Vanhempi tyttö söi pikkusiskon 4v joulukalenterin tyhjäksi, annanko vanhemman koskemattoman kalenterin pienemmälle?
Mitä tekisitte? Vanhempi 7v oli tarkkaillut mihin kaupasta tullessamme piilotimme kalenterit. Salaa ottanut ja syönyt siskon suklaat.
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin kuvaavaa, että neuvoani (4) nuhdellaan ja olen tässä ketjussa kaiketi ainoa, joka on lukenut kasvatustieteitä. Itsetunto on paras lahja, minkä vahnemmat voivat antaa lapselle. Kurin ja tuollaiset nöyryytysrangaistukset ehtii saamaan koulu- ja työmaailmassa. Parempi, mitä vanhempi ihminen on ennen kuin tuohon joutuu.
Et ole ainoa, mutta ei kasvatustieteiden lukeminen valmista vanhemmaksi.
- myös lukenutKyllähän se aika paljon lisää tietoutta, jota voi soveltaa omassa vanhemmuudessa. Olen ainakin itse kokenut näin vanhempana. Monta kertaa ystävät kysyvät apua ja olen iloinen voidessani neuvoa heitä ja kertoa, mitä tutkijat sanovat aiheesta. Aika paljon nykyään korostetaan itsetunnon merkitystä ja hiljalleen kaikki häpeärangaistukset, kuten jäähyt, ovat jäämässä pois asiantuntijoiden esimerkillä.
4
Millä lailla on häpeärangaistus opettaa, ettei toisten omaa oteta? Että sillä on seuraukset. Lapsi ei jää mistään edes paitsi, hän vain söi jo suklaat nyt. Olisi väärin pikkusiskoa kohtaan, jos ei huomioitaisi tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No arvaa nyt kiinnostaako lasta jos tietää kaapissa olevan herkullista suklaata? Minusta olisi julmaa jos vain pikkusisko saa suklaakalenterin. Kai tiedät, että isompasi syö sen toisenkin? Ei lapsi osaa hillitä itseään kuten aikuinen. Voi tehdä aikuisellekin muuten tiukkaa..;)
Mä ostaisin isolle tavarakalenterin ja ensi vuonna pienellekin. Ja joka aamu (kuten meillä) kalenteri kaivetaan varmasta piilosta ja sitten saa avata, kunnes kalenteri laitetaan takaisin. Mielestäni tavaraa on kuitenkin helpompi odotella kuin herrrrkullista suklaata.
En usko tällaisiin rangaistuksiin kun kyseessä on lapset. Lapsi ei tarvitse tuollaista koko joulunalusen kestävää muistutusta omasta mokastaan. Oliko se nyt sinunkaan mielestäsi oikeasti niin iso juttu?
Kun lapsi mokaa, siitä pitää kertoa lapselle ja tuoda esiin kuinka siskosta tuntuu pahalta jne, mutta on hyödytöntä, jopa haitallista vetää rangaistus överiksi. On itsetunnon kannalta tärkeää kokea olevansa hyvä, ja tietää, että saa mokata. Etenkin itsehillintä on alakoululaisilla vielä hakusessa, joten sillä alueella pitäisi voida tehdä rauhassa virheitä.
Mietipä itse rankaisusi kauden pituutta, 6.11.-24.12., lapsesi muistaa joka päivä, että oli tuhma, ahne ja ilkeä. On aika pitkä aika minusta.
Siis kun syö toisen joulukalenterin suklaat niin palkitaan kalliilla tavarakalenterilla ja pikkusisko saa isosisaruksen kalenterin, jota ei edes toivonut? Ei nyt mene ymmärrykseen.
Sitten se toinen kalenteri roskiin tai lahjaksi muille. Pointti oli se, että joulukuun alkuun on vielä aikaa. Tämä lapsi ehtii niellä mokaansa riittävästi. Kun hän jouluna saa sen tavarakalenterinsa, on hän jo unohtanut virheensä ja joulukuu voi mielestäni alkaa puhtaalta pöydältä. Joulukalenteri kuuluu ja kuului omassa lapsuudessani ja perheessäni kinkun kanssa samaan kategoriaan: ilman sitä ei ole joulua. On kohtuuton rangaistus, minun mielestäni, hankkia kuvakalenteri.
