Ihastuin toiseen, kertoako avomiehelle?

Vierailija

Olemme poikaystäväni kanssa seurustelleet 1 1/2 vuotta ja asuneet yhdessä puolisen vuotta. Suhde voi hyvin: tasapainoista arkea, romantiikkaa ja seksiä kaikkia sopivasti. Nyt on kuitenkin käynyt vanhanaikaisesti, eli olen ihastunut erääseen opiskelukaveriimme.

En ole huolestunut oikeastaan yhtään tunteistani: tiedän, että tällaiset ihastukset kuuluvat pitkäjänteiseen parisuhteeseen ja ovat täysin eri asia kuin avomiestäni kohtaan tuntemani stabiili rakkaus. En siis aio tehdä ihastukseni suhteen mitään muuta kuin korkeintaan pitää etäisyyttä sen verran, että tunteet laimenevat.

Kysymykseni onkin: pitäisikö minun kertoa tästä poikaystävälleni? Toisaalta en koe sille tarvetta, koska tosiaan minulla ei ole mitään intressejä pettämiseen, ja en haluaisi siis kenties huolestuttaa häntä turhaan. Toisaalta uskon rehellisyyteen ja salailemattomuuteen. Sitä paitsi avomieheni tuntee minut sen verran hyvin, että todennäköisesti huomaisi ihastumiseni käytöksestäni joka tapauksessa. Tällöin häntä ehkä satuttaisi sitten se, että pimittäisin häneltä tällaista kuitenkin tärkeää asiaa?

Mielipiteitä, omia kokemuksia, neuvoja? (Ja jos jotakuta kiinnostaa, kaikki jutun osapuolet ovat vähän päälle parikymppisiä.)

Kommentit (11)

Vierailija

Toiset sanovat, että kannattaa kertoa. Kertominen kun laukaisee ihastumisen.

Minä en kyllä kertoisi. Mieheni on lievästi mustasukkaista tyyppiä, enkä olisi valmis ottaaman vastaan sitä soppaa, mikä siitä syntyisi.

ja ps. teillä ei vielä ole "pitkäaikainen parisuhde".

Vierailija

Ai 1,5 vuoden suhde pitkäaikainen parisuhde :D Sinänsä paska merkki, että olet jo tuossakin ajassa ehtinyt ihastumaan toiseen.

Jos olisit rakastunut, niin menisi ainakin se 3 vuotta, että edes huomaisit muita miehiä olevan tässä maailmassa.

Vierailija

Älä kerro. Itsekin ymmärrän, että ihastumisia saattaa tapahtua, mutta en silti haluaisi kuulla totuutta jos mieheni olisi ihastunut toiseen.

Vierailija

En kertoisi. Miksi pahoittaa toisen mieli, kun ei siihen ole syytä? Sitten mies joutuisi aina miettimään, mikähän tilanne on sillä hetkellä. Itsekin sanoit, että tuollaisia ihastumisia tulee ja menee. 

Vierailija

Olen ollut vähän samanlaisessa tilanteessa. Pidin asian ensin salassa, koska ajattelin, ettei se siitä mihinkään kehity ja menee ohi ja ajattelin, että haluan tavata ihastustani rauhassa ilman tilivelkaa miehelle keitä tapaan.
Se olisikin ollut aivan fine, ja varmaan kun tunteet olisivat laimenneet olisin kertonut asian miehelle, että ajattele, törmäsin X:ään (vanha ihastukseni, josta miehenikin oli kuullut), kävimme kahvilla ja hänelle kuului sitä ja tätä, mutta eipä siitä sen enempää.

Mutta. Kävikin niin että ennen kuin edes pääsimme kahville tunteeni alkoivat laukata ja rakastuin päätä pahkaa siihen toiseen mieheen. Kerroin asian miehelleni tuskaisena tyyliin "mitä jos rakastuisin toiseen"? Mies sanoi, että no sitten sä rakastut. Kyllä tunteita maailmaan mahtuu. No, silloin mä kerroin miehelle ja hän otti sen ihan ok.
Itselleni olikin sitten paljon vaikeampaa olla ihastunut, kun se vanha ihastus ei uudellakaan kerralla halunnut saada eikä oikein antaakaan mulle paljon mitään. Mutta lopulta sekin oli hyvä vain, sillä oma mieheni on kumppanina paljon parempi tapaus.
Tämä toinen oli sellainen valtavat tunteet nostattanut erakkoluuseri :)

Vierailija

Itse olen ollut 15 vuoden suhteen aikana monia kertoja ihastunut, pari kertaa jopa erittäin vakavasti. En ole yhtään näistä kerroista tunnustanut miehelle, yleisellä tasolla ollaan puhuttu, että tällaista tapahtuu varmasti pitkässä suhteessa. Jokainen ihastunut on laimentunut ajan kanssa, kun olen huomannut ihastuksen kohteen kokonaisuutena vaaleanpunaisten lasien takaa, suunnannut ihastumisesta saavani energian omaan mieheeni tai vertaillut mahdollista tulevaa siihen mitä minulla jo on.

Vierailija

Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille! Taidan tosiaan nyt olla mainitsematta mitään, mitäpä turhia pelästyttelemään tarpeetta. Jos avomies huomaa käytöksestäni jotain, sitten kerron asia neutraaliin sävyyn: epärehellisyys jos mikä satuttaa eniten.

Vierailija kirjoitti:
Ai 1,5 vuoden suhde pitkäaikainen parisuhde :D Sinänsä paska merkki, että olet jo tuossakin ajassa ehtinyt ihastumaan toiseen.

Jos olisit rakastunut, niin menisi ainakin se 3 vuotta, että edes huomaisit muita miehiä olevan tässä maailmassa.

Olen pahoillani puolestasi. Näemmä ajattelet, että rakkaus tarkoittaa hullua alkuhuumahyrräystä, ja suhteen onnistuminen riippuu siitä kiihkosta :) Kukin taaplatkoon omalla tyylillään toki, mutta ainakin omassa tuttavapiirissä tällainen asenne on omien havaintojen perusteella johtanut vaim kaikenlaiseen sekoiluun ja sydänsuruihin: milloin mennään yhteen hurmoksen vallassa täysin väärän tyypin kanssa ja lopulta erotaan kun ollaankin epäsopivia toisilleen, milloin petetään kumppania, koska "Sen kanssa mun sydän tykytti tosi kovaa, sen täytyy olla mulle se oikea!" Itse valitsin mieluummin tyypin, jonka kanssa oli jo valmiiksi hyvää kaveria ja jonka seurassa oli rentoa ja kivaa olla.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat