Minkä asian olet luullut olevan kaikille itsestäänselvyys, mutta huomannut, ettei olekaan?
Olen aina kuvitellut, että on itsestään selvää, ettei vessasta vedetä tamponeja, siteitä, topsipuikkoja ja ruokaa alas.
Kommentit (303)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, voi kuule minutkin haukuttiin eräässä siivoukseen liittyvässä ketjussa neuroottiseksi kun sanoin, että meillä tiskataan vähintään jokatoinen päivä ja keittiössä tasot pyyhkäistään puhtaaksi päivittäin (kun siihen tosissaan se 2 min).
Ja että pyykit kerätään koriin tai heitetään samantein koneeseen, eikä heitetä mytyiksi lattioille.
Kiitos! Kävin heti putsaamassa keittiön pöydän. Pari päivää siellä on lojunut paperia ja kippoja, vaikka puhtaita olivatkin. Sokeripaketti teelle. Kaikki hus pois ja pöytä kiiltäen.
Minä luulin pienenä, että isona kaikilla on tyttöystävät ja vaimot ja oakotitalot. Nyt tajuan, että todella monet eivät saa niitä ollenkaan.
Hirmuisen pitkä ketju ja "kaikki" on varmaan jo sanottu, mutta omasta mielestäni itsestäänselvyyksiä pitäisi olla seuraavat asiat:
- autoillessa vilkun käyttö
- pyöräillessä muiden ihmisten huomioiminen, risteyksissä ja tienylityksissä sivuilleen katsominen ja esim. bussista astuvien jalankulkijoiden väistäminen
- se, ettei vessasta vedetä alas muuta kuin pissa, kakka ja vessapaperi (niin, ja oksennus)
- peruskierrätys (biojäte, lehdet ja pahvit erotellaan sekajätteestä)
- toisten ihmisten auttaminen (autetaan kaatunut ihminen ylös maasta, lohdutetaan ja autetaan eksynyttä lasta, avataan pyörätuolipotilaalle ovi, autetaan lastenrattaat junaan ja junasta pois jne.)
Nuo auttamisjutut mua eniten sieppaa nykyään. Ihmiset on aivan käsittämättömän itsekkäitä ja typeriä. Kun kuljin lastenvaunujen kanssa, välttelin junaa, koska mulla meinasi muutaman kerran tulla paniikki, kun kukaan ei ollut valmis auttamaan meitä pois korkealattiaisesta paikallisjunasta. Oma kotiasema ei ollut kaikista ruuhkaisin, ja jos näin, että asemalla oli jäämässä pois pelkkiä teini-ikäisiä, tiesin, ettei kukaan heistä auta minua, vaikka pyytäisin. Yritin aina löytää konnarin ennen asemaa ja kysyin häneltä reilusti etukäteen, auttaisiko hän, koska kanssamatkustajiin ei voinut luottaa.
Vierailija kirjoitti:
Sen, että kaikki ihmiset eivät halua lapsia ja siitäkin huolimatta he ovat ok ja useimmat jopa pitävät lapsista. Normi on hankkia lapsia, usein huomata vielä jälkikäteen, kuinka rankkaa elämä onkaan varsinkin, jos on työelämässä ja yrittää pitää parisuhdetta ja muuta elämää kasassa lasten kanssa.
Kun itse valitsin toisin, ja siis tiesin jo lapsena, että en tule hankkimaan jälkikasvua, sain aina hymäytyksiä. Mielesi muuttuu jne. Eräs viiskymppinen tosi valloittava työkaveri nainen sanoi mulle parikymppiselle tytölle aikanaan, että pidä pääsi, niin hänellekin aikanaan sanottiin ja hän on niin elämäänsä tyytyväinen, kuin vain voi olla.
En pelkää yksinäistä vanhuutta, lapset eivät ole tae siitä, että joku tulee luoksesi, heillähän on oma elämä. Omat raha-asiat pitää hoitaa siten, että on varaa hoitoon ja hoivaan vanhana, ja ei tarvitse turvautua omaisiin. Yksin tänne synnytään ja yksin täällä kuollaan. Kuten joku sanoi, että iloisia ovat vaan, kun muumiot lähtevät pois häiritsemästä elämää:-)
Moni ei tule ajatelleeksi mahdollisuutena vapaaehtoista lapsettomuutta, vaikka se on todellinen mahdollisuus monessa mielessä. Itselleni se tuo elämään rauhaa, aikaa ja vapautta. Erityisesti rauhaa, vaikka toisaalta olen toisissa asioissa tehnyt elämästäni liiankin kiireisen työn ja vuokra-asuntobisnesten keskellä. Joku kysyy, että mitä teet Vauva -palstalla. Törmäsin tänne silmänympärysvoide -asiassa.
