Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: "Surullinen näky odotti palvelutalossa isänpäivänä: sängyssä ulostetta ja varpaissa tulehdus"

Kommentit (122)

Vierailija
41/122 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi isä parka - lehtiin asti levitellään että paskoo sänkyynsä ja laitellaan kuvia tollaisista varpaista - NIMELLÄ. Olis nyt edes nimettömänä julkaissut.

Tuskinpa sillä on sille isälle merkitystä. Aivovamman takia hoitokodissa ja ainoa vieras ilmeisesti tämä tytär.

Minusta tytär teki aivan oikein puhuessaan omalla nimellään. Muuten tämäkin juttu olisi kuitattu urbaanilegendana.

"Mistäkö voin olla varma, että esim. lakanoita ei ole kuukauteen vaihdettu? Olen itse nämä kaikki lakanat sinne toimittanut ja viimeksi itse myös sänkyyn vaihtanut kuukausi sitten. Tämän kuukauden aikana joku perheestäni käynyt paikalla viikottain ja rekisteröinyt, että samat lakanat edelleen sängyssä ja aina vaan likaisempana."

Eli on siellä käynyt muitakin kuin vain tämä tytär. Pieleenhän tuo "hoito" on mennyt tuossa laitoksessa, mutta....miksi ei kukaan näistä muista vierailijoista ole voinut vaihtaa lakanoita, jos kerta ovat huomanneet niiden olevan likaisia?? Ken tietää mikä on syynä... 

Lakanoiden vaihto kuuluu hoitokodin peruspalveluihin.

Ymmärrän hyvin, että moni ihminen ei uskalla ottaa hommia omiin käsiinsä vieraillessaan tuollaisessa paikassa, saati, että uskaltaisi vaatia henkilökunnalta mitään. Siihenpä taidetaan johdon taholta luottaakin, me suomalaiset olemme aika arkoja tällaisissa asioissa. Lisäksi pelkäämme, että vanhustamme kohdellaan huonosti, jos olemme liian vaativia.

Toukokuusta lähtien isä on asunut mielenterveys- ja päihdekuntoutujille tarkoitetussa palvelutalossa, joka on kevyen tuetun asumisen paikka. Palvelutalossa siis tuetaan ja annetaan ohjausta asiakkaille.

- Tämä on paikoista tähän mennessä paras ja isä viihtyy siellä, koska hänellä on juttukavereita, mutta palvelupakettiin kuuluu se, että jos asiakas ei itse kykene siivoamaan tai vaihtamaan lakanoita, häntä autetaan siinä.

Tuetaan ja annetaan ohjausta. Autetaan. Ei siis tehdä asiakkaan puolesta.

Anteeksi, mutta minusta on perin juurin kummallista, jos palvelutalo on kuitenkin ottanut vastaan asukkan, jolta nämä tehtävät eivät omatoimisesti suju. Tai siis, kyllähän tuollaisen asian olisi pitänyt tulla jo alun alkaen selväksi?

Vierailija
42/122 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi isä parka - lehtiin asti levitellään että paskoo sänkyynsä ja laitellaan kuvia tollaisista varpaista - NIMELLÄ. Olis nyt edes nimettömänä julkaissut.

Tuskinpa sillä on sille isälle merkitystä. Aivovamman takia hoitokodissa ja ainoa vieras ilmeisesti tämä tytär.

Minusta tytär teki aivan oikein puhuessaan omalla nimellään. Muuten tämäkin juttu olisi kuitattu urbaanilegendana.

"Mistäkö voin olla varma, että esim. lakanoita ei ole kuukauteen vaihdettu? Olen itse nämä kaikki lakanat sinne toimittanut ja viimeksi itse myös sänkyyn vaihtanut kuukausi sitten. Tämän kuukauden aikana joku perheestäni käynyt paikalla viikottain ja rekisteröinyt, että samat lakanat edelleen sängyssä ja aina vaan likaisempana."

Eli on siellä käynyt muitakin kuin vain tämä tytär. Pieleenhän tuo "hoito" on mennyt tuossa laitoksessa, mutta....miksi ei kukaan näistä muista vierailijoista ole voinut vaihtaa lakanoita, jos kerta ovat huomanneet niiden olevan likaisia?? Ken tietää mikä on syynä... 

Lakanoiden vaihto kuuluu hoitokodin peruspalveluihin.

Ymmärrän hyvin, että moni ihminen ei uskalla ottaa hommia omiin käsiinsä vieraillessaan tuollaisessa paikassa, saati, että uskaltaisi vaatia henkilökunnalta mitään. Siihenpä taidetaan johdon taholta luottaakin, me suomalaiset olemme aika arkoja tällaisissa asioissa. Lisäksi pelkäämme, että vanhustamme kohdellaan huonosti, jos olemme liian vaativia.

Toukokuusta lähtien isä on asunut mielenterveys- ja päihdekuntoutujille tarkoitetussa palvelutalossa, joka on kevyen tuetun asumisen paikka. Palvelutalossa siis tuetaan ja annetaan ohjausta asiakkaille.

- Tämä on paikoista tähän mennessä paras ja isä viihtyy siellä, koska hänellä on juttukavereita, mutta palvelupakettiin kuuluu se, että jos asiakas ei itse kykene siivoamaan tai vaihtamaan lakanoita, häntä autetaan siinä.

Tuetaan ja annetaan ohjausta. Autetaan. Ei siis tehdä asiakkaan puolesta.

Anteeksi, mutta minusta on perin juurin kummallista, jos palvelutalo on kuitenkin ottanut vastaan asukkan, jolta nämä tehtävät eivät omatoimisesti suju. Tai siis, kyllähän tuollaisen asian olisi pitänyt tulla jo alun alkaen selväksi?

Sitä minäkin ihmettelen. Mutta siis tuo tyttären meuhkaaminen on sikäli hölmöä, että hän itse on laittanut isänsä paikkaan joka ei tarjoa isän tarvitsemaa hoitoa. Aika yleinen asennehan tuo toisaalta on, että vaaditaan palveluita mutta ei haluta maksaa niistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/122 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi niinkin päin kääntää, että miksi hoivaa tarvitsevaa vanhusta ei ole kolmeen viikkoon käyty katsomassa?

En puolustele yhtää huonoa hoitoa, mutta jotain itsekin voi tehdä. Eikö vain?

Mitä vanhusta? 62-vuotias ihminen ei ole vanhus. Ja toiseksi: jos ei omainen käy 3 viikkoon, se on lyhyt aika. Vanhuksilla ei käy välttämättä ketään 3 vuoteen.

Olen ollut töissä vanhainkodissa, jossa 12:n lapsen äitiä ei yksikään lapsista ollut kuulemma käynyt vuosiin katsomassa. Ja tämä äiti ei ollut mikään hirviö tai aggressiivinen hyökkääjä tms. kertoivat myös työkaverit vuosien kokemuksella minulle tämän, kun asiaa ihmettelin.

Olin myös palvelutalossa sijaisena vuoden. Siihen aikaan jo oli lopetettu kodinhoitajilta siivoukset pois. Silti "silmäätekevien" vanhemmille tehtiin palvelutalon puolesta siivous. Kun kysyin että miksiköhän, työkaverit kehottivat olemaan kyselemättä. Sikamaista. Siellä oli nimittäin oikeasti köyhiä asiakkaita, joita katseltiin nenän vartta pitkin, eikä mitään ylimääräistä tehty. Jos joku leipäpala oli suusta pudonnut, niin siihen jäi. Joten enpä ihmettele, että nyt jo paskaan hukkuvat :(

Kauhea kiire kuitenkin kaikilla oli. Yksikin naimisissa oleva muija ehti vehtaamaan jonkun remppamiehen kanssa useilla tauoilla päivässä...

Vierailija
44/122 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat kokemukseni sijoittuvat 90-luvulle, jolloin kaksi läheistäni sijoitettiin, eri aikoihin siis, yksityisiin hoivakoteihin. Molemmat olivat pieniä, yksityisiä yksiköitä, joissa yritttäjä itse teki myös töitä. Paikat olivat aivan ihania, henkilökunta kohteli vanhuksia todella arvostavasti ja huolenpidossa ei ollut koskaan mitään moittimista, päinvastoin.

Nykyään näitä pieniä yksityisiä yrityksiä on harvassa, koska suuret, etenkin monikansalliset (esim.Attendo) ovat ostaneet ne. Sellaisesta hoidosta, jota läheiseni saivat, voi nykyään vain unelmoida.

Kun hoivasta tuli bisnes – kuinka paljon vanhuksilla ja vammaisilla saa tehdä voittoa?

Meidän suomalaisten hoidosta vastaavat yhä enemmän yksityiset yritykset. Nyt olisi aika miettiä, kuinka paljon vanhuksilla, vammaisilla ja orvoilla saa tehdä voittoa.

Sunnuntai 15.3.2015 2:00 Päivitetty: 15.3.2015 6:59

Jussi Konttinen HS

Rio Gandara HS

http://www.hs.fi/sunnuntai/a1426233472725

Halpa, halvempi, hoivakoti

Julkaistu 02.11.2010 - 19:00. Päivitetty 10.07.2014 - 08:25

Vanhusten hoivakotibisneksessä liikkuu iso raha. Pahimmillaan kilpailutus on johtanut jopa rikosepäilyyn. Alajärvellä on kaksi tyhjää vanhusten hoivakotia, yhteensä 27 paikkaa. Uudenkarheat hoivakodit ovat olleet tyhjillään jo 2,5 vuotta.

Samaan aikaan kaupunki on antanut lausunnon, jonka mukaan "asumispalvelupaikkojen riittämättömyyden vuoksi vanhuksia on sijoitettuna terveyskeskuksen akuutille vuodeosastolle ja akuutit potilaat ...virtaavat turhaan erikoissairaanhoitoon". Miten tämä on mahdollista?

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/11/02/halpa-halvempi-hoivakoti

Vierailija
45/122 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhukset yhä kannattavampi bisnes - hoivapomoilla paksut tilipussit

http://www.iltalehti.fi/verot-2015/2015110220602421_da.shtml

Vierailija
46/122 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvat voivat järkyttää? Ei helvata. Ellei paskaa ole nähnyt tai sienisiä varpaita niin jo korkea aika. Enoni kehitysvammaisten hoitokodissa omaa samanlaiaet varpaat. Isälläni vanhainkodissa joskus ulostetta lakanassa.

Vierailija
47/122 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä Suomen vanhustenhoitoa. Vanhainkoteja ei enää ole, on vuodeosastot, muistiosastot ja helvetin kalliit senioritalot. Mun mielestä omaiset hoidetaan itse. Ei ole mitään tekosyytä, jonka varjolla voi jättää vanhempansa tai isovanhempansa hoitamatta. Meidän sietäisi hävetä, kuinka joku voi jättää heitteille omat rakkaansa eikä ota vastuuta heidän hoidostaan.

Emme elä enää maatalousyhteiskunnassa, jossa samassa talossa saattoi tosiaan asua neljäkin sukupolvea. Lapset ja vanhukset hoidettiin siinä muun työn lomassa.

Nykyvanhukset elävät pidempäänkin kuin aiemmin.

Suurin osa ihmisistä asuu kaupungeissa ja suomalaisten naistenkin työssäkäynti on erittäin yleistä, usein myös taloudellisen pakon sanelemaa.

Tuo sinun mielipiteesi oli ikävän syyllistävä. Kiva, jos voit itse toteuttaa vanhustenhoivan itse, mutta realiteetti on, että suurimmalle osalle se ei ole mitenkään mahdollista.

Ensinnäkin dementiaa sairastavat saattavat olla hyvinkin haasteellisia hoidettavia, useasta syystä, joista vähäisin ei ole heidän vaatima ympärivuorokautinen valvonta.

Toisekseen kenenkään ei todellakaan kannata jättää vakityötään nykypäivänä, uuden saaminen on lähes mahdotonta.

