Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teini haluaisi alkaa kasvissyöjäksi

Vierailija
05.11.2015 |

Olenko ihan paska mutsi kun sanoin, että ala sitten kun muutat omillesi? Ihan hyvin liharuoat maistuvat, mutta kaveripiirissä nyt tällainen villitys meneillään.

Lupasin kaksi kasvisruokapäivää per viikko, se ollut muutenkin mietinnässä pidemmän aikaa. Nykyään ollut yksi kasvisruokapäivä per viikko...

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä, en minä kyllä keittiömestarin ohjeisiin lähde jos lapsen mielestä se ruoka on vain perunalastuja. Minkälainen vanhempi tekee noin. Hui.

Ap

Yritetty tässä kyllä on, mutta minkäs sille tekee. Yhtä uppiniskainen kuin äitinsäkin. Olisiko arvon mammoilla sitten jotain niksipirkkaa hihassa, millä tuon tytön saa laittamaan itselleen ruokaa (kun ei muulle perheelle valmistettu kelpaa, kun ei ole vegeä) ja syömään paremmin? Olisi vain ihan kiva tietää teidän ratkaisut asiaan? Teippaanko tuoliin ja pakkosyötän 15 kesäistä?!! Käsittääkseni aika huono idea sekin. Terv. Keittiömestari

Mitä jos tekisitte yhdessä? Ei kai muu perhe siitä rikki mene, että jonain päivinä söisitte kaikki kasvisruokaa? 

Vierailija
62/82 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

60/59 mikähän tämäkin oli, mutta

Anna tytölle mahdollisuus kokata. Hanki raaka-aineet jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on hienoa, jos teini saa kokeilla kasvisruokailua. Tämä sillä edellytyksellä, ettei teini odota joka päivä itselleen erikoiskohtelua ja lisää vanhempiensa ruuanlaittotaakkaa. Tarkoitan, että lapsen on  saatava valistusta tasapainoisesta ruokailusta, ja otettava vastuuta ruuan laitosta. Vanhempien tehtävä on sitten valvoa, että lapselle on tarvikkeita mistä kokata ja ettei kasvisruokailua toteuteta jättämällä proteiinia pois ruuasta. Ja koko perheelle tekee hyvää lisätä kasvisten syömistä, mutta ei voi odottaa että yhden päätöksellä kaikki muuttavat dieettinsä.

Eikö sekasyöjälapsenkin olisi hyvä ottaa vastuuta ruoanlaitosta ja saada valistusta tasapainoisesta ruokailusta?

Tottakai ja toivottavasti jokaisen perheen ruokavalio on tasapainoinen. Pointti on kuitenkin se, ettei lapsi voi vaatia itselleen erityiskohtelua tuolla perusteella ja siten lisätä vanhempien työmäärää. Vanhemmat eivät ole mitään palvelijoita, joiden tehtävänä on toteuttaa lasten mielihaluja ja toiveita. Lapsi syö sitä ruokaa, mitä muutkin - tai huolehtii itse omien erityisruokiensa valmistuksesta. Jos käännetään asia päinvastoin: jos koko muu perhe noudattaa kasvisruokavaliota ja lapsi haluaa syödä myös lihaa, niin silloin lapsi saada itse valmistaa itselleen lihaa silloin tällöin.

Vierailija
64/82 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiömestari on kaikista vähiten se mestari. Huhhuh

Vierailija
65/82 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se ihan mahdotonta valmistaa ruoka, johon on sitten kasvissyöjälle ja lihansyöjille vaan eri lisukkeet? Esim jos kaikki syövät vaikkapa perunamuussia, porkkanaraastetta, salaattia ja ruisleipää, kasvissyöjälle on hernepihvejä ja lihansyöjille lihapihvejä?

Vierailija
66/82 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä syödään sitä ruokaa mitä on tarjolla. Jos ei kelpaa, pitää itse hankkia ja valmistaa omat ruokansa. Kannattaa tarkkailla, että nuori saa riittävästi proteiinia.

Ihmettelen myös miksi alapeukutetaan? Jos ei ruoka kelpaa niin olkoot ilman.. En minä ainakaan alkaisi valmistamaan jokaiselle perheen jäsenelle eri ruokia.. Jos muut haluaa noin tehdä niin sitten tekee -.- Mä ihmettelen sitä kun olen joskus kuullut että joku jaksaa oikeasti valmistaa jokaiselle lapselleen eri ruokia kun jollekkin ei kelpaa se ja toiselle ei kelpaa tämä.. Hyvä jos jaksaa mutta mun mielestä älytöntä ja en ihmettele että nykyään on niin paljon nirsoja lapsia

Vierailija
67/82 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä syödään sitä ruokaa mitä on tarjolla. Jos ei kelpaa, pitää itse hankkia ja valmistaa omat ruokansa. Kannattaa tarkkailla, että nuori saa riittävästi proteiinia.

Ihmettelen myös miksi alapeukutetaan? Jos ei ruoka kelpaa niin olkoot ilman.. En minä ainakaan alkaisi valmistamaan jokaiselle perheen jäsenelle eri ruokia.. Jos muut haluaa noin tehdä niin sitten tekee -.- Mä ihmettelen sitä kun olen joskus kuullut että joku jaksaa oikeasti valmistaa jokaiselle lapselleen eri ruokia kun jollekkin ei kelpaa se ja toiselle ei kelpaa tämä.. Hyvä jos jaksaa mutta mun mielestä älytöntä ja en ihmettele että nykyään on niin paljon nirsoja lapsia

kasvissyönti ei ole yhtäkuin nirsous.

Vierailija
68/82 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nirsoutta se juurikin on!

Vierailija
69/82 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä, en minä kyllä keittiömestarin ohjeisiin lähde jos lapsen mielestä se ruoka on vain perunalastuja. Minkälainen vanhempi tekee noin. Hui.

Ap

Yritetty tässä kyllä on, mutta minkäs sille tekee. Yhtä uppiniskainen kuin äitinsäkin. Olisiko arvon mammoilla sitten jotain niksipirkkaa hihassa, millä tuon tytön saa laittamaan itselleen ruokaa (kun ei muulle perheelle valmistettu kelpaa, kun ei ole vegeä) ja syömään paremmin? Olisi vain ihan kiva tietää teidän ratkaisut asiaan? Teippaanko tuoliin ja pakkosyötän 15 kesäistä?!! Käsittääkseni aika huono idea sekin. Terv. Keittiömestari

Mitä jos tekisitte yhdessä? Ei kai muu perhe siitä rikki mene, että jonain päivinä söisitte kaikki kasvisruokaa? 

Et sitten lukenut mun ekaa viestiä kuitenkaan, mutta vaivauduit kommantoimaan... Plaah. Löytyisikö niitä oikeita neuvoja nyt eikä mitään itsestäänselvyyksiä? Ei tässä mitään idiootteja kuitenkaan olla, vaikka alapeukkuja sateleekin. Terv. Keittiömestari

Vierailija
70/82 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olekaan, mutta itse siitä jokainen huolehtii. Myös teinit.

Vierailija
71/82 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se ihan mahdotonta valmistaa ruoka, johon on sitten kasvissyöjälle ja lihansyöjille vaan eri lisukkeet? Esim jos kaikki syövät vaikkapa perunamuussia, porkkanaraastetta, salaattia ja ruisleipää, kasvissyöjälle on hernepihvejä ja lihansyöjille lihapihvejä?

Joskus onnistuu, mutta ei aina. Ja kyllä siitä hernepihvien valmistamisesta tulee niin paljon lisää vaivaa (verraten leikkaan naudan fileestä pihvit ja isken pannulle), että teini joutaa ne pihvit hyvin päivän aikana itse valmistamaan. Voin sitten paistaa, mikäli taikina valmiina menemään pannulle ensimmäisenä. Työpäivän ja nuorempien sisarusten kiukun jälkeen en jaksa vääntää yhtään toista ruokaa. Jos olen siksi huono äiti niin sitten olen.

Vierailija
72/82 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

yhtä nirso taidat olla itse, jos joka aterialla on oltava eläintä jossain muodossa.

Vierailija
73/82 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

yhtä nirso taidat olla itse, jos joka aterialla on oltava eläintä jossain muodossa.

Ei tarvitse olla. Mutta kyllähän se on se kasvissyöjä perheessä, jolla niitä ruokarajoitteita on. Meillä syödään välillä ihan vain kasvisruokaa, mutta se saatetaan kypsentää samalla pannulla kuin lounaaksi paistetut lihapullat. Tämähän ei kasvissyöjälle kelpaa. Kasvissyönti on kuin itseaiheutettu allergia. Meidän vilja-allerginen lapsikin voi syödä riisileivän, jonka voitelen hänelle samalla, kun käsittelen vehnäjauhoja. Pudistelen vain käteni. Kasvissyöjälle ei kelpaa samoilla käsillä pannulle heitetty kasvispihvi jauhelihapihvien käsittelyn jälkeen. Saatika, että sen voisi paistaa lihapihvin jälkeen.

Vierailija
74/82 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse olla. Mutta kyllähän se on se kasvissyöjä perheessä, jolla niitä ruokarajoitteita on. Meillä syödään välillä ihan vain kasvisruokaa, mutta se saatetaan kypsentää samalla pannulla kuin lounaaksi paistetut lihapullat. Tämähän ei kasvissyöjälle kelpaa. Kasvissyönti on kuin itseaiheutettu allergia. Meidän vilja-allerginen lapsikin voi syödä riisileivän, jonka voitelen hänelle samalla, kun käsittelen vehnäjauhoja. Pudistelen vain käteni. Kasvissyöjälle ei kelpaa samoilla käsillä pannulle heitetty kasvispihvi jauhelihapihvien käsittelyn jälkeen. Saatika, että sen voisi paistaa lihapihvin jälkeen.

Näitä lukiessa ei voi kun olla kiitollinen omista vanhemmista, jotka eivät suhtautuneet aikoinaan näin, kun jätin eläinkunnantuotteet ruokavaliostani. Se ei ollut ongelma heille, vaan sitä kunnioitettiin ja kunnioitetaan yhä. 

Vierailija
75/82 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälä vaikuttaa olevan kommentoimassa juuri sellaisia teinejä, jotka pitävät omasta kasvisruokavaliostaan huolehtimista muiden tehtävänä. Tai sellaisia äitejä, jotka passaavat lapsilleen kaiken valmiiksi. Koska alapeukutatte jokaisen viestin, missä velvoitetaan kasvissyöjää valmistamaan itse ruokansa. Näin se mielestäni meneekin. Omasta halustaan poikkeavaa ruokavaliota noudattava huolehtii itse ruokansa valmistuksesta, mikäli ruuanlaitosta pääsääntöisesti vastuussa oleva henkilö ei ole valmis lisäämään työmääräänsä. Minun mielestäni esim. teinille mitä mahtavin tilaisuus oppia keittiötaitoja sekä vastuuta omasta hyvinvoinnistaan. Keittiömestari: Voisiko auttaa terveydenhoitajan puhuttelu tytölle? Ehkä hän saisi tytön ymmärtämään ruokavalion tärkeyden. Tsemppiä kuitenkin.

Vierailija
76/82 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä voisiko itse alkaa kokkailee kasvisruokia?

Itse en syö lihaa ja silti laitan lapsille liharuokaa kanasta joskus. Ei ole pakko kaikkien perheessä syödä samalla lailla.

Vierailija
77/82 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se kasvissyönnin aloittaja olisi poika niin mammat toki tekisivät kasvispihvit pikku Jari-Petterille kun eihän siltä voi vaatia että itse osaisi.

Vierailija
78/82 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kyseenalaistaa joitan kasvissyönnin vastustajia. Vedotaan usein proteiiniin ja muihin haitallisiin terveysvaikutuksiin. Mitenkäs muut eläimet jotka ovat kasvissyöjiä selviävät? Tietääkseni eläimien ruokavalioon ei kuulu jauheliha, keitetyt kananmunat, hirvipaisti tai läskikastike... 

Vierailija
79/82 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni ei ole kasvissyöjä, mielestäni hän saa isompana päättää haluaako syödä lihaa vai ei.

Joka tapauksessahan te olette siis tehneet päätöksen lapsen puolesta, sen päätöksen, että hän syö lihaa. Ihmettelen vähän tuota kasvissyöjien joustavuutta muuten mielestään tärkeässä asiassa. Ei haluta syödä lihaa eikä tukea tehotuotantoa - silti tuetaan sitä syöttämälle lapselle lihaa. Ja perustellaan, että "lapsi saa tehdä päätöksensä itse", kun joka tapauksessa vanhemmat päättävät lapsen puolesta, mitä se syö. Voihan sitä elää kasvissyöjänä lapsikin ja SITTEN tehdä päätös alkaa syödä lihaa, jos siltä tuntuu.

Vierailija
80/82 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorien kasvissyöntiä tulisi ehdottomasti tukea, eipä olisi pahitteeksi vanhemmillekkaan! Runsas lihansyönti on suorassa yhteydessä sydän- ja verisuonitauteihin, syöpiin ym. Lihansyönti ylläpitää nälänhätää ja tuhoaa tämän pallon peruuttamattomasti. Tuskin WHO mututuntumalla artikkeleitaan heittelee.

T. 13-vuotiaana kasvissyönnin aloittanut, nyk. vegaani.

Höpöhöpö

Pitäisi osata käyttää järkeä lukiessaan noita uutisia ja huomata ero lihan ja lihavalmisteen välillä.

Näissä artikkeleissa hampurilainenkin lihaa.

Ömm, no maailman nälänhädän (jota eläintuotanto on hyvin vahvasti ylläpitämässä) ja ympäristövaikutusten kannalta on aivan sama, onko se liha kokolihaa vai lihavalmisteita. Uutinen: molemmat tulevat eläimestä. Se, että sinä tartuit nyt vain tuohon lihajalosteiden epäterveellisyyteen ei tee näistä muista aspekteista mitenkään höpöhöpöä.