Ehkäpä sinunkin pitäisi miettiä omaa osuuttasi tähän tapahtumaan. Ostitko kalenterin vähän liian aikaisin ja piilotit vähän liian huonosti? Eikö tämä kalenterien ahmiminen ole melko yleistä..
4
Eikö kuvakalenteri ole mielestäsi joulukalenteri?Joulu ei tule ilman tavaralahjoja tai suklaata jo kuun alusta asti? First world problems.
En ole tuo jolta kysyit, mutta ei kuvakalenteri kyllä lapsena olisi oikein miltään tuntunut. Kalenteri oli itselleni ainakin iso juttu. Sitä suunniteltiin heti kun R-kioskin lehti tuli, että mikä kalenteri hankitaan. Siitä alkoi joulun odotus. Olkoonkin että on materialistista, mutta se oli ihanaa. Postista tuli ilmaiseksikin kaikkia kuvakalentereita, eikä ne olleet yhtään sama asia, ei niitä pidetty minään.
Minusta paras ehdotus tässä ketjussa on ollut tuo että syöpöttelijä ostaa tilalle vastaavan kalenterin omilla rahoilla ja yksi karkkipäivä jätetään väliin. Koko kuukauden kestävä rangaistus tuo vain lisää kitkaa sisarusten väleihin. Yli kuukausi on oikeasti lapselle ihan hirveän pitkä aika miettiä tuota. Itse pidän tärkeänä että yritetään kasvattaa sitä sisarusten välistä läheisyyttä ja kunnioitusta, koska pikkusisarta kohtaanhan tuo teko on kaikkein inhottavin.
Vierailija kirjoitti:
No arvaa nyt kiinnostaako lasta jos tietää kaapissa olevan herkullista suklaata? Minusta olisi julmaa jos vain pikkusisko saa suklaakalenterin. Kai tiedät, että isompasi syö sen toisenkin? Ei lapsi osaa hillitä itseään kuten aikuinen. Voi tehdä aikuisellekin muuten tiukkaa..;)
Mit vit? Ainakin meillä 7-vuotias tietää, että sitä kalenteria ei avata ennen joulukuuta. Jos ei tuon vertaa ole itsehillintää, niin sitten kannattaa hieman skarpata siinä kasvatuksessa.
Hmm, mä ostaisin pienelle uuden haluamansa kalenterin ja isommalle ihan jonkun perus-suklaakalenterin. En oo kasvatustieteilijä enkä edes kenenkään äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ostaisin isolle tavarakalenterin ja ensi vuonna pienellekin. Ja joka aamu (kuten meillä) kalenteri kaivetaan varmasta piilosta ja sitten saa avata, kunnes kalenteri laitetaan takaisin. Mielestäni tavaraa on kuitenkin helpompi odotella kuin herrrrkullista suklaata.
En usko tällaisiin rangaistuksiin kun kyseessä on lapset. Lapsi ei tarvitse tuollaista koko joulunalusen kestävää muistutusta omasta mokastaan. Oliko se nyt sinunkaan mielestäsi oikeasti niin iso juttu?
Kun lapsi mokaa, siitä pitää kertoa lapselle ja tuoda esiin kuinka siskosta tuntuu pahalta jne, mutta on hyödytöntä, jopa haitallista vetää rangaistus överiksi. On itsetunnon kannalta tärkeää kokea olevansa hyvä, ja tietää, että saa mokata. Etenkin itsehillintä on alakoululaisilla vielä hakusessa, joten sillä alueella pitäisi voida tehdä rauhassa virheitä.
Mietipä itse rankaisusi kauden pituutta, 6.11.-24.12., lapsesi muistaa joka päivä, että oli tuhma, ahne ja ilkeä. On aika pitkä aika minusta.
Siis kun syö toisen joulukalenterin suklaat niin palkitaan kalliilla tavarakalenterilla ja pikkusisko saa isosisaruksen kalenterin, jota ei edes toivonut? Ei nyt mene ymmärrykseen.
Sitten se toinen kalenteri roskiin tai lahjaksi muille. Pointti oli se, että joulukuun alkuun on vielä aikaa. Tämä lapsi ehtii niellä mokaansa riittävästi. Kun hän jouluna saa sen tavarakalenterinsa, on hän jo unohtanut virheensä ja joulukuu voi mielestäni alkaa puhtaalta pöydältä. Joulukalenteri kuuluu ja kuului omassa lapsuudessani ja perheessäni kinkun kanssa samaan kategoriaan: ilman sitä ei ole joulua. On kohtuuton rangaistus, minun mielestäni, hankkia kuvakalenteri.
Ehkäpä sinunkin pitäisi miettiä omaa osuuttasi tähän tapahtumaan. Ostitko kalenterin vähän liian aikaisin ja piilotit vähän liian huonosti? Eikö tämä kalenterien ahmiminen ole melko yleistä..
4
Eikö kuvakalenteri ole mielestäsi joulukalenteri?Joulu ei tule ilman tavaralahjoja tai suklaata jo kuun alusta asti? First world problems.
Ihan sivistysvaltiossa asustelen, joten todellakin voi sanoa first world problems. Olen pahoillani jos asut Ugandassa ja juomavetesi on kuraa. Tuskinpa vain sinullakaan.
Ja kalenterista, tein pikagallupin lapsillani ja kysyin, kumpi on mukavampi kuva- vai suklaakalenteri. Et ikinä arvaa mitä he vastasivat!
Katsos, on kalentereita ja kalentereita, toisia niistä on vain hauskempi avata kuin toisia.
Vierailija kirjoitti:
Miten teillä ap on mennyt tuo noin, että lapsi menee kaapista ottamaan herkkuja ja syö suihinsa? Meillä on kaapissa karkkipäivän karkkia, pastilleja, keksiä, leivontasuklaata... mutta lapset ei ikinä menisi sinne omatoimisesti niitä ottamaan. Olenko jotenkin hirveän ankara kun olen pitänyt tällaisen linjan, eikä lapset ole koskaan edes kyseenalaistaneet tätä? Ja ovat kyllä hyvin makeanpersoja, eivätkä edes mitenkään hirveän tottelevaisia. Missä vaiheessa se menee noin, että ne vaan menee sinne? Onko tuo kuitenkin meilläkin edessä? Vanhempi on nyt 6 v. Miten muilla, onko teillä pitäneet tällaiset säännöt mihin asti?
No onhan täällä joku muukin, joka on mun kanssa samoilla linjoilla. Meillä on ihan avoimesti karkit kaapin hyllyllä eikä ovea ole tosiaan munalukolla suljettu. Suklaajoulukalenteri on ostettu jo pari viikkoa sitten ja on tuossa lipaston päällä ihan näkyvillä. Ei tuota pienintäkään kärsimystä tai ongelmaa lapselle.
Meillä kyllä lapsi saa herkkuja käytännössä aina kun pyytää (kivittäkää jos tahdotte). Mutta kun se ei pyydä kun yleensä ruokailun jälkeen ja silloinkin ottaa esim. yhden karkin...
Ja lapsi on siis 7 v.
Mulle ei siis oo tullu mieleenkään, että jotkut piilottelee noita kalentereja, tässä sitä taas näkee, miten rajoittuneesti sitä tulee ajatelleeksi! Onneksi on AV, joka avartaa näkemyksiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isosisko on muutenkin pienemmän kimpussa jatkuvasti. Jos ostan kuvakalenterin niin ehkä oppisi ettei toisia voi kohdella noin?
Ap
No tuo on asia mikä vaatii puutumista ja kasvattamista. Ei ratkea kuvakalentereita ostelemalla.
puuttumista*
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin kuvaavaa, että neuvoani (4) nuhdellaan ja olen tässä ketjussa kaiketi ainoa, joka on lukenut kasvatustieteitä. Itsetunto on paras lahja, minkä vahnemmat voivat antaa lapselle. Kurin ja tuollaiset nöyryytysrangaistukset ehtii saamaan koulu- ja työmaailmassa. Parempi, mitä vanhempi ihminen on ennen kuin tuohon joutuu.
En ole lukenut kasvatustieteitä, mutta minulla on lapsia. Eikä tulisi mieleenkään toimia niin kuin täällä ehdotetaan. Liian aikainen aika kalentereille mutta suosituimmat ostetaan kyllä aikaisin ja sen oston ymmärtää. Olisi vaan pitänyt piilottaa todella hyvin tai ostaa salaa. Siihen pienemmän kimpussa olemiseen pitäisi puuttua kunnolla. Suositaanko ehkä pienempää?
Ostat pienemmälle uuden, piilotat molemmat todella hyvin ja jatkatte normaalisti.
Muut vaihtoehdot täällä on henkistä väkivaltaa. Lapsi varmasti tietää jo tehneensä väärin.
Ostat sille pikkusiskolle haluamansa kalenterin ja jätät sen isomman ilman kalenteria. Eiköhän muutaman joulunalun muista, kun söi kalenterisuklaan ennen aikojaan ja ilman lupaa? Miksi palkita tuollainen teko uudella kalenterilla? Tehty mikä tehty, syöty suklaat parempiin suihin, mitäpä enää, kun on housussa jo.. Curlaatko sä koko elämän niille lapsillesi, ettei vaan tulisi paha mieli ja kaikki olisi kivasti ja hyvä mieli? Eiköhän sitä suklaata ole sitten jouluna syötävänä?
Mä tekisin niin että antaisin 4 vuotiaan syödä pikkuhiljaa marraskuun aikana myös kalenterista suklaa ja sitten ostaisin tavalliset kalenterit joulukuuksi. Ja sanot että jouluna tulee taas herkkuja ja että teemme nyt näin.
Lapset on lapsia.
-mummi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole ainoa, mutta ei kasvatustieteiden lukeminen valmista vanhemmaksi.
- myös lukenutKyllähän se aika paljon lisää tietoutta, jota voi soveltaa omassa vanhemmuudessa. Olen ainakin itse kokenut näin vanhempana. Monta kertaa ystävät kysyvät apua ja olen iloinen voidessani neuvoa heitä ja kertoa, mitä tutkijat sanovat aiheesta. Aika paljon nykyään korostetaan itsetunnon merkitystä ja hiljalleen kaikki häpeärangaistukset, kuten jäähyt, ovat jäämässä pois asiantuntijoiden esimerkillä.
4
Jäähyt nyt on ihan alkujaan outo keksintö, eli joutaakin pois, mutta kyllä tällaiseen selkeään asiaan ihan kasvatuksellisessa mielessä pitää olla seuraus.
Tässähän opetetaan muuten, että kaiken saa ottaa mitä mieli tekee ihan sama onko lupa ja kenen on.
Ahnetta laskelmointia osoittaa juurikin se, että ei ottanut omaansa. Normaali lapsi olisi järkeillyt edes sen, että jos oman syön niin ei haittaa, kun se on mun kuitenkin ja multa pois.
Valitettavasti näitä ei enää aikuisena opi vai etkö itse tunne ketään, joka on aina hyötymässä muista ja vetämässä omaan pussiin? Vankilasta löytyy pahimmat tapaukset.
Nyt on vasta 6.11. eli melkein kuukausi joulun alkuun. Mielestäni mikään rankaiseminen liittyen KALENTEREIHIN on tarpeeton, sillä kalenteria käytetään vasta ensi kuussa.
Meillä on kautta historian syöty varmaan 50 joulukanteria ja niihin on suhtauduttu lähinnä huumorilla ja syöjä on korvannut jollain tavalla uhrille vahingon. Enemmän ollaan todellakin näille naureskeltu eikä pidetä tätä minään lähtölaskentata Kakolan reissulle, vai Saramäkikö se nykyään on?
Linnareissua voi hyvin estää ihan tavallisella keskustelulla. On tärkeää saada lapsi ymmärtämään, miksi ei saa jotain tehdä. Siksi painotan keskustelua enemmän kuin rangaistusta.
Jos lapselle opetetaan, että pahasta teosta tulee rangaistus, hän jättää rikoksen tekemättä vain koska pelkää rangaiststa.
Keskustelulla oman toimintansa tuhoisuuden älynnyt lapsi jättää tekemättä rikkeen, koska tietää tekonsa vääräksi ja on motivoitunut oikein. Täällä esitellyt rangaistukset toimivat tyypillisesti vain koirakoulutuksessa.
Kannatan isosiskon karkkirahoista uutta kalenteria pikkusiskolle, niin kumpikin saa haluamansa kalenterin ja isosisko oppii että menettää karkkipäivän kun ahnehti. Tavallisen suklaakalenterin sijasta myös joulusukista tehty joulukalenteri on hyvä, siihen voi laittaa vain yhden päivän namin tai tavaran kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lukenut kasvatustieteitä, mutta minulla on lapsia. Eikä tulisi mieleenkään toimia niin kuin täällä ehdotetaan. Liian aikainen aika kalentereille mutta suosituimmat ostetaan kyllä aikaisin ja sen oston ymmärtää. Olisi vaan pitänyt piilottaa todella hyvin tai ostaa salaa. Siihen pienemmän kimpussa olemiseen pitäisi puuttua kunnolla. Suositaanko ehkä pienempää?
Ostat pienemmälle uuden, piilotat molemmat todella hyvin ja jatkatte normaalisti.
Muut vaihtoehdot täällä on henkistä väkivaltaa. Lapsi varmasti tietää jo tehneensä väärin.
Niinpä!
Mietipä ap itse, jos menisit syömään kahvitunnilla viimeisen pullan vaikka olisit jo omasi satsista syönyt. Työkaverisi Pirjo huomaisi sen, ja koko työtiiminne päättäisi, että sinä et saa ennen joulupyhien alkua ottaa mitään päivittäisessä pullapöydässä.
Työtiiminne vahtisi sinua että et vahingossakaan ottaisi pullan pullaa. Joka päivä sinun ahneuttasi, ilkeyttäsi ja pahuuttasi vahdittaisiin ja laitettaisiin ojennukseen. Joulupyhien jälkeen tilanne palautuisi ennalleen, saisit taas ottaa kastamista.
Kuitenkin, kun kätesi ojentuu herkullista pullaa kohden, kuulisitko kuitenkin päässäsi ne Pirjon syytökset: ahne, ilkeä ja paha, joihin ehdit jo melkein kk aikana tottua?
Mä laittaisin isomman ostamaan pienemmälle omista rahoistaan uuden frozen-kalenterin (saisi ehkä jopa kassalla maksaakin sen itse konkreettisesti). (Ja keskustelu kuinka ilkeä teko se oli eikä niin saa tehdä)
Kinder-kalenterin söisin itse.
Isompi saisi omilla rahoillaan ostaa itselleen uuden kalenterin (jos hänellä ei ole tarpeeksi rahaa, sä ostat sit kuvakalenterin ja painotat hänelle miksi näin on. Koska söi luvatta pikkusiskon kalenterin, hänen täytyy korvata se, jonka jälkeen vasta ostaa itselleen. )
Hitto ap:lla on tiukkaa. Poraa jostain kolmen euron perhanan suklaakalenterista. En vois uskoa tätä! :D Jos ajatellaan ihan teon vakavuuden kautta, ei rahan, niin ei hyvää päivää. Todella vakavaa. Ap herää pahvi!
Vierailija kirjoitti:
Mä laittaisin isomman ostamaan pienemmälle omista rahoistaan uuden frozen-kalenterin (saisi ehkä jopa kassalla maksaakin sen itse konkreettisesti). (Ja keskustelu kuinka ilkeä teko se oli eikä niin saa tehdä)
Kinder-kalenterin söisin itse.
Isompi saisi omilla rahoillaan ostaa itselleen uuden kalenterin (jos hänellä ei ole tarpeeksi rahaa, sä ostat sit kuvakalenterin ja painotat hänelle miksi näin on. Koska söi luvatta pikkusiskon kalenterin, hänen täytyy korvata se, jonka jälkeen vasta ostaa itselleen. )
Huomioi kuitenkin, että kyse ei todennäköisesti ole ilkeydestävaan itsehillinnästä. Ilkeyden korostaminen on tuhoisaa itsetunnolle. Itsehillinnän vaikeudesta puhuminen on kasvattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä!
Mietipä ap itse, jos menisit syömään kahvitunnilla viimeisen pullan vaikka olisit jo omasi satsista syönyt. Työkaverisi Pirjo huomaisi sen, ja koko työtiiminne päättäisi, että sinä et saa ennen joulupyhien alkua ottaa mitään päivittäisessä pullapöydässä.
Työtiiminne vahtisi sinua että et vahingossakaan ottaisi pullan pullaa. Joka päivä sinun ahneuttasi, ilkeyttäsi ja pahuuttasi vahdittaisiin ja laitettaisiin ojennukseen. Joulupyhien jälkeen tilanne palautuisi ennalleen, saisit taas ottaa kastamista.
Kuitenkin, kun kätesi ojentuu herkullista pullaa kohden, kuulisitko kuitenkin päässäsi ne Pirjon syytökset: ahne, ilkeä ja paha, joihin ehdit jo melkein kk aikana tottua?
Osuvaa! Ja kun kyseessä on työtä tekevä aikuinen, tämä on suorastaan sadismia. Kun kyseessä on äidin, isin ja suosikkipikkusiskon armoilla oleva koululainen, niin kyseessä on kasvattaminen.
Kalenterin syöneelle vanhemmalle tytölle pitää tulla seuraus teostaan nyt (ei pitkin joulukuuta) eli esim jos viikonloppuna on karkkipäivä niin hänellä ei ole kun piti omansa jo syödessään siskonsa kalenterin. Pienemmälle ostaisin uuden toivomansa kalenterin ehdottomasti.
Vaikeampi asia onkin sitten minusta se saako vanhempi lapsi pitää tuon valitsemansa kalliin kalenterin siitä huolimatta että toimi aika törkeästi ja oli valmis jättämään pikkususkon kokonaan ilman kalenteria.. Itse olisin ehkä se kannalla että ostaisin vanhemmalle semmoisen euron suklaakalenterin kinder-kalenterin tilalle ja kinder-kalenterin suklaat syötäisiin jonain muuna karkkipäivänä yhdessä.
Lapselle selittäisin että toimi väärin useammalla tapaa, kaapeista ei saa ilman lupaa ottaa mitään ja siskolle ostettua kalenteria ei ole hänen lupa syödä missään nimessä jne. Jatkaisin että tästä seurauksena hän ei tänä vuonna saa haluamaansa kalenteria vaan toisenlaisen ja että koska hän söi yksin siskon kalenterin suklaat niin joutuu jakamaan kinder-kalenterin suklaat siskon kanssa.
Ap hävisi kun tajusi, että ongelman ydin on se, että isosisko ei ole saanut huomiota pikkusiskon syntymän jälkeen? Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Tekstisi pohjalta sanoisin, että en kyllä haluaisi olla lapsesi. Vaikutat jotenkin tyhmältä (huono kirjoitustaito), kylmältä ja kovan kurin ylläpitäjältä. Niin, että kikkeliskokkelis vain sinulle ja kasvatustaidoillesi. :)