Ensinnäkin, vapaaehtoinen lapsettomuus ei ole enää nykypäivänä mitenkään outo asia. Toisekseen, koet tarpeelliseksi perustella asiaa niin paljon, että käy mielessä perusteletko sitä itsellesi vai muille.
Vapaaehtoinen lapsettomuus EI ole mitenkään normi, ja se tuottaa edelleen vuonna 2015 outoja tilanteita ja suoranaista vihaa ja kateutta.
Omakin kommenttisi osoittaa, että et tiedä tätä. Sen vuoksi sitä joutuu perustelemaan MUILLE. Juuri sen vuoksi sitä selitetään, koska muuten kohta saan kuulla olevani itsekäs, onneton vanhana, kadun kuitenkin ja kaikkea muuta argumenttia, mitä asiaan aina liittyy. Jo lähes 80-vuotias äitini sanoi, että ennen vanhaan 50- luvulla lapsettomista naisista sanottiin, että "ne on sellaisia hienohelmoja, vähän omituisia". Heidän perintönsä toki kelpasi kaikille:-)
Toivottavasti useampi ajattelisi lapsettomuutta hyvänä mahdollisuutena parantaa taloudellista tilannettaan, saada elämään rauhaa ja voimaa, lisää iloa ja onnea ilman, että edelleenkin pidetään "hienohelmana". Lopetan keskustelun tähän, lähden suunnittelemaan talven kesälomamatkaa Sri Lankaan ja Indonesiaan. Olen siis tyypillinen itsekäs paska, jota kiinnostaa vaan matkustaminen ja oma napa:-) Heh ja heh!
Vierailija kirjoitti:
Vapaaehtoinen lapsettomuus EI ole mitenkään normi, ja se tuottaa edelleen vuonna 2015 outoja tilanteita ja suoranaista vihaa ja kateutta.
Omakin kommenttisi osoittaa, että et tiedä tätä. Sen vuoksi sitä joutuu perustelemaan MUILLE. Juuri sen vuoksi sitä selitetään, koska muuten kohta saan kuulla olevani itsekäs, onneton vanhana, kadun kuitenkin ja kaikkea muuta argumenttia, mitä asiaan aina liittyy. Jo lähes 80-vuotias äitini sanoi, että ennen vanhaan 50- luvulla lapsettomista naisista sanottiin, että "ne on sellaisia hienohelmoja, vähän omituisia". Heidän perintönsä toki kelpasi kaikille:-)
Toivottavasti useampi ajattelisi lapsettomuutta hyvänä mahdollisuutena parantaa taloudellista tilannettaan, saada elämään rauhaa ja voimaa, lisää iloa ja onnea ilman, että edelleenkin pidetään "hienohelmana". Lopetan keskustelun tähän, lähden suunnittelemaan talven kesälomamatkaa Sri Lankaan ja Indonesiaan. Olen siis tyypillinen itsekäs paska, jota kiinnostaa vaan matkustaminen ja oma napa:-) Heh ja heh!
Reagoitpa kummallisesti tuon tyypin ihan asialliseen kommenttiin. Juu, vapaaehtoinen lapsettomuus ei ole normi, mutta ei se tosiaan mikään outo asia ole. Esität asian kyllä väärässä valossa.
Liikennesääntöjen ja nopeusrajoitusten noudattaminen. Tai että kännissä ei mennä autonrattiin tai että kännykkä korvalla ei ajeta autoa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä täällä sekoillaan???
On totta, että pissan jälkeen pyyhitään pimpistä pyllyyn päin, mutta tämän voi hyvin tehdä etukautta. Pylly sitten pyyhitään takaakautta.
Peräaukosta virtsaputkeen muutama sentti? Mun virtsaputki ainakin sijaitsee värkin yläosassa ja emättimen jälkeen on vielä välilihakin... Väliä taitaa olla noin 7 cm. Miks helvetissä mun pitäisi takaakautta pyyhkiä pimppi?
Mikä jättiläinen oikein olet? Seitsemän senttiä on suurinpiirtein tuollainen matka:
[---------------------------------------------------]
Sinulla on sitten varmaan pimpin- ja pyllynreijätkin tämän kokoisia:
( )
Löysänä, ei venytettynä.
Vierailija kirjoitti:
Että persut on natsipuolue
-Kyllä se vaan niin on
-Fakta on näin
-Jokainen tietää että niin on
-Järjellä kun miettii niin se asia on näin
-Jos on erimieltä niin tyhmä ja rassisti
Vierailija kirjoitti:
Että esim. Magneettimedia ja Antti Heikkilän blogi ovat huuhaata. Valitettavan moni ihan ok-koulutuksenkin saanut niitä vaan pitää hyvin luotettavina lähteinä :-/
Pitäisi olla itsestään selvyys, että perustellaan väittämänsä jotenkin ja todistetaan huuhaasyytökset jotenkin.
Se ei tee mistään asiasta huuhaata, että sinä vain toteat niin.
Vakuuttavia peruteluja eivät myöskään ole seuraavat:
-Fakta on näin
-Se vaan on niin
-Jokainen tietää että se on näin
-Ne on tyhmiä ja hulluja ja päättömiä
-Jokainen fiksu tietää että on näin ja
-Järjellä kun miettiin niin se on näin
Että vanupuikot ovat vanupuikkoja eikä topsipuikkoja. Aivan kuten olen pitänyt itsestään selvyytenä, että vessapaperi on vessapaperia eikä empoa. Tai että juomalasit ovat laseja eikä ikeoita.
Vierailija kirjoitti:
Toisten ihmisten kunnioittaminen. Minut on kasvatettu empaattiseksi ja kaikki kohtaamani ihmiset hyväksyväksi ihmiseksi. Vanhempani muistuttivat usein, että kaikista ihmisistä ei tarvitse pitää, mutta jokaista voi kunnioittaa ihmisenä. Kun kerroin heille lapsena huhuja koulukavereista tai heidän perheistään, he koristivat ettei kaikki, mitä muut kertovat totena ole totta. He myös osoittivat olevansa ylpeitä minusta, kun puolustin syrjittyjä oppilaita. Itse olin aika suosittu ja opettajat yleensä pitivät minusta.
On ollut järkytys aikuisena huomata, että monet vanhemmat ja opettajat hyväksyvät koulukiusaamisen ja jopa puolustavat kiusaajia. Vielä järkyttävämpää on ollut huomata, että mikään muukaan viranomainen ei puutu kiusaamiseen. Koulukiusaamisen vastustamisesta puhutaan kauniisti, mutta käytännössä mikään taho ei aidosti puolusta kiusattua
Meillä on KiVa koulu /Verso-vertaissovittelu yms., mutta ne ovat vain opettajien suosimien oppilaiden 'pätemisjärjestelmiä'. Ja myös tapoja lyödä kiusattua kaksinaismoraalilla: Olemme KiVa koulu, joten meillä ei kiusata.
Nyt menee ohi aiheen, mutta KiVa-koulussa on OPETTAJISTA koostuva tiimi, joka puuttuu kiusaamisiin. Itse viime viikolla kiusaamistapaamista ratkomassa ja sanoin erittäin painokkaasti kiusaajalle, että koulumme on KiVa-koulu, joten emme salli kiusaamista yhtään. Se loppuu nyt.
Älä siis viitsi levittää vääristeltyä tietoa asiasta, josta et selvästi tiedä. Tuo sinun kuvailusi ei ole millään tavalla KiVa-kouluperiaatteen mukaista toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Se että sossun rahoilla ei elä mukavasti. Monen joka huutelee että tuet on liian hyvät on hyvä oikeasti itse elää vaikka toimeentulotuen minimisummalla vaikka vuoden (yhden kuukauden kokeilu ei kerro mitään) tai mielummiin vaikka useita vuosia ja katsoa kuinka mukavaa se elämä loppujen lopuksi on... Kyllä sitä masun saa täyteen ruokaa varmaan mutta kyllä siinä keskiluokkainen, keskituloinen aika nopeasti joutuisi huomaamaan että paljon muuttuuisi jos oma elämä vaihtuisi sossun elätin elämään. Nimittäin omistusasunto vaihtuu vuokra-asunnoksi, ulkomaanmatkohin ei ole varaa, auto vaihtuu uudehkosta perheautosta romuksi tai tod. näkö sitä ei ole varaa ostaa tai pitää ollenkaan, uusia huonekaluja ei ole varaa ostaa kun edelliset vanhenee tai hajoaa jne...
Ketkä elävät sossun rahoilla? Itse olen työttömysjaksoina elänyt työmarkkinatuella. Anteeksi, en vain oikeasti tiedä miksi joku elää työttömyysjakson toimeentulotuella.
Minäkin haluan nähdä sen ihmisen, jolla on 7 senttiä matkaa peräaukosta emättimelle :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että sossun rahoilla ei elä mukavasti. Monen joka huutelee että tuet on liian hyvät on hyvä oikeasti itse elää vaikka toimeentulotuen minimisummalla vaikka vuoden (yhden kuukauden kokeilu ei kerro mitään) tai mielummiin vaikka useita vuosia ja katsoa kuinka mukavaa se elämä loppujen lopuksi on... Kyllä sitä masun saa täyteen ruokaa varmaan mutta kyllä siinä keskiluokkainen, keskituloinen aika nopeasti joutuisi huomaamaan että paljon muuttuuisi jos oma elämä vaihtuisi sossun elätin elämään. Nimittäin omistusasunto vaihtuu vuokra-asunnoksi, ulkomaanmatkohin ei ole varaa, auto vaihtuu uudehkosta perheautosta romuksi tai tod. näkö sitä ei ole varaa ostaa tai pitää ollenkaan, uusia huonekaluja ei ole varaa ostaa kun edelliset vanhenee tai hajoaa jne...
Ketkä elävät sossun rahoilla? Itse olen työttömysjaksoina elänyt työmarkkinatuella. Anteeksi, en vain oikeasti tiedä miksi joku elää työttömyysjakson toimeentulotuella.
No saivarrella aina voi. Asiaan vihkiytyneet tietävät kuitenkin että monesti puhutaan sossun rahoilla elämisestä vaikka oikea kaavio on se että suurin osa rahoista työttömälle tulee Kelalta (esim. työttömyystuki, asumistuki, lapsilisät...) ja pieni summa tulee sitten toimeentulotukena tuohon päälle jos laskelmien mukaan jää vajetta asumiskulujen jälkeen.
Vaikka kaikki työttömät eivät saa toimeentulotukea totuus on se että esim. työmarkkinatukea saava joutuu yleensä myös hakemaan toimeentulotukea koska muuten rahat eivät riitä edes siihen minimitason elämiseen minkä sossu on määritellyt mitä ihmiselle pitäisi jäädä asumiskulujen jälkeen.
Nyt minulle selvisi, minkä vuoksi siinä huoltoaseman tuulilasin pesuvedessä ei juuri ole pesuainetta. Se johtuu siitä että joku asiakas on ystävällisesti vaihtanut veden seuraavaa varten!
Usein vesi on aika likaista. Olisi mukavaa jos olisi sekä pesuainetta että puhdasta vettä, mutta ei se yhden asiakkaan tuulilasista kovin likaiseksi tule, jos ei koko autoa pese!
Asuntoa ei välttämättä ole helppoa saada luottotiedottomana (ainakaan isommilla paikkakunnilla) mutta luulisi, että luottotiedottomana sitten pitäisi kiinni siitä asunnosta jossa jo asuu. Aina se ei tietysti ole mahdollista, jos vuokranantaja tarvitsee asunnon itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Pakko urpoilla, mutta eikö siinä huoltoaseman lasinpesuvedessä ole myös jotain pesuainetta mukana? Miten sen saa sinne lisättyä, kun uusii veden oman pesunsa jälkeen? Pitääkö olla omat fairyt matkassa?
Näin juuri, en ymmärrä mitä sitä kukaan asiakas menee kaatamaan viemäriin? Voi luoja.
En minä ainakaan ala sitä likaista lasinpesuvesiämpäriä rahtaamaan pitkin huoltiksen pihaa, että missäs ois viemäri, ja sitten täyttämään uudestaan. Miksi mä niin tekisin? Sotkisin ja kastelisin vaatteitani turhanpäiten.
Että töissä virheen sattuessa asia tunnustetaan ja yritetään korjata. Maton alle lakaisu tai syyn toisen niskoille vierittäminen on käsityskykyni ulkopuolella.