Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tulkitset tämän opettajan viestin koskien leirikoulua??

Vierailija
05.11.2015 |

"Luokkien huoltajat ovat sitoutuneet osallistumaan leirikoulun rahankeräykseen. Leirikouluun lähtemisen ehtona on tarvittavan rahoituksen kerääminen 3. luokan aikana. Tähän tarvitaan teidän kaikkien panosta.

"Leirikouluun lähtemisen ehtona"??

Eli jos jollain ei ole aikaa leipoa myyntiin niitä vitun mokkapaloja, lapsi ei pääse leirikouluun?

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallista, että täytyy aina vetää jotain "oikeuksia" esille tällaisissa tilanteissa. Luulisi aikuisen ihmisen ymmärtävän, että kaikki tässä maailmassa maksaa. Jos ei viitsi kerätä rahaa yhteisvoimin eikä ole valmis maksamaan lapsensa retkeä muutoinkaan, ei lapsi retkelle lähde! Ei toisilla ole velvollisuutta joutua maksumiehiksi laiskojen vanhempien sijasta.

Tulkitsin itse viestin niin, ettei koko leirikoulua järjestetä, jos maksua ei saada kasaan. Eihän kaupastakaan saa ostettua haluamaansa, jos rahaa ei ole riittävästi.

Ihmettelen vain, miksi jotkut ovat tuollaisia mätämunia, että kaikki on aina niin totaalisen mahdotonta. Oma panos yhteisiin asioihin koetaan täysin kohtuuttomaksi vaatimukseksi. ENHÄN MINÄ!!! VOI KAMALAA KUN OIKEIN PAKOTETAAN JOTAIN TEKEMÄÄN JA OSALLISTUMAAN. Niin... eihän se pakko ole. Jotkut on aina niitä alisuorittajia, riman alittajia ja yhteistyön romuttajia puhumattakaan lapsensa häpäisystä...

Olen kanssasi samaa mieltä! Jos ei vanhemmat maksa, ei saa opetusta. Siksi Suomeen tarvitaan yksityiskouluja, joissa esimerkiksi 400 euron kuukausimaksulla saa lapselleen laadukasta opetusta, pedagogisesti pätevän opettajan ja luokan, jossa ei ole ADHD-väkeä. Oma pano kaikkeen yhteiseen on tärkeää, siksi opetuksen tulee olla maksutonta vain mätämunille, muilla on oltava oikeus kunnon kouluihin.

Vierailija
42/88 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän viesti tarkoita sitä että jos rahaa ei kerätä ahkerasti niin kukaan ei pääse leirikouluun. Ei sitä että yksittäinen lapsi jätettäisiin matkasta (se ei ole edes laillista koska leirikoulu on kouluaikaa).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi pyhä yksinkertaisuus.. Kauniita sanoja vain että tarvitaan kaikkien panosta, todellisuus on sitten se että ne samat muutamat vanhemmat taas hoitavat rahankeruun ja se mitä jää uupumaan niin jokainen maksaa oman lapsensa osuuden. 

Tämä on perusopetuslain vastaista. Olisipa hauska nähdä nämä "pyhä yksinkertaisuus"-opettajat oikeussalissa. Ennakkotapaushan on jo olemassa.

Vierailija
44/88 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekisin tuosta viestistä kantelun kunnan koulutoimenjohtajalle. Perusopetus on maksutonta ja siihen kuuluvista retkistä ei kenenkään vanhemman tarvitse maksaa lantin lanttia. Opettaja toimii lainvastaisesti.

Jos luokka haluaa järjestää leirikoulun, se voidaan tehdä vanhempainyhdistyksen kautta, mutta siinä tapauksessa ei luokanopettajalla ole mitään tekemistä asian kanssa.

Ja tälläisten vanhempien takia ei järjestetä edes niitä luokkaretkiä enää. Erään tutun luokka kävi luokkaretkellä naapurikaupungin prismassa, vittu miten siistiä hei!

Vierailija
45/88 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lasten leirikoulut on saanut hoitaa myös ihan kylmästi rahalla, jos ei ole leipominen kiinnostanut. Toisen lapsen luokalla on muutama tosi aktiivinen vanhempi myyjäishommissa. Itse olen kyllä leiponut aina niitä mokkapaloja, kun on käsketty ihan lapsen mieliksi. Myyjäisiin olen toimittanut myytävää tavaraa, jota äitini on lahjoittanut. En ole koskaan ollut myymässä mitään tai aktiivisesti järjestämässä.

Vierailija
46/88 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sen yhteisöllisyyden ja "laatu-ajan vieton" pakko tapahtua nimenomaan sillä, että osallistut ties mihin rientoihin, joita luokan aktiivisimmat vanhemmat tehtailevat kilvan ja vaativat muilta vanhemmilta vähintään yhtä innokasta otetta yhteisöllisyyden ja laatuajan nimissä? Kaikki eivät halua yhteisöllistyä koulun sisällä, tai uhrata määrättömästi aikaa massiivisiin rahankeräysoperaatioihin myyjäisineen, saati sitten tyrkyttää sukulaisille ylihintaisia vessapapereita ja joululehtiä.

Vierailija
47/88 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ei kyllä tässä ole ainakaan lapsen kanssa sitä laatuaikaa---- lapselta se on poissa, kun niitä kamppeita ostetaan, väkerretään, kuskaataan ja myydään, siivotaan jäljet ja aloitetaan alusta. Kaikilla ei vaan ole aikaa tuommoiseen!

Olen aika eri mieltä tästä. Koska päinvastoin, kun lapsi näkee kaiken tuon vanhempien hääräämisen - johon toivottavasti itse myös osallistuu - eli valmistelut, myymisen jne, niin siinähän sitä oppii, ettei raha tule ihan tyhjästä, että asioiden eteen on tehtävä töitä. 

Itsekin ole taipuvainen maksamaan itseni ulos näistä leipomis-jne rahankeruista, mutta niinpä lapseni ovatkin nyt täysin välinpitämättömiä sen suhteen, että kuka maksaa ja mistä massit - kunhan vaan heidän ei tarvitse itse tehdä minkään eteen yhtään mitään...argghhh...muistakaa siis asian toinenkin puoli. 

Vierailija
48/88 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi on ihan helvetin väärin että lusmupaskat pääsee osallistumaan vaikkeivät keräisi mitään ja toiset painaa niska limassar retken eteen. Onneksi tonkin voi kiertää ettei retket tapahdu kouluaikana..

Minusta taas on ongelmallista, jos koulussa tämän tästä järjestetään jotakin tosi kallista toimintaa, johon on vähintäänkin moraalinen velvollisuus osallistua. Käsittääkseni nämä leirikoulut eivät ihan niin edullisia ole, kuitenkaan?

No mutta eihän sinne ole pakko osallistua. Antaa niitten mennä ketkä haluaa ja vapaamatkustajat jääkööt kotiin.

Ei kai se ettei ole rahaa tarkoita että on vapaamatkustaja?

On se surullista että koulukin syrjii varattomien lapsia. Mikäs yhteishenkeä nostattava kokemus se sellainen on että ilmoitetaan että se on sitten 400 tai lapsesi saa jäädä koululle kun muut lähtevät "ikimuistoiselle reissulle". Kyllä se lastakin surettaa varmaan enemmän kuin se että muut tekevät lomillaan ulkomaanmatkoja.

Toki näitä pois jääviä voi olla useampiakin, mutta mikäs luokkaretki se sellainenkaan on jolle vaikka 5 ei voi osallistua.

Vierailija
49/88 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulkitsen sen niin että tarvittavat varat on kerättävä lukuvuodenaikana. Jos varat ei riitä leirikoulua ei järjestetä. Jos joku ei osallistu joutuvat muut tekemään enemmän jos leirikoulua pidetään kuitenkin tärkeänä. Osallistumattomat pääsevät kyllä mukaan jos leirikoulun rahoitus järjestyy ilman heidän panostaan, jos ei järjesty leirikoulua ei järjestetä kenellekään.

Vierailija
50/88 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leirikoulun pitää kuulua koulun lukuvuosisuunnitelman piiriin ja opetukselliseen aikaan eli on kouluopetusta erilaisessa ympäristössä. Peruskoulu on Suomessa maksuton oppilaalle, joten kaikkien luokan oppilaiden on päästävä mukaan. Asia on aivan selvä. Luokkaretken sisältö on usein vapaampi, mutta sinnekin pitää jokaisen päästä mukaan, jos se tapahtuu koulupäivän aikana.

Vierailija
51/88 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulkitsen sen niin että tarvittavat varat on kerättävä lukuvuodenaikana. Jos varat ei riitä leirikoulua ei järjestetä. Jos joku ei osallistu joutuvat muut tekemään enemmän jos leirikoulua pidetään kuitenkin tärkeänä. Osallistumattomat pääsevät kyllä mukaan jos leirikoulun rahoitus järjestyy ilman heidän panostaan, jos ei järjesty leirikoulua ei järjestetä kenellekään.

Juuri näin. Jos leirikoulu tapahtuu kouluaikana, niin kaikkien on päästävä mukaan.

Vierailija
52/88 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ei kyllä tässä ole ainakaan lapsen kanssa sitä laatuaikaa---- lapselta se on poissa, kun niitä kamppeita ostetaan, väkerretään, kuskaataan ja myydään, siivotaan jäljet ja aloitetaan alusta. Kaikilla ei vaan ole aikaa tuommoiseen!

Olen aika eri mieltä tästä. Koska päinvastoin, kun lapsi näkee kaiken tuon vanhempien hääräämisen - johon toivottavasti itse myös osallistuu - eli valmistelut, myymisen jne, niin siinähän sitä oppii, ettei raha tule ihan tyhjästä, että asioiden eteen on tehtävä töitä. 

Itsekin ole taipuvainen maksamaan itseni ulos näistä leipomis-jne rahankeruista, mutta niinpä lapseni ovatkin nyt täysin välinpitämättömiä sen suhteen, että kuka maksaa ja mistä massit - kunhan vaan heidän ei tarvitse itse tehdä minkään eteen yhtään mitään...argghhh...muistakaa siis asian toinenkin puoli. 

Minä taas osoitin lapselle, että se mokkapalojen tekeminen on taloudellisesti äärettömän typerää. Kun lasketaan aineiden hinta + käytetty aika (palkka) ja verrataan sitä myyntihintaan ja myyntiaikaan (taas palkka), niin on todella typerää leipoa ja leikkiä, että raha ei tule tyhjästä. ON halvempaa maksaa tilille 30 e kuin yrittää tienata se leipomalla myyjäisiin.

Vierailija
53/88 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettajan viesti on laiton. Perusopetus on maksutonta eikä maksua voi vaatia. Eli Suomessa ei voi järjestää leirikoulua ja ottaa mukaan vain ne maksaneet oppilaat. Aika outoa, jos opettaja ei tuota tiedä.

Vierailija
54/88 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi on ihan helvetin väärin että lusmupaskat pääsee osallistumaan vaikkeivät keräisi mitään ja toiset painaa niska limassar retken eteen. Onneksi tonkin voi kiertää ettei retket tapahdu kouluaikana..

Minusta taas on ongelmallista, jos koulussa tämän tästä järjestetään jotakin tosi kallista toimintaa, johon on vähintäänkin moraalinen velvollisuus osallistua. Käsittääkseni nämä leirikoulut eivät ihan niin edullisia ole, kuitenkaan?

No mutta eihän sinne ole pakko osallistua. Antaa niitten mennä ketkä haluaa ja vapaamatkustajat jääkööt kotiin.

Ei kai se ettei ole rahaa tarkoita että on vapaamatkustaja?

On se surullista että koulukin syrjii varattomien lapsia. Mikäs yhteishenkeä nostattava kokemus se sellainen on että ilmoitetaan että se on sitten 400 tai lapsesi saa jäädä koululle kun muut lähtevät "ikimuistoiselle reissulle". Kyllä se lastakin surettaa varmaan enemmän kuin se että muut tekevät lomillaan ulkomaanmatkoja.

Toki näitä pois jääviä voi olla useampiakin, mutta mikäs luokkaretki se sellainenkaan on jolle vaikka 5 ei voi osallistua.

Myykööt niitä karkkeja tai sukkia jos niin surettaa. Aina voi yrittää. Mutta löytyy näitä jotka tietoisesti jättävät osallistumatta ajatuksena "mitä suotta rehkimään kun muut maksaa tai nekään ei pääse"

Vierailija
55/88 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohiksena tähän ceissiin tiedän koulun tosin lukion, jossa tietyllä erityisluokalla olevat lähtenät ulkomaan leirikouluun, joka maksaa 400 euroa. Tämä ilmoitetaan jo ennakkoon ennen luokalle hakeutumista. No, lahjakas mutta vähävarainen nuori: miten pääsee muun luokan kanssa matkalle? Liiallinen rahan korostuminen näissä asioissa ei mielestäni ole hyvä, koska lapsen lahjakkuuden ja hakeutumisen painotusluokalle ei saisi olla kiinni rahasta.

Vierailija
56/88 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hetkinen? Eikö lasta voi nimeomaan opettaa, ettei raha tule ihan ilmaiseksi edes vanhemmilta, että sen eteen täytyy tehdä edes jotain hommia? Mullakin on ollut taipumus maksaa itseni ulos näistä myyjäis-yms rahankeruujutuista, mutta onneksi tajusin jossian vaiheessa, että juuri ne valimistelut jne saavat lapsen tuntemaan, että tässä tehdään nyt jotain tärkeää yhdessä, että poonistellaan yhteisen kiva vuoksi. Ei niill ä mokkapaloilla ainakaan meidän koulun leirille lähdetä ( summa noin 300€ per lapsi ), mutta ei se mitään. Pääasia on, että lapset ovat osallistuneet myös itse.

Tottakai lapsensa saa kasvattaa miten parhaaksi katsoo, mutta mä en näe sitä kovin kauaskantoisena, että lapsi saa ihan kaiken, tekemättä itse sen eteen yhtään mitään. 

Vierailija
57/88 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs sitten, jos käy niin, että ahkerasti rahaa kerännyt lapsi ei syystä tai toisesta voikaan osallistua leirikouluun? Joutuu esim sairaalaan tai on muuten vaan kipeä. Siinä on pakerrettu vuosi yhteiseen hyvää ahkerammin kuin joku muu ja sitten ei pääsekään reissuun. Mieluummin minä rahaa annan siinä viime metreillä, kuin aherran koko vuoden tyhjän takia.

Vierailija
58/88 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin, en ole sitounut yhtään mihnkään, en ole suullisesti, enkä kirjallisesti.

Eikö voi vaan maksaa sen hiton leirikoulun oman lapsen osuuden puhtaana rahana, joka on n. 200e, niin pääsisi tuosta saakelin jatkuvasta ränkyttämisestä, ettei niitä mokkapaloja nyt tule.......

ap

No jätitkö tulematta  siihen vitun kokoukseen, missä me vanhemmat sen rahankeruun yhdessä päätimme?

Vierailija
59/88 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni se on niin, että vaikka vanhemmat ei tekisi tikkua ristiin kerätäkseen rahaa, maksaakseen itse oman lapsen osuutta leirikoulusta/ matkasta/ mistä tahansa kouluun kouluaikana liittyvästä, lapsi on lain mukaa otettava sinne kuitenkin.

Ja jos yhden vanhemman taholta alkaa homma tuntua turhan raskaalta, opettaja voi perua leirikoulun koko luokalta. Ei opettajalla ole mitään tarvetta ressata iltaisin, kun yksi vanhemmista on erimieltä toisten kanssa kaikessa ja kaikki viestit ymmärretään tarkoituksellisen väärin.

Kun yhden vanhemman kanssa on ollut kiistaa, eiköhän kaikki muut vanhemmat tiedä kenestä on kyse. Kun vanhemmat tietävät, osalta tieto kulkee lapsille ja jos muut ovat odottaneet sitä, tuskin se tekee lapsesta luokkansa suosituinta.

Vierailija
60/88 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni se on niin, että vaikka vanhemmat ei tekisi tikkua ristiin kerätäkseen rahaa, maksaakseen itse oman lapsen osuutta leirikoulusta/ matkasta/ mistä tahansa kouluun kouluaikana liittyvästä, lapsi on lain mukaa otettava sinne kuitenkin.

Minkä lain??? Jos opetus järjestetään koululla, ei ketään tarvitse ottaa mukaan. Ei minunkaan poikani ollut kirkkoretkellä mukana, kun ei kuulu kirkkoon, mutta joutui menemään kouluun. Mieluummin olisi lähtenyt kirkkoretkelle ja kierrellyt kaupoissa päivän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän