Voiko nuori afrikkalainen mies oikeasti rakastua vanhempaan suomalaiseen naiseen?
Siis mun yksi tuttavani löysi lomaltaan romanssin, on itse 50 ja mies on noin 30, miehen ikää en tiedä tarkkaan. Ovat kovinkin rakastuneita ja on ollut puhetta naimisiinmenosta ja muusta. Toinen tienaa muutaman kympin kuussa, toisella vakituinen työ suomessa, oma asunto jne. Olen varoitellut ystävääni ettei mies olisi vaan rahan perässä. Keskustelin asiasta myös poikaystäväni kanssa joka on suunnilleen samanikäinen kuin tuo tumma mies ja hän oli sitä mieltä ettei ikinä voisi tuntea mitään seksuaalista tätä tai naista kohtaan, vaikka nainen ihan perusmukava onkin. Tai siis ettei ylipäätänsäkään haluaisi olla jonkun kanssa joka voisi olla hänen äitinsä. (Poissuljettuna Demi Moore tietenkin). :)
Mitä mieltä olette? Itsestäni tuntuu hullulta ylipäätään että kaksi ihmistä haluavat mennä naimisiin jonkun parin viikon lomaromanssin seurauksena ja varsinkin näin kun asetelma on tämä. Ymmärsin että ajatus naimisiinmenosta on tullut miehen puoleta.
Kommentit (216)
Vierailija kirjoitti:
Minusta jo koko aloituksen kysymys on asiaton.
Miten kahden aikuisen ihmisen välistä suhdetta voi kukaan ulkopuolinen, saati netissä kirjoittelevat tuntemattomat, arvioida?
Todella vanhanaikaista näin "puuma-aikakautena" on myös ajattelu, jonka mukaan 50-vuotiaalla naisella ei sopisi olla 30-vuotiasta ulkomaalaista miestä, mutta 50-vuotiaalla suomalaismiehellä sopii vallan hyvin olla kymmeniä vuosia nuorempi thai-vaimo.
Loukkaava on myös ajatus, jonka mukaan viisikymppinen "vanhus" ei osaisi itse arvioida, mistä on kyse ja mistä ei. Voi nyt perkele tätä naisvihaa!
Viisikymppinen nainen voi rakastua aidosti nuorempaan mieheen, tai hän voi ottaa tietoisesti itselleen toyboyn, niinkuin näyttää esim Madonna jatkuvasti tekevän.
Tiedän, että ulkomaalaisvirasto ajattelee ihan yhtä seksistisesti ja rasistisesti kuin monet tässä keskustelussa, eli he epäilevät 90% herkemmin avioliiton aitoutta, jos suomalainen nainen on ulkomaalaista miestä vanhempi, kuin suomalaisen miehen ollessa thai-vaimoaan huomattavasti vanhempi.
Miksi on asiatonta olla huolissaan ystävästään? Itse olisin samassa tilanteessa huolissani ystävästäni vaikka hän olisi sitten mies joka parin viikon jälkeen menisi naimisiin thainaisen kanssa.
131 korjaa: siis ystäväni mies ei seurusteluaikana ollut osannut aavistaa, että ystäväni oli häntä n 20 v vanhempi (eikä nuorempi kuten kirjoitin..). Me olemme täällä vähän erinäköisiä ja -tyylisiä kuin neli-viisikymppiset naiset Afrikan maissa.
Vierailija kirjoitti:
Afrikkalaiset miehet eivät useinkaan näe pohjoiseurooppalaisten naisten ikää. Itselläni oli nuorena poikaystävä Eritreasta. Hän luuli minua joksikin 17-vuotiaaksi, kun olin jo 27.
Ystäväni oli naimisissa niinikään itäafrikkalaisen miehen kanssa, joka ei suhteen alussa ollut ikinä osannut arvata, että vaimonsa oli häntä itseään kaksikymmentä vuotta nuorempi.
Ikää ei sillä tavalla kysellä ja alleviivata monissa Afrikan kulttuureissa, ja köyhemmissä, kuumissa ja epähygieenisissä oloissa 40-vuotias nainen voi vaikuttaa jo vanhukselta, kun taas Suomessa nelikymppistä pidetään vielä nuorena. Esim. Eritreassa taisi se naisten keskimääräinen elinikä olla jotain 38 vuotta tuolloin..
No mitä olen Gambiassa itse nähnyt niin ne naiset ei todellakaan ole mitään kovin hehkeitä tapauksia jotka nuorien miehien käsipuolessa roikkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta jo koko aloituksen kysymys on asiaton.
Miten kahden aikuisen ihmisen välistä suhdetta voi kukaan ulkopuolinen, saati netissä kirjoittelevat tuntemattomat, arvioida?
Todella vanhanaikaista näin "puuma-aikakautena" on myös ajattelu, jonka mukaan 50-vuotiaalla naisella ei sopisi olla 30-vuotiasta ulkomaalaista miestä, mutta 50-vuotiaalla suomalaismiehellä sopii vallan hyvin olla kymmeniä vuosia nuorempi thai-vaimo.
Loukkaava on myös ajatus, jonka mukaan viisikymppinen "vanhus" ei osaisi itse arvioida, mistä on kyse ja mistä ei. Voi nyt perkele tätä naisvihaa!
Viisikymppinen nainen voi rakastua aidosti nuorempaan mieheen, tai hän voi ottaa tietoisesti itselleen toyboyn, niinkuin näyttää esim Madonna jatkuvasti tekevän.
Tiedän, että ulkomaalaisvirasto ajattelee ihan yhtä seksistisesti ja rasistisesti kuin monet tässä keskustelussa, eli he epäilevät 90% herkemmin avioliiton aitoutta, jos suomalainen nainen on ulkomaalaista miestä vanhempi, kuin suomalaisen miehen ollessa thai-vaimoaan huomattavasti vanhempi.
Miksi on asiatonta olla huolissaan ystävästään? Itse olisin samassa tilanteessa huolissani ystävästäni vaikka hän olisi sitten mies joka parin viikon jälkeen menisi naimisiin thainaisen kanssa.
"olla huolissaan" on usein eufemismi juoruilun- ja kauhistelunhalulle. Eikä huolestuminen mitään auta, vaikka olisi aitoakin. Ihmset elävät omaa elämäänsä.
Huh, sain koko ketjun luetuksi juuri! Mulla on vähän samantyyppinen tilanne kuin ap:lla. En ole ennen täällä keskustellut mutta seuraan aktiivisesti suomi24 Gambia-palstaa ja sinne oli tullut linkki tähän keskusteluun. Olen siis itse kova Gambiafani. Oon siellä aina vähän naureskellut näille pariskunnille ja miettinyt et mitä ihmettä näiden naisten mielessä liikkuu jos oikeasti ajattelevat sen olevan mitään muuta kuin rahankaipuuta miesten puolelta. No syksyllä minua vanhempi tuttavani lähti Gambiaan ja niin vaan rakastui mieheen joka on paljon nuorempi. Toisaalta haluan luottaa naisen arviokykyyn, toisaalta ahdistaa kun en nyt osaa omaa suhtautumistani vaan muuttaa siksi että kyseessä onkin joku tuttavani. Jopa paikallinen ystäväni on sanonut että suurinosa gambialaisista paheksuu näitä suhteita koska kaikki tietävät ettei niissä ole kyse rakkaudesta. En oikeastaan tahdo puhua tuttavani kanssa koko asiasta koska tuntuisi tekopyhältä kompata häntä tässä ihanassa rakkaudessaan.
Sinulle 136: ei sun tarvitse ystäväsi tunteita "kompata". Hän saa tuntea niin kuin tuntee. Jospa heillä on mukavaa yhdessä? Jos ei ole, niin eiköhän ystäväsi siihen kyllästy.
No kyllähän tuosta linkitetystä tv-sarjasta kävi ilmi pelin henki. Maahan asettunut Milla tarjosi ystävälliselle hieman naivin oloiselle miehelleen sikäläiseen tasoon verrattuna ylelliset puitteet, maksoi kaiken ja mies sai harrastaa taidetta. Miehen koko suku oli innoissaan mukana. Kohtelivat Millaa ystävällisesti, mutta jokainen voi arvata, että heti kun rahat loppuu, rouva jää kuin nalli kalliolle ja perheen naiset kauppaavat nuoren miehen seuraavalle ottajalle.
Ei siis miehenkään rooli ole tässä kehuttava, se Baba-niminen mieshän puhui aika suoraan (kohdassa jossa tuli riitaa tulevan morsmaikun Sinikan kanssa). Eihän näissä maissa nuorella miehelläkään ole paljon sananvaltaa, koska hänen oletetaan varsinkin perheen vanhimpana poikana ottavan vastuun perheestä, joka on laajempi kuin Suomessa totuttu (tädit, sedät, mummot, vaarit, serkut, yms.). Ja usealla nuorella miehellä saattaa olla jo omanikäisensä naisen kanssa liitto ja lapsi tai kaksi (oliko Baban sisko todella sisko vai avovaimo?). Tämä nuori vaimo olla myös painostamassa köyhää miestään naimisiin varakkaan eurorouvan kanssa.
Toisaalta eihän noissa kulttuureissa ole usein paikallistenkaan välillä ns. rakkausavioliittoja, joten avioliitto heille tarkoittaa eri asiaa. Gambiassa on islamilaisena maana sallittu moniavioisuus ja se onkin hyvin yleistä siellä (verrattuna esim. arabimaihin). Gambiassa miehen sosiaalinen asema on sitä korkeampi mitä useampi vaimo ja lapsi hänellä on. Perheen varallisuus perustuu tähän kuvioon etenkin maaseudulla. Myös lapsettomuus on häpeällistä ja se leimaa julkisesti varsinkin miestä. Usein nuoren miehen siskot ja äiti yrittävät saada miehen avioitumaan monen naisen kanssa, että hän varmasti saa useita lapsia.
Maan tapojen mukaan miehen kuuluu elättää kaikki vaimonsa. Lisäksi Gambiassa avioliitossa naisen tienaamat rahat ovat hänen omiaan, eikä mies voi niihin koskea. Nuori varaton nainen voi päästä naimisiin vanhemman miehen toiseksi tai kolmmanneksi vaimoksi ja naiset menevät naimisiin nuorena. Nuoret köyhät miehet sen sijaan eivät ole toivottuja sulhasia siellä paremmissa piireissä, joten miehet pääsevät naimisiin vasta kymmen vuotta myöhemmin kuin samanikäiset naiset.
Vaikka miehen rooli siis on periaatteessa vastuullisempi ja hänellä on enemmän valtaa, nykyisessä taloudellisessa tilanteessa mies onkin heikommalla kuin gambialainen nainen, jos on köyhä. Naisen ja miehen roolit Gambiassa ovat siis kovin erilaiset kuin vaikkapa meillä Suomessa. Avioliiton merkitys ei ole parisuhde samalla lailla kuin meillä. Tavoitteet ovat erilaiset.
Nuorella rahattomalla ja työttömällä miehellä ei ole paljon mahdollisuuksia. Kun väestöstä nuoria ikäluokkia on valtavasti, eikä työpaikkoja ole kuin vähän, niin kukaan ei voi elättää usein edes itseään. Nuorten miesten pitää lähteä Eurooppaan tavalla tai toisella. Enää ei EU:n toimien takia ole helppo päästä laivalla Kanarialle ja siitä siirtolaiseksi Espanjaan. Siksi paine solmia näitä avioliittoja euronaisten kanssa on suuri ja suvun naiset usein yllyttävät miestä siihen.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä aloittajan ongelmaa! Jos hänen ystävänsä on onnellinen niin antaa olla, olis onnellinen ystävän puolesta! Kyllä muissakin ihmissuhteissa on omat haasteensa eikä koskaan voi tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan! Ehkä aloittaja on kateellinen!
Eikä ole. Miten joku jo keski-ikään hengissä pysynyt nainen voi olla edelleen niin naiivi, että kuvittelee päivittäisen elämän sen pikku mussukan kanssa olevan samanlaista kuin joku lomareissu?
Vierailija kirjoitti:
Sinulle 136: ei sun tarvitse ystäväsi tunteita "kompata". Hän saa tuntea niin kuin tuntee. Jospa heillä on mukavaa yhdessä? Jos ei ole, niin eiköhän ystäväsi siihen kyllästy.
Mulla ei oo käynyt mielessä se et kyllästyisi vaan se et pettyy. Naimisiin sikäläisin menoin menivät jo, samalla reissulla kun ekaa kertaa näkivät. Pelkään vaan että suoraan kysyy mielipidettäni koska en halua loukata. Toivottavasti on mukavaa yhdessä nyt ja myös tulevaisuudessa.
Voi hyvät hyssykät. Luuletko , että Afrikkalainen, puolta nuorempi mies, rakastuu Länsimaalaiseen, lihavaan ämmään? Heidän tavoite on iskeä länsimaalainen akka ja muuttaa länteen,mennä naimisiin, saada oleskelulupa, sitten jättää tämä rumilus ja etsiä uusi kaunis nainen sekä elää sossun avulla maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä aloittajan ongelmaa! Jos hänen ystävänsä on onnellinen niin antaa olla, olis onnellinen ystävän puolesta! Kyllä muissakin ihmissuhteissa on omat haasteensa eikä koskaan voi tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan! Ehkä aloittaja on kateellinen!
Eikä ole. Miten joku jo keski-ikään hengissä pysynyt nainen voi olla edelleen niin naiivi, että kuvittelee päivittäisen elämän sen pikku mussukan kanssa olevan samanlaista kuin joku lomareissu?
Mistä luulet, että hän näin kuvittelee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei oo käynyt mielessä se et kyllästyisi vaan se et pettyy. Naimisiin sikäläisin menoin menivät jo, samalla reissulla kun ekaa kertaa näkivät. Pelkään vaan että suoraan kysyy mielipidettäni koska en halua loukata. Toivottavasti on mukavaa yhdessä nyt ja myös tulevaisuudessa.
tää just tekee asiasta epäilyttävän, naimisiin pitää päästä vaikka oltais tunnettu päivä tai kaksi. haisee epätoivolle!
Voi! Miehet Afrikassa rakastuvat helpommin vanhoihin naisiin kuin nuorin naisiin. Jos on siis kyse länsimaalaisesta naisista. Koska vanhoilla on enemmän rahaa ja helpompi saada uskomaan näihin rakkaudentunnustuksiin vaikka tunnin tuntemisen jälkeen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai että ihan naimisiin? Sillä naimisiinmenolla ei ole mitään tekemistä länsimaalaisten avioliittojen kanssa. Luultavasti miehellä on jo vaimo jonka on esitellyt siskokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä luulet, että hän näin kuvittelee?
Miksi hän muuten toisi sen ihanuuden mukanaan kotiinsa?
Vierailija kirjoitti:
Jos tää on näin yleistä niin eikö näillä naisilla soi hälyytyskellot päässä vai onko ne niin mummoja ettei lue netistä näitä
juttuja?
Älähän nyt viitsi, 50-vuotias nyt mikään mummo ole.
Enkä usko etteivätkö tajua , haluavat vain vähän hauskaa elämäänsä, Kestää sitten minkä kestää.
Minäkin tiedän yhden parin, n 50 v nainen ja 30v musta mies, en tiedä mistä on, mutta osaa jonkin verran suomea. Ovat olleet yhdessä jo hyvän aikaa.
On tällainenkin elämäntarina, eikä ikä näyttele tässä mitään roolia: Nuori, parikymppinen, vähän hipahtava sosiaalialan opiskelijanainen keskeyttää opintonsa ja lähtee "puskaan elämään" Gambiassa. Siellä hän tietysti tapaa unelmiensa miehen. Mies on komea ja hänellä on jopa toimeentulo muusikkona. He menevät naimisiin ja nainen tulee heti raskaaksi.
Mies ei pääse heti Suomeen naisen mukana viranomaisten vuoksi. Nainen tulee Suomeen ja raskaus on jo pitkällä.
Sitten tulee mieskin. Koska miehelle tarjoutuu mahdollisuus saada työtä muusikkona, hän saa jäädä Suomeen. Se käy siis lopulta aika nopeasti. Kun lapsi sitten syntyy, on miehellä jo uusi nainen, ja kolmatta vikittelee - turhaan (se olin minä).
Nuori, naiivi vaimo pettyy ja menee jossain määrin päästään sekaisin synnytyksen jälkeisen herkän ajan aikana. HÄn alkaa roikkua työkseen klubeilla ja mustan musiikin illoissa, raahaa niihin jopa vauvaansa, tai jättää jatkuvasti jonkun muun hoidettavaksi, jotta itse pääsee bailaamaan. Opintojaan hän ei jatka, eikä mene töihin.
Miehelle se, että hänellä on toinen nainen, ei ole mikään synti eikä häpeä, vaan luonnollinen asia. Vaimo haluaa eron ja saa sen. Miestä ei karkoiteta, eikä hän kiirehdi uusiin naimisiin. Lapsestaan hän ei ole kiinnostunut.
Uskon, että paljon suurempaa tuhoa ihmisen kehitykselle ja elämälle yleensä tekee se, että nuorena sotkee asiansa näin.
Se, että viisikymppisenä ottaa vastaan maksullista seksiä komealta mieheltä on aikuisen naisen tietoinen valinta.
Vierailija kirjoitti:
On tällainenkin elämäntarina, eikä ikä näyttele tässä mitään roolia: Nuori, parikymppinen, vähän hipahtava sosiaalialan opiskelijanainen keskeyttää opintonsa ja lähtee "puskaan elämään" Gambiassa. Siellä hän tietysti tapaa unelmiensa miehen. Mies on komea ja hänellä on jopa toimeentulo muusikkona. He menevät naimisiin ja nainen tulee heti raskaaksi.
