo "hoito" on mennyt tuossa laitoksessa, mutta....miksi ei kukaan näistä muista vierailijoista ole voinut vaihtaa lakanoita, jos kerta ovat huomanneet niiden olevan likaisia?? Ken tietää mikä on syynä... 

Lakanoiden vaihto kuuluu hoitokodin peruspalveluihin.

Ymmärrän hyvin, että moni ihminen ei uskalla ottaa hommia omiin käsiinsä vieraillessaan tuollaisessa paikassa, saati, että uskaltaisi vaatia henkilökunnalta mitään. Siihenpä taidetaan johdon taholta luottaakin, me suomalaiset olemme aika arkoja tällaisissa asioissa. Lisäksi pelkäämme, että vanhustamme kohdellaan huonosti, jos olemme liian vaativia.

Toukokuusta lähtien isä on asunut mielenterveys- ja päihdekuntoutujille tarkoitetussa palvelutalossa, joka on kevyen tuetun asumisen paikka. Palvelutalossa siis tuetaan ja annetaan ohjausta asiakkaille.

- Tämä on paikoista tähän mennessä paras ja isä viihtyy siellä, koska hänellä on juttukavereita, mutta palvelupakettiin kuuluu se, että jos asiakas ei itse kykene siivoamaan tai vaihtamaan lakanoita, häntä autetaan siinä.

Tuetaan ja annetaan ohjausta. Autetaan. Ei siis tehdä asiakkaan puolesta.

Eiköhän siinä sopimuksessa ole sovittu esim. tuosta lakanoiden vaihdosta. Saahan ne siihen rahalla lisättyä. Eli asiakkaan tarpeiden mukaan sorvataan sopimus ja sille hinta. Eihän laitos ollut edes vedonnut siihen ettei meidän tarvi niitä lakanoita vaihtaa. Olivat vaan valitelleet että kun on ollut niin paljon henkilökunnan sairasteluja ja sijaisia. Että siksi ne lakanat on vaihtamatta. Toki joku vois ihmetellä, että mitä ne sijaiset tekee jos kaikki perushommat jää tekemättä. Istuuko ne vaan ja miettii että mitä tekis.

Vierailija
73/122 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ei taida käsittää, miten montaa erilaista asumismuotoa on tarjolla. On kevyemmin tuettua palveluasumista, tehostettua palveluasumista, senioriasuntoja, hoivakoteja... Useimmiten puhutaan vaan palvelutaloista. Eikä "palvelutalo" tarkoita että siellä kaikki tehdään eteen. Omakin läheiseni näin luuli ja oli aluksi sitä mieltä, että kyllä hoitajat nyt häntä passaavat kuin palvelijat, kun kerran "palvelutaloon" on muutettu.

Näissä kevyemmin tuetuissa ei yleensä kuulu lisäpalvelut, esim. siivous talon puolesta tehtäviin töihin. Oma läheiseni asuu ns. senioriasunnossa ja hänellä käy kunnan kotihoito. Kotihoidollekaan siivous ei enää kuulu. Toki jos nyt ihan riettaassa kunnossa on sänky niin vaihtavat lakanat. Muuten kai kerran kuussa. En muista, koska hoidan itse siivouksen ja vaihdan lakanatkin siinä samalla. Säästyypähän aika johonkin muhun. Joskus saattavat tiskata käsitiskit tai lakaista. Omaiseni selviytyy tutussa ympäristössä itse päivitttäisistä muista toimista, mutta dementian takia hygienian kanssa on ongelmia. Jossain vaiheessa siirryttänee raskaammin tuettuun asumiseen. 

Niin varmaan tässä alkuperäisessäkin tapauksessa, kun on tullut ilmi, että asumismuoto ei selkeästi ollutkaan sopiva. Ehkä on tullut väärinkäsitys tyttären ja palvelutalon välillä, ehkä kyse on jostain muusta. Tosiaan sänky voi mennä tuohon kuntoon viidessä minuutissa...

Tai ehkä vaan ne ostetut ja maksetut  lisäpalvelut on jätetty tekemättä. Luotettu siihen että kyllä se tytär taas tulee ja vaihtaa ne lakanat. Ei se viimeksikään valittanut. Aina voi vedota kiireeseen ja sijaisiin, kyllä ne omaiset ymmärtää. Kun oikein säälittävästi vedotaan että kiire on ja ei me tahallaan.

74/122 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on nyt väännetty siitä, mitä kuuluu mihinkin asumismuotoon. Minua huolestuttaa, että tämänkaltaiset tapaukset tulevat lisääntymään (toki kyseistä tapausta sen tarkemmin tuntematta). Mitä enemmän yksityistetään palveluita isoille palveluyrityksille, palvelut silputaan niin pieniksi, että ne tarpeelliset hoidot ovatkin vain erikseen sovittavia lisäpalveluita. Omaiset ovat tyrmistyneitä, kun vanhus löytyy makaamasta ulosteistaan luokattoman huonossa kunnossa. Yrityksellä on osoitettavissa mustaa valkoisella, että sen suuremmasta ei ole edes sovittu. 

Eniten minuakin hämmästyttää tässä tapauksessa, että miten tähän tilanteeseen on päädytty. Onko tosiaan niin, että välinpitämätön sukulainen on tyrkännyt omaisensa edullisimpaan mahdolliseen hoivapaikkaan ja edellyttänyt henkilökunnalta asioita, jotka eivät alun alkaenkaan heille kuulu? Vai onko henkilökunta todella jättänyt hoitamatta kiireessä ratkaisevia asioita? Ja missä ihmeessä on ollut kommunikointi, jos kerran asukkaan kunto on alun alkaenkin ollut sellainen, ettei hän ikimaailmassa tule pärjäämään ilman säännöllistä apua perusasioissa?

Vierailija
75/122 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi siirtyä takaisin vanhainkotisysteemiin, jossa palveluun kuuluu kaikki ja ovat kunnallisia. Vain tulojen mukaan maksut ja tietty määrä jaa käyttörahaa. Tuo oli hyvä systeemi. Turhaan purettiin.

Vierailija
76/122 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tappelussa loukkaantunut päihtynyt kuntoutuja tykkää olla koko aika samoissa kuteissa on tämä oma asiansa. Lakanatkin likaantuu nöin helposti. Päihtyneiden hoivakodissa ei potilaatkaan ole yhtä motivoituneita siistiyteen kuin normaalissa hoivakodissa. Päihdeihmidten jalat ovat usein myös varsin rivossä kunnossa jo aikaisemman elämän seurauksena.

Mieheni käy joka viikko katsomassa 100v äitiään.

Vierailija
77/122 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä kaikilla laitosvanhuksilla on sieni? Miten se on heidän jalkoihinsa tarttunut. Onko laitoksissa niin huono hygienia. Törkeää!!

Vierailija
78/122 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli on siellä käynyt muitakin kuin vain tämä tytär. Pieleenhän tuo "hoito" on mennyt tuossa laitoksessa, mutta....miksi ei kukaan näistä muista vierailijoista ole voinut vaihtaa lakanoita, jos kerta ovat huomanneet niiden olevan likaisia?? Ken tietää mikä on syynä... 

Jos sä palkkaat kotiisi siivoojan, jonka tehtävänä on vaihtaa myös lakanat niin vaihdatko ne kuitenkin itse ja kiltisti vain maksat lakananvaihdosta siivoojalle?

Vierailija
79/122 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lauantaina oli lakananvaihtopäivä, mutta tämä jäi inhimillisen virheen vuoksi tekemättä"

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/isanpaivan-tragedia-jarkytt…

Eli virhe todellakin oli hoivayrityksen, ei asiakkaan eikä omaisten kuten tässäkin ketjussa monet ovat yrittäneet väittää. Kysyä sopii kuinka usein näitä inhimillisiä virheitä noissa paikoissa tapahtuu. Veikkaan että suurin osa omaisista ymmärtää kiirettä ja sijaisia ja vaihtaa ne lakanat itse eikä nosta meteliä. 

Vierailija
80/122 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se sieni on kaikkiin vanhusten jalkoihin oikein tarttunut?