saako sairaanhoitaja lukea koneelta oman lapsensa hoitokertomukset?
jos ei ole itse ollut töissä lapsen sairaanhoitajana? Kiinnostaisi lukea mitä lapseni sairaalakäynneistä on kirjattu. Mutta onko se kiellettyä? Voiko tulla jotain seurauksia?
Kommentit (99)
Lasta hoitavalla lääkärillä voi esimerkiksi herätä epäily, että lasta pahoinpidellään ja hän tekee tästä merkinnän lapsen tietoihin. Myöhemmin pahoinpitelevä sairaanhoitajaäiti menee lapsen papereihin ja poistaa tämän merkinnän. Menikö oikein noin niin kuin omasta mielestä? Tästä syysä on kiellettyä mennä potilastietoihin myös lastensa ja jopa omiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä teille esimerkki. Olen sairaalassa töissä. Oman osaston lääkäri määräsi mulle pissatulehdukseen lääkekuurin ja käski minun itseni tilata itselleni verikoe CRP:n tarkistusta varten. Seuraavana päivänä pyysi katsomaan, oliko arvo koholla. Näin tein. Ei seuraamuksia.
No ei kaikkia tietojärjestelmäkäyntejä seurata, vaan pistokokeita ajoittain.
Tuo on aikalailla harmaata aluetta, kun osastonlääkärikin sinua on hoitanut, mutta et kuitenkaan ole osaston potilas eli periaatteessa lääkärilläkään ei olisi ollut asiaa sinun hoitamiseen työaikana. Nämä työkavereiden hoitamiset on vähän vaikeita asioita. Voihan tuosta tulla jälkikäteen kyselyä, jos sattuu että sinun käytejä pistokokein seurattaisiin.
Kumpikin teistä teki väärin. Lääkärin ei kuuluisi edes hoitaa ketään tollai sivusta. Vaikka aika moni meistä sitä tekeekin.
Itse vihaan mielessäni joka ikistä työkaveria joka lähestyy mua että voisiks kun mulla on sitä ja tätä, uusisitko reseptin, määräisitkö antibiootin, blaa blaa. Joskus sorrun kiireessä tekemään laittomuuksia eli hoitamaan sivusta potilasta ilman sairauskertomusmerkintöjä... Laki kun meitä määrää pitämään potilaskirjanpitoa ihan jokaisesta jota hoidamme, oli se vaikka oma äiti tai työkaveri tai mikä pahinta työkaverin lapsi (tätäkin on tullut vastaan... uusiks mun lapsen silmätipat!!!)
Useimmin määrään tyypin menemään itse jonnekin häntä hoitavalle lääkärille. Ja jokaisesta pyytelijästä ajattelen että onpa pönttö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvolassa perhe-lehdelle kirjataan esimerkiksi vanhempien avioero, lähimmäisen kuolema, vanhempien väliset ongelmat huoltajuusasioissa, vanhemman ja lapsen välinen vuorovaikutus jos siinä erityistä, tai esimerkiksi jos äiti tuo esiin epäilyä lapsen hyväksikäytöstä. Näin toimitaan siksi, että edellä mainitut asiat ovat oleellisia terveydenhuoltohenkilökunnan kannalta, mutta jos lapsi itse tulevaisuudessa haluaa lukea paperissa niin hänelle nuo tiedot kymmenien vuosien jälkeen voivat olla enemmänkin vahingollisia.
Perhe-lehdelle ei kirjoitella mitään asiattomuuksia tietenkään, muun muassa sitä minä esimiehenä valvon. Kaikki paperipyynnöt menevät minun kauttani ja perheelle kerron, mitä siellä lehdellä lukee, mutta kantaan tai muutoin saataville se ei tule.
Tässä oli nyt ensimmäinen hyvä esimerkki siitä, mitä olen koko ajan ajanut takaa halutessani tietää, mitä nämä tämmöiset asiat ovat, joita ei itsestään saa välttämättä tietää. Ja oikeastaan nämä tiedothan koskevat jo toisia ihmisiä, joten asia on ymmärrettävää.
Sen sijaan sitä en usko vieläkään, ettei ihmisellä ole oikeutta tietää pelkästään häneen itseensä liittyviä terveydellisiä tietoja, oli sitten kyse mielenterveyden ongelmista tai mistä hyvänsä.
No etkö nyt tajunnut että nuo ovat tietoja, jotka ovat sinun potilastiedoissa, joita ei ole tarkoitettu sinun tai äitisi saatavaksi. Eli et voi lukea omia tai lapsesi tietoja.
Minä en ole missään vaiheessa ihmetellyt, ettei omien lasten tietoja saa katsoa, vaan sitä, miksei omia tietojaan saa katsoa. Ihmisellä kun on lakiin perustuva oikeus katsoa ja tietää KAIKKI mitä itsestä on kirjattu.
Vierailija kirjoitti:
Lasta hoitavalla lääkärillä voi esimerkiksi herätä epäily, että lasta pahoinpidellään ja hän tekee tästä merkinnän lapsen tietoihin. Myöhemmin pahoinpitelevä sairaanhoitajaäiti menee lapsen papereihin ja poistaa tämän merkinnän. Menikö oikein noin niin kuin omasta mielestä? Tästä syysä on kiellettyä mennä potilastietoihin myös lastensa ja jopa omiinsa.
No ei mene kyllä ihan noin. Siitä jää merkintä, jos jotain tietoja poistaa ja kuka poistaa. Ei sitä siis mitenkään salassa pysty tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä teille esimerkki. Olen sairaalassa töissä. Oman osaston lääkäri määräsi mulle pissatulehdukseen lääkekuurin ja käski minun itseni tilata itselleni verikoe CRP:n tarkistusta varten. Seuraavana päivänä pyysi katsomaan, oliko arvo koholla. Näin tein. Ei seuraamuksia.
No ei kaikkia tietojärjestelmäkäyntejä seurata, vaan pistokokeita ajoittain.
Tuo on aikalailla harmaata aluetta, kun osastonlääkärikin sinua on hoitanut, mutta et kuitenkaan ole osaston potilas eli periaatteessa lääkärilläkään ei olisi ollut asiaa sinun hoitamiseen työaikana. Nämä työkavereiden hoitamiset on vähän vaikeita asioita. Voihan tuosta tulla jälkikäteen kyselyä, jos sattuu että sinun käytejä pistokokein seurattaisiin.
Kumpikin teistä teki väärin. Lääkärin ei kuuluisi edes hoitaa ketään tollai sivusta. Vaikka aika moni meistä sitä tekeekin.
Itse vihaan mielessäni joka ikistä työkaveria joka lähestyy mua että voisiks kun mulla on sitä ja tätä, uusisitko reseptin, määräisitkö antibiootin, blaa blaa. Joskus sorrun kiireessä tekemään laittomuuksia eli hoitamaan sivusta potilasta ilman sairauskertomusmerkintöjä... Laki kun meitä määrää pitämään potilaskirjanpitoa ihan jokaisesta jota hoidamme, oli se vaikka oma äiti tai työkaveri tai mikä pahinta työkaverin lapsi (tätäkin on tullut vastaan... uusiks mun lapsen silmätipat!!!)
Useimmin määrään tyypin menemään itse jonnekin häntä hoitavalle lääkärille. Ja jokaisesta pyytelijästä ajattelen että onpa pönttö.
Lääkärihän vois määrätä nää hoidonpyytelijät tekemään itsestään hoitokertomuksen ja merkinnät... :D
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole missään vaiheessa ihmetellyt, ettei omien lasten tietoja saa katsoa, vaan sitä, miksei omia tietojaan saa katsoa. Ihmisellä kun on lakiin perustuva oikeus katsoa ja tietää KAIKKI mitä itsestä on kirjattu.
Siks kun sika sano piks.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärihän vois määrätä nää hoidonpyytelijät tekemään itsestään hoitokertomuksen ja merkinnät... :D
Eikö kaikki toimenpiteet pidäkin aina kirjata potilastietoihin? Lääkäri kirjannee sen, mitä tarvitsee ja hoitaja varmasti mitä lääkäri pyytää. Jos lääkettä on määrätty, siitä pitää löytyä merkintä.
Ei tuossa ole mitään ongelmaa, kun kaikki kirjaukset hoitaa juuri niin kuin säännöt sanoo. Aika yleistä taitaa olla, että lääkärit eivät kirjaa kuitenkaan aivan kaikkea. Ainakin itse olen huomannut, ettei lääkäri kahden vuoden takaa kirjannut edes käyntiä, vaikka edellinen lääkäri oli kirjannut hänelle ohjaamisen. Jälkeenpäin vain kun kerroin käyneeni lääkärillä, joku jossain tilanteessa ihmetteli, ettei siitä ole merkkiä, vain lähete sille lääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvolassa perhe-lehdelle kirjataan esimerkiksi vanhempien avioero, lähimmäisen kuolema, vanhempien väliset ongelmat huoltajuusasioissa, vanhemman ja lapsen välinen vuorovaikutus jos siinä erityistä, tai esimerkiksi jos äiti tuo esiin epäilyä lapsen hyväksikäytöstä. Näin toimitaan siksi, että edellä mainitut asiat ovat oleellisia terveydenhuoltohenkilökunnan kannalta, mutta jos lapsi itse tulevaisuudessa haluaa lukea paperissa niin hänelle nuo tiedot kymmenien vuosien jälkeen voivat olla enemmänkin vahingollisia.
Perhe-lehdelle ei kirjoitella mitään asiattomuuksia tietenkään, muun muassa sitä minä esimiehenä valvon. Kaikki paperipyynnöt menevät minun kauttani ja perheelle kerron, mitä siellä lehdellä lukee, mutta kantaan tai muutoin saataville se ei tule.
Tässä oli nyt ensimmäinen hyvä esimerkki siitä, mitä olen koko ajan ajanut takaa halutessani tietää, mitä nämä tämmöiset asiat ovat, joita ei itsestään saa välttämättä tietää. Ja oikeastaan nämä tiedothan koskevat jo toisia ihmisiä, joten asia on ymmärrettävää.
Sen sijaan sitä en usko vieläkään, ettei ihmisellä ole oikeutta tietää pelkästään häneen itseensä liittyviä terveydellisiä tietoja, oli sitten kyse mielenterveyden ongelmista tai mistä hyvänsä.
No etkö nyt tajunnut että nuo ovat tietoja, jotka ovat sinun potilastiedoissa, joita ei ole tarkoitettu sinun tai äitisi saatavaksi. Eli et voi lukea omia tai lapsesi tietoja.
Tiedot itsestä saa kun pyytää.
Töissä tehdään töitä
Systeemi on naurettava. Tiedän ettei tietoja SAISI katsoa, niitä katsotaan paljonkin. Omasta lapsestani olen tarkistanut lääkityksen ohjeet (tuolloin 3v) ja diagnoosin. Ystäväni täytti itsestään papereihinsa esitiedot synnytystä varten. Minä en voi mennä katsomaan omia tietojani töissä koska se on estetty. Voin hyvin kuitenkin pyytää kollegaani sen tekemään ja samalla näyttämään mitä siellä lukee. Kollega teke sitten merkinnän että tarkistettu pyynnöstä labrat ym.
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä ole mitään ristiriitaa. Omat tiedot saa pyytämällä, mutta niitä ei saa mennä itse sorkkimaan. Sinähän voit myös muuttaa tietoja jos haluat ja ei pitäisi olla kenellekkään epäselvää että se ei tule kysymykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei mene kyllä ihan noin. Siitä jää merkintä, jos jotain tietoja poistaa ja kuka poistaa. Ei sitä siis mitenkään salassa pysty tekemään.
Jos jotain tietoa on poistettu, niin sitä tietoa ei sitten ole enää olemassa. Siksi niihin tietoihin ei saa mennä, jotta voidaan lokitiedoista todeta että ei ole itse niitä muutellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jotain tietoa on poistettu, niin sitä tietoa ei sitten ole enää olemassa. Siksi niihin tietoihin ei saa mennä, jotta voidaan lokitiedoista todeta että ei ole itse niitä muutellut.
Kaikki nykyaikaiset PDM järjestelmät säilyttävät historiatiedot muokkauksista. Eli metatiedoista löytyy alkuperäiset tallennetut kirjaukset, niihin pääsyä vaan ei ole näkyvissä kuin ylläpitäjillä joilla on pääsy. Vain jos ohjelmiston varmistukset ja historian poistaa, poistuu vanhat tiedot. Silloin poistuu tieto käsittelijöistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Tässä on kysymyksessä sinun hoitosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tässä on pointtina se, että jos menee muuttamaan tietoja ja potilaan henki vaarantuu tämän muutetun tiedon vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki nykyaikaiset PDM järjestelmät säilyttävät historiatiedot muokkauksista. Eli metatiedoista löytyy alkuperäiset tallennetut kirjaukset, niihin pääsyä vaan ei ole näkyvissä kuin ylläpitäjillä joilla on pääsy. Vain jos ohjelmiston varmistukset ja historian poistaa, poistuu vanhat tiedot. Silloin poistuu tieto käsittelijöistäkin.
Valitettavasti kaikki järjestelmät eivät ole vielä nykyaikaisia. Käytössä on aika kirjavasti erilaisia vanhoja ohjelmia.
Parempaan suuntaahan nämä koko ajan menee ja kehittyy. Eiköhän jossain vaiheessa kuka tahansa pääse suoraan netistä katsomaan omat tietonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään tietoja ei saa katsoa omalta työkoneeltaan jos ei ole potilaaseen hoitosuhdetta. Koska tietoja pystyy muuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merkinnän poistaminen tai muuttaminen voi aiheuttaa peruuttamattomia vahinkoja, ei siinä paljon lämmitä että virheellisen merkinnän tekijä todennäköisesti jää kiinni joskus myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos potilas kuolee tuon poistetun tiedon vuoksi?
Esimerkkitapaus: Hoitaja a katsoo omia tietojaan. Hoitaja a poistaa tiedoistaan vahingossa että hänellä on sulfa-allergia. Hoitaja a joutuu samana iltana kolariin. Hän joutuu päivystykseen ja tajuttomana leikkaukseen. Saa sulfaa sisältäviä lääkkeitä. Hoitaja a kuolee.
Ymmärrätkö? Tässä vaiheessa on ihan sama sh- POTILAALLE että hänen käynnistään on jäänyt merkkejä. Anestesialääkäri sen sijaan voi huokaista helpotuksesta.
Itse olen sairaanhoitaja. Meillä ainakin on kielletty katsomasta omia tietoja. Tietoturvaohjeet on selvät ja kenenkään tietoja ei ole lupa katsoa, jos ei hoitosuhdetta ole, ei siis omiakaan.
Jotenkin uskomatonta, että näin moni täällä asiasta vääntää. Jos olette hoitajia niin kysykää asiasta esimieheltänne mitä seurauksia voi tulla.