Teini haluaisi alkaa kasvissyöjäksi
Olenko ihan paska mutsi kun sanoin, että ala sitten kun muutat omillesi? Ihan hyvin liharuoat maistuvat, mutta kaveripiirissä nyt tällainen villitys meneillään.
Lupasin kaksi kasvisruokapäivää per viikko, se ollut muutenkin mietinnässä pidemmän aikaa. Nykyään ollut yksi kasvisruokapäivä per viikko...
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän hyvä ruoka on kasvispainotteinen, mutta pelkästä kasvisruuasta ei saa kaikkea tarvitsemaansa.
Jo kasviksista saatava proteiini ei vastaa eläinperäistä proteiinia.
Ei mistään yhdestä kasviksesta saatava. Mutta kun syö monipuolisesti kasvisruokaa, saa niistä kaikista lähteistä yhteensä kaikkia tarpeellisia. Esim. pavut ja vilja on yhdistelmä, josta saa tarpeelliset aminohapot. Eikä niitä tarvi syödä edes samalla aterialla, riittää että päivittäin saa välttämättömiä aminohappoja.
Vielä helpompaa asia on laktovegetaareilla, kun maitotuotteet takaa proteiiniasian helposti.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on muuten kokemuksenne mukaan syy ryhtyä kasvissyöjäksi? Eettiset, terveydelliset, taloudelliset syyt vai ihan makuasia?
Itse en pystyisi olemaan ilman lihaa enkä näe sille syytäkään mutta kiinnostaa.
Mulle ei uhraus ole ollut suuren suuri, koska en ole koskaan tykännyt lihasta. Mutta vaikka olisin tykännytkin, olisi jossakin vaiheessa eläimien kasvatus syötäväksi nykyisenkaltaisissa oloissa muodostanut mulle kestämättömän ongelman. Sen verran olen esim. koirien kokemusmaailmaan ja tunne-elämään tutustunut, ja tiedostan esim. sian olevan älykkäämpi kuin koira. Miten sinulla, onko sinulla tai läheisilläsi ollut koskaan lemmikkieläimiä?
Nuorien kasvissyöntiä tulisi ehdottomasti tukea, eipä olisi pahitteeksi vanhemmillekkaan! Runsas lihansyönti on suorassa yhteydessä sydän- ja verisuonitauteihin, syöpiin ym. Lihansyönti ylläpitää nälänhätää ja tuhoaa tämän pallon peruuttamattomasti. Tuskin WHO mututuntumalla artikkeleitaan heittelee.
T. 13-vuotiaana kasvissyönnin aloittanut, nyk. vegaani.
Vierailija kirjoitti:
Nuorien kasvissyöntiä tulisi ehdottomasti tukea, eipä olisi pahitteeksi vanhemmillekkaan! Runsas lihansyönti on suorassa yhteydessä sydän- ja verisuonitauteihin, syöpiin ym. Lihansyönti ylläpitää nälänhätää ja tuhoaa tämän pallon peruuttamattomasti. Tuskin WHO mututuntumalla artikkeleitaan heittelee.
Höpöhöpö
Pitäisi osata käyttää järkeä lukiessaan noita uutisia ja huomata ero lihan ja lihavalmisteen välillä.
Näissä artikkeleissa hampurilainenkin lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö
Pitäisi osata käyttää järkeä lukiessaan noita uutisia ja huomata ero lihan ja lihavalmisteen välillä.
WHO määritteli myös punaisen lihan syöpävaaralliseksi, joskaan ei samaan sarjaan prosessoitujen lihavalmisteiden kanssa. Joten molempia kannattaa välttää. Ikävä kyllä suomalaisen sekasyöjän lautaselle kuuluu usein juuri noita lihavalmisteita. Tekisi ravitsemusterapeutin tapaaminen hyvää monelle sekasyöjällekin.
