Minkä asian olet luullut olevan kaikille itsestäänselvyys, mutta huomannut, ettei olekaan?
Olen aina kuvitellut, että on itsestään selvää, ettei vessasta vedetä tamponeja, siteitä, topsipuikkoja ja ruokaa alas.
Kommentit (303)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että laskut, vuokra jne pakolliset menot maksetaan ennen kuin lähdetään shoppailemaan jotakin turhaa.
Olen periaaatteessa samaa mieltä (enkö ole se yksi joka on alapeukuttanut) mutta näin pienituloisena pisti miettimään että joskus tilanne on sellainen että vuokranmaksupäivän tienoilla tai ennen sitä on pakko shoppialla jotain tärkeää ja välttämätöntä ja jo senkin takia voi jäädä vuokra tai laskuja maksamatta eli niitä ei ehdi maksaa ajallaan. Eri asia tosiaan shoppailla ylimääräisiä mutta jos tilillä on vain x summa ja ostettavana on juuri nyt ruokaa, pakolliset talvikengät tai takki lapsille koska odottaa ei voi enää ja lisäksi laskut ja vuokra niin minulla nuo ostot menee juuri tuossa järjestyksessä eli en voi maksaa vuokraa ja laskuja jos sen jälkeen tili on lähes tyhjä.
Köyhänä on vaikea tasapainoilla silloin kun kuluja voi olla joku kuukausi enemmmän.
Joskus on tilanne se että voisin maksaa osan vuokrasta eräpäivänä mutta en koko vuokraa koska tilille ei jäisi mitään sen jälkeen. Maksan sitten koko vuokran kerralla hieman myöhässä kun on riittävästi rahaa tilillä maksaa koko summa kerralla koska osassa maksaminen ei varmaan olisi kovin järkevää tai sekoittaisi vain minut ja vuokranantajan. Pikku myöhästymisistä maksan toki korkoja mutta ei siitä sen pahempaa ja korotkin ovat mielestäni tosi pienet. Enkä toki joka kuukausi maksa myöhässä, vain silloin on ollut vaikeuksia kun samalle kuukaudelle on kertynyt poikkeuksellisen paljon menoja tai pakollisia ostoja.
Sitä en ymmärrä miten nykymaailmassa joku ihminen voi kuvitella asuvansa ilmaiseksi ts. jättää vuokraa maksamatta ajoissa. Ei ole sen ihmisen vika joka luottaa saavansa vastikkeen omistamastaan asunnosta että vuokralainen on kädetön tumpelo raha-asioissa. Silloin pitää hakea apua jos ei rahanhallinta ole hanskassa eikä laittaa viattomia sivullisia kärsimään
Voi pyhä sylvi! Kun opintoni loppuivat, niin olin puilla paljailla. Menin työkkäriin ja KELAan, mutta ennen kuin rahaa tuli, niin meni ainakin 2 kuukautta. Oli siis pakko laittaa viaton sivullinen opiskelija-asuntolasäätiö kärsimään, kunnes sain rahaa maksaa vuokran.
Tuliko muka yllätyksenä? Sinun olisi pitänyt järjestää asumisesi toisin ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että laskut, vuokra jne pakolliset menot maksetaan ennen kuin lähdetään shoppailemaan jotakin turhaa.
Olen periaaatteessa samaa mieltä (enkö ole se yksi joka on alapeukuttanut) mutta näin pienituloisena pisti miettimään että joskus tilanne on sellainen että vuokranmaksupäivän tienoilla tai ennen sitä on pakko shoppialla jotain tärkeää ja välttämätöntä ja jo senkin takia voi jäädä vuokra tai laskuja maksamatta eli niitä ei ehdi maksaa ajallaan. Eri asia tosiaan shoppailla ylimääräisiä mutta jos tilillä on vain x summa ja ostettavana on juuri nyt ruokaa, pakolliset talvikengät tai takki lapsille koska odottaa ei voi enää ja lisäksi laskut ja vuokra niin minulla nuo ostot menee juuri tuossa järjestyksessä eli en voi maksaa vuokraa ja laskuja jos sen jälkeen tili on lähes tyhjä.
Köyhänä on vaikea tasapainoilla silloin kun kuluja voi olla joku kuukausi enemmmän.
