Ryyppääkö Tuomas Kela (Hymyjen maa) taas entiseen malliin Thaimaassa?
Vai muuttuiko hänen elämäntyylinsä dokumentin myötä?
Kommentit (138)
Dokkarissa näki , miten vakava sairaus on alkoholismi. Siihen löytyy kyllä apu, mutta siinä on vaan yks mutta... tämän henkilön , alkoholistin on itse haluttava sitä apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minimi eläke on vaan noin 700€ - verot eli vähän metsään meni jonkun arvaus
Näin on. Minä jouduin fyysisten sairauksien takia työkyvyttömyyseläkkeelle alle 4-kymppisenä. Sitä ennen olin pitkään kuntoutusrahalla (tai joku muu vastaava nimike ennen kuin vahvistui, että työhön kuntoutuminen ei onnistu).
Ihmettelen aina, kun luen noista 1400 € eläkkeistä, onko minulta jäänyt puuttumaan joku tuki, kun itse saan juuri tuon n. 700€ kuussa. On ihan hlvtin vaikeaa elää vuodesta toiseen noin pienellä summalla. Kanssaihmiset eivät voi tajuta, kuinka sitä joutuu kaikesta kieltäytymään kun ei ole varaa.
Niissä isommissa on työeläkettä mukana.
Ei se 1400 voi pitää paikkaansa. Mummoni työeläke on vähän pienempi ja se on kertynyt yli 30 vuoden työuralta.
Mutta kysehän on ns. sairaseläkkeestä vai mikä työkyvyttömyyseläke onkin. Niissä maksetaan ainakin iäkkäämpien kohdalla se taso, mikä heillä olisi sitä tahtia ollut täysien työvuosien tultua täyteen. Mutta Tuomas tuskin on tehnyt juurikaan töitä ja 10 vuotta Thaimaassa -> varmaan minimieläke. Sen sijaan esimerkiksi äitini joutui sairaseläkkeelle 53-vuotiaana ja sai sen eläkkeen, mikä hällä olisi ollut 63-vuotiaana kasassa. Sen lisäksi eläke nousi aina tuonne 63-vuotiaaksi sitä tahtia kuin hänen palkkansa olisi työssä noussut eli laskettiin aina, mitä nyt saisi palkkaa ja siitä täydet prosentit. Hyvä tuuri, kun oli vielä alalla, jossa palkat nousi aika rivakasti muihin aloihin verrattuna. Eläkkeelle jäädessä viimeinen palkka oli noin 5000 Euroa, sai eläkettä 2900. Jo muutaman vuoden päästä oli hänen entisen ammattinsa palkat noussu vastaavissa tehtävissä 55 000 Euroon, joten äitikin sai jo eläkettä 3200-3300. Nyt kun ylitti sen eläkeiän, niin nouseminen on pysähtynyt ja nousee muiden eläkkeiden kanssa samaa tahtia.
Sairaseläke on itseasiassa aika edullinen ainakin noilla 50+ -ikäisillä, jos nyt unohtaa sen, että monella voi olla samalla joku rajoittava sairaus. (kukapa sitä sairas haluaisi olla) Hassuinta oli, että äitini teki keikkatyötä tuohon eläkkeensä päälle säännöllisesti ja olisi saanut tienata 40% laskennallisesta palkastaan ennen kuin eläkettä olisi alettu leikata. Eli eläkettä 60%, osa-aikaisesta työstä 40% = 100% ja kuitenkin saa chillailla paljon. Omituinen järjestelmä todellakin. Olet työkyvytön johonkin, mutta silti saisit tehdä alan töitä.
Joopatijoo kirjoitti:
Dokkarissa näki , miten vakava sairaus on alkoholismi. Siihen löytyy kyllä apu, mutta siinä on vaan yks mutta... tämän henkilön , alkoholistin on itse haluttava sitä apua.
Niin, samahan se on muissakin addiktioissa. Vain ko. henkilö itse on esteenä parantumiselle.
Suomessa on 2 eri eläkejärjestelmää: kansan- sekä työeläkejärjestelmä.
Työeläkettä (vanhuus- ja työkyvyttömyyseläke) maksetaan ihan mihin maahan vaan ilman aikarajoituksia. Työeläke on kertynyt työskentelystä Suomessa ja sen on jokainen omalla työnteollaan tai yrittäjyydellään kerryttänyt.
Kansaneläkettä (vanhuus- sekä työkyvyttömyyseläkettä) maksetaan yli vuodeksi vain EU- ja ETA-maihin. Kansaneläkettä (vanhuuseläke) maksetaan myös sosiaaliturvasopimusmaihin (Kanada, USA, Israel, Chile ja Australia). Kelan maksamaa työkyvyttömyyseläkettä ei makseta em. sosiaaliturvasopimusmaihin.
Mikäli henkilö joka saa Kansaneläkelaitoksen maksamaa työkyvyttömyyseläkettä, voi henkilö asua ns. kolmansissa maissa (kolmas maa = esim. Thaimaa, Malesia, Kiina jne. Ei EU- tai ETA-maat, ei sosiaaliturvasopimusta Suomen kanssa) vuoden ajan. Mikäli henkilö muuttaa yli vuodeksi ns. kolmanteen maahan, menettää henkilö oikeuden Suomen sosiaaliturvaan, eli ei kuulu enää Suomen vakuutukseen eikä hänelle makseta enää kansaneläkettä.
Kansalaisuudella ei ole mitään merkitystä Suomen sosiaaliturvaan kuulumisen tai eläkkeen maksamisen kanssa.
Tuomaksen tunteva kirjoitti:
Tuomas asuu Suomessa, mutta käy talvet thaikussa, koska menee katsomaan poikaansa. Joten pitäkää mölyt mahassanne ja antakaa Tuomaksen olla.
Miten 700e takuueläkkeellä pystyy ostamaan ostamaan lentoliput Thaikkuihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Minä jouduin fyysisten sairauksien takia työkyvyttömyyseläkkeelle alle 4-kymppisenä. Sitä ennen olin pitkään kuntoutusrahalla (tai joku muu vastaava nimike ennen kuin vahvistui, että työhön kuntoutuminen ei onnistu).
Ihmettelen aina, kun luen noista 1400 € eläkkeistä, onko minulta jäänyt puuttumaan joku tuki, kun itse saan juuri tuon n. 700€ kuussa. On ihan hlvtin vaikeaa elää vuodesta toiseen noin pienellä summalla. Kanssaihmiset eivät voi tajuta, kuinka sitä joutuu kaikesta kieltäytymään kun ei ole varaa.
Ei se 1400 voi pitää paikkaansa. Mummoni työeläke on vähän pienempi ja se on kertynyt yli 30 vuoden työuralta.
Eläkkeet ovat sillä lailla kummallisen laskukaavan mukkan määräytyviä, että esim. minun työkyvyttömyyseläkkeeni, jos nyt jäisin työkyvyttömäksi, olisi suurempi, kuin lopullinen ennakoitu työeläkkeeni, jos jatkaisin eläkeikään asti.
Asuuko se siis puolet vuodesta siinä hoitolassa ilmaseksi ja sit puolet vuodesta Thaikuissa? Vai asuuko se Suomessa omillaan? jos tuo 1400e pitää paikkansa niin tosi ison summan hän saa Thaimaahan käytettäväksi. Se on tosi halpa maa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän oli arvaus
Mutta jos esim. reilu kolmekymppinen työssäkäyvä henkilö pahoinpidellään työkyvyttömäksi, voi eläke olla liki kolme tonnia kuussa. Työkyvyttömyyseläkkeet lasketaan eri kaavalla, kuin ns. vanhuuseläkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Asuuko se siis puolet vuodesta siinä hoitolassa ilmaseksi ja sit puolet vuodesta Thaikuissa? Vai asuuko se Suomessa omillaan? jos tuo 1400e pitää paikkansa niin tosi ison summan hän saa Thaimaahan käytettäväksi. Se on tosi halpa maa.
En usko, että siinä hoitolassa asuu. Ja tuo 1400 eläke taisi olla jonkun heittämä arvaus vaikka mitään faktatietoa.
Jos "leikitään " että se saa 1400€ eläkettä . Siitä kun vähentää verot ja asunnon + muut juoksevat kulut jotka lähtee tuollaiselta holhottavalta automaattisesti niin ei sille monta sataa oikeesti jää handuun .
Itse olisin jättä nyt sinne thaimaahan laukaun kanssa pitämään oloja .
No juu näin se menee..Jokainen vastaa itsestään loppupeleissä.Ei heru sääliä minultakaan
En ymmärrä miksi tämä doku piti "pelastaa".
Turhaa kärsimysten pitkittämistä.
Ilman "pelastusta" hän olisi luultavasti jo saanut ikuisen rauhan.
Kanki69 kirjoitti:
Mitä hyvää tässä on..ois kuollu sinne,nyt saa suomesta eläkkeen n.1400 käteen ja ryyppäilee thaikuissa.Hlvetti mitä touhua täällä suomessa on..
MISTÄ HYVÄSTÄ? Nyt vittu oikeesti. Jätkä on ikänsä ryypännyt, sekö sitä eläkettä kerryttää? Just sain joku aika sitten käsiini tähän asti kertyneen eläkekertymäni; surkeita pennosia, vaikka työuraa jo kertynyt yli 20 vuotta. Ai että olenko katkera? No OLEN!!!
"Dokumentin aihe valikoitui monen asian yhteensattumana. Kun näimme YouTubesta kuinka huonossa kunnossa Tuomas oli, tuntui, että meidän on pakko tehdä jotain. Olimme pitäneet jo jonkin aikaa silmällä hyviä dokumenttiaiheita, ja tämä tuntui sellaiselta, Häkkinen kertoo hänen ja Luomasen ensimmäisestä dokumenttiprojektista."
http://www.tamperelainen.fi/artikkeli/261875-hymyjen-maa-koitui-tampere…
Kumpi oli ensin - tarve tehdä joku pysäyttävä dokumentti vai aito auttamisenhalu?
Vierailija kirjoitti:
Typerintähän tässä "dokumenteissa" oli varsinkin tämän yhden "pelastajan" kova tarve tuoda itseään esille ja näytille. Olisi ollut huomattavasti mielenkiintoisempaa nähdä dokumentti tästä Tuomaksesta eikä suinkaan siitä, kuinka minä pelastan minä olen hyvä ihminen minä kannoin minä ostin juotavaa minä vein sinne minä ostin sitä minä minä minä ja tietysti Petri Nygård mainoskamat päällä ja jokainen joka hiemankin on tutustunut asiaan tietää mitä yhteistä tällä minä minä pelastajalla ja Nygårdilla on eli mainos kamat eivät olleet sattumaa.
Tunnen Heikin ja tiedän että hän on luonteeltaan juuri tuollainen, empaattinen ja auttamishaluinen. Lisäksi toinen dokumentin tekijä kai kuvasi - vai oliko kuvaaja erikseen? - joten Heikin rooliksi jäi kanniskelu, hänellähän on habaakin eniten.
Voin muuten vihjata, että Heikki on hyvä myös muissa hommissa... :)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten asuu missäkin, mutta särähti taas tuo Thaimaan halpuus. Thaimaa oli halpa joskus vuonna 1996 ja siitä abaut 10 vuotta eteenpäin.
Euro on tullut alas niinkuin myös Thaikuissa hinnat ylös. Esim tuo Tuomaksen juoma Chang beer 0,65L ja 6,4 prosenttia kustantaa Macro-"tukussa" 12 lekan laatikossa 480B eli euron pullo. Kaupassa n. 50B pullo.
Bensa/ Diesel on n.70B eli n.1,30e.
Käykää siellä Thaimaassa toteamassa edes joskus ettei tarvi vuosikymmeniä jauhaa tota peruspäivärahalla pärjää ja elää kuin kuningas. skeidaa.
Tarkistin tuossa päivän kurssin eli 39B on 1 euro eli se bisse on YLI euron. Ja baarissa sen 3e ja ylöspäin.
Reilut 10 vuotta sitten sai kämpän ropelilla, TV:llä (en tarkoita nyt transua) ja jääkaapilla 3500B /kk sähköineen , euron ollessa n.45B luokkaa. Kylmäkoneesta sitten tonni lisää. Nyt nuo samat luukut maksaa 1500B/yö.
Mutta jos pitää esim. Viroa tosi halpana, niin kai se sitten tuokin on.
Kyllä nuo pidemmän aikaa siellä oleskelevat ovat jo vuosia sitten siirtyneet dokailemaan Kamputseaan, niinkuin minäkin.
Vierailija kirjoitti:
"Dokumentin aihe valikoitui monen asian yhteensattumana. Kun näimme YouTubesta kuinka huonossa kunnossa Tuomas oli, tuntui, että meidän on pakko tehdä jotain. Olimme pitäneet jo jonkin aikaa silmällä hyviä dokumenttiaiheita, ja tämä tuntui sellaiselta, Häkkinen kertoo hänen ja Luomasen ensimmäisestä dokumenttiprojektista."
http://www.tamperelainen.fi/artikkeli/261875-hymyjen-maa-koitui-tampere…
Kumpi oli ensin - tarve tehdä joku pysäyttävä dokumentti vai aito auttamisenhalu?
Voisin kuvitella, että ne eivät liittyneet toisiinsa. Ei tuollaista lähtisi tekemään pelkästä halusta dokumentoida. Veikkaan, että he olisivat hakeneet kaverin kotiin ilman kameraakin, mutta kun nyt toinen tekijöistä sattui olemaan elokuvantekijä, kaksi asiaa löi kauniisti kättä.
Vierailija kirjoitti:
Kanki69 kirjoitti:
Mitä hyvää tässä on..ois kuollu sinne,nyt saa suomesta eläkkeen n.1400 käteen ja ryyppäilee thaikuissa.Hlvetti mitä touhua täällä suomessa on..
MISTÄ HYVÄSTÄ? Nyt vittu oikeesti. Jätkä on ikänsä ryypännyt, sekö sitä eläkettä kerryttää? Just sain joku aika sitten käsiini tähän asti kertyneen eläkekertymäni; surkeita pennosia, vaikka työuraa jo kertynyt yli 20 vuotta. Ai että olenko katkera? No OLEN!!!
Ei kyllä kannata jostain paikkansa pitämättömistä tiedoista katkeroitua. Mun eläkekertymä on myös tosi pieni, mutta jotenkin en osaa kadehtia tuota Tuomasta, vaikka oikeasti saisi 2400 euroa eläkettä. Samalla periaatteellahan kaikkien eläkkeet määräytyy.
Niin. Toinen Tuomaksen vanhoista kavereista - Heikki - on elokuvantekijä, joten oli pelkästään luonnollista, että hän halusi dokumentoida tapahtumat antaakseen ihmisille ajattelemisen aihetta. Tämän palstan kommenttien perusteella tosiaan valtaosa ihmisistä on hyvin empatiakyvyttömiä.