Työnhaku käynnissä, kannattaako CV:een merkitä myös kesken jääneet koulut?
Ongelmana on, etten ole päässyt edes haastatteluihin, vaikka haen aktiivisesti töitä. Seuraan päivittäin työpaikkailmoituksia, ja kirjoitan jokaiseen paikkaan oman hakemuksen (en siis tee massahakemuksia, joista muutan vain päivämäärän ja työnantajan nimen).
Voiko vikana olla CV? Minulla on siinä muutaman vuoden aukko, koska kävin kouluja jotka jätin kesken, ja ajattelin, että kesken jääneiden koulutusten merkkaaminen olisi huono juttu. Onko aukko CV:ssä vielä pahempi?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla useampi kesken jäänyt koulu? Jonkun yhden nyt jotenkin ymmärtää. Et kuulosta kovin pitkäjänteiseltä...
Siten, kun en 15-vuotiaana tiennyt mitä oikeastaan haluan tehdä. Lukio oli toinen kesken jättämistäni kouluista, ja sen kävin loppuun ammatillisten opintojen ohella nyt aikuisena. (Terveisiä vaan tutuille, en tiedä kuinka moni täällä viettää aikaa, tai jos tästä kukaan edes voi tunnistaa.)
Mutta totta puhut, nuorena en ollut kovinkaan pitkäjänteinen sellaisten asioiden kanssa, jotka eivät yksinkertaisesti kiinnostaneet. Nyt asiat ovat muuttuneet, näin iän myötä. Emme me kaikki ole aikuisia heti synnyttyämme. ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla on työhistoriassa pitkiäkin aukkoja, mutta ei ne enäy cv:ssäni mitenkään. Itse olen laittanut vain tärkeimmät työpaikat (hakemaani työpaikkaan nähden). Se, että olenko ollut kuukauden kesällä myymässä vaikka marjoja ei merkitse yhtään mitään kun haen alani töitä.
Eli tee cv:stäni omaan alaasi painottuva, koska markkinoiy itseäsi ammattilaisena. Minkä alan tehtäviä haet ja minkälainen työ/koulutustausta sinulla on?
Olen käynyt lukion ja ammattikoulun. Oman alan töitä on koko suomessa vapaana ihan vain muutama, kaikkia vapaita paikkoja olen hakenut. Haen tällä hetkellä ihan mitä tahansa työtä, kunhan olisi kokoaikainen työ. ap
Vaikea sanoa. Jos kesken jääneellä koulutuksella on merkitystä työn kannalta, laittaisin mukaan cvseen. Tai jos koulutuksissa on kuitenkin jonkinlainen jatkuvuus, ei pomppimista alalta toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla useampi kesken jäänyt koulu? Jonkun yhden nyt jotenkin ymmärtää. Et kuulosta kovin pitkäjänteiseltä...
No on tullut vaikka kiusatuksi?
Jäänyt enemmän kuin yksi koulu kesken kiusaamisen takia, tod. suuri riski tulla kiusatuksi sitten työpaikallakin.
voi kirjottaa esim siinä muodossa että mitä kursseja on suorittanut. Ei kannata kirjottaa että yritti saada sieltä tutkinnon ja jäi kesken. Vaan esim:
"X-alan opintoja"
"Kurssit X Y ja Z"
jne
ja kysyttäessä vastaa että ihan omasta mielenkiinnosta opiskeli ja että oli jotain tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
voi kirjottaa esim siinä muodossa että mitä kursseja on suorittanut. Ei kannata kirjottaa että yritti saada sieltä tutkinnon ja jäi kesken. Vaan esim:
"X-alan opintoja"
"Kurssit X Y ja Z"
jne
ja kysyttäessä vastaa että ihan omasta mielenkiinnosta opiskeli ja että oli jotain tekemistä.
Itsellä on vain se ongelma, että kävin sitä toista koulua yli kaksi vuotta. Siksi olen päättänyt jättää sen pois CV:stä.
Äh, nyt alkoi se aukko tuossa CV.ssä ahdistaa. :D ap.
Yli kakai vuotta on pitkä aika, kyllä siinä varmaan ehti hankkia hyvää osaamista. Voisiko sen tosiaan esittää jotenkin niin, että opiskeltu kokonaisuus z, joka tukee opintoja y
Tai antaa osaamista alaan x. Nykyään kai muutenkin suositaan selittävämpia cvitä, ei vaan koulutusten ja työpaikkojen listausta.
Vierailija kirjoitti:
Yli kakai vuotta on pitkä aika, kyllä siinä varmaan ehti hankkia hyvää osaamista. Voisiko sen tosiaan esittää jotenkin niin, että opiskeltu kokonaisuus z, joka tukee opintoja y
Tai antaa osaamista alaan x. Nykyään kai muutenkin suositaan selittävämpia cvitä, ei vaan koulutusten ja työpaikkojen listausta.
En tiedä siitä, ainakin nyt syksyllä työkkärin väki neuvoi pitämään CV:n simppelinä, että kaikki tarvittava tieto on selkeästi näkyvillä.
Tämä opiskeltu ala on vielä aivan eri aiheeseen liittyvä kuin nykyinen koulutukseni... mutta kiitokset vinkistä, voisin yrittää muotoilla sitä koulutusta jollain tavalla sinne ansioluetteloon. Jos se siis edes kannattaa tässä tilanteessa. ap
Ap, kuinka pitkä sun cv:n työ+koulutusosuus on jos kesken jääneet koulutukset on siinä mukana?
Työnhakukurssilla neuvottiin, ettei hakemukseen tai CV:n pidä laittaa mitään negatiivista. Kesken jäänyt koulu on vähän kaksipiippuinen juttu. Jos koulu liittyy vähänkin työhön, jota haetaan, silloin laittaisin.
Vierailija kirjoitti:
Ap, kuinka pitkä sun cv:n työ+koulutusosuus on jos kesken jääneet koulutukset on siinä mukana?
Yksi kesken jäänyt koulu, kaksi loppuun käytyä koulua, ja siihen päälle sitten vaikka kuinka paljon pätkätöitä.
Taidan olla ihan rupusakkia. ap
Yksi kesken jäänyt koulutus on ok, jos on vaihdettu alaa yms järkevä syy. Mutta useampi kesken jäänyt koulu on kyllä hälyttävää. Kertoo että henkilöltä puuttuu arviointikykyä ja pitkäjänteisyyttä. Ei sekään ole mahdollista että kiusaamisen vuoksi vaihtaa kahdesti koulua, se kertoo että kyseessä on ns. "ammattiuhri" ja ei kannata palkata koska sitten on varmasi joku työpaikkakiusaamisjupakka tiedossa.