Ehdota koirarotua meille!
Koiran hankinta ei ole juuri nyt ajankohtainen. Meillä on koira, mutta sillä on jalkavaivaa, joten valitettavasti emme voi pitää koiraa kovin montaa vuotta enää. Haluaisin jo hyvissä ajoin hakea tietoa eri roduista, jotta löytäisimme meille mahdollisimman sopivan koiran. Tässä kriteerejä:
- Aika pienikokoinen (tämä ei ole mitenkään ehdoton, tykkäisin itse pienemmästä koirasta, mutta keskikokoinenkin käy)
- Ei riistaviettiä (meillä koira saa olla vapaana pihalla ja lisäksi otamme koiran usein metsään - ei ole kiva, jos koira lähtee jatkuvasti jonkun elukan perään)
- Sopii lapsiperheeseen
- Kestää kylmää (mielellään ei pukemista)
- Turkki on lyhyt ja helppohoitoinen
- Ei haittaa, jos koira on kova haukkumaan
- Ei koiraa, joka vaatii ylenmäärin aktivointia, touhua ja harrastetta, tai muuten alkaa tuhostella tai käyttäytyä ongelmallisesti
- Ei erikoista rakennetta, joka vaikeuttaa koiran elämää (lyhyitä jalkoja, kuonottomuutta, mulkosilmiä)
-
Villakoiraa olen kovasti harkinnut, mutta epäilyttää kylmänsietokyky ja oma motivaatio turkin hoitoon.
-
No niin, saa ehdottaa!
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Husky?
Mä en oikein usko, että husky on lapsiperheen koira ja tarvitsee varmasti muutenkin aika paljon sitä aktivointia.
-
Ja sisäkoira siis meille!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Labbis?
Mä kyllä tykkäisin labbiksesta. Mies on tosin aina sanonut, että labbis on liian iso jne., mutta luulen, että tämä on vain tottumiskysymys. Mutta saako ei-käyttökoiralinjaa muuta kuin niitä hirveän raskasrakenteisia yksilöitä? Mä tykkäisin mieluummin, että koira olisi aika kevyehkö. Semmoinen käyttölinjainen labbis on kyllä niin kaunis koira, mutta olisikohan se meille liian riistaviettinen?
-
Ap
Niitähän käytetään paljon työkoirina, tullissa, avustajina jne.. Mulla ei ole kokemusta ko. rodusta, mutta luulisin sen olevan helpohkosti koulutettavissa, jolloin riistavietti ei tulisi esille niin voimakkaasti. Aktivointia tämä rotu varmasti tarvitsee. Kertokaahan joku, jolla on kokemusta rodusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Labbis?
Mä kyllä tykkäisin labbiksesta. Mies on tosin aina sanonut, että labbis on liian iso jne., mutta luulen, että tämä on vain tottumiskysymys. Mutta saako ei-käyttökoiralinjaa muuta kuin niitä hirveän raskasrakenteisia yksilöitä? Mä tykkäisin mieluummin, että koira olisi aika kevyehkö. Semmoinen käyttölinjainen labbis on kyllä niin kaunis koira, mutta olisikohan se meille liian riistaviettinen?
-
Ap
Niitähän käytetään paljon työkoirina, tullissa, avustajina jne.. Mulla ei ole kokemusta ko. rodusta, mutta luulisin sen olevan helpohkosti koulutettavissa, jolloin riistavietti ei tulisi esille niin voimakkaasti. Aktivointia tämä rotu varmasti tarvitsee. Kertokaahan joku, jolla on kokemusta rodusta.
Ne on just sitä käyttölinjaa. Mä luulen, että se käyttölinja on semmoinen, että ei toimisi meillä tavallisena kotikoirana. Voihan olla, että lapset tykkäisivät jostain koiraharrastuksesta jossain vaiheessa, mutta ei voi vielä sanoa, kun ovat niin pieniä.
-
Ap
Musta joku mittelspitz kuulostaisi muuten oikein sopivalta, mutta sillä on tota turkkia kuitenkin aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Musta joku mittelspitz kuulostaisi muuten oikein sopivalta, mutta sillä on tota turkkia kuitenkin aika paljon.
