Säälin lapsia, jotka joka arkipäivä hoidossa 8-10 tuntia

Vierailija

Kello on 16.35 ja päiväkodin pihalla edelleen yli 10 lasta odottamassa hakijaa. Hämärtää jo. Tunnistin joukosta naapurintytön, joka viedään aina hoitoon klo 7 ja haetaan klo 17. Äiti käy bussilla töissä, tunnin työmatka ja isä on yrittäjä, lähtee liikkeestään klo 17 jälkeen. Miten ihmiset ei saa järjestettyä lyhennettyä työaikaa, kun lapset pieniä. Meidän lapset on aina olleet hoidossa max. 12 pv kuukaudessa. Isänsä tekee vuorotyötä ja minä lyhennettyä työaikaa 30 tuntia viikko. Jätetään se uusin taulu-tv ostamatta ja sillä rahalla olen kotona. Välissä tein jatko-opintoja, että sain opiskelijana olla enemmän lasten luona äitiysloman jälkeen. Vanhin lapsi nyt 10 vuotta, eli lasten ehdoilla on toimittu monta vuotta.

Sivut

Kommentit (70)

Vierailija

Säälin samoin..säälin jo omianikin kun tiedän että tuo edessä..toisaalta mun lapsia säälitään kun eivät ole hoidossa vaan joutuvat olemaan kokopäivän kotona äidin kanssa..

Vierailija

Ei kaikilla ole mahdollisuutta tehdä lyhennettyä työaikaa. Eikä se ole välttämättä rahastakaan kiinni vaan siitä, että työpaikalla ei vain haluta kenenkään tekevän lyhyempää päivää. Jos rupeaa väksin vaatimaan tässä oikeuksiaan, niin on se, joka lentää ensimmäisenä ulos, kun yt:t tulevat, tai se, jonka määräaikaista työsopimusta ei jatketa. Ja sitten on niitä työpaikkoja, joissa on periaatteessa mahdollisuus tehdä lyhennettyä työpäivää, mutta käytännössä se tarkoittaa sitä, että pitää tehdä samat työt kuin ennenkin, mutta saa pienemmän palkan.

Vierailija

Meillä ainakin oli/on niin pienet palkat, että niilläkin tullaan kiikun kaakun toimeen. Ei matkustella koskaan missään, asutaan vuokralla ahtaasti, ostetaan halvinta jne. Jos jompikumpi tekisi lyhennettyä, niin laskuja ei saataisi maksettua.

No, päiväkotiajat ovat menneitä. Lapsemme olivat siellä 9h tunnin päiviä. Sääli vaan. Vanhin on jo päässyt ylioppilaaksi ja on nyt jatko-opinnoissa, toinen käy toista vuotta lukiota ja nuorin on ysillä.

Vierailija

Joo, niin muakin säälittää kun lapsi joutuu olemaan 10 tuntia hoidossa mutta ei voi mitään kun en viitsisi opintojakaan keskeyttää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin oli/on niin pienet palkat, että niilläkin tullaan kiikun kaakun toimeen. Ei matkustella koskaan missään, asutaan vuokralla ahtaasti, ostetaan halvinta jne. Jos jompikumpi tekisi lyhennettyä, niin laskuja ei saataisi maksettua.

No, päiväkotiajat ovat menneitä. Lapsemme olivat siellä 9h tunnin päiviä. Sääli vaan. Vanhin on jo päässyt ylioppilaaksi ja on nyt jatko-opinnoissa, toinen käy toista vuotta lukiota ja nuorin on ysillä.

Miksi teitte pienituloisina 3 lasta, eikö yksi olisi riittänyt?

Vierailija

Meillä päivähoidosta muistutettiin viime keväänä, että lapsellakin on oikeus lomaan. Vähintään 4 viikon yhtämittainen kesäloma pitäisi vanhempien yrittää järjestää. Minusta sekin on liian lyhyt loma lapselle, anteeksi vaan. Meillä on onneksi mummo ja vaari pystyneet hoitamaan joka kesä pari/kolme viikkoa ja minä ja mies ollaan joskus oltu yhtä aikaa lomalla pari viikkoa, viime kesänä vain viikko. Lapset sai lomailla 8 viikkoa putkeen, kesäkuun puolivälistä elokuun puoliväliin. Ja olen onnellinen tuosta kesästä! Meilläkin esikoinen jo koulussa ja onneksi myös pienemmät tenavat sai lomailla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla ole mahdollisuutta tehdä lyhennettyä työaikaa. Eikä se ole välttämättä rahastakaan kiinni vaan siitä, että työpaikalla ei vain haluta kenenkään tekevän lyhyempää päivää. Jos rupeaa väksin vaatimaan tässä oikeuksiaan, niin on se, joka lentää ensimmäisenä ulos, kun yt:t tulevat, tai se, jonka määräaikaista työsopimusta ei jatketa. Ja sitten on niitä työpaikkoja, joissa on periaatteessa mahdollisuus tehdä lyhennettyä työpäivää, mutta käytännössä se tarkoittaa sitä, että pitää tehdä samat työt kuin ennenkin, mutta saa pienemmän palkan.

Mullakin on tämä syy. Määräaikaisuuksia ketjutetaan, mulla on varmaan jo viideskymmenes määräaikaisuus putkeen menossa, en ole laskenut. Valittajan sopimus jätetään uusimatta. Ihan pari vuotta sitten lensi ulos äiti, joka otti luottamusmiehen kaveriksi pomon kanssa keskusteluun, kun ei saanut tehdä osa-aikaa. Tuloksena sai osa-ajan, kunnes määräaikaisuus loppui, jolloin yllättäen sitten työtkin loppui. Oman alan työpaikkoja ei ole paljon ja vapaista on kova kilpailu, enkä usko, että niissä välttämättä asiat on sen paremmin kuin nykyisessä työpaikassani.

Mies tekee onneksi osa-aikaa, mutta hänellä on tunnin työmatka suuntaansa eli lapsilla on silti pitkät päivät.

Vierailija

Meillä kans lapsi ollut norm pitkän kesän kotona ja alkoi 2 viikon jälkeen kyselemään että koska päiväkotiin,niinpä ei sit viime kesänä enää ollut kuin 5 viikkoa lomalla. Viihtyy hoidossa tosi hyvin.

Vierailija

Meillä terveyskeskuksessa kouluhammalääkäri tekee lyhennettyä työpäivää ja se tarkoittaa sitä, että hammastarkastuksessa löydetyille purentavirheille, pienille rei'ille jne. ei tehdä mitään, koska ei ole aikaa. Hän panostaa omiin lapsiinsa ja näiden lyhyisiin hoitopäiviin ja 3-4 vuoden ajan asiakkaiden hampaita ei oikeasti hoideta. Hienoa ja kaunis ajatus minun mielestäni, omat lapset käy yksityisellä lääkärillä.

Vierailija

Mun poika kyselee välillä viikonloppunakin että miksi ei pääse päiväkotiin. Kun siellä on niin kivaa ja paljon kavereita. Tietysti joillekin lapsille päiväkoti sopii paremmin kuin toisille, mutta toi oma poika tykkää hirveesti, ei tarvii sääliä.

Vierailija

Laadukas varhaiskasvatus edellyttää vähintään 8 tunnin hoitopäivää ja kaikessa hiljaisuudessa ollaan valmstelemassa esitystä, että kaikille yli 3v lapsille tulisi pakollisena vähintään 8 -tuntinen, mutta mielellään 9-tuntinen varhaiskasvatuspäivä, jolloin saa pedagogisesti pätevän LTO:n ohjausta. Haluamme lapsille parasta eikä suinkaan mitään videoiden katselua isän ja äidin touhutessa somessa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mun poika kyselee välillä viikonloppunakin että miksi ei pääse päiväkotiin. Kun siellä on niin kivaa ja paljon kavereita. Tietysti joillekin lapsille päiväkoti sopii paremmin kuin toisille, mutta toi oma poika tykkää hirveesti, ei tarvii sääliä.

Kuvottavaa!!! Voisitko kysyä itseltäsi miksi lapsesi viihtyy paremmin tarhassa kuin kotona!

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat