Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ehdota koirarotua meille!

Vierailija
31.10.2015 |

Koiran hankinta ei ole juuri nyt ajankohtainen. Meillä on koira, mutta sillä on jalkavaivaa, joten valitettavasti emme voi pitää koiraa kovin montaa vuotta enää. Haluaisin jo hyvissä ajoin hakea tietoa eri roduista, jotta löytäisimme meille mahdollisimman sopivan koiran. Tässä kriteerejä:

- Aika pienikokoinen (tämä ei ole mitenkään ehdoton, tykkäisin itse pienemmästä koirasta, mutta keskikokoinenkin käy)

- Ei riistaviettiä (meillä koira saa olla vapaana pihalla ja lisäksi otamme koiran usein metsään - ei ole kiva, jos koira lähtee jatkuvasti jonkun elukan perään)

- Sopii lapsiperheeseen

- Kestää kylmää (mielellään ei pukemista)

- Turkki on lyhyt ja helppohoitoinen

- Ei haittaa, jos koira on kova haukkumaan

- Ei koiraa, joka vaatii ylenmäärin aktivointia, touhua ja harrastetta, tai muuten alkaa tuhostella tai käyttäytyä ongelmallisesti

- Ei erikoista rakennetta, joka vaikeuttaa koiran elämää (lyhyitä jalkoja, kuonottomuutta, mulkosilmiä)

-

Villakoiraa olen kovasti harkinnut, mutta epäilyttää kylmänsietokyky ja oma motivaatio turkin hoitoon.

-

No niin, saa ehdottaa!

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosson se tiibetinterrieri: http://koirarodut.suntuubi.com/?cat=232

Tuo on pitkäikäinen rotu jos se sitten terveydestä jotain kertoo.

Mulla on kokemus että niiden turkit vaihtelee yksilöittäin tosi paljon. Toka tibbe mikä meille tuli oli unelma karvan suhteen: karva oli paksumpaa ja karkempaa joten kaksi kertaa _kuukaudessa_ riitti harjausta eikä sillonkaan yleensä takkuja ollut kuin yksi tai kaksi. Yksi meidän koirista sitten oli ihan painajainen turkkinsa kanssa, se oli sellanen puuterihuisku että joka kerta kun käytiin pihalla olisi pitänyt harjata jos sen näyttelykunnossa olisi halunnut pitää. Yksi näyttely sen kohdalla riitti vallan mainiosti mulle ja sitten hankittiin partakone. Kesän alussa kun leikkasi turkin lyhyeksi niin syksyllä se oli jo kasvanut ihan mukavaan mittaan ja talven aikana koira tarkeni hyvin. Muut koirat on ollu turkiltaan tuolta väliltä. Kun pentukarva lähtee niin harjaamista on paljon, mutta sitten pari kertaa viikossa riittää ellei sitten vedä kesäturkkia. Itse en ole pitänyt näyttälykuntoista turkkia kuin niillä koirilla joita käytän näyttelyissä, en tiedä mihin kotikoira sitä tarvitsee vaikka harjaamisesta tykkäävätkin.

Kiitos kokemuksista! Mun vanhempani ovat tosiaan kehuneet tiibetinterrieriä aivan täydelliseksi koiraksi. Mutta miten on, toimiiko se kauttaaltaan lyhyeksi leikattu turkki sitten lämmikkeenä? Ainakin tuolla oman koiran turkilla on se ominaisuus, että se puhdistuu itsestään, mutta mietin, pitääkö lyhyeksi LEIKATTUA turkkia pestä enemmän, kun pohjavilla on näkyvissä?

Ap

Mä en ole koskaan leikannut sitä lyhyeksi talvea vasten vaan leikkaan kesän alussa ja sitten annan kasvaa. Talvella se on pidempi kuin sänki, mutta edelleen helppohoitoinen. Sen näyttelyturkin kasvattaminen vie kolme vuotta (http://www.dogchannel.com/images/westminster/2014-show-photos/tibetan-t…)

Vierailija
82/91 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomenlapinkoira, mutta silläkin on pitkä turkki.

Mä karsastan ihan hirveästi sitä pitkää turkkia, muuten tietenkin olisi kiva koira. Tuo corgin turkki on niin hyvä, pysyy puhtaana, kuivuu hyvin ja on tosi lämmin, että oon ehkä liiankin nirso turkin suhteen.

Googlaa furminaartori jos ei ole entuudestaan tuttu. Voi auttaa turkin hoidossa.

Meillä on furminator! En siis vierasta sitä, että karvaa on ympäriinsä, vaan inhoan koiran pesemistä ja sitä, että turkkiin tarttuu kaikenlaista. TUo corgin turkki pysyy oikeasti puhtaana ns. itsestään. Liika pesu irrottaa siitä rasvan, ja sitten se turkki likaantuu helpommin. Meillä ei oikeasti pestä koiraa kokonaan kuin suunnilleen kerran vuodessa, osittain toki pestään tarpeen mukaan (likaiset jalat/mahanalusta tai kivat "terveiset" jostain öklöstä kaulassa). Esim. colliella se pitkä turkki taas on semmoinen, että se likaantuu helpommin, ottaa hajua itseensä, eikä pysy puhtaana jo siksikin, että peitinkarva ei ole tiiviisti pohjavillan päällä. Tää on mun ihan oma havainto, tiedä sitten, onko totta.

