AMK:ssa opiskelevat/opiskelleet, millaisia ajatuksia AMK-opetus teissä herättää?
AP käy tässä neljättä ja viimeistä vuotta AMK:ssa erästä insinööri-linjaa, ja kyllä tässä reilun kolmen vuoden aikana on monesti tullut pyöriteltyä päätä että miten tällainen toiminta voi olla normaalia. Itselläni on paljon kavereita AMK:ssa eri aloilla ja eri kaupungeissa, ja linja tuntuu olevan samaa joka alalla ympäri Suomen. Onko täällä muita jotka ovat pettyneet AMK-opetukseen?
Tässä nopeaa listausta mitä kaikkea epämääräistä tullut huomattua:
-Kouluun pääsee sisään melkein kuka vain (kun suostuu lähtemään bönden ammattikorkeakouluihin), sitä kautta myös huonosti motivoituneita opiskelijoita on paljon
-Oman neljän vuoden opinnot voisi tiivistää helposti ainakin kolmeen vuoteen, ehkä jopa kahteen. Joka vuosi kesäloma on alkanut vappuna ja jatkunut syyskuun puolella. Tähän päälle vielä lähes kuukauden joululoma. (Lukkariin merkittyjä) viikkotunteja on yleensä 30h/vko. Tosin koko viime lukuvuoden syys-lukukausi oli n 15h viikkoja!
-Tosin edes lukujärjestyksessä merkinnät tunneista ei ole tae että tunnit olisivat oikeasti, meillä on ollut jokunen kurssi jossa lukkareissa on merkitty kymmeniä tunteja, mutta todellisuudessa ollaan pidetty vain pari hassua tuntia ja loput "itsenäistä opetusta". Ja itsenäisen opetuksen tehtävät teki tunnissa. Sitten vain odoteltiin 6 viikkoa että tulisi kurssitentti.
-Opettajat epäpäteviä valtaosa, tietenkin osa osaa asiansa. Joillakin kursseilla (opettajasta riippuen) ei ole edes selvyyttä mitkä ovat kurssin tavoitteet. Osa kursseista niin naurettavan helppoja että ne pääsisi läpi kuka tahansa kadulta satunnaisesti revitty henkilö.
-Turhia kursseja. Minäkin olen insinöörinä joutunut osallistumaan johonkin kurssiin jossa piti tehdä näytelmä. Ei auennut mitenkä liittyy opintoihini.
-Tehdyistä tehtävistä ei saa palautetta, osa jopa päästää kurssit läpi vaikka "pakollisia" töitä ei ole tehty. Tämän takia oppilaatkin "gonahtavat" kun mitä järkeä tehdä tehtäviä kun niitä ei edes tarkisteta/saada palautetta?
-Järjestelyt ontuvat. Opettajat eivät tiedä koska heidän tuntinsa ovat, usein on tunnit jääneet väliin kun luokka on kyllä saapunut paikalle, mutta opettaja ei tiennyt että nyt olisi luento. Osaa opettajista ei saa kiinni sähköpostilla vaikka pitäisi saada. Kokeiden tarkistukset venyvät, ihan normaalia että joidenkin opettajien kohdalla koetuloksia saadaan odotella 6kk (eikös se kuukausi ole maksimi?).
Muutenkin tässä touhussa haisee niin vahvasti se, että koulua kiinnostaa vain että me valmistumme (-> koulu saa rahansa) ja opetuksen taso on aivan toissijainen juttu.
Kommentit (116)
Ihme ulinaa, vaihtakaa yliopistoon jos itkettää.
"Ihme ulinaa":D kyllä mä olin ainakin sekä amk:ssa että yliopistossa. Nyt ihan faktaa tästä amk-koulutuksesta. Yhtään ainoaa koetta en saanut korjattuna nähdä. Kursseilla ei tarvitse käydä kertaakaan päästäkseen läpi, esim 1.5 sivun essee riittää. Tunteja voi olla 1-2 viikossa. Miksi yhteiskunta maksaa koulujen olemassaolosta, jos saman voi tehdä itsenäisesti opiskellen:D haluan nähdä sen, joka antaa Ensihoitajan tai sairaanhoitajsn harjoitella itsellään. Kyllä me fyssaritkin aikamoista tuhoa voidaan saada aikaan. Mahdollista on, että opiskelija ei ole hoitanut yhtään oikeaa kipupotilasta ennen valmistumustaan, täysin kiinni harjoitteluista. Miksi me edes ylläpidetään yliopistoa ja amk:a, jos niiden ei edes kuulu opettaa mitään. AMK on iso vitsi, opetusta ei nimeksikään ja ooiskelijoilta ei vaadita mitään. Lukio on huomattavasti työläämpi ja haastavampi.
Vierailija kirjoitti:
Yhtään ainoaa koetta en saanut korjattuna nähdä.
Tästä tuli mielen hauska tarina. Kiinnostaisi tietää miten nuo arviointikriteerit joillakin opettajilla menee, onko se sitten vain noppaa heittämällä mikä luku sattuu osumaan. Yhdellä kurssilla meillä oli tehtävä, jonka palautin ja sain siitä ykkösen. Myönnän kyllä että työ oli vähän hutaisten tehty, että arvosana oli ehkä ihan aiheellinen. Kaverini sitten myöhemmin päätti palauttaa saman työn, joka oli jäänyt rästiin jostain syystä. Tämä palautti puoli vuotta myöhässä minun työni, vaihtoi siihen vain oman nimensä. Nimeä lukuunottamatta tämä työ oli sama kuin minulla, mutta se oli palautettu selvästi deadlinen jälkeen. Kaveri sai samasta työstä nelosen kun minä sain ykkösen :D. Kumpikaan ei saanut mitään kirjallista palautetta tai perusteluja arvosanasta. En tiedä millä perusteella nuo arvosanat jaetaan.
Voiko muka suomessa opetus olla noin huonoa? Ettei vain olisi trollia koko ketju.
amk:ssa oli ongelmia, uusi koulutusohjelma, homma ei ollut ihan kasassa... Mutta en olisi ikinä saanut töitä jos olisin mennyt yliopistoon.
Tyttäreni opiskelee englanninkielisellä "linjalla" jossa suurin osa opiskelijoista on jostain ulkomailta ihan ympäri maailmaa, tradenomiksi. Ja on ollut aluksi aika helppoa, matikka on lukion pitkän matikan kauppiksen matikan lisäksi opiskelleeksi naurettavan helppoa, tytär ei käy tunneilla nyt ollenkaan kun käsitellään lähinnä prosenttilaskuja. Tytär aikoo suorittaa opinnot ulkomaanvaihto mukaan lukien 2,5 vuodessa, mitä siellä notkuu yhtään kauempaa kuin on pakko. Huonoja opettajiakin on ollut, ja niistä on opiskelijat antaneet palautetta, ehkä tasoa parannetaan... Kolme tuntia opetusta miten koulun sähköpostia käytetään, tai muita nykyopiskelijoille täysin tuttuja tietokonesysteemejä, en usko että ulkomaalaisetkaan on niin tyhmiä etteivät osaa sähköpostia käyttää.
Onko porukalla millaisia kokemuksia AMK-matematiikasta? Meillä oli yksi ainoa kurssi matematiikkaa, ja se oli tasoa lyhyt matematiikka. Käsiteltiin jotain prosenttilaskuja ja yhtälöitä. Itselläni pohjalla lukion pitkä matematiikka, joten kurssi oli aivan naurettavan helppo. Joku lahjakas ysiluokkalainenkin läpäisisi sen helposti. Vähän harmittaa ettei tosiaan ollut enempää kuin yksi kurssi, pidän kuitenkin matematiikasta.
t: AP
Vierailija kirjoitti:
Siitä pidin AMK:ssa että oppiminen oli omalla vastuulla ja ajan mittaan kaikki pölvästit ja laiskurit tippuivat pois kursseilta. Jäljelle jäivät vain motivoituneet opiskelijat.
Meidän luokallamme on edelleen (neljäs vuosi menossa) kirjoilla pari-kolme kaveria, jotka ilmestyvät tunneille keskimäärin kerran kolmessa kuukaudessa. Uusintapäivinäkään heitä ei näy, eli eivät suorita itsenäisesti kursseja vaan päivät menee ihan joissain muissa askareissa kuin opiskellessa. En ymmärrä miksei heitä potkita ulos. Joka syksy kuitenkin ovat sen ensimmäisen päivän paikalla, jos jaksavat niin ehkä sen toisenkin. Seuraavan kerran sitten tavataankin jo kevätkaudella. En tiedä millä kyseiset kaverit elävät, eivät ainakaan Kelan rahoilla (toivottavasti).
Toisaalta mua ihmetyttää että kun koulu on niin helppoa että mikseivät nuo laiskat opiskelijat ota helppoja opintopisteitä kuljeksimasta. Meillä ei seurata läsnäoloja, joten pelkkä tenttiin saapuminen ja siitä lukematta voi päästä läpi, niin saisi edes vähän opintopisteitä kasaan. Mutta ei, ennemmin jäädään opiskelijakämppään nukkumaan kun yö meni pelatessa videopelejä.
Väärinkäytöksiä katsotaan läpi sormien. Lunttaus ja vilppi lääkelaskun tentissä ei johtanut koulusta erottamiseen eikä edes vähäiseen rangaistukseen. Toisin lukee Turun Amkin säännöissä. Olkaa mammat huoletta, vastuuta karttava ja lääkelaskuja osaamaton hoitaa nykyisin sairaita lapsia.
Meillä ainakin porukka lunttaa surutta puhelimella kesken tentin. Opettajiakaan ei kiinnosta.
Jyväskylän sotelinjalla muutama vuosi sitten oli mielestäni ihan hyvää opetusta ja matematiikassa oli mahdollista saada tukiopetusta kerran viikossa kaikille halukkaille. Opetus tuntui kasaantuvan parin viikon ajanjaksoille todella intensitiivisesti ja joku ryhmätehtävä saattoi olla mahdollisa tehdä vain parissa vuorokaudessa, kun palautusluukku oli sähköisesti auki rajallisesti. Luonniollisesti puolet koulusta oli harjoittelussa olemista. Muistan sen että oppilaat eivät mielestään päässeet kontaktiin joidenkin opettajien kanssa. Sen ymmärrän että opettajalla ei ole aina resursseja henkilökohtaiseen keskusteluun, kuten alakoululaisten opettajilla, mutta silloin opettajan ei pitäisi ottaa vastuulleen ns. omaa ryhmää.
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni opiskelee englanninkielisellä "linjalla" jossa suurin osa opiskelijoista on jostain ulkomailta ihan ympäri maailmaa, tradenomiksi. Ja on ollut aluksi aika helppoa, matikka on lukion pitkän matikan kauppiksen matikan lisäksi opiskelleeksi naurettavan helppoa, tytär ei käy tunneilla nyt ollenkaan kun käsitellään lähinnä prosenttilaskuja. Tytär aikoo suorittaa opinnot ulkomaanvaihto mukaan lukien 2,5 vuodessa, mitä siellä notkuu yhtään kauempaa kuin on pakko. Huonoja opettajiakin on ollut, ja niistä on opiskelijat antaneet palautetta, ehkä tasoa parannetaan... Kolme tuntia opetusta miten koulun sähköpostia käytetään, tai muita nykyopiskelijoille täysin tuttuja tietokonesysteemejä, en usko että ulkomaalaisetkaan on niin tyhmiä etteivät osaa sähköpostia käyttää.
Meidän linjalta ei voi valmistua nopeammassa tahdissa, koska pakollisia kursseja ei ole tarjolla aiemmin. Edellisten vuosikurssien opetus ajoitetaan samaan aikaan kun omat LÄSNÄOLOPAKOLLISET kurssit. Ja ennen näitä kursseja ei pääse PAKOLLISIIN työharjoitteluihin.
Itse olin tyytyväinen opetukseen, kun olin HUMAKissa.