Hei ap. Aloin kasvissyöjäksi teininä (13-14v). Kaverit söivät lihaa. Vanhemmat sanoivat, että ok, kunhan itse laitan ruokani. Laitoin. Aina kotona asuessani kuitenkin pitivät huolta siitä, että kaapissa on soijaroouhetta ja papuja. Netissä on hyviä ohjeita vegeruokavalion koostamiseen, mutta ei ravitsemusterapeutti huono idea olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö
WHO määritteli myös punaisen lihan syöpävaaralliseksi, joskaan ei samaan sarjaan prosessoitujen lihavalmisteiden kanssa. Joten molempia kannattaa välttää. Ikävä kyllä suomalaisen sekasyöjän lautaselle kuuluu usein juuri noita lihavalmisteita. Tekisi ravitsemusterapeutin tapaaminen hyvää monelle sekasyöjällekin.
Niputtivat kaikki samaan kasaan, joten pikkasen voisi lukijallakin valot palaa.
Hyvin kannatettavaa. Itse olen alkanut nyt viisissäkymmenissä siirtyä enemmän kasvisruokaan. Ihan terveydellisistä syistä, nukun paremmin ja ruoansulatus toimii paremmin kun syön kevyemmin. Lihaa syön silloin tällöin, kun siltä tuntuu. Mutta kasvislinjalla varmaan puolet päivistä kokonaan. Ja kalaa sitten toisina päivinä.
Aloin 13-vuotiaana kasvissyöjäksi. Tein aina itse ruokani, mutta ruokavalio oli hyvin yksipuolinen kun vanhempiani ei kiinnostanut panostaa hyviin raaka-aineisiin. Toisaalta muukin perhe söi aivan äärimmäisen yksipuolisesti, lähinnä perunaa, lihaa, viljatuotteita. Minulla oli jatkuva anemia. Nyt aikuisiällä kun itse päätän mitä kaupasta kotia kannan on hemoglobiini jatkuvasti yli 140. Olen myös hoikka ja muutoinkin terve, moni ikäiseni lihansyöjä on jo valitettavasti lösähtänyt tässä kolmekymppisenä.
Itse tajusin jo vuosia sitten, että en pysty lopettamaan lihan syöntiä. Olen kuitenkin yrittänyt rajoittaa sitä. Harvoin minä esim. mitään leikkeitä ostan. Monien eläinten lihaa ei mielestäni ole edes tarkoitettu syötäväksi. En edes pidä monestakaan lihasta. Omaan ruokavalioon kuuluukin lähinnä possu ja sika-nautajauhelia. Myös kanaa ja kalaa syön paljon. Eihän jokaviikkoinen possun ja kanankaan syönti kovin eettistä ole, mutta koen kuitenkin tekeväni edes jotain välttelemällä monestakin syystä muita lihoja, enkä edes syö joka päivä lihaa. Haluaisin kuitenkin tehdä enemmän ja luopua esim. makkaran syönnistä kokonaan, mutta en taida siihen pystyä.
Muistan vieläkin, kuinka vuosia sitten olin 2 viikkoa kokonaan ilman lihaa. Hyvin se sujui, mutta kuukautiset alkoivat myöhässä tavallista runsaampina juuri sinä päivänä kun söin taas lihaa. Vaikka tuskin noin lyhyellä lihan syömättömyydellä tuohon mitään vaikusta oli, en tuon jälkeen ole edes uskaltanut luopua kokonaan lihasta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä syödään sitä ruokaa mitä on tarjolla. Jos ei kelpaa, pitää itse hankkia ja valmistaa omat ruokansa. Kannattaa tarkkailla, että nuori saa riittävästi proteiinia.
Miksi alapeukutatte tätä? Eihän tässä kielletä mitään. Saa hyvkn alkaa vegeksi. En minäkään laita kuin yhden ruuan ja sitä syödään. Teini-ikäinen tyttöni elää pääosin perunalastuilla, kun ei viitsi nähdä yhtään vaivaa kasvisruokavalionsa eteen. Monesti olen kysynyt, että mitä tuon kaupasta ja tahtooko opetusta ruuanlaitossa. Mutta ei. Olkoon sitten aneeminen, jos ei oma keho kiinnosta yhtään. Terv. Keittiömestari
Vierailija kirjoitti:
Meillä poika lopetti n 14v:n lihan ja kalan syömisen. Maito, munat, juusto käy edelleen. Eikä siinä mitään vaimo laittaa pojalle oman soosin / kasvispihvin / papusetin tai koko perheelle kasviruokaa. Minulle käy kaikki, mutta pikkuhiljaa olen kallistunut sille kannalle, että lihoista vain siipikarja ja kala, varsinaiset lihat olen jättänyt.
Eli ap, kannusta ja tue!
PS. Teille, jotka olette huolissanne riittävän proteiinin saannista, niin se riski on suht pieni lakto-ovo kasvissyöjällä, että se kieltosyynä heikko. Enemmän kannattaa huoletia B12-vitamiinista.
VAIMOSI laittaa... Mitäpä, jos arvon ISKÄ kokeilisi ihan itse vääntää ne kahdet pöperöt päivässä?! Eikö onnistukaan enää se tukeminen ja kannustaminen niin helposti? Toivottavasti ainakin osoitat tukeasi poikasi kasvissyönnille tekemällä kaikki kotityöt, ettei vaimon tarvitse KAKSIEN ruokien lisäksi vielä niitä siivoamisia ja pyykkäilyjä hoitaa. On siinä meillä aviomies...
Vierailija kirjoitti:
Anna kokeilla ja ennenkaikkea sitä kasvisruuan laittamista. Älä sinä ala tehdä teidän perheelle kahta ruokaa.
Tuo on villitys ja kokeilunhalua ja jos/ kun siitä ei ole haittaa kenellekään, niin antaisin tosiaan mennä. Kasvisruoka on monipuolista ja hyvää ja sen laittaminen opettaa kokkailua laajemminkin, muuttuu kasvissyönti sitten elämäntavaksi tai jää kokeiluksi. Älkääkä pilkatko teiniä, jos syökin välillä lihaa! :)
Ai jättää ruokien valmistus ja ruokavaliosta huolehtiminen teinin harteille??? Voi jestas mitä vuoden vanhempia paikalla taas. Siinähän sitä sitten hyvä tulee kun tuonikäinen alkaa elämään juustovoikkareilla ja karkilla.
Ap, et ole hirveä ihminen. Sitä syödään, mitä tarjotaan, opeta teinillesi tämä. Kuullostaa lisäksi siltä, että teini ei oikeasti ole eläinten oikeuksista huolissaan (lihaakin muuten saa eettisesti tuotettuna) vaan haluaa mennä porukan mukana.a
Ap tässä, en minä kyllä keittiömestarin ohjeisiin lähde jos lapsen mielestä se ruoka on vain perunalastuja. Minkälainen vanhempi tekee noin. Hui.
Ap
En käsitä näitä vanhempia, jotka pesevät kätensä sanomalla "olkoot sitten aneeminen" tms. Tuon ikäisellä kroppa ja luusto kehittyvät vielä, ja huonolla ruokavaliolla on PERUUTTAMATTOMIA seurauksia teinisi aikuisuudelle. Esim. luusto kehittyy yli parikymppiseksi. Aikuisenkaan kroppa ei kestä ravintoaineiden puutetta kokonaan ilman vaurioita.
Lasu pitäisi tehdä näistä kaikista "evvk, laittakoot ruokansa itse" vanhemmista. Tuliko yllätyksenä, että lasta ei voikaan palauttaa?