Joskus on tilanne se että voisin maksaa osan vuokrasta eräpäivänä mutta en koko vuokraa koska tilille ei jäisi mitään sen jälkeen. Maksan sitten koko vuokran kerralla hieman myöhässä kun on riittävästi rahaa tilillä maksaa koko summa kerralla koska osassa maksaminen ei varmaan olisi kovin järkevää tai sekoittaisi vain minut ja vuokranantajan. Pikku myöhästymisistä maksan toki korkoja mutta ei siitä sen pahempaa ja korotkin ovat mielestäni tosi pienet. Enkä toki joka kuukausi maksa myöhässä, vain silloin on ollut vaikeuksia kun samalle kuukaudelle on kertynyt poikkeuksellisen paljon menoja tai pakollisia ostoja.
Sitä en ymmärrä miten nykymaailmassa joku ihminen voi kuvitella asuvansa ilmaiseksi ts. jättää vuokraa maksamatta ajoissa. Ei ole sen ihmisen vika joka luottaa saavansa vastikkeen omistamastaan asunnosta että vuokralainen on kädetön tumpelo raha-asioissa. Silloin pitää hakea apua jos ei rahanhallinta ole hanskassa eikä laittaa viattomia sivullisia kärsimään
Voi pyhä sylvi! Kun opintoni loppuivat, niin olin puilla paljailla. Menin työkkäriin ja KELAan, mutta ennen kuin rahaa tuli, niin meni ainakin 2 kuukautta. Oli siis pakko laittaa viaton sivullinen opiskelija-asuntolasäätiö kärsimään, kunnes sain rahaa maksaa vuokran.
Tuliko muka yllätyksenä? Sinun olisi pitänyt järjestää asumisesi toisin ajoissa.
Ei tullut yllätyksenä. Miten köyhä rahaton ihminen voi järjestää asumisensa toisin ajoissa?
Ei ihme, että naisten pillut haisee ja vuotaa visvaa, kun paskat ja kuset tungetaan sinne. Ja ajat vielä kuvittelee, että joku mies haluais nuolla sitä.
Vierailija kirjoitti:
"http://www.kpnet.com/plastmek/fi/luftvattenskap_luftvattenskap.html
Valmis sisäänrakennettu vesihana" näkyy olevan ihan standardi-mallin varusteena.
Mutta tämä että ihmiset eivät tiedä ko. hanasta ja olettavat että työntekijät vaihtavat vedet selittää asiaa melkoisesti."
Juu, ei noista vaan täällä vettä tule, jos sattuu tuollaista edes olemaan :-) Puhumattakaan, että lähistöltä aina löytyisi paikka, jonne sen likaveden voi tyhjentää... Ihan siihen asfaltille ei viitsisi...
Näin ihan vinkkinä, kyllä se vesihana kuuluu huoltoasemien perusvarustukseen. Yöllä saattaa olla suljettuna, mutta ei silloin ämpäritkään ole esillä. Asun itse aivan maalla ja tullut vuosittain ajettua vähän sinne sun tänne huoltikselle, kun putsaan lasit vaihdan vedet. Joka paikasta on löytynyt vesipiste. Kaivo, johon vanhan veden voi kaataa löytyy ihan määräystenkin mukaan sieltä, minne maa viettää ja vesipisteiden kohdalta.
En odota, että kukaan muu vaihtaa sitä. Jokainen kai päättää itse kuinka likaisella vedellä tuulilasinsa puhdistaa. Jos lasi on todella likainen, on siitä likaisella vedellä pesusta hyötyäkin. Sinne kertyvä suola ja hiekka ei kuitenkaan ole ihan yhtä hyvää tuulilasille kuin vähän tiheämmin vaihdettu vesi.
Ei ne kuitenkaan huoltoasemilla ehdi edes tunnin välein vaihtaa sitä vettä, kun kurasäällä sitä ämpäriä käytetään ihan minuutin välein. Shellit on poikkeus, palveluaseman työntekijä peseekin sillä vapaaehtoisella eurolla sen lasin. (Suosin Shelliä juuri tuon palvelun ansiosta ja maksan mielelläni sen euron vaikka hintakin on usein vähän miehittämättömiä kahviloiden pihoja korkeampi)
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko, että kun Kelalla ja soskulla tietää päätöksen kestävän, eikä ole tietoaa töistä, pitäisi irtisanoa vuokrasopimus ja ruveta hetkeksi asunnottomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, että naisten pillut haisee ja vuotaa visvaa, kun paskat ja kuset tungetaan sinne. Ja ajat vielä kuvittelee, että joku mies haluais nuolla sitä.
Hä?
Vierailija kirjoitti:
Virtsaputki en edessä, pillu keskellä ja peräreikä takana, eikä mitään saisi vetää pillua kohti, ettei tulisi tulehduksia. Eli pissa eteenpäin ja kakka taaksepäin.
Peskää niitä perseitänne.
Osuuko jonkun huumorintajuun nää keskustelut ja niiden tyyli täällä?
Kommentti 1: "- minusta on luontevaa pyyhkiä alapää jalan takaa edestä taaksepäin"
Vastaus: "-hyi vittu mikä persepillu sun täytyy olla, pystyykö sua ees naimaan edestäpäin?"
Se, että aikuiset peruskoulun käyneet ihmiset erottavat toisistaan ampiaisen, mehiläisen ja kimalaisen. Eivät erota, vaan kaikki on "amppareita". Ärsytti niin paljon, että olen pitänyt huolen siitä, että lapseni tietää mikä on mikäkin, ja mitä hyötyä niistä on tuolla luonnossa.
Vierailija kirjoitti:
Se, että aikuiset peruskoulun käyneet ihmiset erottavat toisistaan ampiaisen, mehiläisen ja kimalaisen. Eivät erota, vaan kaikki on "amppareita". Ärsytti niin paljon, että olen pitänyt huolen siitä, että lapseni tietää mikä on mikäkin, ja mitä hyötyä niistä on tuolla luonnossa.
Minä oon opettanut lapsille, että kimalainen on se paksu ja pörröinen eikä pistä kuin hätätilanteessa, ampiainen on raidallinen ja melkein katkeaa keskeltä ja pistää helposti, varsinkin loppukesällä, ja mehiläinen taas 923on se, mikä asustaa tarhassa ja tekee hunajaa.
Harakan ja variksen oon opettanut myös erottamaan, kun harakka on valkea (+musta) ja varis on harmaa (+musta). Siihen sopii muistisäännöksi ha = va ja va = ha.
Maapallon kartta, siis vähintäänkin maanosat ja kyky hahmottaa sitä niin, että osaa lähteä mistätahansa samantien oikeaan suuntaan.
Tämä tuli minulle järkytyksenä, kun tapailemani nainen kysyi minulta erään asian yhyeydessä, kumpi on kauempana, Kiina vai Australia?
Siinä sitten selvisi, kun hyväntahtoisella huumorilla sävytettyä keskustelua jatkettiin, että hän ei osannut kuvailla oikein minkään Euroopan ulkopuolisen paikan sijaintia kartalla. Asia ei ole kuulemma koskaan kiinnostanut, koska lentokoneella pääsee kyllä haluamaansa paikkaan ilman kartanlukemista.
Joo näinhän se on, mutta kyllä akateemiselle ihmiselle tulisi olla itsestäänselvää, missä karttapallolla sijaitsee esim. Australia, kun minun mielestäni yleissivistyksen taso tulisi tämän suhteen olla edes sillä tasolla, että maanosien sijainnin lisäksi osaisi maan nimen kuultuaan sijoittaa ne vaikka 90/100 oikeisiin maanosiin.
M40
Pöytätavat:
- ruokaa ei oteta ennen kuin kaikki ruokailijat istuvat pöydässä
- ei aloiteta syömään ennen kuin kaikki ovat saaneet annoksensa lautaselle (poikkeus tietenkin isot juhlat ym.cocktail-tilaisuudet )
Ja nämä kaksi pöytätapaa pätevät myös arjessa, joka päivä. Ei vain jouluna ja juhlissa.
painonhallintaan liittyvät asiat:
- ei ymmärretä, missä kaloreita on ja missä ei. Esim. yhdessä siiderissä saattaa olla enemmän kaloreita, kuin todella reilussa kasvispasta-annoksessa. Tämä tieto mykistää monet, sillä "siiderihän on nestettä" (Täh???)
- liikunnan laihduttava hyöty on nopeasti eliminoitu, jos ei katso mitä suuhunsa laittaa
+ lisäksi ärsyttää napostelu. Miksi ihmisen pitää koko ajan tunkea jotakin suuhunsa? Miksi pitäisi esim. syödä sipsejä joka päivä?
Jos haluat jättää kumppanisi toisen takia kerrot siitä kumppanillesi ENNEN KUIN menet sänkyyn sen uuden kanssa
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämä! Ärsyttävää. Sama kuin mistä jo aikaisemmin kirjoitettiin, kaikki leijonasta ilvekseen on isoja kissoja.
Ja miksei aikuinen ihminen tiedä että joitakin eläimiä on vaan tietyillä alueilla? Pingviinit, jääkarhut (ts. isot nallet) ja vesinokkaeläimet esimerkiksi.
Nämä minä olen opettanut lapsille. Jotkut ei opi edes koulussa.
Se että antibiootit eivät auta virustauteihin.
Influenssa on virustauti.
Se, että lääkkeillä on rinnakkaisvalmisteita ja ne ovat aivan yhtä tehokkaita tai tehottomia kuin kalliit nimivalmisteetkin. En ymmärrä, miksi joku valitsee Buranaa, jos vieressä on selvästi halvempaa Ibumaxia. Toki voi olla ongelmia jonkun lisäaineen kanssa tai isällä osakkeita Buranaa valmistavassa firmassa. Tällaiset syyt ovat varmaankin kuitenkin aika harvassa (ja niitä ongelmia voi olla myös Buranan lisäaineiden kanssa) ja silti sitä Buranaa on hyllytolkulla verrattuna halvempiin. Ei siinä mitään, jos jostakin syystä haluaa maksaa enemmän, mutta se että ihmiset eivät TIEDÄ tästä, on käsittämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Pöytätavat:
- ruokaa ei oteta ennen kuin kaikki ruokailijat istuvat pöydässä
- ei aloiteta syömään ennen kuin kaikki ovat saaneet annoksensa lautaselle (poikkeus tietenkin isot juhlat ym.cocktail-tilaisuudet )
Ja nämä kaksi pöytätapaa pätevät myös arjessa, joka päivä. Ei vain jouluna ja juhlissa.
painonhallintaan liittyvät asiat:
- ei ymmärretä, missä kaloreita on ja missä ei. Esim. yhdessä siiderissä saattaa olla enemmän kaloreita, kuin todella reilussa kasvispasta-annoksessa. Tämä tieto mykistää monet, sillä "siiderihän on nestettä" (Täh???)
- liikunnan laihduttava hyöty on nopeasti eliminoitu, jos ei katso mitä suuhunsa laittaa
+ lisäksi ärsyttää napostelu. Miksi ihmisen pitää koko ajan tunkea jotakin suuhunsa? Miksi pitäisi esim. syödä sipsejä joka päivä?
Ärsyttää sekin kun joku puhuu koko ajan - olisi kohteliasta olla hiljaa ainakin pääruoan aikana.
Että lapsille opetetaan, ettei hattua pidetä sisätiloissa, etenkään syödessä.
Että jos joku on tiellä, sanotaan anteeksi, ei "mmmpöhhh" tai " VÄISTÄ".
Että jonottaessa ei mennä edelläolevaan aivan kiinni, tuhista ja puhista ja naputeta sormilla esimerkiksi ostoskärryjä.
Että vanhuksille ja raskaanaoleville annetaan bussissa paikka.
Että hädässä olevia autetaan.
Kiitetään kun saadaan jotain ja annettaessa sanotaan ole hyvä.
Sekä tämä, mikä on mielestäni ehkä käsittämättömin asia:
Kun pahoitetaan jonkun ihmisen mieli tai satutetaan muuten häntä, pyydetään anteeksi.
Sen, että servetit kuuluvat biojäteastiaan. Meidän lounasravintolassa lukee kissankokoisin kirjaimin, että servetti on biojäte, ja SILTI vähintään puolet serveteistä päätyy sekajätteeseen. MIKSI?
Minä en missään nimessä haluaisi. Melkoinen rohjo sellainen olisi.