Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teini haluaisi alkaa kasvissyöjäksi

Vierailija

Olenko ihan paska mutsi kun sanoin, että ala sitten kun muutat omillesi? Ihan hyvin liharuoat maistuvat, mutta kaveripiirissä nyt tällainen villitys meneillään.

Lupasin kaksi kasvisruokapäivää per viikko, se ollut muutenkin mietinnässä pidemmän aikaa. Nykyään ollut yksi kasvisruokapäivä per viikko...

Sivut

Kommentit (82)

Vierailija

Tarjoat vaan enemmän kasvisruokaa kotona... siitä ei ole haittaa kenellekään. Ja jos teet vaikka lihapullia, niin tee niiden lisukkeeksi ruskeankastikkeen sijasta vaikka joku linssi-tomaattimössö, niin teinix voi vapaasti valita mitä syö. 

Vierailija

Anna kokeilla ja ennenkaikkea sitä kasvisruuan laittamista. Älä sinä ala tehdä teidän perheelle kahta ruokaa.

Tuo on villitys ja kokeilunhalua ja jos/ kun siitä ei ole haittaa kenellekään, niin antaisin tosiaan mennä. Kasvisruoka on monipuolista ja hyvää ja sen laittaminen opettaa kokkailua laajemminkin, muuttuu kasvissyönti sitten elämäntavaksi tai jää kokeiluksi. Älkääkä pilkatko teiniä, jos syökin välillä lihaa! :)

Vierailija

Meillä sama juttu. Isosisko muutti omilleen ja alkoi kasvissyöjäksi, nyt pikkusisko 16v ilmoitti että aikoo kasvissyöjäksi. Sanoin että minulle sopii hyvin. Mutta hänen pitää itse ottaa selvä miten terveellisesti syödä ja miten lihan proteiinit korvata. Koska muu perhe syö normi ruokavaliota niin hän saa myös luvan laittaa oman ruokansa itse, voin toki ainekset ostaa kunhan hän listan laatii.

Vierailija

Jos olisi minun lapseni niin varaisin varmaan ajan jonkin sortin ravintoasiantuntijalle jonka kanssa teini saisi opetella sen millainen tasapainoinenja tarpeeksi terveellisesti toteutettu kasvisruokavalio on. Sen jälkeen teini saisi itse kokata ne kasvisruoat(myös niinä päivinä koko porukalle kun muilla on kasvisruokapäivä) mutta varmistaisin että kaikkea tarvittavaa löytyy kaapeista. Samalla teini oppisi vastuuta ruokahuollosta.

Vierailija

Teini tekee kerran -kaks viikossa ruoan koko perheelle. Pitää ruoanlaitosta kyllä. Jospa sittenkin antaisin hänen kokeilla kunhan tekee itse omat ruokansa. Pitää varmaan käydä ensin kirjastossa ja luetuttaa aiheeseen liittyviä kirjoja.

ap

Vierailija

Meillä ei äiti antanut ryhtyä, mutta ryhdyin kuitenkin 13-vuotiaana. Jätin vaan lihat syömättä ja söin pelkkää perunaa ja salaattia sitten, kun äiti ei antanut ostaa mitään papuja tms kasvisruokaa. Olen vieläkin, nelikymppisenä, kasvissyöjä. 

Vierailija

Kiitos ap, saat minut entistä enemmän arvostamaan omaa äitiäni tällä aloituksellasi. Kun itse ilmoitin 16-vuotiaana alkavani kasvissyöjäksi, ei äitini vähätellyt tarkoitusperiäni ollenkaan, päinvastoin. Varasi ajan ravitsemusterapeutille, jossa käytiin keskustelemassa ravintoaineiden saannista, ruokavalion muodostamisesta yms. ja kotona valmisti pääasiallisesti kasvisruokaa (hyvin muodostettuna ei se lihanpupeltajillekaan ole haitaksi...).