Mä tapasin just viime kesänä mittelspitzin omistajan. Menin kyselemään, mikä koira on kyseessä, kun oli niin upean näköinen ja jäin juttelemaan. Kuulosti luonteeltaan sen verran haastavalta, että ei ole meille sopiva! Todella herkkä ja haukkuherkkä koira (vaikka mua ei siis sellainen normaali haukkuminen haittaa, corgi on todella kovaääninen ja paljon haukkuva rotu).
-
Ap
Varmaan joku kahen pienemmän rodun sekoitus voisi toimia? Koska kuten joku sanokin, lyhyt ja kylmän kestävä turkki ei oo mikään hirmu yleinen. Ei minusta manttelin käyttö ei oo kovin vaikeeta koiralla, eikä vie aikaakaan, jos meinaat pukemisella sitä että pitää käyttää haalareita ja tossuja jne. Villakoiraa nimittäin kannattaisin muuten, jota ei itselläni ole mutta kavereilla kyllä. Kun ottaa pennun jolla ei oo mitään agilityhirmu vanhempia, niin kyllä ne kotikoiriksi taipuu. Opettaa temppuja ( ovien sulkemista, asioiden noutoa) niin pysyy mielivirkeenä. Turkin kun opettelee ite trimmaamaan, kotikoira ei näyttelyturkkia tarvii, eli leikkaa vaan lyhyemmäksi eikä mitään muotoja.
Noihin kriteereihin ei taida osua ihan täydellisesti mikään rotu. Voit tietenkin koittaa löytää sopivan sekaroituisen yhdistelmän tai päättää, mistä kriteereistä voit joustaa.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan joku kahen pienemmän rodun sekoitus voisi toimia? Koska kuten joku sanokin, lyhyt ja kylmän kestävä turkki ei oo mikään hirmu yleinen. Ei minusta manttelin käyttö ei oo kovin vaikeeta koiralla, eikä vie aikaakaan, jos meinaat pukemisella sitä että pitää käyttää haalareita ja tossuja jne. Villakoiraa nimittäin kannattaisin muuten, jota ei itselläni ole mutta kavereilla kyllä. Kun ottaa pennun jolla ei oo mitään agilityhirmu vanhempia, niin kyllä ne kotikoiriksi taipuu. Opettaa temppuja ( ovien sulkemista, asioiden noutoa) niin pysyy mielivirkeenä. Turkin kun opettelee ite trimmaamaan, kotikoira ei näyttelyturkkia tarvii, eli leikkaa vaan lyhyemmäksi eikä mitään muotoja.
Mun mies on enemmän sitä pukemista vastaan kuin minä. Mä oon vähän yrittänyt pehmittää tuon villakoiran suhteen, mulla on niistä todella hyviä kokemuksia, vaikka se ulkomuoto ei nyt ehkä oo ihan mun juttu. Mutta lasten kanssa villakoira on kyllä (käsittääkseni) yleensä hyvä, joten se olis plussaa. Mulla ei tuo koko oo niin suuri kriteeri muuten, mutta ajattelen, että pienempi on kätevämpi ottaa mukaan, me kun käydään paljon sukuloimassa ja kavereilla, ja samoin pienempi olisi kätevämpi hoitoon jättämisen kannalta. Mun vanhemmat hoitavat yleensä meidän koiraa, ja he eivät enää tästä nuorene.
-
Tarkeneeko se villakoira sitten ihan hyvin, kun on mantteli päällä? Pystyy mennä metsässä ym?
Ap
Kummallinen käsitys, että sekarotuisista voisi löytyä "sopivampi". Kahden rodun sekoituksesta koira saa esim. turkin jommalta kummalta, samoin luonteen enimmäkseen. Ei niistä tule mitään "välimuotoja", tämä on ihan perustietoa jalostukseen ja perimään liittyen. Ei sillä, etteikö sekarotuisista kiva koira voisi löytyä.
Jos joustat karva-asiassa niin havanna tulee lähelle. Se ei sitten viihdy pitkiä aikoja yksin, että ei sovi perheeseen jossa ollaan paljon poissa.
Ei sekarotuinen koira ole mitenkään poissuljettu. Mutta jos miettii itselleen sopivaa koiraa, on helpompi pohtia niistä vaihtoehdoista, jotka jo ovat olemassa. Mulle passaa hyvin sekarotuinen ja aikuinen koira, kunhan tietää, että se koira on todistettavasti lapsiystävällinen, ei lähde joka jäniksen perään ja pärjää tavallisella ulkoilulla.
-
Ap
Riippuu toki lasten iästä, mutta noin yleisesti villakoirat ovat tunnettuja näykkimistaipumuksestaan eivätkä useinkaan toimi hyvin lapsiperheissä. Tämä on infoa, mitä kasvattajat eivät tietenkään kerro. Samaten nuo rakenneongelmat, etupää on jalostettu poikkeuksellisen suorakulmaiseksi ("showkoiran olemus") ja takapäähän haettu vähän liikaakin työntöä tämän kustannuksella... villakoirat on olleet terverakenteisia mutta kehitys on tässäkin rodussa huolestuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos joustat karva-asiassa niin havanna tulee lähelle. Se ei sitten viihdy pitkiä aikoja yksin, että ei sovi perheeseen jossa ollaan paljon poissa.
TUo havannankoira on just sillä tavalla karvainen (naamassa pitkä karva), että en oikein lämpene. Meille muuten voi ehdottaa sen tyylistä koiraa, joka ei tykkää pitkistä poissaoloista, koska mä teen töitä kotoa käsin.
-
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mun porukoilla on Tiibetinspanieli. Hommatkaa semmone.
Mites se turkki? Saa kertoa kokemuksia hoidosta!
-
Ap
No en ole aivan varma miten ne sitä hoitaa mut ei sitä suihkussa tarvitse paljoa käyttää, ehkä kerran pari viikossa harjata yms. Mut kyllähän niitä karvoja irtoaa, koska ei ole ihan lyhytkarvainen. Ajattelin vain ehdottaa, koska nuo muut kriteerit täyttyy ainakin mun vanhempien koirassa.
Vierailija kirjoitti:
Kummallinen käsitys, että sekarotuisista voisi löytyä "sopivampi". Kahden rodun sekoituksesta koira saa esim. turkin jommalta kummalta, samoin luonteen enimmäkseen. Ei niistä tule mitään "välimuotoja", tämä on ihan perustietoa jalostukseen ja perimään liittyen. Ei sillä, etteikö sekarotuisista kiva koira voisi löytyä.
No mutta sekarotuisista nimenomaan voi löytyä. Ei siitä löytymisen todennäköisyydestä kukaan sanonut mitään.
Bichon fricee
mäyräkoira
pystykorva
Vierailija kirjoitti:
Riippuu toki lasten iästä, mutta noin yleisesti villakoirat ovat tunnettuja näykkimistaipumuksestaan eivätkä useinkaan toimi hyvin lapsiperheissä. Tämä on infoa, mitä kasvattajat eivät tietenkään kerro. Samaten nuo rakenneongelmat, etupää on jalostettu poikkeuksellisen suorakulmaiseksi ("showkoiran olemus") ja takapäähän haettu vähän liikaakin työntöä tämän kustannuksella... villakoirat on olleet terverakenteisia mutta kehitys on tässäkin rodussa huolestuttavaa.
Mä en tiedä, onko se näykkiminen nyt niin vaarallista. Tuo meidän corgi (joka on hieman hermoheikko eikä tykkää lapsista), on näykkinyt joskus lapsia - tää varmasti kauhistuttaa palstan koiraihmisiä, muttei mua.
-
Ihan hyvä tietää noista rakenneongelmista. Varmasti jotkut kasvattajat profiloituvat myös erilaisten rakenteiden suosimisessa? Esim. corgien kohdalla on niin, että Suomessa on pari kasvattajaa, jotka kasvattavat rakenteeltaan parempaa corgia (en silti uskalla ottaa enää riskiä).
-
Ap
Sitähän mä just sanoin.
-
Ap