Suomen valtio on halunnut meidät naiset töihin, siksi meillä on järjestetty lasten päivähoito ja vanhustenhoito, toisin kuin monessa muussa Euroopan maassa. Naisten työssäkäynti on meillä koettu tarpeelliseksi ja hyväksi yhteiskunnan kannalta. Tämä on ollut myös suurin syy tasa-arvon kehittymiseen.

Vierailija
48/122 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä Suomen vanhustenhoitoa. Vanhainkoteja ei enää ole, on vuodeosastot, muistiosastot ja helvetin kalliit senioritalot. Mun mielestä omaiset hoidetaan itse. Ei ole mitään tekosyytä, jonka varjolla voi jättää vanhempansa tai isovanhempansa hoitamatta. Meidän sietäisi hävetä, kuinka joku voi jättää heitteille omat rakkaansa eikä ota vastuuta heidän hoidostaan.

Kaunis ajatus mutta käytäntö voi olla sitten se, että että viiden alaikäisen äiti joutuu jättäytymään työttömäksi että voi huoltaa vanhempaansa kokopäiväisesti. Ja jonkunhan ne vuokrat ja muut pitää edelleen maksaa...

Samaa mietin. Ei taida tämän kirjoittajalla olla kovin haasteellista arkea itsellään kun kehtaa tuollaisia kirjoittaa. Monet perheet sinnittelevät kovenevin työehdoin, kasvavin kustannuksin, ilman tukiverkostoja. Usein kaukana vanhemmistaan. Ja sitten yhtäkkiä pitäisi pamahtaa suomifilmitunnelmiin ja hakea se mummeli siihen pirttiin kissa sylissä kiikkustuolilla keinumaan. Häpeä itse kun olet noin ajattelematon. Ihan oikeita syitä riittää pilvin pimein. Jos itse olet kotiäitinä tai muuten jonkun toisen varassa, hävytöntä syyllistää heitä jolla arki on niin tiukilla ettei kaikkea ehdi millään muutenkaan. Terv. YH

Vierailija
49/122 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaja oli pakko kiinnittää huomiota muutamiin asioihin:

"Olen toimittanut itse lakanat sinne ja viimeksi itse myös sänkyyn ne vaihtanut kuukausi sitten, joten tiedän, että lakanoita ei ole vaihdettu."

Miten tytär voi tuon perusteella tietää, ettei lakanoita ole vaihdettu? Olen itse töissä hoivakodissa, jossa kaikilla täytyy olla omat lakanat. Koska niitä ei montaa kappaletta ole, on yleensä tarjolla olevista lakanoista käytössä jompikumpi, koska niitä pestään ahkerasti. Ne nimittäin menevät kuvassa olevan näköiseksi 1-7 päivässä riippuen tietysti täysin asiakkaasta.

"Isällä oli samat vaatteet päällään kuin edellisellä vierailukerralla"

Sama juttu: yleensä näillä asiakkailla ei hirveän monia vaatteita ole. Lisäksi niistä usein vain yksi on mukavuudeltaan käyttökelpoinen, joten sen laittaa mielellään asiakkaalle päälle heti kun se on taas tullut pesusta.

"Sunnuntaina kysyttyäni vuorossa olevalta hoitajalta lakanoista ja muista hygienia-asioista, sain pahoittelun ja vastaukseksi, että nyt on ollut paljon sairastumisia ja sijaisia. Eikö myös sijaisten töihin kuulu samat työtehtävät? kysyy Parviainen."

Hoitoala on vedetty niin tiukille, että ylimääräistä aikaa ei ole. Kun taloon tulee sijainen tai jopa monta sijaista, on heidän työntekonsa hitaampaa, vaikka he olisivat kuinka rautaisia ammattilaisia, koska he eivät välttämättä tunne asikkaita, muista heidän asioitaan ulkoa eivätkä välttämättä edes tiedä missä mikäkin pikku juttu talossa sijaitsee. Tällaiseen menee sijaisena yllättävän kauan aikaa. Ylitöistä ei makseta, joten tärkeämpää on hoitaa lyhyessä ajassa se välttämättömin.

"Vastaus oli, että kevyesti tuetussa paikassa asukkaan täytyisi osata hoitaa siivoukset itse, mutta se ei pidä paikkaansa."

Tässä meidän pitäisi nähdä kirjallinen sopimus, koska tiedän, että yleensä tämäntyyppisissä paikoissa siivous hoidetaan itse.

P.S. Ja tosiaan varpaankynnet näyttävät tuolta kynsisienen takia, joka löytyy kaikilta vuodeosaston vanhuksilta. Koska en pääse kurkkaamaan varpaanväleihin, en tiedä voiko siellä olla pientä tulehdustakin.

Vierailija
50/122 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli palvelutalossa asukkaat nukkuvat ulosteisissa lakanoissa, niin on välittömästi soitettava terveystarkastaja paikalle tarkistamaan ovatko palvelutalon tilat ja olosuhteet asianmukaiset.

Vierailija
51/122 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi niinkin päin kääntää, että miksi hoivaa tarvitsevaa vanhusta ei ole kolmeen viikkoon käyty katsomassa?

Tarkoitatko tytärtä? Viiden lapsen äidillä varmaan on kiirettä muutenkin, ja isän kuitenkin piti saada apua palvelutalosta. Kolmen viikon väleinkin on kyllä mielestäni usein, varsinkin jos ei asu ihan vieressä. 

Aivan. Mutta kyseessä on kevyen tuen palvelutalo. Jos laittaa isänsä tälläiseen paikkaan ja on vaihtanut palvelua usein, niin on myös varmasti tietoinen siitä mitä hintaan kuuluu. Kuvissa näkyi sieniset ja hoitamattomat kynnet, jotka olisi pitänyt hoitaa jo aikoja sitten.Samoin sininen alusta joka kuvassa näkyy, on vuodesuoja joka laitetaan vuoteeseen niille potilaille, joilla ei ole ulosteenpidätyskykyä. Eikö ihmisillä itsellään ole enää mitään vastuuta omaisistaan? Kolme viikkoa, eikä ole käyty katsomassa ja sitten lähetetään nyyhkytarina isänpäivänä lehteen.Mautonta.

Vierailija
52/122 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko tytärtä? Viiden lapsen äidillä varmaan on kiirettä muutenkin, ja isän kuitenkin piti saada apua palvelutalosta. Kolmen viikon väleinkin on kyllä mielestäni usein, varsinkin jos ei asu ihan vieressä. 

Aivan. Mutta kyseessä on kevyen tuen palvelutalo. Jos laittaa isänsä tälläiseen paikkaan ja on vaihtanut palvelua usein, niin on myös varmasti tietoinen siitä mitä hintaan kuuluu. Kuvissa näkyi sieniset ja hoitamattomat kynnet, jotka olisi pitänyt hoitaa jo aikoja sitten.Samoin sininen alusta joka kuvassa näkyy, on vuodesuoja joka laitetaan vuoteeseen niille potilaille, joilla ei ole ulosteenpidätyskykyä. Eikö ihmisillä itsellään ole enää mitään vastuuta omaisistaan? Kolme viikkoa, eikä ole käyty katsomassa ja sitten lähetetään nyyhkytarina isänpäivänä lehteen.Mautonta.

Kyllähän asianlaita nyt on kerta kaikkiaan niin, että mikäli läheinen on palvelutalon kirjoilla ja (maksullisen) palvelun piirissä tämä myötä, niin kyllähän sitä  pitäisi saada luottaa siihen, että läheinen on huolenpidon alainen. Yleinen huoneiden siisteys ja petivaatteiden vaihto on ihan perusjuttuja matkustajakodissakin -- saati sitten palvelutalossa.

Vierailija
53/122 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvat voivat järkyttää? Ei helvata. Ellei paskaa ole nähnyt tai sienisiä varpaita niin jo korkea aika. Enoni kehitysvammaisten hoitokodissa omaa samanlaiaet varpaat. Isälläni vanhainkodissa joskus ulostetta lakanassa.

Kyllä, kuvat järkyttivät.

Tässä yritetään nyt selittää , mikäli ymmärsin, että olisi ihan normaalia että hoitokodissa asuvan tulee tottua sienisiin jalkoihin ja ulosteisiin. Pöyristyttävä asenne.

Hoitamattomat jalat esimerkiksi diabeetikolla voivat johtaa amputaatioon.

Diabeetikoilla jalkojenhoito on ihan ensiarvoisen tärkeää.

Vierailija
54/122 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitaja oli pakko kiinnittää huomiota muutamiin asioihin:

"Olen toimittanut itse lakanat sinne ja viimeksi itse myös sänkyyn ne vaihtanut kuukausi sitten, joten tiedän, että lakanoita ei ole vaihdettu."

Miten tytär voi tuon perusteella tietää, ettei lakanoita ole vaihdettu? Olen itse töissä hoivakodissa, jossa kaikilla täytyy olla omat lakanat. Koska niitä ei montaa kappaletta ole, on yleensä tarjolla olevista lakanoista käytössä jompikumpi, koska niitä pestään ahkerasti. Ne nimittäin menevät kuvassa olevan näköiseksi 1-7 päivässä riippuen tietysti täysin asiakkaasta.

"Isällä oli samat vaatteet päällään kuin edellisellä vierailukerralla"

Sama juttu: yleensä näillä asiakkailla ei hirveän monia vaatteita ole. Lisäksi niistä usein vain yksi on mukavuudeltaan käyttökelpoinen, joten sen laittaa mielellään asiakkaalle päälle heti kun se on taas tullut pesusta.

"Sunnuntaina kysyttyäni vuorossa olevalta hoitajalta lakanoista ja muista hygienia-asioista, sain pahoittelun ja vastaukseksi, että nyt on ollut paljon sairastumisia ja sijaisia. Eikö myös sijaisten töihin kuulu samat työtehtävät? kysyy Parviainen."

Hoitoala on vedetty niin tiukille, että ylimääräistä aikaa ei ole. Kun taloon tulee sijainen tai jopa monta sijaista, on heidän työntekonsa hitaampaa, vaikka he olisivat kuinka rautaisia ammattilaisia, koska he eivät välttämättä tunne asikkaita, muista heidän asioitaan ulkoa eivätkä välttämättä edes tiedä missä mikäkin pikku juttu talossa sijaitsee. Tällaiseen menee sijaisena yllättävän kauan aikaa. Ylitöistä ei makseta, joten tärkeämpää on hoitaa lyhyessä ajassa se välttämättömin.

"Vastaus oli, että kevyesti tuetussa paikassa asukkaan täytyisi osata hoitaa siivoukset itse, mutta se ei pidä paikkaansa."

Tässä meidän pitäisi nähdä kirjallinen sopimus, koska tiedän, että yleensä tämäntyyppisissä paikoissa siivous hoidetaan itse.

P.S. Ja tosiaan varpaankynnet näyttävät tuolta kynsisienen takia, joka löytyy kaikilta vuodeosaston vanhuksilta. Koska en pääse kurkkaamaan varpaanväleihin, en tiedä voiko siellä olla pientä tulehdustakin.

Kynsisieni löytyy kaikilta vuodeosaston vanhuksilta? Miksi ihmeessä?

Vierailija
55/122 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän asianlaita nyt on kerta kaikkiaan niin, että mikäli läheinen on palvelutalon kirjoilla ja (maksullisen) palvelun piirissä tämä myötä, niin kyllähän sitä  pitäisi saada luottaa siihen, että läheinen on huolenpidon alainen. Yleinen huoneiden siisteys ja petivaatteiden vaihto on ihan perusjuttuja matkustajakodissakin -- saati sitten palvelutalossa.

Kevyen tuen palveluasuminen. Mitä kohtaa tästä et(te) ymmärrä? Ainoa ihmettelemisen arvoinen asian on, miksi hoitokodissa ei ole kerrottu tyttärelle että sen tarjoamat palvelut ovat riittämättömiä isälle.

Vierailija
56/122 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, kuvat järkyttivät.

Tässä yritetään nyt selittää , mikäli ymmärsin, että olisi ihan normaalia että hoitokodissa asuvan tulee tottua sienisiin jalkoihin ja ulosteisiin. Pöyristyttävä asenne.

Hoitamattomat jalat esimerkiksi diabeetikolla voivat johtaa amputaatioon.

Diabeetikoilla jalkojenhoito on ihan ensiarvoisen tärkeää.

Asia on järkyttävä. Kuvat eivät itsessään vaan ihan normaaliakin ihmisen elämää. Monilla vanhuksilla on moiset varpaat. Toki ne pitää hoitaa, sitä en kiellä.

Vierailija
57/122 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kevyen tuen palveluasuminen. Mitä kohtaa tästä et(te) ymmärrä? Ainoa ihmettelemisen arvoinen asian on, miksi hoitokodissa ei ole kerrottu tyttärelle että sen tarjoamat palvelut ovat riittämättömiä isälle.

Vastaus tuohon : Mitä kohtaa tästä et(te ymmärrä?

Miten tämä "kevyen tuen" palveluasuminen määritellään? Millaisia työtehtäviä "kevyen tuen" palvelutalon työntekijöiden ja ylläpitäjien toimenkuva kattaa?

Taitaa olla aika kevyttä tukea senkaltaisessa palveluasumisessa,  jossa asukas makaa kirjaimellisesti (esimerkkinä ko. kuvien perusteella) paskalakanoissa. Sitä emme ymmärrä. Välinpitämättömyyttä tällaisista asioista.

Vierailija
58/122 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida olla tuo mies hoidettavana kaikkein helpoimmasta päästä, kuten tytär myöntääkin. Ikää miehellä on 62 vuotta (!), ei siis todellakaan mikään vanhus....

Vierailija
59/122 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tytär on itse halunnu isänsä ko paikkaan. Omainen olisi voinut tilata isällään käymään jalkahoitajan muutaman viikon välein automaattisesti. Onko muuten oikeasti kyse siitä ettei isää ole vaan huvittanut vuodevaatteiden vaihto, siis olisi kykenevä mutta ei ole halunnut, päihdeongelma? Ei häntä olisi otettu ko paikkaan jos olisi vuodepotilas. On paljon miehiä ja naisia joita paska lakanoissa ei haittaa kuhan kaljaa on. Jos yhteiskunnan pitää hoitaa heille kaikille siivoojat niin voipi veroprosentti nousta ja paljon. Vaikuttaa siltä et tarinasta tulee vain toinen puoli. Ollaanko sitä mieltä että lakanat olisi pitänyt vaihtaa jonkun jos kyse on siitä että että isää ei vaan ole huvittanut?

Vierailija
60/122 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen töissä vanhainkodissa kunnallisella puolella. Jokaiselle vuodeasukkaalle vaihdetaan kerran viikossa kaikki puhtaat petivaatteet ja toki myös siinä välissä jos tarvetta on, esim. pissaamisen, ulostamisen tai oksentamisen takia. Samoin myös vaatteita vaihdetaan aina tarpeen mukaan. Ei meillä kukaan asukas joudu olemaan likainen paita päällä kovin kauaa, vaan saa kyllä heti puhdasta päälleen kun vahinko huomataan. Meillä ei todellakaan kaikilla vanhuksilla ole kynsisientä ja lähes jokainen vanhus pääsee tarvittaessa jalkahoitoon hoidattamaan varpaansa. Meillä ei ole ikinä niin kiire, että ei ehditä huolehtia perushygieniasta ja ravinnonsaannista. Mihinkään extratoimintaan ei useinkaan ole aikaa, mutta perusasiat ovat kunnossa ja ne ovat kuitenkin ne kaikista tärkeimmät. Omaisetkin osallistuvat meillä ihan kivasti, vievät ulos ja erilaisiin tilaisuuksiin sekä syöttelevät ja juottelevat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kahdeksan