Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paras halpa ruoka, jonka tiedät?

Vierailija
09.11.2015 |

Minun suosikkini kaalilaatikko

Kommentit (148)

Vierailija
81/148 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pulled pork

Miten valmistat? Minä ostin possua kaiken taiteen sääntöjen mukaan, keitin, marinoin ja haudutin uunissa sekä revin palasiksi. Muuten hyvä, mutta valmistukseen kului reilusti energiaa ja aikaa ja annos oli netin ohjeen mukaan 8 hengelle, mutta meillä meni koko pulled pork, ja vain 2 aikuista ja 3 alle 10-vuotiasta lasta. Ei tullut erityisen halpaa, ainekset maksoi jotain 15 euroa, kun käytin vaahterasiirapilla.

ohhoh, tulipa kalliiksi. Meillä 8 hengen annos maksaa n 5,50€:

- possun lapaa tai etuselkää 1 kg - 3,99€/kilo Cittarista

- 2l lihalientä - 1 fondi

- loraus soijaa - 1€

- pala inkivääriä - 0,20€?

- vähän sokeria - 0,10€?

Noista keitetään marinadi jossa liha haudutetaan. 4-5h haudutus uunissa vie tietty energiaa muutaman sentin edestä.

Jos haluaa tehdä sesamkastikkeen niin siihen menee melkein euron edestä hunajaa ja paahdettuja sesaminsiemeniä.

Vierailija
82/148 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Savustettua kuhaa sienikastikkeella.

Oletan, että kalastat itse etkä laske veneelle ja verkoille hintaa? Meillä isäntä satsasi 600€ veneeseen!!!!!! Kalastusvälineiden hintaa ei kertonut. Kehuskeli, että kohta syödään halpaa kalaa. Kyllähän me syötiinkin 5 kuhaa ja 4 ahventa kesän aikana :) Yritystä ei puuttunut ja särkiä ei kelpuutettu kuin naapurin kissalle.

Ensi kesäksi ostaa kuulemma savustuspöntön. Kyllä on kallista ja hienoa kalaa meillä.

Eikä kuha kaupassakaan ole halpaa - 38€ kilo eli per nuppi n 7,60€

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/148 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Munakas, halpuus säilyy vaikka pilkkoisi täytteeksi tomaattia tai muita kasviksia.

- Kasvishernekeitto.

- Uunikasvikset, eli kuutioitu porkkana-punajuuri-lanttu-palsternakka-tms sekoitetaan öljyn, mausteiden ja ehkä hunajan kanssa ja paistetaan uunissa.

- Kasvissosekeitot.

Vierailija
84/148 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te uudestaan samoja ehdotatte, kyllä peukutus riittäisi... Mua kiinnostaa tää ketju, koska lasten joululahjoihin on säästötalkoot menossa. Ei voi paljon muusta säästää kuin kauppalaskusta. Sipulisopat ja euron juustohampparit ei käy ja makaronilaatikkoa ja jauhelihakeittoa sekä kalapuikkoja on syöty joka ikinen viikko.

Kalapuikotko hyvää ja halpaa?

Minusta ei kumpaakaan, ja halpoja kalaruokia ajatellen tämä nyt on huonoin mahdollinen kalastusaika, kun ei vielä pääse pilkille ja katiskat on nostettu pois, että eivät jää jään alle.

Nyt saa tuoretta kokonaista kirjolohta n. 5 €/ kg, eli kahden kilon kalan kympillä. Siitä tulee isommallekin perheelle monta annosta: Paistettua suikaletta, kiusausta ja ruodoista kalakeitto. Kannattaa fileerata itse, niin jää ruotoonkin riittävästi kalaa keittoon.

Vierailija
85/148 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletan, että kalastat itse etkä laske veneelle ja verkoille hintaa? Meillä isäntä satsasi 600€ veneeseen!!!!!! Kalastusvälineiden hintaa ei kertonut. Kehuskeli, että kohta syödään halpaa kalaa. Kyllähän me syötiinkin 5 kuhaa ja 4 ahventa kesän aikana :) Yritystä ei puuttunut ja särkiä ei kelpuutettu kuin naapurin kissalle.

Ensi kesäksi ostaa kuulemma savustuspöntön. Kyllä on kallista ja hienoa kalaa meillä.

Meilläkin mies kalastaa ja voi veljet, miten paljon veneeseen ja kalastustarvikkeisiin on mennyt rahaa. Mutta kalastus on miehen harrastus ja nuo ovat harrastuskuluja, joten itse kala on meille ilmaista.

Kuha tai paistetut muikut perunamuussin kera on kyllä hyvää ja halpaa. Lisäksi oma halpisherkku on makaronivelli, sitä teen, kun olen yksin syömässä.

Hieno logiikka sulla. Eli kun joku on harrastus, niin sen kulut häipyy tuhkana tuuleen. Minä harrastan shoppailua ja ruuanlaittoa. Mukava kuulla, että juuri ostamani ei ihan halpa paita olikin oikeasti ilmainen. Myöskään viikonloppuna valmistamani ei ihan halpa isänpäivälounas olikin oikeasti ilmainen, kun sen ihan harrastuspohjalta väkästin :)

Vierailija
86/148 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin kalastetaan itse!Meillä ei ole kuhaa näissä vesissä, mutta harria, taimenta ja siikaa arvokaloista, ja haukea, ahventa ja särkiä. Kalastukseen pätee sama kuin metsästykseen: vene ja vehkeet ovat harrastuskuluja, siksi kalalle ei lasketa hintaa ollenkaan.

Särki on muuten erinomaista jauhettuna kalamurekkeessa, pihveissä ja pullissa. Maku vähän erilainen kuin muissa valkoisissa kaloissa ja ruodotkin siinä katoavat. Hauesta tulee hyvää eikä maistu "hauelle", kun nyljetään nahka pois. Haukifileeseen vähän sitruunamehua tai sitruunapippuria ja kalamaustetta+ hienoa merisuolaa, jauhotetaan ja paistetaan. Kelpaa lapsillekin, kunhan ne isot selkäruodot ottaa pois!

Vierailija
87/148 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei syödä makaronia, mutta pottu on halpaa. Pottua voi syödä minkä kanssa vaan.

Totta, ja sitä on helppo viljellä itse jos vaan on muutama neliö maata.

Hinnan lisäksi perunan etu on sen monipuolisuus: keitettynä kastikkeen kera, patoihin, kiusauksiin ja laatikkoruokiin, salaattiin ja pyttipannuun ( keitetyt), uuniperunoiksi, lohkoperunoiksi, muusiin, keittoihin...

Vierailija
88/148 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä "halpisruokia" vaan ei huonoja:

- paistetut perunat ja kanttarelli- tai suppiskermakastike (perunat 30cnt, sipuli 10cnt, kerma 1,20€, sienet 0€, voi 10cnt- yht 1,70€/3 hengelle). Ihan herkkua varsinkin kesällä uusista perunoista

- sienimunakas: sienet 0€, munat 80cnt, voi 10cnt, mausteita - 2 hengelle alle euron

- kanakeitto 400g maustamattomia kananpaloja/fileitä 4,50€ (halvemmallakin saa), kanaliemikuutio, spaghettia 15cnt, suikalejuureksia 1€, mausteita (curry, India, chili jne). 6 annosta 5,65€

- tonnikalapasta - tagliatellea 80cnt, tonnikalaa purkki 1,90€, tomaattimurska 1€, yrttejä ja mausteita. Ateria 3:lle 3,70€

- pulled porkin jo laitoinkin

- pasta carbonara: tagliatelle 80cnt, kerma 1,20€, savukinkkua 150g 1,60€, sipuli 10 cnt, nokare voita tai öljyä, mausteita - 3 hengen ruoka 3,70€

- lisäksi tietty samat mitä muutkin on jo maininneet: juuressosekeitot, kaalilaatikko, makaronilaatikko. Yleensä teen tarjousten mukaan ruokaa - jos on paistia 10€/kilo teen ison pataruuan jolloin annoshinta jää n 1,50€:on tai jos on lohta halvalla teen kalaruokaa.

82

Vierailija
89/148 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tomaatti vuohenjuusto keitto, voi tehä myös fetaan tai salaattijuustoon, semmoseen pehmoseen :-D 1 kg tomaatti murskaa, parikolme sipulia, muutama valkosipulin kynsi, oliiviöljyä,juusto, suola +pippuri +vesi tietty... 4-5e kattilallinen. Hyvä, halpa, helppo,terveellinen, nopea :-D

Minä käytän liikaa kypsyneet tomaatit samaan soppaan. Meidän miesväki ei tule kylläiseksi tästä keitosta! Lisäksi pitää olla runsaalla juustolla varustettuja, lämpimiä ruisvuokaleipiä tai munakasrulla.

Vierailija
90/148 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pojan suosikki on mäkkärin euron juusto. Minulla ei sillä lähde nälkä, eli eihän se minulle ole halpisruoka, kun pitää syödä muuta lisäksi.

Minkälainen ruipelo poikasi on, jos yhdellä euron juustolla nälkä lähtee, vai onko hän vasta yksi vuotias?

Olen tavallinen ja tavallisen kokoinen mies (182/84) ja tasan kerran joskus vuosia sitten olen näihin euron juustoihin langennut. Ostin niitä neljä ja jo toisen jälkeen alkoi burgerit maistua pahville. Kaikki kuitenkin huiviini vetäsin, vaikka viiminen jo melkoisesti tökkikin. Nälkä ei kuitenkaan neljälläkään lähtenyt, joten halvaksi ei tuota settiä voi kyllä sanoa.

Poikani on normaalipainoinen 5-vuotias. Euron juusto ja mukillinen maitoa tekee hänet kylläiseksi. Kuten jo mainitsin, minä en tule siitä kylläiseksi, joten ei se minulle ole mikään halpa ruoka.

Vierailija
91/148 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää, miten vähän sitä voita pitää laittaa, jos voin hinta on 10 senttiä. Ostin juuri voipaketin 2,59€ ja siinä on puoli kiloa. Jos minä paistan pannulla sieniä, voita kuluu ainakin 50 grammaa 4 hengen ruokaan. Jos herkutellaan, sitä laitetaan 100g.

Jos meillä on broilerista tehtyä ruokaa, varaan broileria 150g per ruokailija, eli 600 g neljälle hengelle. Saahan broilerisopastakin vaikka miten monta annosta, jos käyttää yhden suikalekasvispussin ja vaikka 50g broileria per syöjä. Eri asia sitten, miten täyttävä ja ravitseva ruoka se on.

Vierailija
92/148 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää, miten vähän sitä voita pitää laittaa, jos voin hinta on 10 senttiä. Ostin juuri voipaketin 2,59€ ja siinä on puoli kiloa. Jos minä paistan pannulla sieniä, voita kuluu ainakin 50 grammaa 4 hengen ruokaan. Jos herkutellaan, sitä laitetaan 100g.

Aika järkyttävä määrä voita, jos viidesosa paketista 4 hengen annokseen.

On sellaisiakin ruokia, jotka vaativat runsaasti rasvaa, mutta voita riittää kyllä pieni nokare mausteen tapaan. 20 g riittää pannulla paistamiseen hyvin, ruoka kuin ruoka. Jos jostakin syystä enemmän rasvaa tarvitaan, voi käyttää rypsiöljyä, joka on halvempaa ja riittoisampaa kuin voi.

Vierailija
93/148 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pulled pork

Miten valmistat? Minä ostin possua kaiken taiteen sääntöjen mukaan, keitin, marinoin ja haudutin uunissa sekä revin palasiksi. Muuten hyvä, mutta valmistukseen kului reilusti energiaa ja aikaa ja annos oli netin ohjeen mukaan 8 hengelle, mutta meillä meni koko pulled pork, ja vain 2 aikuista ja 3 alle 10-vuotiasta lasta. Ei tullut erityisen halpaa, ainekset maksoi jotain 15 euroa, kun käytin vaahterasiirapilla.

- loraus soijaa - 1€

- vähän sokeria - 0,10€?

Noista keitetään marinadi jossa liha haudutetaan. 4-5h haudutus uunissa vie tietty energiaa muutaman sentin edestä.

Jos haluaa tehdä sesamkastikkeen niin siihen menee melkein euron edestä hunajaa ja paahdettuja sesaminsiemeniä.

Meillä on Jumbon Cittariin matkaa yli 20 km, enkä lähde ajelemaan halvan possun perässä. Ostan possua noin 7 euroa kilo, halvinta mitä kaupasta on löytynyt. Siitäkin hävikki on noin kolmannes.

Yritän saada noin 1,5 kiloa raakana juuri tuon hävikin vuoksi. Lisäksi sinulta puuttuu nyt kastikkeen hinta. Minä käytän barbecue-kastiketta, jonka hinta on pari euroa tuohon määrään. Joku valele possun vaahterasiirapilla. Piparjuurikastike on aivan mahtava vaihtoehto. Pointtina vaan, että tuon nyhtöpossun ohjeita on aika paljon ja harvoin se on halpaa ruokaa. Mutta makunsa kullakin.

Vierailija
94/148 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori,en jaksanut lukea koko ketjua joten sori jos tulee toistoa. Ei halvin, mutta pizza. Meillä tehdään usein silloin jos huomataan että juustoa on mennyt vähemmän kuin on luultu ja pelätään että menee vanhaksi ennen kuin ehditään syödä. Toinen vastaava ruoka on suolainen piirakka. Toki näistä saa ihan superherkullisia jos käyttää kalliimpia aineksia (esim. jotain herkkuoliiveja), mutta on ne halvemmatkin versiot minusta hyviä :)

Vierailija
95/148 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika järkyttävä määrä voita, jos viidesosa paketista 4 hengen annokseen.