Mies ei pääse heti Suomeen naisen mukana viranomaisten vuoksi. Nainen tulee Suomeen ja raskaus on jo pitkällä.
Sitten tulee mieskin. Koska miehelle tarjoutuu mahdollisuus saada työtä muusikkona, hän saa jäädä Suomeen. Se käy siis lopulta aika nopeasti. Kun lapsi sitten syntyy, on miehellä jo uusi nainen, ja kolmatta vikittelee - turhaan (se olin minä).
Nuori, naiivi vaimo pettyy ja menee jossain määrin päästään sekaisin synnytyksen jälkeisen herkän ajan aikana. HÄn alkaa roikkua työkseen klubeilla ja mustan musiikin illoissa, raahaa niihin jopa vauvaansa, tai jättää jatkuvasti jonkun muun hoidettavaksi, jotta itse pääsee bailaamaan. Opintojaan hän ei jatka, eikä mene töihin.
Miehelle se, että hänellä on toinen nainen, ei ole mikään synti eikä häpeä, vaan luonnollinen asia. Vaimo haluaa eron ja saa sen. Miestä ei karkoiteta, eikä hän kiirehdi uusiin naimisiin. Lapsestaan hän ei ole kiinnostunut.
Uskon, että paljon suurempaa tuhoa ihmisen kehitykselle ja elämälle yleensä tekee se, että nuorena sotkee asiansa näin.
Se, että viisikymppisenä ottaa vastaan maksullista seksiä komealta mieheltä on aikuisen naisen tietoinen valinta.
Surullinen tarina.. Mutta ei se aina näiltä kypsemmiltäkään naisilta tietoinen valinta ole.. Moni jää lopulta yksin, kamalasti rahaa hassattuna. Siiinä menee nopeasti eläkesäästöt ja mahdollisten lasten perinnöt. Tarkoitan siis naisen jo aikuisia suomalaisia lapsia.. Tiedän tapauksen jolta meni asunto kun sai miehen suomeen, menivät naimisiin eikä avioehtoa ollut. Nyt kituuttelee siivoojan palkallaan ja makselee asntolainaa asunnosta mikä piti eron tullessa myydä, eläkeikä kolkuttelee.. Mies oli kyllä näyttelijä, sai minutkin vakuuttuneeksi että kyseessä on oikea rakkaus. Serkku minulle kyseessä oleva nainen siis.. Ikäeroa oli 16 vuotta. Miehellä jo uusi nainen, nuori parturikampaaja jonka kanssa yhteinen asunto ostettuna osaksi varmaan serkkuni rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tää on näin yleistä niin eikö näillä naisilla soi hälyytyskellot päässä vai onko ne niin mummoja ettei lue netistä näitä
juttuja?
Älähän nyt viitsi, 50-vuotias nyt mikään mummo ole.
Enkä usko etteivätkö tajua , haluavat vain vähän hauskaa elämäänsä, Kestää sitten minkä kestää.
Minäkin tiedän yhden parin, n 50 v nainen ja 30v musta mies, en tiedä mistä on, mutta osaa jonkin verran suomea. Ovat olleet yhdessä jo hyvän aikaa.
Mä oon törmännyt Nigeriassa tapauksiin joissa nainen esim joku 80-vuotias tai sairaalloisen lihava tai muuten vaan ämpäriruma harmaahapsi ja mies semmoinen 25-vuotias treenattu 190 senttinen mies. Mikä ei täsmää?
Afrikkalaiset miehet eivät useinkaan näe pohjoiseurooppalaisten naisten ikää. Itselläni oli nuorena poikaystävä Eritreasta. Hän luuli minua joksikin 17-vuotiaaksi, kun olin jo 27.
Ystäväni oli naimisissa niinikään itäafrikkalaisen miehen kanssa, joka ei suhteen alussa ollut ikinä osannut arvata, että vaimonsa oli häntä itseään kaksikymmentä vuotta nuorempi.
Ikää ei sillä tavalla kysellä ja alleviivata monissa Afrikan kulttuureissa, ja köyhemmissä, kuumissa ja epähygieenisissä oloissa 40-vuotias nainen voi vaikuttaa jo vanhukselta, kun taas Suomessa nelikymppistä pidetään vielä nuorena. Esim. Eritreassa taisi se naisten keskimääräinen elinikä olla jotain 38 vuotta tuolloin..