Kaikki tunnit todella pidettiin, arviota ja tukea sai. Se on totta, että ryhmään oli päässyt näitä epämotivoituneita, mutta heistä monet lopettivat ensimmäisen vuoden jälkeen.
Minusta myös opiskelijalla on suuri vastuu omien opintojensa onnistumisesta sekä niiden laadusta - jos tuntuu, että tutkinnon voi esimerkiksi suorittaa nopeammassa ajassa, niin mikset suorita? Niin minä mm. tein, eli valmistuin vuoden etuajassa.
Jos olisin vain käynyt luennoilla sillä asenteella, että tännekaikkihetinyt eikä minun itse tarvitsi tehdä mitään opiskeluni eteen, niin varmasti mielipiteeni AMK:n opetusta kohtaan olisi erilainen.
Jos on itsekin aktiivinen ja ottaa vastuun omista opinnoistaan, saa niistä varmasti missä tahansa ammattikorkeakoulussa paljon irti.
Vierailija kirjoitti:
Vika on opiskelijoissa, ei opetuksessa. Eli juuri toisinpäin kuin yliopistossa.
Ongelma voi ihan hyvin olla molemmissa. Jos opiskelijataso on heikko (kouluun pääsee liian helposti) niin kyllä se heijastuu myös opettajien tasoon ja koulun maineeseen.
Vierailija kirjoitti:
Onko porukalla millaisia kokemuksia AMK-matematiikasta? Meillä oli yksi ainoa kurssi matematiikkaa, ja se oli tasoa lyhyt matematiikka. Käsiteltiin jotain prosenttilaskuja ja yhtälöitä. Itselläni pohjalla lukion pitkä matematiikka, joten kurssi oli aivan naurettavan helppo. Joku lahjakas ysiluokkalainenkin läpäisisi sen helposti. Vähän harmittaa ettei tosiaan ollut enempää kuin yksi kurssi, pidän kuitenkin matematiikasta.
5 x 3op matematiikkaa. Osalla opiskelijoista oli pohjalla ammattikoulun ja osalla lukion opinnot. Opettaja oli todella hyvä.
Olen kyllä ollut tyytyväinen AMK-tutkintooni. Koulutus oli juuri sitä mitä tarvitsinkin. Riittävän syvälle ammattiasioihin menevää verrattuna alani keskiasteen tutkintoon, mutta kuitenkin samalla riittävän käytännönläheistä ja laaja-alaista verrattuna yliopistotutkintoon.
Olen aina suositellut tätä alallani toimiville nuorille, jos on tullut koulutusasioista puhetta.
Agrologi AMK
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5 x 3op matematiikkaa. Osalla opiskelijoista oli pohjalla ammattikoulun ja osalla lukion opinnot. Opettaja oli todella hyvä.
Onpas paljon ollut matematiikkaa teillä. Meillä oli vain yksi kurssi.
Olen ammatiltani bioanalyytikko ja viittä vaille tradenomi. Viimeksi mainittu ensin ja ammattikorkeakoulun alkuvuosina. Opetuksen kökköyden laitoin ammattikorkeakoulun vauvavuosien laskuun, mutta tätä ketjua lukiessa tulinkin toisiin ajatuksiin.... Se koulutus ei antanut valmiuksia tai vahvuuksia mihinkään. Liiketalouden opettajat olivat jotain yrittäjiä siellä ja täällä ja luennot jäivät usein pitämättä. Kaikenlaista miihailua ja haahuilua oli muutenkin.
Sitten kun aloitin bioanalyytikon opinnot, kaikki oli tiukkaa asiaa, kemiaa, biokemiaa, hematologiaa... 8-16.00. Jos olit hiukankin pois, jäi jälkeen pahasti. Ja poissaoloja ei voinut ollakaan, koska läsnäolovelvoite tulevassa hoitajan ammatissa oli jo 80-100 prosenttia.
Ekoissa opinnoissa olin ihan hukassa työelämässä, toisissa opinnoissa varmuus oli parempi, koska ala oli jo ihan toinen ja tehtävänä oli kouluttaa terveysalan ammattilaisia. Laillistettuja.