Onko suomen kielioppi uudistunut?
Tuossa sivun ylareunassa lukee:" Kello 23-07 keskustella voi vain kirjautuneena". Jos en nyt ihan vaarin muista niin minulle opetettiin etta sen pitaisi olla " voi keskustella vain kirjautuneena". Vai ragetanko nyt pitkassa juoksussa ihan turhaan?
Kommentit (28)
Suomen sanajärjestys ei ole kiinteä, vaikka siinä onkin vakiintuneet käytäntönsä. Kyse ei ole uudistumisesta tai huolimattomuudesta. Pikemminhän nykymuotista poikkeava sanajärjestys on vanhanaikainen.
"Pitkässä juoksussa" on huonoa suomea
Siltä vaikuttaa, kun tätä palstaa lukee. Millainen ihminen tekee tällaisia virheitä: Kissa on haisenut jo pitkään (haissut), en kykenyt (kyennyt) nousemaan aamulla, pudotin astian jalkoilleni (jaloilleni) jne.
Vierailija kirjoitti:
Tuo sinun muotosi on paremmin sanottu, muttei toinenkaan mitenkään kieliopin vastainen, vain hieman huolimattomasti ilmaistu. Suomen sanajärjestys on joustavampi kuin vaikka saksan, muttei tietenkään voi laittaa sanoja ihan mihin järjestykseen tahansa, tai tulee puhuneeksi yodaa.
Sanajärjestys voi muuttaa lauseen merkitystä. Seuraavissa esimerkeissä painottuu eri tekijä:
Sen Liisa teki.
Liisa sen teki.
Liisa teki sen!
Vierailija kirjoitti:
Jep. Tönkköä kapulakielisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa sivun ylareunassa lukee:" Kello 23-07 keskustella voi vain kirjautuneena". Jos en nyt ihan vaarin muista niin minulle opetettiin etta sen pitaisi olla " voi keskustella vain kirjautuneena". Vai ragetanko nyt pitkassa juoksussa ihan turhaan?
Ei tuossa kyllä ole minkäänlaista kielioppivirhettä. Kummatkin muodot on ok, eikä tämä ole edes mikään uusi juttu, olivat jo joskus 1980-luvulla kun itse koulutietäni kävin...
Vierailija kirjoitti:
Paitsi jos tarkoitetaan narttukoiran juoksuaikaa, joka on tavallista pidempi. Ainakin puhekielessä voi käyttää hyvällä omallatunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Tuo sinun muotosi on paremmin sanottu
Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ap käyttänyt sitä nimenomaan sen vuoksi...
Vierailija kirjoitti:
Siltä vaikuttaa, kun tätä palstaa lukee. Millainen ihminen tekee tällaisia virheitä: Kissa on haisenut jo pitkään (haissut), en kykenyt (kyennyt) nousemaan aamulla, pudotin astian jalkoilleni (jaloilleni) jne.
"Haisenut" kelpaa minulle aivan hyvin.
Ja vaikkapa "kykenenyt" kelpaisi myös. Olisi vähän sellainen lapsellis-autistisen söpö muotovariantti. :DDDDDD
Mua on häirinnyt jo pidemmän aikaa, että nykyään sanomalehdissä kirjoitetaan "ei oltu", esim. ei oltu nähty. Pitäisi tietysti olla "ollut". Jollei tämäkin ole muuttunut?
Vierailija kirjoitti:
Mua on häirinnyt jo pidemmän aikaa, että nykyään sanomalehdissä kirjoitetaan "ei oltu", esim. ei oltu nähty. Pitäisi tietysti olla "ollut". Jollei tämäkin ole muuttunut?
Mikä sun kriteeri sille, että onko "muuttunut" vai ei, oikein on? Joku kielitoimiston virallinen oikeakielisyysmielipide asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo sinun muotosi on paremmin sanottu, muttei toinenkaan mitenkään kieliopin vastainen, vain hieman huolimattomasti ilmaistu. Suomen sanajärjestys on joustavampi kuin vaikka saksan, muttei tietenkään voi laittaa sanoja ihan mihin järjestykseen tahansa, tai tulee puhuneeksi yodaa.
Sanajärjestys voi muuttaa lauseen merkitystä. Seuraavissa esimerkeissä painottuu eri tekijä:
Sen Liisa teki.
Liisa sen teki.
Liisa teki sen!
No eihän painotu. Kyllä kaikissa tekijänä on Liisa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sun kriteeri sille, että onko "muuttunut" vai ei, oikein on? Joku kielitoimiston virallinen oikeakielisyysmielipide asiasta?
Äidinkielenopettaja vastaa: ei ole muuttunut suositus. Kaksoispassiivia ei pidetä kirjakieleen sopivana muotona.
Vierailija kirjoitti:
Joo, voi vaikka lihota ja moni onkin lihonnut virheitä tehtyään. Mä en pysty pestä hampaita, kun en jaksanu siivookaan aiemmin. JNE.....
Kieli ja kielioppi uudistuvat koko ajan.
Se tapahtuu niin hitaasti ettei sitä isommin arjessa huomaa. Eron huomaa parhaiten jos kaivaa esiin jotakin yli 100 v. vanhoja tekstejä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen Liisa teki.
Liisa sen teki.
Liisa teki sen!No eihän painotu. Kyllä kaikissa tekijänä on Liisa.
Kirjoittaja tarkoittanee tekijällä lauseen eri osia, eli kyllä näitä "tekijöitä" voi varsinkin artikuloinnilla painottaa eri tavoin, esimerkiksi jos vaikka haluaa kontrastoida tai muutoin emfatisoida subjektin tai vaikka objektin. Perusmerkitys taas on - tottakai - oma lukunsa.
Vain kuolleiden kielten kielioppi pysyy muuttumattomana.