Paras halpa ruoka, jonka tiedät?
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Necke des dualis pollo home
Vedä sinä vaan nokkaasi home pöllöt ihan itsekseen.
Muksujen suosikki on pinaatti-pekoni pasta
En tiedä onko jo mainittu, mutta itse tehty pinaattikeitto ja pyttipannu (perunaa, makkaraa yms, sipuli, ehkä paistettu kananmuna seuraksi).
Itsetehty kasvislasagne on myös aika halpaa. Kasvislasagneen porkkanaa, munakoisoa, juustoa (ainut kallis ainesosa), maitoa, lasagnelevyt (mielellään täysjyvälevyjä), kidneypapuja, tomaattimurskaa ja soijarouhetta. Jos haluaa vähän parempaa niin tavallisen juuston lisäksi juustokastikkeeseen voi lisätä parmesaania (pieni parmesaanipussi alle 2e). Yleensä teen tätä pellillisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pariisilainen sipulikeitto, siis tämä todellinen legenda Pariisin halleilta.
Miten sitä valmistetaan?
Ainoita oikeita reseptejä on varmasti sata. Tässä yksi, joka mielestäni tavoittaa oleellisen:
http://www.bbcgoodfood.com/recipes/3020694/french-onion-soup
Just. Tosi halpaa. Tuo Gruyere-juusto maksaa muuten noin 45 euroa kilo! Ostin meille juustotarjottimelle isänpäiväksi noin 300 g palan. En ehkä ihan sipulikeittoon hienostelisi 7 eurolla juustoa. Valkkari maksaisi ehkä 3 euroa lisää, kun tulee kolmasosa pulloa. Sitä paitsi sipulikeitto ei ole kovin täyttävää, sitä käytetään minun kokemukseni mukaan alkuruokana.
Cheese macaroni on helppo ja halpa, ja lapset tykkää. Ravintoarvoltaan ei ehkä paras mahdollinen, mutta syövät kerrankin lautasen tyhjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vedä sinä vaan nokkaasi home pöllöt ihan itsekseen.
Tosikko taas vauhdissa ;)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko jo mainittu, mutta itse tehty pinaattikeitto ja pyttipannu (perunaa, makkaraa yms, sipuli, ehkä paistettu kananmuna seuraksi).
Itsetehty kasvislasagne on myös aika halpaa. Kasvislasagneen porkkanaa, munakoisoa, juustoa (ainut kallis ainesosa), maitoa, lasagnelevyt (mielellään täysjyvälevyjä), kidneypapuja, tomaattimurskaa ja soijarouhetta. Jos haluaa vähän parempaa niin tavallisen juuston lisäksi juustokastikkeeseen voi lisätä parmesaania (pieni parmesaanipussi alle 2e). Yleensä teen tätä pellillisen.
Paljonko tämä sinun halpa kasvislasagnesi maksaa? Ei kuulosta halvalta. Meillä syödään arkena sitä makaronilaatikkoa siksi, että se on paljon halvempaa kuin lasagne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sörsselsöni?
Tarkoittanee mähinää? (Makaronia ja jauhelihaa)
Se on teräsmiestä!
Tomaatti vuohenjuusto keitto, voi tehä myös fetaan tai salaattijuustoon, semmoseen pehmoseen :-D 1 kg tomaatti murskaa, parikolme sipulia, muutama valkosipulin kynsi, oliiviöljyä,juusto, suola +pippuri +vesi tietty... 4-5e kattilallinen. Hyvä, halpa, helppo,terveellinen, nopea :-D
Käytän yleensä jauheliharuuissa tummaa soijarouhetta seassa1-1.5 dl per 400 gr jauhelihaa. Jauhelihakastike, makaroonilaatikko, lihaperunasoselaatikko, lihapullat jne.
Nyrkkisääntö tietysti on, että mitä pienemmäksi lihan pilkkoo, sitä vähemmän sitä kuluu. Laatikot, padat, kastikkeet ja keitot on siis hyvää arkiruokaa.
Kanapata on hyvää syysruokaa: kanan rintafileitä kuutioituna, papuja, tomaattimurskaa ja sipulia, kesäkurpitsaa, porkkanaa, munakoisoa, bataattia kuutioituna valinnan mukaan. Lisämausteena kapriksia, aurinkokuivattua tomaattia tai oliiveja.
Jauhemaksapihvit puolukkahillon (tai puolukoiden) ja keitettyjen perunoiden kanssa.
Siis monien jo mainittujen hyvien lisäksi
Hernesosekeitto: pakasteherneitä, sipulia (pakastesipuli on nopeampi), kasvisliemikuutio, vettä, kermaa halutessaan. On tosi herkullista, halpaa ja nopeaakin.
Vierailija kirjoitti:
Hernesosekeitto: pakasteherneitä, sipulia (pakastesipuli on nopeampi), kasvisliemikuutio, vettä, kermaa halutessaan. On tosi herkullista, halpaa ja nopeaakin.
Tämä on hyvää! Kasvatan itse herneitä pihalla ja teen hernesosekeittoa loppukesällä monta kertaa viikossa. Itse kasvatetut herneet tulee tosi halvaksi.
Lapsena ehdoton suosikkini oli vispipuuro. Meillä käytettiin siihen syksyllä tuoreita puolukoita ja talvella puolukka-mansikkamehua.
Soijarouheperunavuoka: rouhetta,perunaa,kasvisliemikuutio tai pari, sipuli, nesteenä vesi tai hifistellessä kasvikermaa. Muut mausteet oman maun mukaan, tunti uunissa.
Huomaa, että nykyään eletään yltäkylläisyydessä. Niin monen mainitsema halpa ruoka sisältää auraa, fetaa, oliiveja, aurinkokuivattua tomaattia... Hyviähän ne on ja syön itsekin, mutta turhia ja kalliita, jos aletaan halvasta puhumaan.
keitetty merivesi
mieluiten rantalevästä kerätty niin tulee katkoja ja pikkukaloja mukaan sattumiksi
jos liian suolaista niin voi laimentaa hanavedellä
Vierailija kirjoitti:
Pojan suosikki on mäkkärin euron juusto. Minulla ei sillä lähde nälkä, eli eihän se minulle ole halpisruoka, kun pitää syödä muuta lisäksi.
Minkälainen ruipelo poikasi on, jos yhdellä euron juustolla nälkä lähtee, vai onko hän vasta yksi vuotias?
Olen tavallinen ja tavallisen kokoinen mies (182/84) ja tasan kerran joskus vuosia sitten olen näihin euron juustoihin langennut. Ostin niitä neljä ja jo toisen jälkeen alkoi burgerit maistua pahville. Kaikki kuitenkin huiviini vetäsin, vaikka viiminen jo melkoisesti tökkikin. Nälkä ei kuitenkaan neljälläkään lähtenyt, joten halvaksi ei tuota settiä voi kyllä sanoa.