On sellaisiakin ruokia, jotka vaativat runsaasti rasvaa, mutta voita riittää kyllä pieni nokare mausteen tapaan. 20 g riittää pannulla paistamiseen hyvin, ruoka kuin ruoka. Jos jostakin syystä enemmän rasvaa tarvitaan, voi käyttää rypsiöljyä, joka on halvempaa ja riittoisampaa kuin voi.

Juu, silloin kun paistan pannulla perunaa ja sieniä sekä sipulia, voita kuluu. Meidän annokset on reiluja. Ihan erilaisia kuin tyyliin yksi peruna ja yksi sieni. Sieniä käytetään runsaasti, jos niitä pääruuaksi laitetaan. Jos paistan kasviksia tai jauhelihaa, en käytä mitään rasvaa, koska se ei lopputuloksessa maistu.

Kävin nuorena kokkikoulun ja siellähän sitä rasvaa vasta käytettiin! Kermakin oli aitoa kermaa, kun kotona oli tottunut kevyeen kasvirasvasekoitteeseen.

Vierailija
96/148 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos meillä on broilerista tehtyä ruokaa, varaan broileria 150g per ruokailija, eli 600 g neljälle hengelle. Saahan broilerisopastakin vaikka miten monta annosta, jos käyttää yhden suikalekasvispussin ja vaikka 50g broileria per syöjä. Eri asia sitten, miten täyttävä ja ravitseva ruoka se on.

Keitossa riittää vähempikin lihan määrä. Voita käytän 1-2 rkl esim sienten paahtamiseen tai lihan ruskistamiseen.

Vierailija
97/148 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pulled pork

- loraus soijaa - 1€

- vähän sokeria - 0,10€?

Meillä on Jumbon Cittariin matkaa yli 20 km, enkä lähde ajelemaan halvan possun perässä. Ostan possua noin 7 euroa kilo, halvinta mitä kaupasta on löytynyt. Siitäkin hävikki on noin kolmannes.

Yritän saada noin 1,5 kiloa raakana juuri tuon hävikin vuoksi. Lisäksi sinulta puuttuu nyt kastikkeen hinta. Minä käytän barbecue-kastiketta, jonka hinta on pari euroa tuohon määrään. Joku valele possun vaahterasiirapilla. Piparjuurikastike on aivan mahtava vaihtoehto. Pointtina vaan, että tuon nyhtöpossun ohjeita on aika paljon ja harvoin se on halpaa ruokaa. Mutta makunsa kullakin.

En käytä mitään barbeque kastikkeita vaan teen tuolla Farangin reseptillä ja tulee hyvää! Jos se kelpaa ravintolassa se kelpaa minullekin;D

Vierailija
98/148 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitetty, tahmainen riisi (kunhan ei ole irtonaista, anything goes) ja kookosmaitoon/kermaan tehty currykastike. Vihanneksista voi laittaa budjetin mukaan melkein mitä vaan joukkoon, esim. porkkanaa, sipulia ja parsakaalia. Jos on varaa, kanaa tai tofua mukaan vielä, ilmankin maistuu.

Pekonipitsa; rasia (140g) pekonisuikaleita (niitä "paloja", ei pitkiä siivuja), yksi iso sipuli. Sipuli paistetaan pekonin kanssa, mahtava maku tulee pekonin rasvasta. Itsetehty taikina maksaa lähinnä vaivan, päälle ketsuppia, pekoni-sipulit, halutessa kasviksia (paprika sopii kivasti), pari kourallista juustonjämiä raastettuna.

Vierailija
99/148 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti myös kaalilaatikko!

Vierailija
100/148 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa, että nykyään eletään yltäkylläisyydessä. Niin monen mainitsema halpa ruoka sisältää auraa, fetaa, oliiveja, aurinkokuivattua tomaattia... Hyviähän ne on ja syön itsekin, mutta turhia ja kalliita, jos aletaan halvasta puhumaan.

Näitähän voi käyttää mausteiden tapaan, pari ruokalusikallista. Silloin hinta per annos ei ole kuin korkeintaan kymmeniä senttejä.

Ainakin omassa kanapata ohjeessani käytän muutaman ruokalusikalilsen kapriksia, loput säilyvät jääkaapissa viikkoja. Fetaa voi murentaa vähän ruuan päälle mausteeksi ja loppu säilyy runsaasti suolatussa vedessä jääkaapissa ainakin useita päiviä ellei viikkoja. Oliivipurkista voi käyttää osan ja laittaa loput marinoitumaan, esim. oliiviöljyä, sitruunamehua, valkosipulia ja yrttejä. 

Mielestäni on fiksumpaa hakea vaihtelua ja makua perusruokiin pienillä lisäyksillä, kuin kyllästyä niihin totaalisesti ja tilata pizzat tai ostaa eineksiä tai kalliita raaka-aineita.