Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AMK:ssa opiskelevat/opiskelleet, millaisia ajatuksia AMK-opetus teissä herättää?

fiksu insinööri
10.11.2015 |

AP käy tässä neljättä ja viimeistä vuotta AMK:ssa erästä insinööri-linjaa, ja kyllä tässä reilun kolmen vuoden aikana on monesti tullut pyöriteltyä päätä että miten tällainen toiminta voi olla normaalia. Itselläni on paljon kavereita AMK:ssa eri aloilla ja eri kaupungeissa, ja linja tuntuu olevan samaa joka alalla ympäri Suomen. Onko täällä muita jotka ovat pettyneet AMK-opetukseen?

Tässä nopeaa listausta mitä kaikkea epämääräistä tullut huomattua:

-Kouluun pääsee sisään melkein kuka vain (kun suostuu lähtemään bönden ammattikorkeakouluihin), sitä kautta myös huonosti motivoituneita opiskelijoita on paljon

-Oman neljän vuoden opinnot voisi tiivistää helposti ainakin kolmeen vuoteen, ehkä jopa kahteen. Joka vuosi kesäloma on alkanut vappuna ja jatkunut syyskuun puolella. Tähän päälle vielä lähes kuukauden joululoma. (Lukkariin merkittyjä) viikkotunteja on yleensä 30h/vko. Tosin koko viime lukuvuoden syys-lukukausi oli n 15h viikkoja!

-Tosin edes lukujärjestyksessä merkinnät tunneista ei ole tae että tunnit olisivat oikeasti, meillä on ollut jokunen kurssi jossa lukkareissa on merkitty kymmeniä tunteja, mutta todellisuudessa ollaan pidetty vain pari hassua tuntia ja loput "itsenäistä opetusta". Ja itsenäisen opetuksen tehtävät teki tunnissa. Sitten vain odoteltiin 6 viikkoa että tulisi kurssitentti.

-Opettajat epäpäteviä valtaosa, tietenkin osa osaa asiansa. Joillakin kursseilla (opettajasta riippuen) ei ole edes selvyyttä mitkä ovat kurssin tavoitteet. Osa kursseista niin naurettavan helppoja että ne pääsisi läpi kuka tahansa kadulta satunnaisesti revitty henkilö.

-Turhia kursseja. Minäkin olen insinöörinä joutunut osallistumaan johonkin kurssiin jossa piti tehdä näytelmä. Ei auennut mitenkä liittyy opintoihini.

-Tehdyistä tehtävistä ei saa palautetta, osa jopa päästää kurssit läpi vaikka "pakollisia" töitä ei ole tehty. Tämän takia oppilaatkin "gonahtavat" kun mitä järkeä tehdä tehtäviä kun niitä ei edes tarkisteta/saada palautetta?

-Järjestelyt ontuvat. Opettajat eivät tiedä koska heidän tuntinsa ovat, usein on tunnit jääneet väliin kun luokka on kyllä saapunut paikalle, mutta opettaja ei tiennyt että nyt olisi luento. Osaa opettajista ei saa kiinni sähköpostilla vaikka pitäisi saada. Kokeiden tarkistukset venyvät, ihan normaalia että joidenkin opettajien kohdalla koetuloksia saadaan odotella 6kk (eikös se kuukausi ole maksimi?).

Muutenkin tässä touhussa haisee niin vahvasti se, että koulua kiinnostaa vain että me valmistumme (-> koulu saa rahansa) ja opetuksen taso on aivan toissijainen juttu.

Kommentit (116)

Vierailija
41/116 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas aika yleistä on että opettajat työsketelevät muillekin firmoille kuin AMK:lle. Ja tuntuu Ammattikorkeasaaren jutut olevan toissijaisia sen toisen työn mennessä etusijalle. Muuten kyllä nämä ovat niitä meidän pätevimpiä opettajia (vaikkakin päästävät kaikki läpi, mutta kursseilla on oikeasti muuten sisältöä kuten vierailuja) mutta vähän vituttaa kun kurssin tunneista 20% vaatii erityisjärjestelyjä kun opettajalle osuu seminaarimatka, kokous, palaveri, yhtiökokous, liikelounas tai muut kestit tuntien paikalle. Sitten tunnit joko perutaan tai saadaan jotain omatoimisia tehtäviä.

