Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kerronko työhakemuksessa perheen suunnittelusta?

Vierailija

Meillä on pian 2 vuotias tyttö ja toivomme hänelle sisarusta. (Yritystä ollut nyt muutaman kuukauden. Esikoista "teimme" puolivuotta.) Löysin mielenkiintoisen työpaikan ja tässä välissä haluaisin hetken aikaa olla töissä (olen tehnyt muutamia sijaisuuksia viimeisen puolenvuoden aikana).

Mietin, että "uskallanko" olla rehellinen ja kertoa, että toiveissamme on perheenlisäystä? Vai saanko tuolla lauseella varman "ei kiitos" -vastauksen työhaastatteluun :/

Kuinka itse tekisitte?

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

En missään nimessä kertoisi. Se ei voi olla muuta kuin miinusta itsellesi, sitä ei tarvitse kertoa eikä työnantaja saa siitä kysyä. Eikä se välttämättä edes onnistu! Saatat menettää hyvän työpaikan ihan turhaan, jos yrityksestä huolimatta ette saisi toista lasta.

Vierailija

No minä yritän lähinnä vihjailla että en todellakaan ole tekemässä lapsia mutta eipä tuo tunnu 29-v avioliitossa olevalta menevän läpi. Miespuoliset opiskelukaverit kehuskelevat pääseensä samoihin paikkoihin haastatteluun vaikka ovat kaikin puolin kyvyttömämpiä kuin minä. Välillä tekisi mieli laittaa ihan vain vahingossa miehen nimi hakemukseen...

Vierailija

Erikseen kielletään rekrytoinnissa kyselemästä perheasioista juuri siksi, että se on sukupuolisyrjintää siinä tapauksessa, että lapsentekoiässä olevia naisia syrjitään.

Sitä koskeviin kysymyksiin ei tarvitse myöskään vastata. Luultavasti sinä itsekin ymmärrät aivan hyvin, että perheasiat eivät kuulu työnantajille.

Retorinen kysymys, vai olisko ollut notorinen?

Vierailija

Täysin asiatonta alkaa tuollaista kirjoittamaan. Työhakemukseen kirjoitetaan asiaa miksi työn haluaa ja miksi siinä olisi hyvä ja miten voisi kehittää työtä. Ei mitään liirumlaarumia. Sellaista ei palkkaa kukaan.

Vierailija

Voi myötähäpeä mikä kysymys. Työhakemuksessa kerrotaan miksi haet työtä ja mistä syystä olisit sopiva työhön. Ei kerrota perheenjäsenistä tai lemmikeistä, eikä mistään tälläisestä henkilökohtaisesta asiasta.

Vierailija

En kertoisi. Mutta en myöskään hakisi pieneen työpaikkaan jossa tulee kusiset paikat ja joskus myös kohtuuton taloudellinen rasite kun työntekijä jääkin pian äitiyslomalle. Johonkin isompaan työpaikkaan voisin hakea.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No minä yritän lähinnä vihjailla että en todellakaan ole tekemässä lapsia mutta eipä tuo tunnu 29-v avioliitossa olevalta menevän läpi. Miespuoliset opiskelukaverit kehuskelevat pääseensä samoihin paikkoihin haastatteluun vaikka ovat kaikin puolin kyvyttömämpiä kuin minä. Välillä tekisi mieli laittaa ihan vain vahingossa miehen nimi hakemukseen...

En ymmärrä miksi kertoa edes, että on avioliitossa. Sormus vaan pois sormesta haastatteluun mennessä, mitä se kenellekään kuuluu. t. itse avoliitossa oleva 29-v. nainen, haastattelukutsu tippuu n. 50 % hakemistani paikoista

Vierailija

Kyse ei ole pienestä yrityksestä, kaupungin työpaikasta. Mietin, että jos saan työpaikan ja muutaman kuukauden päästä ilmoitan olevan raskaana, niin katsotaanko minun olevan "petturi". Mietin, jos asian rehellisesti kertoisin (ja meille toinen onni suotaisiin) niin ainakin minua ei pidettäisi ikävänä, "kieroilevana" ihmisenä.

Tämä on hankalaa :/ 

Vierailija

Kysytkö ihan tosissasi?

Jos oikeasti haluat sen työn, niin silloin keskityt työhakemuksessakin vain siihen, miksi juuri sinut kannattaa palkata kyseiseen työhön. Mitkään perhekuviot... varsinkaan kun ne on vasta toiveita ja suunnitelmia(!!!), ei kuulu työhakemukseen.

Nään jo mielessäni työhakemuksen, missä on kirjotettu lapsentekosuunnitelmien lisäksi myös keinot, miten sitä yrittää tärppipäivineen, tikutteluineen ja sydäntäraastavan kuvauksen tuntemuksista, kun "täti onkin tullut kylään" jo monen kuukauden ajalta ;)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi kertoa edes, että on avioliitossa. Sormus vaan pois sormesta haastatteluun mennessä, mitä se kenellekään kuuluu. t. itse avoliitossa oleva 29-v. nainen, haastattelukutsu tippuu n. 50 % hakemistani paikoista

Riippuuhan tuo tietenkin myös alasta. Tuskin lääkäreille on varaa sanoa ei vaikka olisi jo sektioaika varattu. Mutta siis jonkun aikaa tilanne oli se, että nimeni googlaamalla selviää että olen mennyt naimisiin viime kesänä. Ja näkyyhän tuossa painauma ja rusketusraja jo kihlavuosilta...

Vierailija

No jopas! Ihan yhdellä lauseella ajattelin mainita, että lähitulevaisuudessa on toiveena lapsellemme sisarus. Mutta ehkä jätän sen sitten laittamatta, jos se tosiaan on "varma ei"... 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole pienestä yrityksestä, kaupungin työpaikasta. Mietin, että jos saan työpaikan ja muutaman kuukauden päästä ilmoitan olevan raskaana, niin katsotaanko minun olevan "petturi". Mietin, jos asian rehellisesti kertoisin (ja meille toinen onni suotaisiin) niin ainakin minua ei pidettäisi ikävänä, "kieroilevana" ihmisenä.

Tämä on hankalaa :/ 

Entä jos toista lasta ei kuulukaan vaikkapa vuoteen, jopa kahteen? Ootko sen takia valmis riskeeraamaan työpaikan? Lapsia ei vaan tule sormia napsauttamalla ja siksi ei kannata elämää suunnitella ja järjestellä sen takia.

Naiset nyt vaan tulee raskaaksi silloin tällöin, se on nyt vaan on tietoinen fakta ja sinut palkatessaan työnantaja tiedostaa sen riskin, joten älä nyt mene asioiden edelle ja mieti tommosia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No jopas! Ihan yhdellä lauseella ajattelin mainita, että lähitulevaisuudessa on toiveena lapsellemme sisarus. Mutta ehkä jätän sen sitten laittamatta, jos se tosiaan on "varma ei"... 

Ei, ei ei eieieieieieiei!!!!

Mitä tulee työhakemuksen tulevaisuuden suunnitelmiin, siinä kohdassa kerrotaan vain uraan ja omaan ammattiin liittyviä tulevaisuuden suunnitelmia.
Siis siinä tapauksessa, että haluaa antaa itsestään pätevän ja motivoituneen kuvan ja haluaa oikeasti sen työn. Mikään muu ei kuulu työnantajalle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Työhakemuksen pitää olla mahdollisimman lyhyt ja asiallinen. Sulle oikeasti nauretaan, jos kirjoitat jotain perhesuunnittelua ja hakemus menee silppuriin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat