**NELIAPILAT LOPPUVIIKKOON nro6**
Pistetääs tästä uutta pinoa kun meinaa venyä ihan mahdottomiin!
Kommentit (112)
tiedän kyllä mikä se on, mutta en ole tullut kokeilleeksi :)
Oletteko kokeilleet tuota Vauvan onlineä?
Mennäänkö sinne juttelemaan?
*viuhtoo kädellään*
meillä ipanat nukahtavat kivuttomasti; hankalin tapaus viime aikoina ollut vanhin.. No hänet voi " lahjoa" -saa luvan tulla meidän sänkyyn nukahtamaan. Siitä sitten kannetaan omaan sänkyyn.
Tänään pikkuipanat koisahtivat vähän jälkeen kahdeksan, se hyvin tyypillinen aika.
Sitten alkaa vanhempien oma aika...mikä on yhtäkuin valvomista pidempään kuin pitäisi... Ja taas väsyttää kun mahdollinen yöliikenne alkaa....
Tuttu kierre??
Ja hymyillen luin; nimittäin hiljaista on täälläkin...vain kuivausrumpu kellarissa pyörii ja tiskikone keittiössä... Ikuista hommaa sekin!
Tuosta mietinnästä; saako vielä hyvin nukkuvan lapsen... Onko mitenkä paljon teillä mietteitä mahdollisen vauvan terveydestä? Sitähän alkaa tilastollisesti pelottamaan..kun on kolme tervettä lasta ja hyvin sujuneet raskausajat -helpot synnytykset... Vielä neljäskin ....
Nyt olen tämänkin viestin parissa naputellut jo tovin, ties mitä höpinöitä listautunut sillä välin.... :-)
Mahdollisen tulevan vauvan terveysasioilla olen minäkin vaivannut päätäni. Aikaisemmissa raskauksissa en ole ajatellut koko asiaa. Tai no, ajatellut ole, mutta olen tavallaan sulkenut pois sen vaihtoehdon, että meidän lapsessa olilsi jotain. Sinisilmäisyyttä. Mutta, nyt olen miettinyt (vaikka en ole vielä edes raskaana), mitä jos lapsi ei olisikaan terve jne. Opiskeluaikana olin työharjoittelussa vaikeasti vammaisten lasten parissa ja se pisti ajattelemaan. Olen miettinyt, että jos vielä tulisin raskaaksi tekisinkö lapsivesitutkimuksen (vai mikä nyt nimeltään onkaan). EN tiiä. Mitä jos tuloksissa olisikin jotain, mitä sitten? En voisi aborttia tehdä (ainakin nyt ajattelen niin). Voisin ainakin valmistautua tulevaan. Emmä tiiä, nää on vaikeita asioita.
Muumimammaa kävin tuolla onlinessa äsken huutelemassa.
joo, näin Emma että kävit siellä, mutta yritin vastata sulle, mutta viestiäni ei tullut sinne näkyviin ;O
No, ollaan sitten täällä :)
Mä oon ihan kateellinen Muumimamma sulle, positiivisesti kylläkin. Miten jonkun lapsoset voi nukkua noin hyvin. Meillä vanhin oppi nukkumaan heräilemättä vasta 3 vuotta täytettyään. Keskimmäinen vähän aikaisemmin ja tämä nuorin nukkuu aivan älyttömän huonosti.
En mäkään oo ikinä käyttäny sitä meseä. Osaiskohan joku sen meille kyhäillä? Onkohan kiinnostuneita siihen systeemiin?? Tietysti mäkin saataisin taas hupsuna sitä yrittää kyhätä, mutta kuten tiedättä en oikein älyä näistä vehkeistä mitään.
En ole myöskään testannut tuota onlinea. Mitenkäs se tästä eroaa?
Tönö...samat on ajatukset. Aina mietin että voiko nyt olla niin onnekas, että terveen lapsen saisi. Kun jollekinhan se kuitenkin tulee. Monesti myös mietin, että jos ultrassa kerrottaisiin viosta, keskeyttäisinkö raskauden? Voisinko tehdä sitä? No ei pitäisi turhia miettiä, kun ei ole vielä edes onni potkinut plussalla.
Muumimamma: oli sun viestejä tullut näkyviin (kaksin kappalein) ja kävin sinne omankin laittamassa. Tuntuu olevan aika hankalaa, johtuu varmaan siitä, että ei ole oikein saanut noita bittineron hiukkasia... Ehkä sitäkin oppisi käyttämään, mutta tää tuntuu luontevammalta.
tuo on kieltämättä yksi " varjopuoli" tässä kuumeilussa...
meillähän tuo kuopus ei ole täysin terve ;(
Odotusaikana kaikki oli olevinaan ok, mutta rankan alun jälkeen (poika syntyi suunnitellulla sectiolla) pojalla todettiin 1 vrk:n ikäisenä poikkeamia selkärangassa sekä kylkiluissa, laajoilla alueilla.
Tämä oli valtava shokki meille vanhemmille, ja todella ikävä yllätys ;(
Kaikkinensa paljon " ikäviä" kokemuksia sairaala-ajalta tuon kuopuksen kanssa, tosi tökerö lääkäri joka " viestin" kertoi, yms.
Olemme käyneet perinnöllisyystutkimuksissa, jossa totesivat, että ei luultavammin ole perinnöllistä, vaan satunnaisjuttu. Syytäkään emme tiedä ;O
Poikahan oli isossa leikkauksessa 11/05, josta toipunut todella hyvin :)
Ikävä varjo tuli kyllä elämäämme, sillä emme täysin tietoisia ole mitä tulevaisuus tuo tullessaan ;O
Kun eivät lääkäritkään tiedä, mutta pyrkivät siihen, että tuo yksi iso operaatio riittäisi.
Tämä tietty mietityttää, että mitenkäs jos mahd. tulevalla vauvalla olisikin vastaavaa, tai jopa pahempaa ;/
Pelko ei jätä " kylmäksi" , mutta toisekseen, en haluaisi antaa sen estää perheenlisäystä.
Tämä kuopus on aurinkoisella olemuksellaan ja periksi antamattomuudellaan antanut meille vanhemmille kyllä niin paljon uskoa ja toivoa, että ei tosikaan :)
Sain " lupauksen" , että jos meille vauva vielä tulee, pääsen kaikkiin mahdollisiin sikiöseulontoihin, mutta en tiedä kykenenkö niihin, tai keskeytykseen, jos niin olisi ;O
tuo online oli joskus aivan erilainen?? tuo nykyinen systeemi vaikuttaa hankalalta?
Meseä olen käyttänyt useamman vuoden, mutta en kyllä osaa mitään neliapiloiden omaa yhteisöä kyhätä :-( Voisin toki lisäillä tyyliin omaani henkilöitä, mutta siihen tarvitaan sähköpostiosoitteita...ja niitä ei mieluusti täällä jaella...
Eli Helmiini -jos ROHKEANA alat vain kyhäilemään :=)
Mä alan yhä enemmän kannattamaan suljettua yhteisöä, kun meinaan teille TUTUILLE kirjoitella jo liiankin hatarapäänä... Kunnes tulee mieleeni -ainiiiinnn.....näitähän voi lukea KAIKKI
... vilkutus vaan tutuille, josko joku jo tunnistanut ;-)
tuntuu, etteivät viestit kulkeneet ihan reaaliajassa sittenkään ;O
Tuota mietin kyllä minäkin, että mut taatusti tunnistaa täältä, jos joku tuttu sattuu tänne ;)
Siksi ehdotinkin sitä suljettua omaa yhteisöä, voisi kirjoitella " vapaammin" .
Vaikka toisekseen, jos joku saa " kiksejä" juttujani lukiessani, niin kaikin mokomin ;D
Kävin kurkistamassa myös online puolella. Eikös siellä kaikki voi kirjotella? Tuliskohan joku sitten juttuihin mukaan ulkopuolelta.
Muumimamma...hyvä kun pojan leikkaus nyt sujui hyvin ja toipunutkin on erinomaisesti. Jospa ei tarvitsisi enään leikata. Ihmeen sitkeitä nuo lapset on monessa suhteessa.
Kääks, mitenhän mun käy jos alan touhuamaan sitä yhteisöä? Ensin kai pitäisi ottaa selvää ketä kaikki sinne olisi halukaita tulemaan. Mulla meinaa olla sama juttu näitten juttujeni kanssa. Yht äkkiä muistan, että joku tuttu voi törmätä Neliapiloihin. *vilkuttaa myös tutuille*
En kyllä millään haluais tuttujen lukevan näitä. Meillä kun on kotiasiat pyhiä, eikä niistä oo koskaan ollu tapana jaaritella. Siispä ketkä haluais sen suljetun yhteisön? Ja osaisko joku sen perustaa?
Mulla ei ole hajuakaan miten sellainen suljettu yhteisö perustetaan tai edes toimii. Osaatteko te kertoa miulle? Kyllä mä " perinteisen" mesen tiedän, toimiiko siis samalla periaatteella? -valaiskaa toopea-
joten musta ei ainakaan ole perustajaksi ;O
Mutta käsi nousee ylös, *haluaa semmoiseen liittyä* ;)
Onko täällä yhtään nikkaria, joka onnistuisi semmoisen meille kyhäämään?
Ja miten siihen liittyminen onnistuu? ;O
Onko jossakin selkeät ohjeet, miten niihin onnistuu pääsemään sisään? ;O
Itse kyllä myönnän olevani avoin, joten juteltua tulee ystävien, tuttavien, sukulaisten, kanssa asioista, mutta mies on niin halunnut tämän vauvahaaveen salata, että sikäli...arvelen, että tuttuja täällä Vauvan sivustolla löytyy, joten ties vaikka kuinka moni tietäisi nyt haaveestamme?
*rikollinen olo: haluta vauvaa* ;D
Mies kävi jo hätistelemässä mua, että " etkö tuu jo nukkumaan?" ;)
Taidan hetken vielä tässä roikkua, ja sitten sanoa teille heipat :)
tosi valaisevaa tietoa, että sinne yhteisöön on nettiosoite, ja sinne sitten kirjaudutaan jotenkin, joillakin tunnareilla, klikataan jonnekkin " join this group" , tai jotakin semmoista ;)
Tosi tähdellistä informaatiota mulla ;D
Jonkun pitää olla ns. " valvoja" , joka antaa " oikeuksia" sinne pääsyyn, ja se varmaan tuo jonkinmoista probleemaa, vai tuoko? ;O
Mun mielestä sinne ei kyllä pääse sitten ketä vaan (siis ulkopuolisia, toki kaikki halukkaat Neliapilat), vaan olisi ns. suojattu.
Toivoisin ainakin niin ;)
Ei, kait se on jätettävä tämä kone ja teidät sinne, ja kömpiä tuon miehen kainaloon, niin kävi tuossa jo pyytämässä, että " tule nyt" ;)
*Öitä!*
Huomenna en varmaan kerkeä koneelle vasta kun illalla, mutta silloin viimeistään.
Katsotaan, tulisko se tätikin vieraiden mukana meidän juhliin mukaan ;O
*toivoo/ei toivo* ;O
yahoon puolelle ehkä kenties osaisin jotain kyhätä??? Sitä en tiedä onko se toimivin yhteisöpaikka?
Odottaa ASIANTUNTIJAN kädennostoa -hu.huuu...
mulla saattaa kaatua kielitaitoon :-(
Jäsenenä olen muutamassa ryhmässä eli sillee tuttu...
Kohta unille? jaa... josko vielä hetken hipparoittis...
Pitkästä aikaa piipahdin tänne ja täällähän neliapilat rehottaa niin ettei jaksa edes lukea :) Nytkö te meinaatte muuttua suljetuksi? Pääsenkö minäkin mukaan? Mulla nimittäin alkoi nyt vihdoin ne menkat vaikka taaperoimetän edelleen puolitoistavuotiasta. Nyt on siis isompi mahdollisuus käydä vahinko :)
Niille jotka eivät minua muista, olen 30v helsinkiläinen kotiäiti jolla on poika 00, tyttö 02 ja poika 04. Kuumeilen kovasti neljättä mutta mies ei halua puhua asiasta ennen kuin kuopus on koulussa... Kaksi lapsistamme on ylläreitä, joten toivon kovasti vahinkoa...
Ja nyt lukaisen tämän pinon...
Eipä mekään olla kerrottu vauvahaaveistamme kenellekään. Oon edellisissä raskauksissakin ollut varovainen ennekuin oon paljastanut ilouutisen. Eli en heti kun testi näyttää plussaa. Tuolta muista pinoista on joistakin lukenut, että heti kun testi on ollut positiivinen ollaan soitettu puolelle kylälle (liioiteltu...) NO, jokainen taplaa tyylillään, mutta itse en heti lähde kertoilemaan, vaikka hyvästä uutisesta onkin kyse. Oon aina ennen odottanut ekan ultran, sen jälkeen itelläkin on varmempi olo, että siellä masussa tosiaankin on joku.
Luulen, että jos/kun tulen taas raskaaksi, monet tuttavat ovat ihmeissään. Kolmannenkin aikana monet sanoi, että eikö jo riitä?? Kyllä siitä silloin vähän loukkaantui, koska itsellä on ollut aina haave monesta lapsesta ja kun niitä on suotu, niin kai niistä saa iloita. Ja mulla on sellainen ajatus, että jokainen saa tehdä niin monta lasta kun omalla kohdalla parhaaksi näkee. Kunhan itse hoitaa ne. Myönnän, että katson vähän alta kulmien sellaisia ketkä " tehtailee" lapsia, mutta eivät niistä itse huolehdi. Silloin tuntuu pahalle erityisesti niiden puolesta, jotka tosissaan haluasivat lasta ja siitä pitäisivät hyvää huolta, mutta eivät syystä tai toisesta onnistu siinä.
Olen kyllä puhunut jo kauan kavereille/tutuille, että voisin vielä tehdä kaksikin lasta. Mutta nämä ovat olleet vain puheita, en ole sanonut, että ollaan juuri nyt tekemässä yhtä. On vaan ollut sellainen heitto, kun on tullu puhe lapsista yleensäkin.
no, menipäs tämä teksti nyt vaikea selkoiseksi....
... olen mä sitten hidas kirjoittaja. Sillä välin kun kirjoitan viestiä (kaksisormijärjestelmä käytössä... joskus jopa kolmekin...), kasvaa pino silmissä.... ja sitten onkin viestissä jo vanhaa tietoa... :))
Tuo suljettu yhteisö tuntuu ihan varteen otettavalta ajatukselta, jos vain sitten oppisin sitä käyttämään... " ...vanha koira ei uusia temppuja opi... vai oppii?" mites se minikään...
teretulemast vaan tänne kanssamme turisemaan! :)
Meillä on myös -02 ja -04 syntyneet lapset, molemmat poikia.
Minä ehdotin suljettuun yhteisöön siirtymistä, sillä aika henk.koht. juttuja täällä ollaan kirjoiteltu, niin ainakaan itsestäni ei tunnu " kivalta" , että kuka tahansa voi lukea näitä stooreja.
Ja kun tosi mukava porukka meitä täällä on, niin olisi kiva vaihtaa ajatuksia suljetussa yhteisössä.
Mutta nyt oikeasti, vihdoinkin, taidan sulkea koneen, ennenkuin tuo mies tulee kiskomaan mut pois koneelta ;)
Toistamiseen: öitä! :)
Mulle oot uusi tuttavuus. Nimimerkki taisi kuitenkin löytyä esittelypinosta?? Anna anteeksi hatara pää. Vaikka päivitän listaa, ei nim.merkit meinaa jäädä muistiin. Kiva kun tulit juttutuokioon mukaan. Ja tervetuloa yhteisöönkin jos ja kun sellainen saataisiin aikaiseksi.
Kävin jo kurkkimassa yhteisö-hommaa. Se suomenkielinen olis hyvä, kun ei mullakaan tuo kielipää saata riittää.
ööh, mitähän mun sit piti sanoa...
meinaa nuppi mennä tilttiin
nimittäin muistan, että pikkutyttönä kysyin tosi usein äidiltäni, että " äiti, mitä tekisit mieluusti just nyt?" :)
Äiti vastasi hyvin usein, että " nukkuisin jos voisin" :)
Ajattelin, että onpa tylsä tyyppi, kun itse en järin innostunut ollut nukkumisesta, vaikka hyvät unenlahjat mulla on aina ollut, vauvasta asti ;)
No, nyt ymmärrän kyllä äitini silloiset mietteet oikein hyvin, sillä nautin täysin siemauksin nykyään nukkumisesta ;D
Mikäs sen ihanampaa kuin oikein väsyneenä painaa päänsä tyynyyn ja ummistaa silmänsä ;)
*maltan tuskin odottaa pääseväni taas nukkumaan, puhtaiden lakanoiden väliin* ;)
Meillä on kaikki kolme lasta alkaneet nukkumaan katkeamattomia yöunia (tosin poikkeuksia on, jos on kipeänä, tai tullut hampaita tms.) 2 kk:n iässä, ja mietinkin monesti, että mistähän moinen ;O
En ole mitenkään " rytmittänyt" noin, kun eipä noita vauvoja " ajasteta" mitenkään, mutta jostakin kummasta tuo on ollut sama kaikkien kohdalla.
Mietinkin välillä, että voisimmekohan vielä kerran saada hyvin nukkuvan vauvan ;)
*vauvakuumeessa miettii mitä erinäisempiä asioita* ;D
Ovatkos muut jo kömpineet nukkumaan? ;D
*Herätys!* ;D