Eikä muuten ollut mikään villitys, olen nyt 39 ja nykyään vegaani. 

Vierailija

Aihe on varmaan todella tärkeä juuri tällä hetkellä. Teinisi on siis keskustellut päivän polttavista asioista kavereiden kanssa. Myös minä olen tullut "tietoiseksi" videokohun jälkeen eläinten kohtelusta, vaikka onhan siitä ollut aina puhetta.

Ei se ole aina vouhotusta tai jokin tuikku. Kuunnelkaa siis teinejänne. Keskustelkaa yhdessä ja pohtikaa asiaa. Tosi hyvä, jos viet hänet kirjastoon lukemaan aiheesta tai katsokaa yhdessä koneelta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

... mutta kaveripiirissä nyt tällainen villitys meneillään.

Tiedoksesi, ihan ympäri Suomen on tällainen "villitys" meneillään, kiitos MOT- ja A-studio-ohjelmien, jotka näyttivät piilokamerakuvaa sekä eläintiloilta, teuraskuljetuksilta että teurastamoilta...

Vierailija

Mullakin se alkoi kaverien villityksestä 13-vuotiaana. Vanhempani pitivät sitä höpöhöpö touhuna, mutta edelleen 35-vuotiaana olen kasvissyöjä. 

Vierailija

Sinulla on fiksu teini. Kannustaisin kaikin mahdollisin tavoin. 

Varsinkin alkuvaiheessa voisitte yhdessä suunnitella ateriat, ruokia, joista on helppo tehdä myös kasvisversio, vaikka vasta lautaselle. 

Kyseessä ei ole välttämättä muotivillitys, vaan ihan järkevää meininkiä. Kasvisruokavaliosta on nettikin täynnä tietoa, teini varmasti etsii tietoa.

Vierailija

Negailijat heränneet. Juurihan ap hetken pohdittuaan aikoi antaa teinin kokeilla, mutta joidenkin on aina päästävä haukkumaan oli asia miten tahansa 😊

Vierailija

Minä kannustaisin lastani kyllä tässä asiassa. Itse en ole koskaan pitänyt lihasta, teini-ikään asti söin jauhelihaa tms. mutta sitten jätin nekin syömättä. Ketään, ei äitiäni tai koulua kiinnostanut ollenkaan, miten tasapainoinen ruokavalioni on. Jätin vain lihat syömättä, jos meillä oli vaikka jauhelihakastiketta, minulle otettiin ensin pelkkää kastiketta syrjään ja sen jälkeen siihen lisättiin jauhelihat. Koulussa söin pääasiassa näkkäriä ja salaattia, minulle ei suostuttu tekemään kasvisruokaa. Näin elin vuosikaudet, ja vasta aikuisena, omat lapset saatuani aloin miettimään omaa ruokavaliotani. Itse asiassa esikoista odottaessa neuvolan th kauhistui ja neuvoi minua alkuun. Olen siis edelleen, reilu 40v kasvissyöjä. Lakto-ovo-vege eli maitotuotteita ja kananmunia käytän. 

Meillä muu perhe on sekasyöjiä, eli meillä tehdään kaksi ruokaa ja pidetään muutamia kasvisruokapäiviä viikossa. Olen huomannut, että tyttäreni on samanlainen kuin minä. Luulen, että hän jättää muutaman vuoden sisällä lihan kokonaan syömättä. Meillä ei painosteta suuntaan tai toiseen, lapset saavat itse valita mutta heitä neuvotaan kyllä monipuolisen ruokavalion noudattamisessa. 

Nykyään netistä löytyy paljon tietoa, ja tietysti kirjoistakin. Jos tämä onkin tyttärellesi vain hetken villitys, niin eiköhän se ole kuitenkin koko perheelle ihan positiivinen kokemus ja tuo vaihtelua ruokailuun. Saattaa kokeilusta jäädä muutamia uusia ruokakin arkeen =)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat