Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiesittekö, että Downin syndroomasta on olemassa myös sellainen lievempi mosaiikkimuoto, joka ei välttämättä selviä kuin vasta aikuisena?

Vierailija
24.01.2026 |

Ois kyllä tosi ahdistavaa, jos olis elänyt koko elämänsä luullen olevansa normaali, kunnes saisi tietää, että onkin mongoloidi.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka se saadaan selville?

Vierailija
2/12 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka se saadaan selville?

Jollain kromosomiviljelytestillä varmaankin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? Miksi se olisi ahdistavaa? Ei minua ainakaan ahdistaisi, minä olen minä. Suurinta osaa geneettisistä omituisuuksista ei edes tunneta, joten ihan hyvin minäkin voin olla vaikka mistä rempallaan vaikka kuinka luulen olevani normaali. 

Vierailija
4/12 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pärjännyt ja ollut koko elämänsä normaalisti tyytyväinen, niin mitä helvetin väliä? 

Vierailija
5/12 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piirteet voivat näkyä. Lyhyempi elinikä?

Vierailija
6/12 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

tsingis kaani oli kova. ja muutenkin mongoloidit ovat lepposii. 

Vierailija
7/12 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet Suomen keski-ikäisistä näyttää lievästi kee hareilta lyhyine jalkoineen ja laardiper seineen. Ap, et ole yksin.

Vierailija
8/12 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin. Jokin aika sitten oli juttu naisesta joka oli täysin "normaali" mutta hän sai useampia Down-lapsia ja sen jälkeen hänelle tehtiin jokin geenitesti jolloin ilmeni mosaikismi. Eli vaikka se ei itseen vaikuttaisi, syntyviin lapsiin se vaikuttaa. 

Vierailija
9/12 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka ikiselle ihmiselle löytyy jonkinnäköinen diagnoosi, lääketiede keksii niitä joka päivä lisää parannuskeinojen sijaan.

Vierailija
10/12 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on pärjännyt ja ollut koko elämänsä normaalisti tyytyväinen, niin mitä helvetin väliä? 

Juuri näin. Jos epänormaalia ei erota normaalista, ei itse eikä muut, niin onko tuo nyt niin epänormaali?

Vierailija
11/12 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesin. Jokin aika sitten oli juttu naisesta joka oli täysin "normaali" mutta hän sai useampia Down-lapsia ja sen jälkeen hänelle tehtiin jokin geenitesti jolloin ilmeni mosaikismi. Eli vaikka se ei itseen vaikuttaisi, syntyviin lapsiin se vaikuttaa. 

Hänellä oli kyllä ollut koulussa ym. vaikeuksia, vaikka lievempiä kuin jos mutaatio kaikissa soluissa.

Vierailija
12/12 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/23-vuotiaalla-aidilla-todettiin-dow…