Ehdota koirarotua meille!
Koiran hankinta ei ole juuri nyt ajankohtainen. Meillä on koira, mutta sillä on jalkavaivaa, joten valitettavasti emme voi pitää koiraa kovin montaa vuotta enää. Haluaisin jo hyvissä ajoin hakea tietoa eri roduista, jotta löytäisimme meille mahdollisimman sopivan koiran. Tässä kriteerejä:
- Aika pienikokoinen (tämä ei ole mitenkään ehdoton, tykkäisin itse pienemmästä koirasta, mutta keskikokoinenkin käy)
- Ei riistaviettiä (meillä koira saa olla vapaana pihalla ja lisäksi otamme koiran usein metsään - ei ole kiva, jos koira lähtee jatkuvasti jonkun elukan perään)
- Sopii lapsiperheeseen
- Kestää kylmää (mielellään ei pukemista)
- Turkki on lyhyt ja helppohoitoinen
- Ei haittaa, jos koira on kova haukkumaan
- Ei koiraa, joka vaatii ylenmäärin aktivointia, touhua ja harrastetta, tai muuten alkaa tuhostella tai käyttäytyä ongelmallisesti
- Ei erikoista rakennetta, joka vaikeuttaa koiran elämää (lyhyitä jalkoja, kuonottomuutta, mulkosilmiä)
-
Villakoiraa olen kovasti harkinnut, mutta epäilyttää kylmänsietokyky ja oma motivaatio turkin hoitoon.
-
No niin, saa ehdottaa!
Kommentit (91)
48 vastaa. Ainakin kaverini koirat tarkenee, kun vaan tosiaan oikeesti liikkuu eikä seisoskele. He juoksuttaa koiriaan juurikin metsässä useita kertoja viikossa ja ei oo koskaan sanoneet ettei tarkenis. Ja heillä ei lapsia ole, joten en lapsi asiaan osaa vastata, mutta rotu ei ole luonteeltaan mitenkään hyökkäävä mikä on hyvä lähtökohta perhekoiralle. Nämä koirat on tosi leikkisiä, mutta myös rapsuteltavia. Ovat itsenäisiä, mutta tottelevaisia. Ei kanssa oo omaan silmään se mieleisin rotu ( olipa mikä tahansa turkki) mutta koko hyvä (keskikokoisia ovat). Villiksen kohalla etsisin hyvän kasvattajan jonka kanssa keskustella asioista ennen pennun ottoa niin hän voisi kertoa omista tarkemman niin sais sitten paremman pohjan päätöksen teolle :)
Vierailija kirjoitti:
Bichon fricee
mäyräkoira
pystykorva
Bichonista en tykkää turkin puolesta ja mäyräkoira ei käy rakenteensa takia. Eikös pystykorvilla ole aika kova riistavietti? Muuten ehkä sopisi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomenlapinkoira, mutta silläkin on pitkä turkki.
Mä karsastan ihan hirveästi sitä pitkää turkkia, muuten tietenkin olisi kiva koira. Tuo corgin turkki on niin hyvä, pysyy puhtaana, kuivuu hyvin ja on tosi lämmin, että oon ehkä liiankin nirso turkin suhteen.
Tää oli siis ap
Suomenlapinkoira kestää kovaa pakkasta, mutta viihtyy hyvin sisäkoiranakin. Turkki on helppohoitoinen eikä tarvii harjata kuin karvanlähtöaikana. Lapsiystävällinen ja tykkää touhuta ihmisten parissa.
Vierailija kirjoitti:
Schipperke.
Onpa ihanan näköinen koira! Katsoin rotuyhdistyksen sivuilta lyhyen kuvauksen, mutta kertokaa toki luonteesta enemmän, jotka asiasta tietävät. Tuossa olisi kyllä monta meille sopivaa ominaisuutta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
48 vastaa. Ainakin kaverini koirat tarkenee, kun vaan tosiaan oikeesti liikkuu eikä seisoskele. He juoksuttaa koiriaan juurikin metsässä useita kertoja viikossa ja ei oo koskaan sanoneet ettei tarkenis. Ja heillä ei lapsia ole, joten en lapsi asiaan osaa vastata, mutta rotu ei ole luonteeltaan mitenkään hyökkäävä mikä on hyvä lähtökohta perhekoiralle. Nämä koirat on tosi leikkisiä, mutta myös rapsuteltavia. Ovat itsenäisiä, mutta tottelevaisia. Ei kanssa oo omaan silmään se mieleisin rotu ( olipa mikä tahansa turkki) mutta koko hyvä (keskikokoisia ovat). Villiksen kohalla etsisin hyvän kasvattajan jonka kanssa keskustella asioista ennen pennun ottoa niin hän voisi kertoa omista tarkemman niin sais sitten paremman pohjan päätöksen teolle :)
Kiitos kokemuksistasi :)
Ap
Entäs länsigööttanmaanpystykorva? Corgimainen ulkonäöltään ja turkiltaan, mutta ei ihan yhtä pehmeä luonne ja yhtä liioiteltu rakenne. Kestää myös lapsia, eikä karkaile.
Tuosta näykkimisestä vielä sen verran, että on näykkimistä ja "näykkimistä". En tiedä miten teidän corgit on lapsia näykkineet, mutta ei niille tyypillistä ole aggrenäykkiminen vaan paimentaminen näykkimällä. Lopputulos on näillä ihan eri... corgi on helppo kouluttaa tavasta pois, mutta aggre/terävyysnäykkiminen on erilaista ja nappaa kyllä ihosta palan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä karsastan ihan hirveästi sitä pitkää turkkia, muuten tietenkin olisi kiva koira. Tuo corgin turkki on niin hyvä, pysyy puhtaana, kuivuu hyvin ja on tosi lämmin, että oon ehkä liiankin nirso turkin suhteen.
Tää oli siis ap
Suomenlapinkoira kestää kovaa pakkasta, mutta viihtyy hyvin sisäkoiranakin. Turkki on helppohoitoinen eikä tarvii harjata kuin karvanlähtöaikana. Lapsiystävällinen ja tykkää touhuta ihmisten parissa.
Joo, oon kuullut lapinkoirista lähinnä hyvää. On kyllä vahva ehdokas.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Entäs länsigööttanmaanpystykorva? Corgimainen ulkonäöltään ja turkiltaan, mutta ei ihan yhtä pehmeä luonne ja yhtä liioiteltu rakenne. Kestää myös lapsia, eikä karkaile.
Olen tavannut muutaman yksilön ja ovat olleet kyllä ihania koiria. Mutta haluaisin kyllä tietää enemän siitä, onko niillä jaloissa ongelmia rakenteen takia. Tämä on ollut niin ikävä kokemus, että en haluaisi sitä toistaa. Meidän koiraa ei voi enää käyttää kunnon lenkeillä, ja se on vasta 5-vuotias :(
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Schipperke.
Onpa ihanan näköinen koira! Katsoin rotuyhdistyksen sivuilta lyhyen kuvauksen, mutta kertokaa toki luonteesta enemmän, jotka asiasta tietävät. Tuossa olisi kyllä monta meille sopivaa ominaisuutta.
Ap
schipperkeillä taitaa esiintyä kaikista roduista eniten epilepsiaa
Vierailija kirjoitti:
Tuosta näykkimisestä vielä sen verran, että on näykkimistä ja "näykkimistä". En tiedä miten teidän corgit on lapsia näykkineet, mutta ei niille tyypillistä ole aggrenäykkiminen vaan paimentaminen näykkimällä. Lopputulos on näillä ihan eri... corgi on helppo kouluttaa tavasta pois, mutta aggre/terävyysnäykkiminen on erilaista ja nappaa kyllä ihosta palan.
Kyllä se koira on just ahdistuksissaan ottanut hampailla kädestä, mutta ei kovaa, vaan varoittaakseen. Sen verran hiljaa, että lapseen ei ole sattunut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Schipperke.
Ap
Tuntuu kyllä, että nykyään kaikilla roduilla on valitettavasti perinnöllisiä sairauksia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tavannut muutaman yksilön ja ovat olleet kyllä ihania koiria. Mutta haluaisin kyllä tietää enemän siitä, onko niillä jaloissa ongelmia rakenteen takia. Tämä on ollut niin ikävä kokemus, että en haluaisi sitä toistaa. Meidän koiraa ei voi enää käyttää kunnon lenkeillä, ja se on vasta 5-vuotias :(
Ap
Göötti on paljon terveempi rakenteeltaan. Kun corgeista on lonkkavikaisia jopa 80% ja d-lonkkaisiakin yli 30%, niin Suomessa tutkituista yli 600 gööteistä vain 30% oli minkäänasteinen lonkkavika ja d-lonkkaisiakin oli vain 4%. Göötin odotettu elinikäkin on melkein tuplasti cardiganiin verrattuna
http://koirarodut.suntuubi.com/?cat=223
http://koirarodut.suntuubi.com/?cat=89
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Schipperke.
Ap
Tuntuu kyllä, että nykyään kaikilla roduilla on valitettavasti perinnöllisiä sairauksia.
Ap
Tollako sä perustelit itsellesi sen corginkin hankintaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Göötti on paljon terveempi rakenteeltaan. Kun corgeista on lonkkavikaisia jopa 80% ja d-lonkkaisiakin yli 30%, niin Suomessa tutkituista yli 600 gööteistä vain 30% oli minkäänasteinen lonkkavika ja d-lonkkaisiakin oli vain 4%. Göötin odotettu elinikäkin on melkein tuplasti cardiganiin verrattuna
Kiitos! Ymmärrät varmasti, että olen varautunut töppöjalan suhteen, kun on niin pahat kokemukset! Gööttiä ollaan kuitenkin miehen kanssa salaa ihailtu. Meidän koiran pahin ongelma on toisen etukäpälän kyynärnivel, joutuu syödä särkylääkettä jatkuvasti.
-
Juttelen varmasti vielä eläinlääkärin kanssa ennen kuin uskallan edes harkita gööttiä. On kyllä silmämääräisestikin rakenteeltaan terveempi rotu. Nuo nykypemut (meillä on siis pembroke) ovat ihan naurettavia: raskas rakenne ja aivan liioitellun lyhyet jalat. Kadun koiran hankkimista varmasti joka päivä. Uskoin kasvattajan vakuutteluihin, eka koira oli kyseessä
Ap
Tosson se tiibetinterrieri: http://koirarodut.suntuubi.com/?cat=232
Tuo on pitkäikäinen rotu jos se sitten terveydestä jotain kertoo.
Mulla on kokemus että niiden turkit vaihtelee yksilöittäin tosi paljon. Toka tibbe mikä meille tuli oli unelma karvan suhteen: karva oli paksumpaa ja karkempaa joten kaksi kertaa _kuukaudessa_ riitti harjausta eikä sillonkaan yleensä takkuja ollut kuin yksi tai kaksi. Yksi meidän koirista sitten oli ihan painajainen turkkinsa kanssa, se oli sellanen puuterihuisku että joka kerta kun käytiin pihalla olisi pitänyt harjata jos sen näyttelykunnossa olisi halunnut pitää. Yksi näyttely sen kohdalla riitti vallan mainiosti mulle ja sitten hankittiin partakone. Kesän alussa kun leikkasi turkin lyhyeksi niin syksyllä se oli jo kasvanut ihan mukavaan mittaan ja talven aikana koira tarkeni hyvin. Muut koirat on ollu turkiltaan tuolta väliltä. Kun pentukarva lähtee niin harjaamista on paljon, mutta sitten pari kertaa viikossa riittää ellei sitten vedä kesäturkkia. Itse en ole pitänyt näyttälykuntoista turkkia kuin niillä koirilla joita käytän näyttelyissä, en tiedä mihin kotikoira sitä tarvitsee vaikka harjaamisesta tykkäävätkin.
Vierailija kirjoitti:
Tosson se tiibetinterrieri: http://koirarodut.suntuubi.com/?cat=232
Tuo on pitkäikäinen rotu jos se sitten terveydestä jotain kertoo.
Mulla on kokemus että niiden turkit vaihtelee yksilöittäin tosi paljon. Toka tibbe mikä meille tuli oli unelma karvan suhteen: karva oli paksumpaa ja karkempaa joten kaksi kertaa _kuukaudessa_ riitti harjausta eikä sillonkaan yleensä takkuja ollut kuin yksi tai kaksi. Yksi meidän koirista sitten oli ihan painajainen turkkinsa kanssa, se oli sellanen puuterihuisku että joka kerta kun käytiin pihalla olisi pitänyt harjata jos sen näyttelykunnossa olisi halunnut pitää. Yksi näyttely sen kohdalla riitti vallan mainiosti mulle ja sitten hankittiin partakone. Kesän alussa kun leikkasi turkin lyhyeksi niin syksyllä se oli jo kasvanut ihan mukavaan mittaan ja talven aikana koira tarkeni hyvin. Muut koirat on ollu turkiltaan tuolta väliltä. Kun pentukarva lähtee niin harjaamista on paljon, mutta sitten pari kertaa viikossa riittää ellei sitten vedä kesäturkkia. Itse en ole pitänyt näyttälykuntoista turkkia kuin niillä koirilla joita käytän näyttelyissä, en tiedä mihin kotikoira sitä tarvitsee vaikka harjaamisesta tykkäävätkin.
Kiitos kokemuksista! Mun vanhempani ovat tosiaan kehuneet tiibetinterrieriä aivan täydelliseksi koiraksi. Mutta miten on, toimiiko se kauttaaltaan lyhyeksi leikattu turkki sitten lämmikkeenä? Ainakin tuolla oman koiran turkilla on se ominaisuus, että se puhdistuu itsestään, mutta mietin, pitääkö lyhyeksi LEIKATTUA turkkia pestä enemmän, kun pohjavilla on näkyvissä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlaa furminaartori jos ei ole entuudestaan tuttu. Voi auttaa turkin hoidossa.
Ei haittaa irtokarvat, corgihan tiputtaa aika paljon karvaa, eikä mua se haittaa.
Ap