Onko suomen kielioppi uudistunut?

Vierailija

Tuossa sivun ylareunassa lukee:" Kello 23-07 keskustella voi vain kirjautuneena". Jos en nyt ihan vaarin muista niin minulle opetettiin etta sen pitaisi olla " voi keskustella vain kirjautuneena". Vai ragetanko nyt pitkassa juoksussa ihan turhaan?

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Tuo sinun muotosi on paremmin sanottu, muttei toinenkaan mitenkään kieliopin vastainen, vain hieman huolimattomasti ilmaistu. Suomen sanajärjestys on joustavampi kuin vaikka saksan, muttei tietenkään voi laittaa sanoja ihan mihin järjestykseen tahansa, tai tulee puhuneeksi yodaa.

Vierailija

Suomen sanajärjestys ei ole kiinteä, vaikka siinä onkin vakiintuneet käytäntönsä. Kyse ei ole uudistumisesta tai huolimattomuudesta. Pikemminhän nykymuotista poikkeava sanajärjestys on vanhanaikainen.

Vierailija

Siltä vaikuttaa, kun tätä palstaa lukee. Millainen ihminen tekee tällaisia virheitä: Kissa on haisenut jo pitkään (haissut), en kykenyt (kyennyt) nousemaan aamulla, pudotin astian jalkoilleni (jaloilleni) jne.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tuo sinun muotosi on paremmin sanottu, muttei toinenkaan mitenkään kieliopin vastainen, vain hieman huolimattomasti ilmaistu. Suomen sanajärjestys on joustavampi kuin vaikka saksan, muttei tietenkään voi laittaa sanoja ihan mihin järjestykseen tahansa, tai tulee puhuneeksi yodaa.

Sanajärjestys voi muuttaa lauseen merkitystä. Seuraavissa esimerkeissä painottuu eri tekijä:

Sen Liisa teki.
Liisa  sen teki.
Liisa teki sen!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tuossa sivun ylareunassa lukee:" Kello 23-07 keskustella voi vain kirjautuneena". Jos en nyt ihan vaarin muista niin minulle opetettiin etta sen pitaisi olla " voi keskustella vain kirjautuneena". Vai ragetanko nyt pitkassa juoksussa ihan turhaan?

Ei tuossa kyllä ole minkäänlaista kielioppivirhettä. Kummatkin muodot on ok, eikä tämä ole edes mikään uusi juttu, olivat jo joskus 1980-luvulla kun itse koulutietäni kävin...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
"Pitkässä juoksussa" on huonoa suomea

Paitsi jos tarkoitetaan narttukoiran juoksuaikaa, joka on tavallista pidempi. Ainakin puhekielessä voi käyttää hyvällä omallatunnolla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Siltä vaikuttaa, kun tätä palstaa lukee. Millainen ihminen tekee tällaisia virheitä: Kissa on haisenut jo pitkään (haissut), en kykenyt (kyennyt) nousemaan aamulla, pudotin astian jalkoilleni (jaloilleni) jne.

"Haisenut" kelpaa minulle aivan hyvin.

Ja vaikkapa "kykenenyt" kelpaisi myös. Olisi vähän sellainen lapsellis-autistisen söpö muotovariantti. :DDDDDD

Vierailija

Mua on häirinnyt jo pidemmän aikaa, että nykyään sanomalehdissä kirjoitetaan "ei oltu", esim. ei oltu nähty. Pitäisi tietysti olla "ollut". Jollei tämäkin ole muuttunut?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mua on häirinnyt jo pidemmän aikaa, että nykyään sanomalehdissä kirjoitetaan "ei oltu", esim. ei oltu nähty. Pitäisi tietysti olla "ollut". Jollei tämäkin ole muuttunut?

Mikä sun kriteeri sille, että onko "muuttunut" vai ei, oikein on? Joku kielitoimiston virallinen oikeakielisyysmielipide asiasta?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Sanajärjestys voi muuttaa lauseen merkitystä. Seuraavissa esimerkeissä painottuu eri tekijä:

Sen Liisa teki.
Liisa  sen teki.
Liisa teki sen!

No eihän painotu. Kyllä kaikissa tekijänä on Liisa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mikä sun kriteeri sille, että onko "muuttunut" vai ei, oikein on? Joku kielitoimiston virallinen oikeakielisyysmielipide asiasta?

Äidinkielenopettaja vastaa: ei ole muuttunut suositus. Kaksoispassiivia ei pidetä kirjakieleen sopivana muotona.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat