Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

traumaperäisen stressihäiriön kokeneita?

Vierailija
07.11.2015 |

Kuinka nopeasti ja millä keinoin olette parantuneet?
Mulla tapahtumista on jo useita kuukausia. Terapiassa olen ollut 1,5 kuukautta. Olen yhä aika säikky, syrjäänvetäytyvä ja näen painajaisia. Tuntuu, että terapia auttaa kyllä.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuuups

Vierailija
22/33 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näille otsikoissa olleille voisi olla hyvä jokin ryhmäterapia, vertaistuki samaa kokeneitten kanssa. Ihan oikeesti ja omakohtaisesti olen tätä mieltä. Onkohan tällaisia ryhmiä olemassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyseessä

Raiskaus

Vainajan löytäminen

Onnettomuus

Vai mikä tuon voi aiheuttaa?

Mulla ja monilla ei ole käsitystä ?

Vierailija
24/33 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin oman mieheni kuolleena. Oli paha paikka, mutta kyllä siitä läpi pääsi. Vertaistukia auttaa. Jos menee vuosikausia, on taustalla kyllä muitakin ongelmia. 

Vierailija
25/33 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Vierailija
26/33 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla traumaperäisen stressihäiriön laukaisi kauhea synnytys, vaurioiden päivineen, varsinkin henkilökunnan epäasiallisuus ja kylmyys edesauttoi sen syntyä. Ymmärsin hakea 6 viikon päästä jo apua ja pääsin terapiaan. Reilu vuosi meni ja alan olla sinut tapahtuneen kanssa, vaikka viha ja epäluulo lääkäreitä ja kätilöitä kohtaan on jäänytkin...

Vierailija
27/33 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto-onnettomuus laukaisi traumaperäisen stressihäiriön. En kestänyt takaa tulevia ääniä. Terapia piti aloittaa, mutta oireet ehtivät helpottua itsekseen.

Vierailija
28/33 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi vuotta meni, niin alkoi helpottamaan. Työssä olin koko ajan. Toki vieläkin tulee muistoja mutta kauhu ei iske päälle enää.

Vierailija
29/33 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla trauman aiheutti onnettomuus jossa minä ja mieheni olimme kuolla.

Vierailija
30/33 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan riippuu paljon millainen perusturvallisuus sinulla on ollut ennen traumaa. Meiltä on kuollut vauva, sain neuvon, että noin neljä-kuusi vuotta kestää ennen kuin toimintakyky on ennallaan, siis esim muisti, keskittyminen ja voimat.

Tämä tietty kuulostaa pelottavalta, mutta voimat menee aallottain. Pikkuhiljaa sitten ne pohjat eivät ole niin syviä eikä pitkiä.

Arkeen ja töihin yleensä kannattaa mahdollisimman nopeasti, jos vain suinkin on mahdollista. Jos ta sallii jotenkin kevennetyn työn, se auttaa.

Pitkä sairasloma hidastaa paranemista, joskus tietty ei ole vaihtoehtoja. Mutta arki ja rutiinit auttavat valtavasti.

Vierailija
31/33 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan riippuu paljon millainen perusturvallisuus sinulla on ollut ennen traumaa. Meiltä on kuollut vauva, sain neuvon, että noin neljä-kuusi vuotta kestää ennen kuin toimintakyky on ennallaan, siis esim muisti, keskittyminen ja voimat.

Tämä tietty kuulostaa pelottavalta, mutta voimat menee aallottain. Pikkuhiljaa sitten ne pohjat eivät ole niin syviä eikä pitkiä.

Arkeen ja töihin yleensä kannattaa mahdollisimman nopeasti, jos vain suinkin on mahdollista. Jos ta sallii jotenkin kevennetyn työn, se auttaa.

Pitkä sairasloma hidastaa paranemista, joskus tietty ei ole vaihtoehtoja. Mutta arki ja rutiinit auttavat valtavasti.

Mä itse menin töihin 3-4 kk tapahtuneen jälkeen, siitä on nyt lähes 7 vuotta. Töihinmeno oli omalta osaltani paras ratkaisu, vaikka eka vuosi oli todella rankka.

Vierailija
32/33 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää?

Vierailija
33/33 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli koko lapsuus näin jälkikäteen ajateltuna yhtä traumaa. Ei ole minkäänlaista perusturvallisuutta vaan lapsena koetut hyvät hetket lähinnä poissa kotoa oli poikkeustapauksia. Joka päivä tuli uutta traumaa entisten päälle, lapsuus on mulle musta möykky jonka jotenkin selvitin läpi mutta ei se oikeaa elämää ollut. Nyt on vaikka mitä traumaperäisiä sairauksia, tää otsikossa mainittu yksi niistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi