Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

saako sairaanhoitaja lukea koneelta oman lapsensa hoitokertomukset?

sh-äiti
28.10.2015 |

jos ei ole itse ollut töissä lapsen sairaanhoitajana? Kiinnostaisi lukea mitä lapseni sairaalakäynneistä on kirjattu. Mutta onko se kiellettyä? Voiko tulla jotain seurauksia?

Kommentit (99)

Vierailija
21/99 |
28.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso netistä Kannasta! 

Kannassa ei ole pääsyä omien lasten tietoihin. Ainakaan melko tuoreeltaan lukemani uutisen mukaan, en ole itse selvittänyt tuota.

Vierailija
22/99 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä vain on tietoturva-asiakirja allekirjotettu töissä, jossa lukee ettei ole oikeutta lukea muiden kuin niiden potilaiden kertomuksia, joihin on hoitosuhde. On myös painotettu ettei omia tietoja voi mennä lukemaan. Pistokokeita meillä on ajoittain. Säännöt on sääntöjä ja tottakai virallinen varoitus voi tulla siitä, jos on omia tai huollettavien lapsien kertomuksia käynyt lukemassa noin vain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/99 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kiinnostuksesta, että mikä rikos se on, jos omiaan lukee?

Vierailija
24/99 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea munkin kuvitella, että omien tietojen lukemisesta mitään rangaistusta saisi?

Vierailija
25/99 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aina on lain mukainen oikeus tarkistaa omat tiedot. Millään työsopimuksellakaan sitä ei voi kieltää. Työajalla sitä ei välttämättä saa tehdä jos se on erikseen kielletty, mutta ihan samalla tavalla kuin kuka tahansa voi työpaikallaan tarkistaa mitä itsestään on työpaikan tietokannoissa saa hoitaja tarkistaa sen omalla ajallaan. 

Vaikea myös kieltää lapsensa tietojen tarkistaminen, koska jokaisella vanhemmalla on siihen subjektiivinen oikeus, ellei ole oikeuden määräämää rajausta. Jos "jää kiinni" oman lapsensa tietojen tarkistamisesta, eikä huoltajuutta ole millään tavalla rajattu, olisi työnantajalla todella vaikeaa asettaa mitään seuraamuksia ilman että työnantaja rikkoisi siinä lakia."

Tervetuloa vaan 2000 luvulle sinäkin! Omat tietonsa voi tarkistaa, mutta silloinkin vain ns. virallista tietä, olit sitten hoitaja, tai sairaalan ylilääkäri tai tasavallan presidentti. Ja toisekseen kiinnostaisi tietää, että mikä subjektiivinen oikeus vanhemmilani olisi oikeus tietää minun, lapsen potilastiedot? - Kyllä lapsellakin on oikeus yksityiseeteen, jopa yksityisyyteen omien vanhempien "uteluilta". Sama muuten koskee, myös omia vanhempiasi. Et ilman vanhempiesi tai paremmin yksikössä vanhempasi suostumusta voi saada hänen potilastietojaan. - Korjattu yksikkö muotoon, siksi, että ei äiti voi antaa lupaa sinulle siihen, että voit saada isän potiastiedot itsellesi, tai toisin päin. Tai jos olisitte puolisoita, niin silloinkaan et voisi saada, ilman toisen suostumusta hänen potilastietojaan. - Ymmärrän kyllä, että toisinaan meillä lähipiirin edustajilla on aika kova huoli  ja olsi kiva tietää, mitä lastamme tai vanhempaamme "vaivaa" , mutta pelkkä huolemme ei ole riittävä peruste saada tietoja, ellei henkilöltä itseltään ole lupa niiden antamiseen.     

Vierailija
26/99 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei saa, koska lukeminen ei silloin perustu hoitosuhteeseen. Voit tilata lapsesi tiedot virallista reittiä.

Vierailija
27/99 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaapa maallikolle mitä ne sanktiot on?

Vierailija
28/99 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajalla ei ole oikeutta katsella kenenkään sellaisen tietoja, joiden hoitoon ei osallistu. Ei edes omia tietojaan. Jos vanhempi haluaa lapsensa tiedot, täytyy tehdä kirjallinen pyyntö paikkaan jossa on hoidettu.

Aina on lain mukainen oikeus tarkistaa omat tiedot. Millään työsopimuksellakaan sitä ei voi kieltää. Työajalla sitä ei välttämättä saa tehdä jos se on erikseen kielletty, mutta ihan samalla tavalla kuin kuka tahansa voi työpaikallaan tarkistaa mitä itsestään on työpaikan tietokannoissa saa hoitaja tarkistaa sen omalla ajallaan. 

Vaikea myös kieltää lapsensa tietojen tarkistaminen, koska jokaisella vanhemmalla on siihen subjektiivinen oikeus, ellei ole oikeuden määräämää rajausta. Jos "jää kiinni" oman lapsensa tietojen tarkistamisesta, eikä huoltajuutta ole millään tavalla rajattu, olisi työnantajalla todella vaikeaa asettaa mitään seuraamuksia ilman että työnantaja rikkoisi siinä lakia.

Pull shittiä. Sairaanhoitaja saa tilata lapsensa tiedot virallista kautta kuten kuka tahansa muukin vanhempi. Esimerkiksi alaikäisen lapsen abortista ei kerrota vanhemmille, jos nuori sen kieltää, joten ei niitä tietoja mennä katsomaan virallisen järjestelmän ohi.

Vierailija
29/99 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaapa maallikolle mitä ne sanktiot on?

Sairaanhoitajan ammatin harjoittaminen on luvanvaraista toimintaa ja rikkomuksista voidaan peruuttaa oikeus harjoittaa ammattia, eli potkujen lisäksi menettää mahdollisuuden työllistyä enää alalle.

Vierailija
30/99 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se ei nyt ole selvinnyt, että kenen yksityisyyttä siinä rikotaan, jps käy lukemassa omia tietojaan? Miten joku voi kieltää minua esimerkiksi lukemasta omia tietojani, jos minulla on niihin pääsy? Mikä siinä on se konkreettinen rikos, joka on tapahtunut? 

Vierailija
31/99 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai se joku tietosuojarikos ja salassapitovelvolisuuden laiminlyönti jne.

Potilaspapereissa voi olla merkintöjä, joita ei ole tarkoitettu potilaan itsensä nähtäväksi, syystä että se ei ole potilaan edun mukaista.

Vierailija
32/99 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietoturvasta on olemassa ihan täydellinen info työpaikkasi intrassa, joten olepa hyvä ja käy tsekkaamassa. Asia on niin, että omia tai omaistensa tietoja ei tosiaan saa mennä itse katselemaan, vaikka voisi.

Miten siitä voi jäädä kiinni, jos omainen ei asiasta meteliä nosta? Sisäinen tietoturva käy myös tarkistelemassa työntekijöiden lokikäyttäytymistä, ja sillä laillahan siitä asiasta sitten narahtaa. Vastaavasti kävi esim. poliisissa, kun ruvettiin selvittelemään poliisien lokikäyttöä, kun tiettyjä väärinkäytöksiä tuli ilmi.

Jos lapsesi on erikoissairaanhoidossa, siellä voi olla myös salattuja perhelehtiä, joita ei ole tarkoitus avata kenellekään asiakkaalle; hoitajana näihin kuitenkin sinulla on pääsy. Olepa silloin tosi varovainen "tietäessäsi" mitä sinne on kirjoitettu, koska sinulla ei pitäisi olla mitään mahdollisuutta tietää.

Vierailija
33/99 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei saisi? Saathan samat tiedot jos pyydät ne virallisestikin.

Eli pyydät ne virallisesti.

Missä olet töissä, jos tuollaista joudut miettimään? On tainnut jäädä peryhdytys pahasti vajaaksi.

Vierailija
34/99 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Potilaspapereissa voi olla merkintöjä, joita ei ole tarkoitettu potilaan itsensä nähtäväksi, syystä että se ei ole potilaan edun mukaista.

Ja mitäköhän nämä tämmöiset tiedot voivat olla esimerkiksi? Kuulostaa epäilyttävältä pimittämiseltä.

Vierailija
35/99 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oma äiti kävi kurkkimassa tietoja. Sain tietää, kun veti raivarit mun alkoholinkäytöstä ( olin vastannut lääkärille juovani n. 3 siideriä kuukaudessa, olin silloin 16 tai 17v). Pahinta oli, että ei myöntänyt tehneensä mitään väärin. Vasta kun keksin sanoa, että vien asian hänen pomonsa tietoon tuli toinen ääni kelloon.  En koskaan tehnyt siis ilmoitusta asiasta, mutta vielä vuosia tapahtuneen jälkeen jännitti kertoa rehellisesti lääkärille asioita, vaikka ei niissä mitään salaista olisikaan ollut. Onneksi äitini ymmärsi lopulta asian vakavuuden, eikä nykyään katsoisi tietojani vaikka pyytäisinkin.

Vierailija
36/99 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietoturvasta on olemassa ihan täydellinen info työpaikkasi intrassa, joten olepa hyvä ja käy tsekkaamassa. Asia on niin, että omia tai omaistensa tietoja ei tosiaan saa mennä itse katselemaan, vaikka voisi.

Miten siitä voi jäädä kiinni, jos omainen ei asiasta meteliä nosta? Sisäinen tietoturva käy myös tarkistelemassa työntekijöiden lokikäyttäytymistä, ja sillä laillahan siitä asiasta sitten narahtaa. Vastaavasti kävi esim. poliisissa, kun ruvettiin selvittelemään poliisien lokikäyttöä, kun tiettyjä väärinkäytöksiä tuli ilmi.

Jos lapsesi on erikoissairaanhoidossa, siellä voi olla myös salattuja perhelehtiä, joita ei ole tarkoitus avata kenellekään asiakkaalle; hoitajana näihin kuitenkin sinulla on pääsy. Olepa silloin tosi varovainen "tietäessäsi" mitä sinne on kirjoitettu, koska sinulla ei pitäisi olla mitään mahdollisuutta tietää.

Ohjelmissa on jo myös automaattisia "hälytyksiä", eli jos yksi ihmienen selailee paljon potilastietoja tai jotenkin muuten potilastietojen katsominen on poikkeavaa, niin siitä tulee "hälytys" ja tietojen selailun tarpeellisuus voidaan tarkastaa.

Vierailija
37/99 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oma äiti kävi kurkkimassa tietoja. Sain tietää, kun veti raivarit mun alkoholinkäytöstä ( olin vastannut lääkärille juovani n. 3 siideriä kuukaudessa, olin silloin 16 tai 17v). Pahinta oli, että ei myöntänyt tehneensä mitään väärin. Vasta kun keksin sanoa, että vien asian hänen pomonsa tietoon tuli toinen ääni kelloon.  En koskaan tehnyt siis ilmoitusta asiasta, mutta vielä vuosia tapahtuneen jälkeen jännitti kertoa rehellisesti lääkärille asioita, vaikka ei niissä mitään salaista olisikaan ollut. Onneksi äitini ymmärsi lopulta asian vakavuuden, eikä nykyään katsoisi tietojani vaikka pyytäisinkin.

Kyllä sinun olisi pitänyt narauttaa äitisi, kai sen voi tehdä vieläkin. Pyydä lokitietosi ja katso että näkyykö siellä äitisi tietojen selailu.

Vierailija
38/99 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitäköhän nämä tämmöiset tiedot voivat olla esimerkiksi? Kuulostaa epäilyttävältä pimittämiseltä.

Joku mielenterveysongelma voisi olla sellainen että siitä ei ehkä kannata kertoa potilalle ihan kaikkea, jos hänellä on lisäksi taipumusta luulosairauteen.

Vierailija
39/99 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinun olisi pitänyt narauttaa äitisi, kai sen voi tehdä vieläkin. Pyydä lokitietosi ja katso että näkyykö siellä äitisi tietojen selailu.

Äiti on aina äiti. En siis halua hänelle mitään seuraamuksia asiasta, vaikka tämä ei ainut teko ollutkaan millä yksityisyyttäni rikkoi (tosin muut keinot eivät varmaankaan olleet laittomia).Tästä kaikesta viisastuneena ainakin tiedän mitä en omille lapsilleni tule tekemään :D

Vierailija
40/99 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku mielenterveysongelma voisi olla sellainen että siitä ei ehkä kannata kertoa potilalle ihan kaikkea, jos hänellä on lisäksi taipumusta luulosairauteen.

Minusta ihmisellä pitäisi ensisijaisesti olla ehdoton ja rajoittamaton oikeus kaikkiin itseä koskeviin tietoihin, eikä tuokaan vastauksesi vielä oikein selventänyt, miksei potilas itse saisi tietää vaikkapa nyt jostakin mielenterveyden ongelmasta, vaikka kuinka olisi taipumusta luulosairauteen. Kuulostaa kyllä pikkuisen nyt siltä, ettei voi pitää paikkaansa, koska pitäähän ihmisellä olla esimerkiksi mahdollisuus (vaikka oikeusteitse, jos ei muuten) oikaista/yrittää oikaista, mikäli pitää jotakin tietoa itsestään valheellisena. Itsellä esimerkiksi luki tiedoissani: ajoittain alkoholin liikakäyttöä. Jos tämä ei olisi tullut tietooni, ties mihin se vaikuttaisi. En nimittäin käytä alkoholia käytännössä ollenkaan, enkä ole ikinä käyttänyt. Käytännössä alkoholinkäyttöni on yhtä kuin juhlien alkumalja puoleen väliin. Asiaa selviteltiin ja ilmeni, että nimissä oli menty sekaisin. Jumalattoman työn ja tuskan takana se oli.