Teini haluaisi alkaa kasvissyöjäksi
Olenko ihan paska mutsi kun sanoin, että ala sitten kun muutat omillesi? Ihan hyvin liharuoat maistuvat, mutta kaveripiirissä nyt tällainen villitys meneillään.
Lupasin kaksi kasvisruokapäivää per viikko, se ollut muutenkin mietinnässä pidemmän aikaa. Nykyään ollut yksi kasvisruokapäivä per viikko...
Kommentit (82)
Kauhulla odotan, että joku lapsistani ilmoittaisi ryhtyvänsä kasvissyöjäksi! Joutuisi kyllä tekemään ruokansa itse, minä en todellakaan valmista kasvisruokaa! Ehkä olen ennakkoluuloinen, mutta en osaa edes kuvitella hyvää kasvisruokaa...
Ja kannattaa muistaa että ei ne puutostilat yhtäkkiä iske, ei ole mikään kiire olla "valmis" kasvissyöjä kun alottaa.
OT suomenkieli muuten on veikeä.
on kasvinsyöjä kasvissyöjä, lihansyöjä muttei ihminen ole lihassyöjä sitten kuitenkaan o_O :D
Vierailija kirjoitti:
Kauhulla odotan, että joku lapsistani ilmoittaisi ryhtyvänsä kasvissyöjäksi! Joutuisi kyllä tekemään ruokansa itse, minä en todellakaan valmista kasvisruokaa! Ehkä olen ennakkoluuloinen, mutta en osaa edes kuvitella hyvää kasvisruokaa...
kun mietit niin tuo on hassu ajatus.
ruoka, mistä otetaan se lihakönttä pois on kasviruoka. eikö? ;) eli siinä hetkessä kun poistat lihapullan spagetista, spagettiannos muuttuu yökyök?
olen itse kasvisruokailija ja minuakin ällöttää joku kammottava sipulitomaattipaistos, ruusukaali (hyi hemmetti muuten onko jonkun mielestä hyvää?!), tikkuinen nauris tai lanttupala, liian vähän haudutettu puuro tai liikaa kypsennetty porkkana jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kun mietit niin tuo on hassu ajatus.
ruoka, mistä otetaan se lihakönttä pois on kasviruoka. eikö? ;) eli siinä hetkessä kun poistat lihapullan spagetista, spagettiannos muuttuu yökyök?
Ei siitä toki yökyök tule, mutta eihän siihen jää enää mitään syötävää! Spagettia "ketsupilla, yes! Riisiä ja muutama herne, yes! Perunaa ja porkkanaraastetta, ou yes!
Vierailija kirjoitti:
Työnnä sille teinilles lihaisa kabanossimakkara perseeseen. Varma tapa saada siitä lihansyöjä
Noinko sinustakin tehtiin lihansyöjä? Kuka työnsi makkaran?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olen ennakkoluuloinen, mutta en osaa edes kuvitella hyvää kasvisruokaa...
Olet ennakkoluuloinen. Olen sekasyöjä, mutta jotkut mieliruokani ovat kasvisruokia, ja kokkaan niitä ihan itselleni. Käypä joskus intialaisessa, nepalilaisessa tai thaimaalaisessa ravintolassa syömässä ja valitse kasvisruoka. Noissa kulttuureissa on paljon uskonnollisista syistä lihansyönnistä kieltäytyviä, siksi kasvisruoat osataan.
Vierailija kirjoitti:
OT suomenkieli muuten on veikeä.
on kasvinsyöjä kasvissyöjä, lihansyöjä muttei ihminen ole lihassyöjä sitten kuitenkaan o_O :D
Kasvi ja kasvis, liha ja lihas. Vähän eri asioita kaikki. Ja suomen kieli kirjoitetaan erikseen.
Tuli mieleen, että kasvissyönti tuntuu olevan kynnyskysymys monille. Olin itse kasvissyöjä monta vuotta, äitini ryhtyi viimeisinä vuosinaan kasvissyöjäksi. Mitään ongelmia siitä ei ollut meille kummallekaan, ovathan kaupat täynnä kasviksia, juureksia, papuja, hedelmiä, viljoja. Ravintolossakin saa hyvää kasvisruokaa. Metsät on nyt täynnä sieniä.
Mulla menisi sormi suuhun jos jompikumpi pojistani haluaisi alkaa harrastaa lätkää. Se on mun mielestä nuorten, yksinkertaisten, väkivaltaisten miesten peli. NHL-idolien pelirumba on sellainen, ettei siihen pysty vetämättä ties mitä "lääkkeitä". Venäjän liiga ja elämä Putinin valtakunnan pikkukaupungeissa tuntuu pelottavalta, tylsältä ja masentavalta.
Kasvissyönti aiheuttaa palstalla usein hirmuisia myrskyjä, mutta ilmeisesti lätkä on jotenkin hienoa ja loistavaa. Eikö ainoallakaan vanhemmalla ole mitään eettistä lätkää vastaan? Eikö mitään lätkäharrastuksen aiheuttamaa aikataulutusta tai rahanmenoa vastaan? Mutta kasvissyönti on sitten jotenkin kamalaa?
2
Ilahduttavaa lukea, kuinka tässä ketjussa sekasyöjätkin osaavat lausua arvostuksensa kasvisruoalle. :) Ettei ole sitä tavanomaista "vain liha on ruokaa" -asennetta (ainakaan paljon). Kyllähän kasvisruoasta saa maistuvaa eikä ole tarkoitus jättää vain liha pois, vaan korvata eläinproteiini kasviproteiinilla, eikä sekään ole ollenkaan haastavaa, kun aiheeseen yhtään tutustuu.
Vierailija kirjoitti:
Meillä poika lopetti n 14v:n lihan ja kalan syömisen. Maito, munat, juusto käy edelleen. Eikä siinä mitään vaimo laittaa pojalle oman soosin / kasvispihvin / papusetin tai koko perheelle kasviruokaa. Minulle käy kaikki, mutta pikkuhiljaa olen kallistunut sille kannalle, että lihoista vain siipikarja ja kala, varsinaiset lihat olen jättänyt.
Eli ap, kannusta ja tue!
PS. Teille, jotka olette huolissanne riittävän proteiinin saannista, niin se riski on suht pieni lakto-ovo kasvissyöjällä, että se kieltosyynä heikko. Enemmän kannattaa huoletia B12-vitamiinista.
Niin no, jos sitä kananmunaa syö niin siitä saa tarvittavan b12-vitamiinin. Muistaakseni yksi muna päivässä riitti.
WHO:kin lähti tähän teinivillitykseen mukaan ;) T. Jo viisitoista vuotta villitystä takana.
Mikä on muuten kokemuksenne mukaan syy ryhtyä kasvissyöjäksi? Eettiset, terveydelliset, taloudelliset syyt vai ihan makuasia?
Itse en pystyisi olemaan ilman lihaa enkä näe sille syytäkään mutta kiinnostaa.
Kyllähän hyvä ruoka on kasvispainotteinen, mutta pelkästä kasvisruuasta ei saa kaikkea tarvitsemaansa.
Jo kasviksista saatava proteiini ei vastaa eläinperäistä proteiinia.
B12-vitamiinin puutosriski on lähinnä vegaaneilla, edes jotain eläinperäistä syövät erittäin todennäköisesti saa sitä tarpeeksi.
Minusta on hienoa, jos teini saa kokeilla kasvisruokailua. Tämä sillä edellytyksellä, ettei teini odota joka päivä itselleen erikoiskohtelua ja lisää vanhempiensa ruuanlaittotaakkaa. Tarkoitan, että lapsen on saatava valistusta tasapainoisesta ruokailusta, ja otettava vastuuta ruuan laitosta. Vanhempien tehtävä on sitten valvoa, että lapselle on tarvikkeita mistä kokata ja ettei kasvisruokailua toteuteta jättämällä proteiinia pois ruuasta. Ja koko perheelle tekee hyvää lisätä kasvisten syömistä, mutta ei voi odottaa että yhden päätöksellä kaikki muuttavat dieettinsä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän hyvä ruoka on kasvispainotteinen, mutta pelkästä kasvisruuasta ei saa kaikkea tarvitsemaansa.
Jo kasviksista saatava proteiini ei vastaa eläinperäistä proteiinia.
Ei vastaa ei. Kasvisproteiinilla voi pidentää elinpäiviään.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on hienoa, jos teini saa kokeilla kasvisruokailua. Tämä sillä edellytyksellä, ettei teini odota joka päivä itselleen erikoiskohtelua ja lisää vanhempiensa ruuanlaittotaakkaa. Tarkoitan, että lapsen on saatava valistusta tasapainoisesta ruokailusta, ja otettava vastuuta ruuan laitosta. Vanhempien tehtävä on sitten valvoa, että lapselle on tarvikkeita mistä kokata ja ettei kasvisruokailua toteuteta jättämällä proteiinia pois ruuasta. Ja koko perheelle tekee hyvää lisätä kasvisten syömistä, mutta ei voi odottaa että yhden päätöksellä kaikki muuttavat dieettinsä.
Eikö sekasyöjälapsenkin olisi hyvä ottaa vastuuta ruoanlaitosta ja saada valistusta tasapainoisesta ruokailusta?
Vierailija kirjoitti:
Mikä on muuten kokemuksenne mukaan syy ryhtyä kasvissyöjäksi? Eettiset, terveydelliset, taloudelliset syyt vai ihan makuasia?
Itse en pystyisi olemaan ilman lihaa enkä näe sille syytäkään mutta kiinnostaa.
Mulla on aikalailla nuo kaikki syyt tässä taustalla :D
En oo koskaan kamalasti tykännyt lihasta (hyvin valmistettu kana on kyllä ihan jees), lihan valmistaminen ällötti, en halunnut maksaa siitä että saan ruuaksi kasvatetun eläimen ruumiin lautaselleni ja on tää halvemmaksikin tullut.
lihansyönti on yleistynyt Suomessa vasta muutama kymmenen v sitten, jos miettii millä ennen elettiin niin ohrapuurolla, naurispadalla ja ruisleivällä. kuulostaa kasvisruualta minusta ;)
ravitsemustietoisuus on kasvanut ja nythän ymmärretään että pelkällä naurispadalla ei jaksa eikä pysy terveenä mutta onko vastaliike sitten se ettei arvosteta ateriaa jos pöydässä EI ole lihaa..
meillä tehdään joskus kaksi ruokaa mutta minusta se ei ole vaikeaa. esim pottumuusin kanssa on jokin kasvisruoka tai -kastike ja näille urospuolisille lihansyöjille on lihapullat ja joku pataruoka, tulee samassa uunissa. lihapullia on tehty pakkaseen valmiiksi, pataruoka samoin valmisannoksina senkuin uuniin ja liemi päälle jne. en koe vaivaksi enkä yökkäile toisten ruokavaliolle. paljon syödään samaa ruokaa esim papupataa ja pestopastaa jne.