En oikein ymmärrä aloitusta siinä mielessä, että "Teini haluaisi alkaa kasvissyöjäksi", no niin minäkin halusin 15-vuotiaana, mutten kysynyt siihen vanhemmilta lupaa, eihän nyt herranjestas äiti ja isi päätä mitä minä suuhuni laitan :D Totta kyllä, että ruokavalioni oli nuorena hyvinkin ravintoköyhää, silloin ei vielä monikaan (minun tutuistani) ollut vegetaristi, koko koulussanikin meitä oli tasan kaksi, saimme kylläkin hakea keittiöstä meille erikseen tehdyn kasvisruoan, mikä oli kiva. Useimmissa ravintoloissa ainoa kasvisruoka oli salaatti.
Mistään puutostiloista tai anemiasta en ole siltikään koskaan kärsinyt, vaikka vasta reilusti yli kaksikymppisenä rupesin opettelemaan oikeanlaista ruokavaliota, ja nykyään linssit, vihannekset, soija yms. ovat ihan arkipäivää. 20 vuotta ilman lihaa tuli juuri täyteen, olo on mitä mainioin, edes raskausaikana en tarvinnut rautavalmisteita, koska hemoglobiinini on niin korkea :) Lapseni ei ole kasvissyöjä, mielestäni hän saa isompana päättää haluaako syödä lihaa vai ei. Ei valita, vaikka ruoka olisikin täysin lihatonta, kuten ei miehenikään, silti monesti teen heille erikseen esim. lihamurekkeen tai paistan pihvit.
Anna sen teinisi jättää liha pois jos hän niin haluaa, ei se keneltäkään ole pois! Ja käsittääkseni en ole ainoa tässä ketjussa, jolla kyseessä ei todellakaan ollut mikään hetkellinen villitys :)
Joo eiköhän oteta teinin kanssa yhdessä selvää näistä asioista. Huomenna kirjastoon. Edelleen ihmettelen että joku antaa rakkaimpansa sipseillä elää ☹ . Oikeesti 😐
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä, en minä kyllä keittiömestarin ohjeisiin lähde jos lapsen mielestä se ruoka on vain perunalastuja. Minkälainen vanhempi tekee noin. Hui.
Ap
Yritetty tässä kyllä on, mutta minkäs sille tekee. Yhtä uppiniskainen kuin äitinsäkin. Olisiko arvon mammoilla sitten jotain niksipirkkaa hihassa, millä tuon tytön saa laittamaan itselleen ruokaa (kun ei muulle perheelle valmistettu kelpaa, kun ei ole vegeä) ja syömään paremmin? Olisi vain ihan kiva tietää teidän ratkaisut asiaan? Teippaanko tuoliin ja pakkosyötän 15 kesäistä?!! Käsittääkseni aika huono idea sekin. Terv. Keittiömestari
Nykypäivänä on tosi helppoa ryhtyä kasvissyöjäksi. Netti pullollaan ohjeita ja vegaaniliiton sivuilta löytyy kattavasti tietoa, vaikka ei maitotuotteita ja kananmunia ruokavaliostaan jättäisikään pois. Itse rupesin kasvissyöjäksi teini-ikäisenä, silloin ei löytynyt nettiä edes joka toisessa taloudesta ja tiedon hankintakin oli vähän toista kun nykypäivänä. Mutta silloin selvisi siitäkin.
Kamalintahan tuossa vois olla se, ettei vanhemmat tulisi yhtään vastaan. Vaikka teini hoitaisikin pääosin oman ruokailunsa, niin toivottavasti vanhemmilta voi aina pyytää apua ja neuvoa!
Ainakin jos teinille kelpaa lakto- tai lakto-ovovegetaarius, eikä ihan vegaaniksi vaadi ryhtyä, niin ei ole käytännössä mitään riskejä ravinnepuutoksista. B12 ja proteiini esimerkiksi tulevat helposti saatua maitotuotteista.
Mutta jos vegaaniksi kasvava nuori haluaa, kannattaisi sitten melkein varata ravitsemusterapeutilta aika täysipainoisen ruokavalion varmistamiseksi. Mutta tosiaan, jos laktovegetaari, ei siihen ole tarvetta.