Mutta corgista tosiaan lähtee aika reippaasti karvaa, ja siinä furminator on kyllä voittamaton.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kokemus että niiden turkit vaihtelee yksilöittäin tosi paljon. Toka tibbe mikä meille tuli oli unelma karvan suhteen: karva oli paksumpaa ja karkempaa joten kaksi kertaa _kuukaudessa_ riitti harjausta eikä sillonkaan yleensä takkuja ollut kuin yksi tai kaksi. Yksi meidän koirista sitten oli ihan painajainen turkkinsa kanssa, se oli sellanen puuterihuisku että joka kerta kun käytiin pihalla olisi pitänyt harjata jos sen näyttelykunnossa olisi halunnut pitää. Yksi näyttely sen kohdalla riitti vallan mainiosti mulle ja sitten hankittiin partakone. Kesän alussa kun leikkasi turkin lyhyeksi niin syksyllä se oli jo kasvanut ihan mukavaan mittaan ja talven aikana koira tarkeni hyvin. Muut koirat on ollu turkiltaan tuolta väliltä. Kun pentukarva lähtee niin harjaamista on paljon, mutta sitten pari kertaa viikossa riittää ellei sitten vedä kesäturkkia. Itse en ole pitänyt näyttälykuntoista turkkia kuin niillä koirilla joita käytän näyttelyissä, en tiedä mihin kotikoira sitä tarvitsee vaikka harjaamisesta tykkäävätkin.

Kiitos kokemuksista! Mun vanhempani ovat tosiaan kehuneet tiibetinterrieriä aivan täydelliseksi koiraksi. Mutta miten on, toimiiko se kauttaaltaan lyhyeksi leikattu turkki sitten lämmikkeenä? Ainakin tuolla oman koiran turkilla on se ominaisuus, että se puhdistuu itsestään, mutta mietin, pitääkö lyhyeksi LEIKATTUA turkkia pestä enemmän, kun pohjavilla on näkyvissä?

Ap

Mä en ole koskaan leikannut sitä lyhyeksi talvea vasten vaan leikkaan kesän alussa ja sitten annan kasvaa. Talvella se on pidempi kuin sänki, mutta edelleen helppohoitoinen. Sen näyttelyturkin kasvattaminen vie kolme vuotta (http://www.dogchannel.com/images/westminster/2014-show-photos/tibetan-te...)

Ok! Tää on hyvä tietää! Tiibetinterrieri pannaan siis ehdottomasti harkintaan. Mun vanhemmat ovat kehuneet rodun niin maasta taivaisiin, että on se muakin alkanut kiinnostaa.

Ap

Vierailija
84/91 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mä en ole koskaan leikannut sitä lyhyeksi talvea vasten vaan leikkaan kesän alussa ja sitten annan kasvaa. Talvella se on pidempi kuin sänki, mutta edelleen helppohoitoinen. Sen näyttelyturkin kasvattaminen vie kolme vuotta (http://www.dogchannel.com/images/westminster/2014-show-photos/tibetan-te...)

Niin ja talvella se turkki ei niin sotkeennu, syksyn kurakeleissä se on vielä suht lyhyt mutta kevään kurakeleissä se tuo jo ihan hyvin hiekkaa ja vettä sisälle. Sillon melkein tassujen suihkun kautta sisälle. Siis tällä systeemillä että kerran vuodessa leikkaa. Voihan niitä mahanaluskarvoja ja tassukarvoja lyhennellä tarpeen ja oman sietokyvyn mukaan sitten. Mutta ei se turkki kyllä ole mikään näyttelyturkki vielä vuoden päästä.

Vierailija
85/91 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos keskustelusta, hyvistä ehdotuksista ja kokemusten jakamisesta!

Ap

Vierailija
86/91 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta ehdottaisin pumia! Koko on hyvä, noin 10 kg. Älykäs ja energinen, tykkää juosta metsässä, ei karkaa. Paimenkoira. Ja äänekäs! Sopii kyllä harrastuskoiraksi hyvin mutta riittävällä lenkkeilyllä ja puuhailulla pärjää muutenkin.

Vierailija
87/91 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiibetinterrieri on kyllä luonteeltaan ja terveydeltään huippurotu! Ja turkki on käsiteltävissä niin pitkänä kuin lyhyenäkin. Mulla menossa jo toinen kierros (2*2) eli rotu vie mennessään :)

Vierailija
88/91 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustu myös keeshondiin. Täyttää kaikki muut ehdot, mutta turkki ei ole lyhyt. Karvanlähtöaikaan tarvitsee enemmän harjausta mutta muulloin karva hylkii hyvin likaa ja pysyy siistinä.

Vierailija
89/91 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin kans tulossa ehdottamaan, et mites keeshond. Joku oli ehtinyt edellä. :) Turkki ei tosiaan ole lyhyt, mutta melko helppohoitoinen.

Vierailija
90/91 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä westie? Mitä mainioin rotu ja tarkenee hyvin.

Vierailija
91/91 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Westie on matalaraajainen rotu, mitä ap ei halunnut, ja lisäksi tunnetusti yksi sairaimmista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän