Onko suomen kielioppi uudistunut?
Tuossa sivun ylareunassa lukee:" Kello 23-07 keskustella voi vain kirjautuneena". Jos en nyt ihan vaarin muista niin minulle opetettiin etta sen pitaisi olla " voi keskustella vain kirjautuneena". Vai ragetanko nyt pitkassa juoksussa ihan turhaan?
Kommentit (28)
Kyllä jokin muuttui tuossa hiljattain... Miten, en muista.
Siis tuo ei oltu sanottu / ei ollut sanottu.
Mielestäni muuttui sallituksi molemmat.
Juu, ja en osaa suomea, muita kieliä paremmin.
En ole suomen ope, kuten tuo aiempi kirjoittaja.
Vierailija kirjoitti:
Vai ragetanko nyt pitkassa juoksussa ihan turhaan?
Onko se joskus hyödyllistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai ragetanko nyt pitkassa juoksussa ihan turhaan?
Onko se joskus hyödyllistä?
Pistetääs tähän ot
Kyllä on oikeinkin hyödyllistä!
En ole tuo ap, mutta elin elämän ennen vihaa ja sen jälkeen.
Sairastuin.
Ilman ragee en olisi parantunut, joten nyt tiedän, mikä voimavara se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo sinun muotosi on paremmin sanottu, muttei toinenkaan mitenkään kieliopin vastainen, vain hieman huolimattomasti ilmaistu. Suomen sanajärjestys on joustavampi kuin vaikka saksan, muttei tietenkään voi laittaa sanoja ihan mihin järjestykseen tahansa, tai tulee puhuneeksi yodaa.
Sanajärjestys voi muuttaa lauseen merkitystä. Seuraavissa esimerkeissä painottuu eri tekijä:
Sen Liisa teki.
Liisa sen teki.
Liisa teki sen!No eihän painotu. Kyllä kaikissa tekijänä on Liisa.
Nyt et ymmärtänyt asiaa. Ensimmäisessä painottuu se, että SEN Liisa teki. toisessa taas todetaan, että Liisahan sen teki ja viimeisessä että Liisa teki SEN. Esimerkiksi Liisa läpäisi tentin.
Ihan vastaava esimerkki on runo, jonka opin joskus kauan sitten. Kirjoittajaa en muista.
Olet nuori ja rakastan vain sinua,
Vanhenet ja minä vain rakastan sinua,
olet vanha ja vain minä rakastan sinua.
Sanajärjestyksellä on siis suuri merkitys. Vaihtamalla vaikka vain yhden sanan paikkaa lauseessa, muuttuu koko merkitys.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jokin muuttui tuossa hiljattain... Miten, en muista.
Siis tuo ei oltu sanottu / ei ollut sanottu.
Mielestäni muuttui sallituksi molemmat.Juu, ja en osaa suomea, muita kieliä paremmin.
En ole suomen ope, kuten tuo aiempi kirjoittaja.
Siis mistä ihmeestä te keksitte näitä juttuja? Omasta päästä ilmeisesti, mutta silti ihmettelen.
Ei, ei todellakaan ole sallittu muoto tuo "ei oltu tehty".
Tällä palstalla olen monta kertaa törmännyt näihin ihan virheellisiin uskomuksiin kielioppi- ja oikeinkirjoitusasioissa (tyyliin "kyllä muistaakseni näin on, luin jostain, nykyään tämäkin on ok, tämä muuttui vähän aikaa sitten"). Ja kaikki ovat olleet tähän mennessä vääriä.
Ehkä ihmisen aivot ja muisti kehittelevät tällaisia vääriä uskomuksia, mutta ei niitä silti kannata kirjoittaa totena, jos ei ole täysin varma. Eikä huuhaasivuston lukeminen tai oma mielipide kelpaa varmuudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo sinun muotosi on paremmin sanottu, muttei toinenkaan mitenkään kieliopin vastainen, vain hieman huolimattomasti ilmaistu. Suomen sanajärjestys on joustavampi kuin vaikka saksan, muttei tietenkään voi laittaa sanoja ihan mihin järjestykseen tahansa, tai tulee puhuneeksi yodaa.
Sanajärjestys voi muuttaa lauseen merkitystä. Seuraavissa esimerkeissä painottuu eri tekijä:
Sen Liisa teki.
Liisa sen teki.
Liisa teki sen!No eihän painotu. Kyllä kaikissa tekijänä on Liisa.
Nyt et ymmärtänyt asiaa. Ensimmäisessä painottuu se, että SEN Liisa teki. toisessa taas todetaan, että Liisahan sen teki ja viimeisessä että Liisa teki SEN. Esimerkiksi Liisa läpäisi tentin.
Ihan vastaava esimerkki on runo, jonka opin joskus kauan sitten. Kirjoittajaa en muista.
Olet nuori ja rakastan vain sinua,
Vanhenet ja minä vain rakastan sinua,
olet vanha ja vain minä rakastan sinua.
Sanajärjestyksellä on siis suuri merkitys. Vaihtamalla vaikka vain yhden sanan paikkaa lauseessa, muuttuu koko merkitys.
Lievästi sanoen liioiteltua väittää, että yhden sanan paikka lauseessa muuttaa sen (perus)merkitystä. Sanoilla on eri funktioita, rooleja, määrityssuhteita ja niin päin pois lauseissa ja nominilausekkeissa, ja vain harvoin, ja silloinkin usein määritesuhteiden muutosten takia, itse perusmerkitys muuttuu.
Olisin kyllä itsekin löytänyt virallisen mielipiteen siitä, mitä "pidetään" kirjakieleen sopivana muotona siellä jossain virallisella taholla, jos nimenomaan se olisi kiinnostanut. Mutta jos se nyt sitten jollekulle on se kriteeri, niin kai se sitten on (minkä jälkeen voisi toki jatkaa kysymällä, että miksi just se on sulle se kriteeri). Tätä kriteeriä varsinaisesti kysyin tuolta yhdeltä tyypiltä.