Yhden opettajan diat ovat varmaan joltain 80-luvulta. Teksteissä vikkuu jatkuvasti Neuvostoliitot, Tsekkoslovakiat, Jugoslaviat sekä Itä-, ja Länsi-Saksat. Ihan hienoa että vuonna 2015 meille opetetaan mitenkä paljon Suomen viennistä on Neuvostoliittoon tai Länsi-Saksaan.

Työkalutkin ovat nuijasodan aikaisia. Mukava mennä harjoitteluun kun siellä saat käteesi nykyaikaiset välineet ja koulussa olet tottunut käyttämään jotain alkeellisempaa versiota.

Vierailija
42/116 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samoja kokemuksia: 80% opinnoista on ryhmä/ paritehtäviä, joiden tekemiseen varataan 3x 8h ja käytännössä ne tekee parissa tunnissa. (ja tähän on turha tulla mussuttamaan: voit hakea tietoa kirjastosta ja kehittää itseäsi.... Jos tehtävä on tyyliin 1+2 ja vastaus 3, niin mitä helvettiä mä omalla ajalla opiskelen jotain randomia? Mielummin suoritan avoimessa kursseja yliopistolle, jotka voin sitten hyväksiluettaa valinnaisten kurssien tilalle.)

Meillä opettajat on kaikki olleet muodollisesti päteviä.

Opinnot vois joko tiivistää 2,5v. tai sitten lisätä opetettavaa ainesta. Mun peruskoulussa olevat lapsenikin opiskelevat enemmän ja laajemmin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/116 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetus on amkeissa usein laadutonta, koska siitä ei haluta maksaa. 

Oma kokemukseni toiminee esimerkkinä: olin muutamia vuosia sitten tuntiopettajana amk:issa. Palkaa sain pidetyistä tunneista, esim. 20 tuntia luentoja (20 x tuntipalkka) ja pienen korvauksen "suunnittelusta". 

Kurssille saattoi osallistua 20-30 henkilöä. Käytännössä esim. esseiden tai kirjallisten tehtävien korjaaminen (kommentointi, palaute) on PALKATONTA työtä. Siksi sitä harva tekee. Tentin uusimisesta ei myöskään saa palkkaa, siksi moni päästää läpi heikot suoritukset. 

Edellä mainituista syistä moni suosii näitä ryhmä- ja paritehtäviä. Suunnitteluun saa nimittäin kulumaan eräänkin tunnin, jos sen tekee kunnolla. Palkatta. 

Vierailija
44/116 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse valmistunut AMK:sta terveysalalta. Koulu oli perseestä näin suoraan sanottuna. Juuri kuten AP sanoi; epäpäteviä opettajia riitti ja kukaan ei oikein tuntunut tietävän mistään mitään. Kaikessa korostettiin että miten hienoa on kun nykyään on tämä AMK, silti opetuksen taso oli välillä samanlaista kuin jossain perus ammattiopistossa. Kauheasti tehtiin täysin merkityksettömältä tuntuvia ryhmätöitä ja esitelmiä, joista ei jäänyt kellekään mitään mieleen. Eräs opettaja kerran paljasti, että koulu säästää isot rahat teettämällä opiskelijoilla suurimman osan opintojaksoista itsenäisesti.

Siitä pidin AMK:ssa että oppiminen oli omalla vastuulla ja ajan mittaan kaikki pölvästit ja laiskurit tippuivat pois kursseilta. Jäljelle jäivät vain motivoituneet opiskelijat.

Vierailija
45/116 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun poikani opiskelee aalto- yliopistossa, ja kerran parissa viikossa joku opettajiata tekee oharit. Ei ilmoita eikä ilmesty paikalle.

Vierailija
46/116 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te aioitte pärjätä töissä sitten, jos vaatimuksen koulun puolelta on ilmeisesti aika matalat ja ette itsekään ole sen aktiivisempia? Tiedän paljon amk-opiskelijoita, jotka opiskelee kyllä ihan tosissaan.

Vierailija
47/116 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen sote-alaa ja aika erilainen näkemys. Turhia kursseja on kyllä todella paljon, mutta tehtäviä ihan älyttömästi, tenttejä, ryhmätöitä, kontaktiopetusta...paljon on opiskelijan itsensä vastuulla, liikaa minun mielestäni.

Vierailija
48/116 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko joku kertoa, että missä se bönde on, johon kaikki pääsee. Tarvitsisin nimittäin sen paikan tiedot?

Rovaniemellä.

Vierailija
49/116 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisko joku kertoa, että missä se bönde on, johon kaikki pääsee. Tarvitsisin nimittäin sen paikan tiedot?

Rovaniemellä.

Porvoossakin on.

Vierailija
50/116 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän opiskelijan itsensä vastuulla on oma oppiminen. Olen opskellut Lahden Muotoiluinstituutissa 90-luvun lopussa (koulu on osa osa amk:ta). Olin tyytyväinen. Minulla on kokemusta myös avoimesta yliopistosta. Naurettavan helposti sain kokoon liki 30 opintoviikkoa. Joten kyllä Yliopistossakin voi aika lusmusti luistella...

Vierailija
51/116 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoitan kyllä ap:n väitteet muuten, mutta kyllä meillä oppitunneilla joutui olemaan ja ryhmätöitä tekemään. Ikävintä tekniikan puolella on nykyään että vuodesta kolmasosa on työharjoittelua, ja paikat nykyään ovat kiven alla, palkattomia (eli joudut myös kesältä nostamaan opintotukea) ja harvoin ovat edes oikeille yrityksille joten vahingossakaan ei pääse oppimaan mitään. Nykymenossa vois jo työharjoittelut poistaa kokonaan tai puolittaa ja lyhentää opiskeluaikaa kahteen ja puoleen vuoteen. 

Vierailija
52/116 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi opiskella lusmusti, joo ehkä. Musta vaan tuntuu, että mä en voi, luulen että tulee vaikeeta saada työtä. Pakko vaan yrittää ottaa näistä opinnoista irti niin paljon kun jaksaa.

Vierailija
53/116 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te aioitte pärjätä töissä sitten, jos vaatimuksen koulun puolelta on ilmeisesti aika matalat ja ette itsekään ole sen aktiivisempia? Tiedän paljon amk-opiskelijoita, jotka opiskelee kyllä ihan tosissaan.

Kyllä monesti ollaan naureskeltu luokkalaisten kesken että näillä tiedoilla on kiva mennä nolaamaan itsensä harkkapaikoissa. Noh, onneksi ainakin työharjoitteluissa opiskelijalta ei juuri odoteta mitään, vaan kaikki opetetaan itse.

Mutta mun mielestä on perseestä syyttää tästä oppilaita että "mitäs ette ole oma-alotteisempia". Mikä noiden koulujen tehtävä sitten on jos kaikki tieto pitäisi lopulta hankkia itse? Valtio kuitenkin maksaa ammattikorkeakouluille rahaa valmiista oppilaista, joten pitäisi sille rahalle saada muutakin vastinetta kuin että selvitä itse googlesta. Tai jos se opetus jää lopulta oppilaan omalle vastuulle, niin eikö olisi reilua että valtio maksaisi valmistumisesta suoraan valmistuneelle, eikä koululle? Eihän se koulu ole tehnyt tuossa mitään joten miksi palkita rahallakaan?

Vierailija
54/116 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olihan se tavallaan kiva että senkin sai mahdutettua ikävuosille 20-29. Tarkalleen ottaen olin aloittaessa viaton 28v poikanen. Yhtään tutkintoa en ole valmiiksi käynyt siellä, mutta sain vihiä siitä millaista siellä on.

Petyin kovasti sote-puolella siihen, että rauhallisesti käytiin erilaisia teoriajuttuja ja yleissivistäviä asioita, jotka olivat itselleni joko melko helppoja tai todella helppoja, mutta itse käytännön asiat käytiin aivan liian nopeasti. Kun opettaja sitten antoi ensimmäisen ja viimeisen hylätyn, hän kuulosti tympeältä ja kukaan muukaan paikallaolija ei jäänyt minua lohduttamaan, vaan lähti vain pois. Pian tämän jälkeen minulle suositeltiinkin koulun lopettamista. Roikuin matkassa vielä muutaman kuukauden ja heitin sitten hanskat naulaan. Alavalinta oli varmaan alunperinkin väärä, mutta halusin vain tulla hyväksi ja tuottavaksi työntekijäksi niissä puitteissa mitä kotikaupungissani oli mahdollista ja kuvittelin voivani kiinnostua ammatin ympärillä pyörivistä asioista niin paljon, että voisin tulla oikeaksi tietoviisaaksi ja palkituksi työn sankariksi. Etäopiskelu kun ei Suomessa minulle sopivilla aloilla kovin kehittynyttä ole.

Myös ryhmähenki alkoi rakoilla jossain vaiheessa kun aamulla harvempi henkilö vastasi tervehdyksiin ja jokunen ehkä lopulta jopa heittäytyi kuuroksi kaupungilla.

Näin myös joitakin hullunkurisia teoreettisia kursseja, joiden suoritukset tyrmättiin minun kohdallani jyrkästi omien aivojen käyttämisen takia. Sain lähes vihollisia joistakin henkilökunnan edustajista kyselemällä liikaa.

Jonkinlaisella lämmöllä kuitenkin muistelen sitä syksyä kun aloitin ja miten toiveikkaalta kaikki näytti pienen hetken ajan; osa luokkakavereista oli älykkäitä ja inspiroivia lahjakkuudessaan, oli pientä yhteistä juhlimista, onnistumisen kokemuksia ei-ammatillisissa aineissa ja toivo kumppanin löytymisestä. Oikeastaan aikuisikäni positiivisin 'akateeminen' (siis liittyen oppimiseen, ei tutkintojen hallinnollisiin nimiin) oli se kun opettaja onnitteli minua kielen lähtötasotestin tuloksesta, joka oli kuulemma harvinaisen hyvä.

Muistelen sitä miten välillä kuvittelin ja tunsin itseni ainutlaatuiseksi ryhmän jäseneksi (ei sillä etteivätkö muut sitä olisi) ja välillä tunsin itseni mielenkiintoiseksi ja haluttavaksikin käytävillä kulkiessa.

-Mies 29v + 1v-

Vierailija
55/116 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työantajia ei kyllä kiinnosta paskaakaan vaikka luette kirjastot tyhjäksi sitä tietoa, jos opetus on suppeaa. Sitä osaamista jota he haluavat ei yksinkertaisesti monellakaan alalla opi kuin vasta siellä tietyllä työpaikalla jolla on omat rutiinit. Näitä ei opeteta missään muualla. 

Vierailija
56/116 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelen sote-alaa ja aika erilainen näkemys. Turhia kursseja on kyllä todella paljon, mutta tehtäviä ihan älyttömästi, tenttejä, ryhmätöitä, kontaktiopetusta...paljon on opiskelijan itsensä vastuulla, liikaa minun mielestäni.

Minulla on samanlaisia kokemuksia Seamkista. On varmasti totta että kouluittain opetuksen laatu vaihtelee paljon. Seamkissa ei ainakaan sote-alalla pääse helpolla, opettajat ovat todella ammattitaitoisia ja vaativia. Lepsuilijoita ei katsota hyvällä eikä mistään kurssista pääse läpi jos ei osallistu ja osaa kirjoittaa tentissä muutakin kuin nimensä. Turhia kursseja on toki, mutta niistähän ei koulu voi yksinään päättää.

Vierailija
57/116 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työantajia ei kyllä kiinnosta paskaakaan vaikka luette kirjastot tyhjäksi sitä tietoa, jos opetus on suppeaa. Sitä osaamista jota he haluavat ei yksinkertaisesti monellakaan alalla opi kuin vasta siellä tietyllä työpaikalla jolla on omat rutiinit. Näitä ei opeteta missään muualla. 

Muapa kiinnostaa, osaanko mun alalta enemmän vai vähemmän. Sitäpaitsi se on ihan satavarma, että tuun tarviimaan näitä taitoja ja tietoja, mitä nyt opettelen, jos työtä tuun löytämään. Sitäpaitsi ehkä voin joskus olla ite oma työnantajani. Tuun tarviimaan just tätä tietoa ja osaamista mitä voin sitte myydä.

Vierailija
58/116 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin paljon on meidänkin koulussa omalla vastuulla, tärkeistä kursseista vähemmän lähitunteja kun taas jostain liibalaaba kursseista paljon ja 100% läsnäolopakko.

Vierailija
59/116 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Mulla on ens viikolla 36h. Ekassa jaksossa pisimmät koulupäivät oli 13 tuntisia. Keväällä tulee lauantaikoulupäiviä lisäksi. Tosin mulla on mukautettu opintosuunnitelma, kun käyn toisen vuoden kursseja samalla ja tarkoituksena olis valmistua kolmessa vuodessa.

T. Ekan vuoden insinööriopiskelija

Vierailija
60/116 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMK:ssa on kyllä se, että kursseista pääsee läpi todella helpolla, mikäli näin haluaa tehdä. Vaatimuksena voi olla vaikkapa kirjoittaa kurssilla 2 sivun tehtävä johonkin aiheeseen liittyen, mutta läpi pääsee lopulta nekin, jotka kirjoittaa 0,5 sivua. Onhan se vähän vituttavaa, mutta amk on aika luokkamuotoinen, joten kai ne kaikki on vaan pakko sitten päästää läpi. Tosin itse ihmettelin niitä oppilaita, jotka suorittivat kurssit tuolla tyylillä. Jokainen on siellä kuitenkin oppimassa tulevaa työtä varten. Eihän siinä mitään opi, jos ei tee mitään koko sen 3,5-4 vuoden aikana!

Omassa koulussani osa opettajista oli todella hyviä, osa sellaista perustasoa ja osa niin huonoja, että saivat jopa valituksia oppilailta opetuksen tasostaan. En oikein tiedä, miksi AMK:hon valikoituu niin herkästi opettajia, joilla ei ole mitään paloa opettamiseen. Se on vähän harmi kyllä.

AMK sopii täydellisesti niille opiskelijoille, joita ei kiinnosta tutkiminen vaan itse työnteko. AMK sopii myös niille, jotka eivät tykkää lukemisesta ja tykkäävät oppia koulumaisesti. Olen itse opiskellut sekä AMK:ssa ja yliopistossa. Minulle sopi paremmin juurikin koulumainen opiskelu. AMK:ssa opettajat opettavat niin, että jokainen ymmärtää. Yliopistossa taas opettajien vastuulla ei ole se, että oppilaat oikeasti oppivat ja läpäisevät kurssin ja oppilaan pitää itse hakea sitä tietoa, jos opettajan opetus ei riitä asian hoksaamiseen.

Yliopistossa nuo tuntien vähäisyys on ymmärrettävää, sillä kursseilla on niin paljon itsenäisiä työtehtäviä, ryhmätöitä ja tenttikirjojen lukemista, että ne oikeasti vievät aikaa. AMK:ssa taas ainakin meillä ensimmäinen vuosi oli 8 tuntia päivässä, mutta muut vuodet olivat aika lepsuja, jotain 2-4 tuntia päivässä, mikä on turhaa, koska AMK:ssa ei opiskelijoiden tarvitse lukea mitään isoja tenttikirjoja ja ryhmätyötkin on sen verran pieniä, että eivät ne vie tuhottomasti aikaa. AMK:n opinnot voisikin hyvin tiivistää muutamaan vuoteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä